1
22. Oktober 2023
Uddannelsesudvalget
Folketinget
Skolepsykologuddannelse og -kompetencer i Fremtidens Skole
Regeringens oplæg om Frihed og Fordybelse
–
et kvalitetsprogram for Folkeskolen - rummer et
ønske om at sikre undervisning af flere elever i den almene klasse
–
under overskriften Stærkere
Fællesskab i Klassen. Baggrunden er, at der ses et stærkt stigende antal elever, der udskilles til
specialforanstaltninger
–
nu 6�½%. Det er en forrygende stigning over de seneste 10 år på 2�½%. Det
betyder, at en fjerdedel af skolens ressourcer bruges til denne gruppe.
Værre er det, at vi ikke ved,
hvorvidt det er positivt for disse mange elever.
Der er således al mulig grund til at bakke op om regeringens ønsker om at skabe trygge og stærke
klassefællesskaber, hvor flest mulige elever kan sikres et trygt og fagligt udbytterigt skoleliv som
fundament for videre uddannelse og voksenliv.
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) bør spille en langt større rolle i dette arbejde, men
konklusionerne fra de seneste mange års rapporter om inklusion viser med al tydelighed, at lærerne
og skolen ikke føler, at PPR-psykologerne indgår på en måde, så lærerne føler sig hjulpet i arbejdet
ude i klasserne. Samarbejdet mellem lærere og PPR-psykologer foregår hyppigst omkring konkrete
elever med drøftelser om hvilken støtte eller specialforanstaltning, der kan være relevant.
Omlægning af PPR
Det er derfor glædeligt, at Regeringens oplæg og Undervisningsministerens omtale kræver
omlægning af PPR, så fokus ændres fra brandslukning til forebyggende arbejde. Psykologerne skal
væk fra kontorerne på Rådhuset og ud på skolerne. Samtidig lægges der op til, at der skal
udarbejdes en psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger
–
en
skolepsykologuddannelse.
Mit ærinde her er kort at beskrive faglige krav til denne uddannelse, så den i praksis kan medvirke i
det vigtige arbejde med at skabe trygge og fagligt positive klassefællesskaber på skolerne, der er i
stand til på kvalificeret vis at undervise flest mulige elever. Jeg vil her primært koncentrere mig om
skolen, men der er tilsvarende god grund til at få pædagoguddannede dagtilbudspsykologer, der kan
være med til at kvalificere arbejdet i dagtilbud, hvor børns udvikling i overvejende grad
grundlægges. Succes på dette område vil få stor betydning for skolens videre arbejde.
Skolepsykologen skal være fast tilknyttet én eller flere skoler med overvejende tilstedeværelse her.
Skolepsykologen skal opleves af lærere og ledere som en del af skolens samlede arbejde med
udvikling og i arbejdet med udfordringerne. Skolen skal kunne mærke skolepsykologens
engagement og interesse for dette, og medarbejderne på skolen skal kunne mærke, at
skolepsykologen har viden og forståelse for skolens opgaver og vilkår.
I arbejdet med at udvikle et stærkere fællesskab i klassen er der to områder, der er grundlæggende
vigtige for at sikre dette, og hvor skolepsykologen kan spille en vigtig rolle: