Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2765537_0001.png
Forberedt på fremtiden II
Frihed og
fordybelse
- et kvalitetsprogram for folkeskolen
OKTOBER 2023
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0002.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
3
Indhold
Folkeskolens formål
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde
med forældrene give eleverne
kundskaber og færdigheder, der:
forbereder dem til videre uddannelse
og giver dem lyst til at lære mere, gør
dem fortrolige med dansk kultur og
historie, giver dem forståelse for
andre lande og kulturer, bidrager til
deres forståelse for menneskets
samspil med naturen og fremmer
den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle
arbejdsmetoder og skabe rammer for
oplevelse, fordybelse og virkelyst, så
eleverne udvikler erkendelse og
fantasi og får tillid til egne muligheder
og baggrund for at tage stilling og
handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede
eleverne til deltagelse, medansvar,
rettigheder og pligter i et samfund
med frihed og folkestyre. Skolens
virke skal derfor være præget af
åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Kilde: Folkeskoleloven
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Initiativer i regeringens kvalitetsprogram for folkeskolen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
En sammenhængende plan for uddannelsessystemet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
6
8
Folkeskolens uløste udfordringer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
Frihed under ansvar
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
Mere indflydelse til skolebestyrelserne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
Et styrket lærerværelse
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
Stærkere fællesskab i klassen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
33
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0003.png
4
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
5
Forord
Den danske folkeskole gør rigtig meget, rigtig godt.
Størstedelen af eleverne er glade for at gå i skole.
Langt de fleste består folkeskolens afgangseksamen
og begynder på en ungdomsuddannelse. Og når fire
ud af fem børn går i en folkeskole, vidner det om en
stor opbakning til vores fælles folkeskole.
Folkeskolen skal have fokus på
kerneopgaven - børnenes faglige
udvikling, dannelse og trivsel.
ligesom det bidrager til, at en stadig større andel af
folkeskolens ressourcer bruges på specialundervis-
ning af elever med særlige behov . Udviklingen kan
begrænse muligheden for forebyggende og tidlige
indsatser, som kan opbygge stærke almene klas-
sefælleskaber . Der er brug for at få vendt udvik-
lingen . Derfor ønsker regeringen, at folkeskolen
skal blive bedre til at rumme elevernes forskellige
behov, og at fundamentet for stærke klassefæl-
leskaber skal styrkes .
Folkeskolen er en grundpille i vores samlede uddan-
nelsessystem, og det er regeringens ambition, at vi
skal se hele vores uddannelsessystem igennem .
Med
Forberedt på fremtiden I
kom regeringen med
sit bud på, hvordan vi sikrer mere fleksible univer-
sitetsuddannelser med højere kvalitet, mere vej-
ledning og flere undervisningstimer . Med
Forberedt
på fremtiden II
lancerer regeringen nu et samlet
kvalitetsprogram for folkeskolen, som vi ser frem til
at drøfte med folkeskoleforligskredsen og parterne
i Sammen om Skolen . Et samlet program for, hvor-
dan vi kan sikre mere frihed og fordybelse til den
danske folkeskole .
Det er vigtigt, at vi går i gang med arbejdet med at
styrke folkeskolen nu . Og at det sker i et tæt sam-
arbejde med parterne i Sammen om Skolen . Derfor
indgår der i kvalitetsprogrammet også en række ini-
tiativer, som regeringen vil arbejde videre med, men
hvor der er behov for at udbore og drøfte dem nær-
mere, før der kan præsenteres konkrete løsninger .
Den danske folkeskole skal styrkes, og det gør vi
under fem overskrifter:
• Frihed under ansvar
• Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de
ældste elever
• Mere indflydelse til skolebestyrelserne
• Et styrket lærerværelse
• Stærkere fællesskab i klassen
Forberedt på fremtiden II
er regeringens samlede bud
på en styrket folkeskole . Til gavn for vores børn og
unge og deres fremtid . Til gavn for fællesskabet .
Folkeskolen skal give alle børn og unge de bedste for-
udsætninger for at klare sig godt i livet . Lære vores
børn og unge nødvendige færdigheder som at læse,
skrive og regne . Den skal forberede børn og unge til
videre uddannelse og job og give dem lyst til at lære
mere . Det er folkeskolens fornemste opgave .
Vi har allerede en rigtig god folkeskole, men den
kan blive endnu bedre . Der er udfordringer, der skal
løses . Der er potentialer, der ikke er realiseret .
Folkeskolen skal have fokus på kerneopgaven . Det
kræver, at alle folkeskoler over hele landet sættes
fri til at skabe en skole, som passer til de lokale
behov og ønsker . Vi skal have tillid til lærerne i klas-
selokalet og give dem et større råderum .
For mange centrale krav og mål skaber ikke god
undervisning . Det gør lokalt engagement og frihed
under ansvar . Regeringen foreslår derfor en af de
mest vidtgående og ambitiøse frisættelser af folke-
skolen i mange år . Hvor man tidligere har sat folke-
skolen fri fra enkelte krav eller inden for udvalgte
temaer, foreslår regeringen nu en markant frisæt-
telse for både læreren, eleven, skolelederen og den
kommunale forvaltning . Samtidig skal skolebesty-
relser rundt i landet have mere indflydelse til at
sætte lokal retning for deres egen skoles udvikling
– blandt andet i forhold til arbejdet med bevægelse
og faglig fordybelse i undervisningen, kommunikati-
onen mellem skole og hjem på Aula mv .
Folkeskolen giver det fælles fundament for dan-
nelse, der er forudsætningen for sammenhængs-
kraft på tværs af landsdele, kulturelle baggrunde
og indkomst . Her bygges bro over de sprækker, der
ellers vil kunne udvikle sig til kløfter og et mere
polariseret samfund .
Én del af vores fælles danske kulturarv er de huma-
nistiske fag som sprogfag og historie, en anden del
er naturvidenskabelig og matematisk, og en tredje
del er håndværksmæssig og æstetisk . Alle disse
kundskaber og færdigheder skal videregives til
vores børn . Men indholdet i folkeskolen er blevet
skævt . Derfor foreslår regeringen, at der skal være
mere tid til praktisk og kreativ undervisning . Det
kræver flere investeringer i folkeskolen . Det er
regeringen klar til .
Samtidig ved vi, at nogle elevers motivation for
at lære ikke altid er høj nok – særligt blandt de
ældste elever . En mere varieret undervisning med
en stærkere sammenhæng mellem teori og praksis
kan motivere flere elever og give dem lyst til at lære
mere . Det vil samtidig gøre folkeskolen bedre til
at rumme alle elever og sikre, at alle elever uanset
interesser og evner bliver mødt med faglige forløb,
der pirrer deres nysgerrighed og giver lyst til for-
dybelse . Det gælder også de børn, der har brug for
ekstra støtte, hvor regeringen foreslår en markant
investering i intensive undervisningsforløb i små
hold . Til sammen initiativer, der skal sikre, at flere
elever forlader folkeskolen med de nødvendige
kundskaber og færdigheder .
Folkeskolen kæmper med uro i klasserne og for at
skabe stærke fællesskaber, der kan rumme alle .
Samtidig stiger andelen af elever, der har behov for
støtte og hjælp – både i og uden for klassens fælles-
skab . Det vanskeliggør arbejdet med at imødekomme
alle elevers behov inden for rammerne af klassen,
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0004.png
6
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
7
Initiativer i
regeringens
kvalitetsprogram
for folkeskolen
Regeringen foreslår:
Frihed under ansvar
• Mulighed for kortere skoledage til alle skoler
• Afskaffelse af centralt krav om fuld
kompetencedækning
• Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
• Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med
folkeskolerne
• Afskaffelse af minimumstimetal i historie
• Samarbejdsprogram med KL om regel-
og procesforenklinger
• Frihedskampagne om eksisterende frihed og
fleksibilitet i folkeskoleloven
• Afskaffelse af den obligatoriske projektopgave
i 9 . klasse
• Juniormesterlære i udskolingen
• En markant investering i bedre faglokaler
• Flere praktiske fag og større valgfrihed
i udskolingen
• Teknologiforståelse som ny faglighed
i folkeskolen
• Anbefalinger for skærmbrug i fritidstilbud
og grundskole
• Uddannelse og job som nyt fag i 7 .-9 . klasse
og erhvervspraktik til alle
• Forsøg med praktiske prøver og drøftelse
af prøvetrykket
Mere indflydelse til
skolebestyrelserne
• Bedre praksis for brug af Aula
• Afskaffelse af centralt krav om
45 minutters bevægelse
• Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp
og faglig fordybelse
• Flere frihedsgrader til landdistriktsskoler
• Ret til at deltage i skoleudviklingssamtaler
• Repræsentation af det lokale erhvervsliv
• Kompetenceudvikling målrettet skole-
bestyrelsernes arbejde
Stærkere fællesskab i klassen
• Bedre og færre overgange i indskolingen og
styrkelse af klassefællesskabet
• Sænket klasseloft i 0 .-2 . klasse
• Bedre mulighed for udsat skolestart
• Intensive undervisningsforløb i små hold for
de mest udfordrede elever
• Drøftelser af Pædagogisk-Psykologisk
Rådgivning (PPR)
• Udarbejdelse af anbefalinger fra Vidensenhed
for børn og unge med særlige behov
• Uddannelse af flere elever som
undervisningsmiljørepræsentanter
• Etablering af en Trivselskommission
Mere praktisk undervisning og
valgfrihed til de ældste elever
Et styrket lærerværelse
• Bedre muligheder for meritlæreruddannelse og
skolebaseret læreruddannelse, herunder Teach
First-lignende ordninger
• Bedre videreuddannelsesmuligheder for lærere
• Bedre mulighed for at inddrage civilsamfundet
og frivillige foreninger i skolen
• Psykologfaglig overbygningsuddannelse for
lærere og pædagoger
• Kompetenceudvikling i specialpædagogik
og klasseledelse
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0005.png
8
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
9
En sammen-
hængende plan
for uddannelses-
systemet
Fra første skoledag til sidste arbejdsdag er det danske
uddannelsessystem på mange måder en succeshistorie.
Alle skal med
Det er vigtigt for regeringen, at ingen unge efter-
lades uden fremtidsperspektiv . Regeringen ønsker
at give flere unge en hurtig og nem vej ind i arbejds-
fællesskabet, mens andre unge har brug for hjælp til
at gennemføre en uddannelse . Regeringen vil derfor
blandt andet indkalde til en trepartsaftale om de
43 .000 unge, der hverken er i gang med en uddannelse
eller er i arbejde, samt til politiske forhandlinger
om udmøntningen af mere end 170 mio . kr . til den
forberedende grunduddannelse (FGU) .
Flere faglærte
Regeringen vil styrke erhvervsuddannelserne og
ønsker, at flere vil søge denne vej . Det skal blandt
andet ske ved at investere i, at erhvervsskolerne
har det rette udstyr og de rette lærerkompetencer .
Alt sammen med fokus på arbejdsmarkedets behov
herunder særligt i forhold til den grønne omstilling
og behovet for hænder i velfærden . Derfor er der
afsat cirka 310 mio . kr . i 2024 stigende til mere end
900 mio . kr . varigt fra 2030 og frem til et kvalitets-
løft af erhvervsuddannelserne på
Finanslovsforsla-
get for 2024
og i
Aftale om rammerne for reform af
universitetsuddannelserne i Danmark
fra juni 2023.
Kvalitetsløftet af erhvervsuddannelserne kan
blandt andet målrettes nedbringelse af frafald på
erhvervsuddannelserne, initiativer til understøt-
telse af øget søgning, styrket kvalitet i uddannel-
serne, moderne udstyr på skolerne, understøttelse
af grøn omstilling og bedre kobling mellem grund-
skoler og erhvervsskoler .
De næste reformskridt for de
videregående uddannelser
Styrkede professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser
Regeringen vil reformere og styrke de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser . Det indebærer blandt
andet, at der skal ses på opbygningen af – og indholdet i – uddannelserne, herunder potentiale for at tænke i nye uddan-
nelsesmodeller, hvor man som studerende kan uddanne eller videreuddanne sig, mens man er i job, samt udbrede professi-
onsrettede merituddannelser . Reformarbejdet skal blandt andet understøtte, at flere vælger at uddanne sig til eksempelvis
lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere . Der er med
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i
Danmark
fra juni 2023 afsat 200 mio . kr . årligt fra 2025 stigende til 300 mio . kr . årligt fra 2030 til uddannelserne, herunder til
en ny pædagoguddannelse .
Et uddannelsessystem der bryder barrierer og skaber sammenhæng
Uddannelsessystemet skal give flere mulighed for at uddanne sig på videregående niveau . Regeringen vil igangsætte en
reformproces med fokus på sammenhængene – og vejene ind – i det videregående uddannelsessystem . Herunder et nyt
optagelsessystem med flere veje til en videregående uddannelse, bedre sammenhæng i uddannelsessystemet samt mere
og bedre vejledning til de uddannelsessøgende . Der skal desuden være bedre muligheder for studieskift, merit og er-
hvervsmerit i det videregående uddannelsessystem .
Fremtidens videregående uddannelseslandskab
Regeringens ambition er, at de videregående uddannelser fortsat skal udvikle sig i takt med arbejdsmarkedet, og at frem-
tidens uddannelseslandskab bliver mere overskueligt – både for de uddannelsessøgende og for de private og offentlige
arbejdsgivere . Samtidig skal der fortsat være gode uddannelsestilbud og bæredygtige uddannelsesinstitutioner i alle dele
af landet . Regeringen vil derfor – i forlængelse af reformer af universitetsuddannelser samt de professions- og erhvervs-
rettede uddannelser – tage initiativ til, at der udarbejdes en samlet, langsigtet plan for det videregående uddannelses- og
institutionslandskab .
Folkeskolen skal sættes fri og have en bedre
sammenhæng mellem teori og praksis
Folkeskolen skal sættes fri, så det åbenlyst vigtigste kommer i fokus –
nemlig børn og unges faglige udvikling, dannelse og trivsel . Og skolen
skal forberede eleverne på at tage en ungdomsuddannelse eller lære et
håndværk . Regeringen mener, at der – særligt i folkeskolen – er opstået
en ubalance mellem det boglige indhold over for det praktiske og kre-
ative indhold . For mange elever mister motivationen og forlader folke-
skolen uden tilstrækkelige faglige forudsætninger . Regeringen vil med
et kvalitetsprogram for folkeskolen skabe bedre sammenhæng mellem
teori og praksis i undervisningen og give frihed til at tilrettelægge
undervisningen efter lokale behov og ønsker . Regeringen ønsker mere
autoritet om læreren og mere valgfrihed for eleverne .
Der er lige adgang til stærke uddannelsesinstitutio-
ner, der tager hånd om vores børn og unge . Helt fra
første skoledag til man træder ud på arbejdsmarke-
det med en uddannelse i rygsækken og videreud-
danner sig senere i livet .
Regeringen vil skabe et uddannelsessystem, der fra
folkeskolen til de videregående uddannelser giver
alle børn og unge et bredt kendskab til deres egne
evner, deres ønsker og til de muligheder, arbejds-
livet byder på .
Men det kræver, at vi tager hånd om en af række af
de udfordringer, der strækker sig fra folkeskolen til
de videregående uddannelser .
Forberedt på fremtiden II
er et kvalitetsprogram for
folkeskolen . Kvalitetsprogrammet skal ses i sam-
menhæng med øvrige initiativer, som regeringen
har præsenteret og vil præsentere på resten af
undervisnings- og uddannelsesområdet .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0006.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
11
Folkeskolens
uløste
udfordringer
Vi har en god folkeskole. Men der er stadig uløste udfordringer.
I folkeskolen mødes børn og unge på tværs af sam-
fundslag for at blive fagligt dygtige og dannede som
mennesker og demokratiske medborgere .
Folkeskolen gør rigtig meget godt . Omkring 9 ud af
10 elever består folkeskolens afgangseksamen, og
langt de fleste starter på en ungdomsuddannelse
efter 9 . eller 10 . klasse . De fleste elever er glade
for at gå i skole . Og dygtige og engagerede lærere,
pædagoger og ledere går hver dag på arbejde og
brænder for at gøre en forskel for den enkelte elev
og klassefællesskabet .
Men folkeskolen står også over for en række udfor-
dringer . De nationale mål, der blev indført med
folkeskolereformen i 2013 om at styrke elevernes
faglige udvikling og trivsel og mindske betydningen
af negativ social arv, er ikke indfriet . Og gruppen af
elever, der forlader folkeskolen uden tilstrækkelige
faglige forudsætninger til at påbegynde en ung-
domsuddannelse, er fortsat for stor .
Hver tiende elev opnåede ikke mindst 02 i både
dansk og matematik i 9 . klasse i 2022, og op imod 1
ud af 7 afsluttede 9 . klasse uden at leve op til kra-
vene for at blive optaget på en erhvervsuddannelse .
Omkring hver tiende elev afslutter folkeskolen uden
at aflægge alle obligatoriske prøver . Det gælder
især elever i specialtilbud, hvor 8 ud af 10 ikke
aflægger alle obligatoriske prøver .
Alvoren understreges af, at cirka 43 .000 unge i
alderen 15-24 år ikke har en uddannelse og hverken
er i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse .
For mange elever forlader skolen uden
tilstrækkelige faglige kompetencer
Omkring 75 procent af eleverne er gode til at læse
og regne i 8 . klasse . Det er en stor andel, men vi er
fortsat et godt stykke fra at nå det nationale mål på
80 procent .
10%
af eleverne i folkeskolen
opnåede ikke mindst 02 i
dansk og matematik i 2022 .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0007.png
12
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
13
Brug for styrkede klassefællesskaber for alle
10 procent af eleverne i folkeskolen har dårlige
resultater i læsning i 8 . klasse, og 7 procent har
dårlige resultater i matematik .
Elevernes sociale baggrund og herkomst har stadig
stor betydning for deres faglige resultater, og den
betydning er ikke mindsket i de seneste år . Andelen
af gode læsere er 80 procent blandt elever, hvis
forældre har en videregående uddannelse, mens
den kun er 47 procent blandt elever, hvis forældre
har grundskolen som højeste fuldførte uddannelse .
Det samme billede ses i matematik .
Andelen af elever i udskolingen, der modtager
støtte i almenundervisningen, er steget fra 8 pro-
cent i 2015 til 11 procent i 2021 . Blandt de samme
elever er andelen, som lærerne vurderer har et
uindfriet støttebehov, steget fra 6 til 8 procent .
Begge grupper har højere fravær og oplever dårli-
gere trivsel end elever uden støttebehov .
Andelen af elever, der modtager undervisning i
en specialklasse eller på specialskole, er samtidig
steget . Over de seneste syv år er andelen vokset
fra 5 procent til 7 procent . Lægger man det sammen,
er det hver fjerde elev, der har behov for støtte eller
har et uindfriet støttebehov .
Helt uenig: 9%
Uenig: 18%
27 procent
af eleverne i 4 .–9 . klasse er i 2023 helt
uenige eller uenige i, at undervisningen
giver dem lyst til at lære mere .
Hver fjerde elev får
specialpædagogisk støtte eller
vurderes at have behov for det .
Behov for mere lokal frihed og fagligt råderum
7%
11%
8%
Der er brug for endnu flere dygtige lærere.
Siden 2020 er der blevet givet frihed til at afkorte
skoledagen og anvende ressourcerne til andre
undervisningsaktiviteter på skolen . Det har styrket
det lokale råderum til at organisere skoledagen . I
2022 gjorde 9 ud af 10 skoler brug af muligheden
for at afkorte skoleugens længde ved at konvertere
den understøttende undervisning til andre aktivi-
teter . Over 95 procent af skolerne anvender den
konverterede tid til tovoksenordninger . Herudover
anvendes tiden især til korte intensive læringsfor-
løb for udvalgte elever .
Behov for endnu flere dygtige lærere
og pædagoger
Dygtige og engagerede lærere og pædagoger er
centrale for en velfungerende folkeskole . En rigtig
god underviser kan have stor betydning for den
enkelte elevs faglige udvikling og sandsynlighed for
efterfølgende at få en ungdomsuddannelse . Derfor
er det centralt at blive ved med at tiltrække dygtige
undervisere til folkeskolen .
Selvom der i de senere år har været en positiv
udvikling i andelen af lærere, som vurderer, at de
har kompetencer til at imødekomme særlige behov
hos bestemte elever, vurderer over halvdelen af
lærerne, at de i mindre grad (51 procent) eller slet
ikke (8 procent) har kompetencerne til at imøde-
komme særlige behov hos bestemte elever .
Mange lærere, pædagoger, skoleledere og kommu-
ner oplever, at folkeskolen er for stramt styret . Det
gælder både det faglige og pædagogiske indhold i
skolen og rammerne for undervisningen .
Kun hver femte skoleleder oplever en høj grad af
fagligt råderum . Samtidig peger undersøgelser på,
at der er en positiv sammenhæng mellem elevernes
faglige resultater og stort fagligt råderum til sko-
lelederen kombineret med en kommunal forvalt-
ning, der fokuserer på mål og resultater frem for
processer .
Brug for at styrke elevernes motivation
og viden om uddannelse og job
For mange elever oplever ikke skolen som moti-
verende . Mere end hver fjerde elev i 4 .-9 . klasse
synes ikke, at undervisningen giver dem lyst til at
lære mere, og næsten 3 ud af 10 synes sjældent (23
procent) eller aldrig (6 procent), at undervisningen
er spændende . Udviklingen går den forkerte vej . I
2019 var 37 procent af eleverne helt enige (10 pro-
cent) eller enige i (27 procent), at undervisningen
giver dem lyst til at lære mere . I 2023 var andelen
faldet til 30 procent . Samtidig peger flere undersø-
gelser på, at en mere varieret og anvendelsesorien-
teret undervisning kan motivere eleverne og give
dem lyst til at lære mere . Aktiviteter, der kobler
praktisk og teoretisk fordybelse, er nødvendige for
nogen og gode for alle .
For mange elever mangler viden om uddannelses-
valget efter folkeskolen . Hver fjerde elev oplever
slet ikke (6 procent) eller kun i mindre grad (20
procent) at få den hjælp, som de har brug for i for-
bindelse med at vælge uddannelse . Eleverne efter-
spørger mere viden om de forskellige uddannelses-
og jobmuligheder . De ønsker hjælp til at finde ud af,
hvad de er gode til og interesserer sig for . En ud af
tre unge har slet ikke været i erhvervspraktik på en
arbejdsplads i hverken 8 . eller 9 . klasse .
75%
Specialklasse eller specialskole
Støtte i almenundervisning
Uindfriet støttebehov i
almenundervisning
Almenundervisning uden støtte
33%
Anm.: Andel elever i specialklasser og specialsko-
ler er opgjort for elever i 0.-10. klasse i skoleåret
2022/23 pba. registerdata på www.uddannel-
sesstatistik.dk. For almenundervisning med støt-
te samt uindfriet støttebehov anvendes data fra
spørgeskemaundersøgelser 2015 og 2021 blandt
klasse-/kontaktlærere på 7. og 9. klassetrin i en
stikprøve af skoler. Opgørelsen dækker alle kom-
munale skoletilbud, dvs. folkeskoler, specialskoler
for børn, interne skoler i dagbehandlingstilbud
og på anbringelsessteder samt kommunale ung-
domsskoler.
Kilde: VIVE (2022): Støtte, støttebehov og
elevresultater. Delrapport 1. Inkluderende læ-
ringsmiljøer og specialpædagogisk bistand. Re-
gisterdata på www.uddannelsesstatistik.dk for
skoleåret 2022/23.
20%
2013
2017
Mange nyuddannede lærere finder arbejde andre
steder end i folkeskolen – kun 55 procent af lærere,
der blev færdiguddannet i 2020, blev ansat i folke-
skolen samme år . Samtidig er de dygtigste lærere
mere tilbøjelige til at forlade folkeskolen .
Fald i andel skoleledere, der oplever
høj grad af fagligt råderum .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0008.png
Kortere
skoledage og
to voksne i
undervisningen
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
15
Gennem-
gående
lærere i ind-
skolingen
Frihed under
ansvar
Folkeskolen skal sættes fri, så det åbenlyst vigtigste
kommer i fokus – kernestoffet i skolens fag, elevernes
læring, dannelse og trivsel.
Over årene er der indført flere centrale krav til
undervisningen fra Christiansborg . Det er sket
med de bedste intentioner, hvor hver enkelt regel
har kunnet begrundes i egen ret . Men den samlede
regulering har efterladt skolen et sted, hvor det
lokale råderum er blevet for indskrænket .
Regeringen ønsker, at beslutninger om undervisnin-
gen og folkeskolens praksis træffes tættere på sko-
lens elever og deres forældre . I tæt samarbejde med
skolebestyrelserne . Den enkelte skoleleder skal
have et større ledelsesrum, og vi skal vise en højere
grad af tillid og respekt for lærernes og pædagoger-
nes autoritet, faglighed og professionelle dømme-
kraft . For ingen skoler i Danmark er ens . Hver enkelt
skole har forskellige elever og medarbejdere og
forskellige muligheder i lokalsamfundet .
Regeringen vil løsne markant på bindingerne i
folkeskoleloven . Samtidig kan kommunerne også
understøtte frisættelsen ved at fjerne kommunale
bindinger og lægge mere ansvar og flere beslutnin-
ger ud til skolerne . Erfaringerne fra forsøget med
velfærdsaftalerne i Esbjerg og Holbæk indikerer
også, at det kan lade sig gøre at flytte beslutnings-
kompetencen fra de kommunale forvaltninger og ud
til skolerne og medarbejderne .
Langt
færre mål
for undervis-
ningen
Stående på de foreløbige erfaringer fra forsøget
med velfærdsaftalerne i Esbjerg og Holbæk, de
udvidede frihedsgrader i folkeskolen, som skolerne
fik under COVID-19, samt forslag fra parterne i
Sammen om Skolen, ønsker regeringen at give per-
manente frihedsgrader til alle landets skoler .
Beslut-
ninger om
undervisnin-
gen træffes
på skolen
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0009.png
16
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
17
Afkortning af skoleugen og mulighed for lokal
prioritering i skole og SFO mv.
Regeringen foreslår, at skoledagen skal være
kortere for alle elever . Konkret foreslår regerin-
gen at afkorte den samlede undervisningstid fra
børnehaveklassen til 9 . klasse med i alt cirka 190
klokketimer, som tages fra tiden til understøttende
undervisning .
Regeringen foreslår derudover, at den mulighed,
som skolerne fik under COVID-19 til at afkorte
skoleugen ved at ”konvertere” den understøttende
undervisning til andre indsatser, gøres permanent .
Samtidig gives der øget frihed til lokalt at beslutte,
hvad de frigjorte ressourcer skal anvendes til . Det
kan fx være en kortere skoledag for at få flere
voksne i undervisningen eller i SFO’en . Det giver
mulighed for at gøre brug af tovoksenordninger og
holddannelse, at prioritere pædagogiske aktiviteter
i SFO'en eller en forebyggende hjælp til klasser,
hvor der er elever med særlige behov . Ligesom
den understøttende undervisning kan fastholdes
på skoleskemaet, hvis der er gode erfaringer med
dette lokalt . Der gives også mulighed for lokalt at
omprioritere ressourcer fra den understøttende
undervisning til indkøb af materialer og kompe-
tenceudvikling, som understøtter omstillingen til
en mere motiverende undervisning . Der skal være
plads til forskellighed og lokale løsninger .
Regeringen vil desuden søge folkeskoleforligskred-
sens opbakning til, at de midlertidige udvidede fri-
hedsgrader forlænges, så skolerne kan gøre brug af
disse i skoleåret 2024/25, indtil de nye permanente
løsninger kan træde i kraft .
Initiativer i
kvalitetsprogrammet,
der giver frihed og
fleksibilitet i folkeskolen
Frihed og fleksibilitet i skolen
• Mulighed for kortere skoledage til alle
skoler
• Afskaffelse af centralt krav om fuld
kompetencedækning
• 90 procent reduktion i mål i folkeskolens
læreplaner
• Afskaffelse af minimumstimetal i faget
historie
• Afskaffelse af den obligatoriske projektop-
gave i 9 . klasse
Mere valgfrihed til de ældste elever
• Juniormesterlære i udskolingen
• Større valgfrihed til eleverne ved udvidelse
af valgfagsundervisning
• Forsøg med praktiske prøver og drøftelse af
prøvetrykket
Prioritering af understøttende undervisning
Finansiering
af statslige og
kommunale
udgifter
Lokal prioritering:
Materialer, kompe-
tenceudvikling mv .
Indflydelse til skolebestyrelserne
• Afskaffelse af centralt krav om 45 minut-
ters bevægelse
• Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp
og faglig fordybelse
• Større frihed til at opretholde små skoler i
landdistrikter
Afskaffelse af centralt krav om
fuld kompetencedækning
Der blev med folkeskolereformen i 2014 indført
krav om, at kommunalbestyrelsen i 2025 skal
sikre, at 95 procent af undervisningen varetages af
lærere med undervisningskompetence eller tilsva-
rende kompetencer i det fag, de underviser i . Rege-
ringen foreslår, at måltallet afskaffes . Alle lærere
skal fortsat som hovedregel have en læreruddan-
nelse . Men det skal ikke længere være et centralt
fastsat måltal, som dikterer, hvilke lærere der skal
undervise hvilke klasser . Det skal være op til skole-
lederen at finde den fagligt og pædagogisk bedste
løsning for den enkelte klasse og skole . Dermed
gives der fx større fleksibilitet til, at eleverne i
de mindste klasser kan have de samme lærere i
løbet af skoledagen . Det kan give en tryggere sko-
lestart og styrke klassefællesskabet, og det kan
styrke arbejdet med elever med særlige behov, når
lærerne kender hver enkelt elev og dennes behov
og forudsætninger .
• Serviceeftersyn af det nationale kvali-
tetstilsyn med folkeskolen
• Samarbejdsprogram med KL om forenkling
af kommunale og statslige regler mv .
• Frihedskampagne om eksisterende frihed
og fleksibilitet i folkeskoleloven
Lokal prioritering: Mulighed for fastholdelse af
understøttende undervisning eller afkortning af skoleugen
mhp . lokal prioritering af tiltag i skolen eller fritidstilbud
Ca . 220 mio . kr . årligt efter fuld indfasning geninvesteres i
folkeskolen gennem finansiering af statslige og kommunale
udgifter til initiativer i kvalitetsprogrammet .
Ca . 255 mio . kr . årligt efter fuld indfasning fastholdes som
understøttende undervisning, som lokalt kan omprioriteres
til kompetenceudvikling og materialer gennem afkortning
af skoleugen .
Ca . 1 .420 mio . kr . årligt efter fuld indfasning fastholdes som
understøttende undervisning, som lokalt kan omprioriteres
til indsatser i skolen eller fritidstilbud gennem afkortning
af skoleugen .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0010.png
18
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
19
Mere end 9 ud af 10 mål skal fjernes
i nye læreplaner
Godt 4 .300 bindende og vejledende mål styrer i dag,
hvad eleverne skal lære i folkeskolens fag og obliga-
toriske emner . Den stramme styring af undervisning-
ens indhold kan spænde ben for lærernes mulighed
for at skabe en varieret undervisning . Samtidig er
der ikke nok sammenhæng mellem det teoretiske
og praktiske indhold i skolen . Hertil er det indhold,
som eleverne skal igennem, alt for detaljeret og
abstrakt beskrevet . Der er behov for at skabe bedre
rammer for, at undervisningen tilrettelægges efter
elevernes niveau og for at skabe mere motiverende
undervisning med mulighed for fordybelse . Både
de dygtigste elever og de fagligt udfordrede elever
skal møde spændende undervisning, der giver lyst til
mere læring .
Vi skal have mere tillid til lærerens professionelle
dømmekraft . Vi skal sætte underviserne fri til at
levere en engagerende undervisning med udgangs-
punkt i eleverne i klassen, skolen og lokalområdet .
Derfor ønsker regeringen i tæt samarbejde med
folkeskolens parter i Sammen om Skolen og prakti-
kere at igangsætte en gennemgribende fornyelse og
markant slankning af folkeskolens læreplaner med
fokus på det centrale kernestof i alle folkeskolens
fag . De nye læreplaner skal bidrage til en folkeskole
med bedre sammenhæng mellem fagenes teoreti-
ske, praktiske og kreative sider, inspirere til mere
90%
færre mål og en
gennemgribende fornyelse
af folkeskolens læreplaner
bevægelse i fagene og en alsidig og motiverende
undervisning, der i højere grad imødekommer ele-
vernes forskellige faglige niveauer . Forslaget skal
ses i forlængelse af Reformkommissionens anbe-
faling om at udvikle nye læreplaner med et mere
praktisk og anvendelsesorienteret fokus for alle fag
og alle klassetrin i folkeskolen .
Det er regeringens ambition, at antallet af de
nuværende mål i læreplanerne skal reduceres med
mindst 90 procent . De nye læreplaner skal udvikles
i tæt samarbejde med folkeskolens parter og prak-
tikere, og arbejdet igangsættes i 2024 . Udviklingen
af de nye læreplaner vil stå på en omfattende ind-
dragelse af parterne i Sammen om Skolen og prakti-
kere, der blandt andet indebærer forsøg undervejs .
Yderligere initiativer for at
sikre mere frihed under ansvar
Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet
med folkeskolerne
Folkeskolen skal udvikles i samarbejde med
parterne i Sammen om Skolen . Regeringen har
lyttet til parterne, der har foreslået, at kvali-
tetstilsynet nytænkes . Regeringen vil derfor
igangsætte et grundigt serviceeftersyn af kva-
litetstilsynet . Regeringen ønsker både at gøre
tilsynet mindre bureaukratisk for kommuner
og skoler samt at opdatere og videreudvikle
tilsynet, så det i endnu højere grad identifice-
rer skoler med de største og mest vedvarende
kvalitetsudfordringer . Det skal sikre, at der
fortsat sættes ind over for skoler med kvali-
tetsproblemer .
Frihedskampagne om eksisterende
frihed og fleksibilitet i folkeskoleloven
Hvis frisættelsen skal nå helt ud i klasse-
værelserne, så kræver det, at alle aktører –
fra kommunalbestyrelsen til forældrene –
kender til de frihedsgrader, som allerede
gælder, og de nye frihedsgrader, som fore-
slås indført . Det er fx allerede muligt for
kommunerne helt eller delvist at delegere
størstedelen af sine beføjelser til skolelede-
ren og/eller skolebestyrelserne, så beslut-
ningerne træffes så tæt på eleverne som
muligt . Ligesom det er muligt at arbejde
med fleksible skoleskemaer, at skrue op
og ned for timetallene i alle fag med vejle-
dende timetal, at lave tværfaglige forløb
på tværs af fag, at lave særlige udskolings-
linjer, at lade elever i udskolingen møde
senere, at gøre brug af holddannelse på
tværs af klasser og klassetrin, at give ele-
verne mere medbestemmelse og meget
andet . Regeringen vil derfor tage initiativ til
en fælles frihedskampagne med folkesko-
lens parter, som skal bidrage til, at beslut-
ninger om undervisningen og folkeskolens
praksis tages så tæt på medarbejderne,
eleverne og deres forældre som muligt .
Større fleksibilitet i forhold til timetal
Regeringen foreslår at afskaffe minimumsti-
metallet i faget historie . Timetallet i historie
bliver dermed vejledende ligesom i alle andre
fag i folkeskolen (med undtagelse af kernefa-
gene dansk og matematik) . Det vil give større
lokal fleksibilitet til at tilrettelægge skoleda-
gen ud fra elevernes konkrete behov . Mini-
mumstimetallene i dansk og matematik fast-
holdes, da fagene er afgørende for at kunne
tilegne sig faglighed i andre fag .
Afskaffelse af den obligatoriske
projektopgave i 9. klasse
Samarbejdsprogram med KL om regel- og
procesforenklinger på folkeskoleområdet
Med økonomiaftalen mellem regeringen og KL
for 2024 er det besluttet at igangsætte et fler-
årigt samarbejdsprogram mellem regeringen
og kommunerne, hvor der blandt andet skal
ses på statslig og kommunal regelforenkling på
folkeskoleområdet . Der vil derfor blive lavet
et grundigt eftersyn af, om der er yderligere
regler og procedurekrav i både staten og kom-
munerne, som kan forenkles . Med arbejdet vil
der blandt andet blive lavet en sanering af ind-
beretningskravene på folkeskoleområdet, hvor
der vil blive set på indberetningen af timetal .
Regeringen foreslår, at kravet om, at alle
elever i 9 . klasse skal udarbejde en projek-
topgave, afskaffes . Eleverne vil ligesom i
dag fortsat have mulighed for at udføre
en fri selvvalgt opgave, som efter elevens
valg kan blive bedømt med en udtalelse
og/eller en karakter .
Afkortning af skoleugen giver bedre mulighed for, at undervisere kan planlægge og gennemføre tværfaglige forløb.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0011.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
21
Teknologi-
forståelse
som femte
valgfag
Flere
praktiske
fag
Mere praktisk
undervisning og
valgfrihed til de
ældste elever
En mere praktisk udskoling med øget valgfrihed til eleverne skal bidrage til
øget engagement, trivsel og fagligt udbytte hos de ældste elever.
Ambitionen er, at eleverne efter den sidste afgangs-
prøve i juni træder ud i verden med en rygsæk fyldt
af viden og motivation til at lære mere .
De ældste elever skal have mere indflydelse på
deres eget skoleforløb gennem mere frihed til at
vælge valgfag . Der skal være mindre tid foran com-
puteren og mere plads til eksperimenter, fysiske
bøger og undervisning uden for skolens mure . Og så
skal folkeskolen åbne sig mod det uddannelses- og
arbejdsliv, der venter efter skolen . De ældste elever
skal have større kendskab til, hvordan det er at
være en del af en arbejdsplads, og de skal have mere
viden om, hvilke veje de kan gå efter folkeskolen .
Juniormesterlære i udskolingen
For at understøtte at færre elever hægtes af i folke-
skolen og samtidig give mere valgfrihed til eleverne,
foreslår regeringen en ny mulighed for at deltage i
juniormesterlære i udskolingen . Det indebærer, at
alle elever i 8 .-9 . klasse vil få mulighed for et prak-
tisk orienteret forløb tilrettelagt med én til to dage
på en virksomhed i stedet for at følge folkeskolens
almindelige undervisning i disse dage . Alternativt
skal elever, der ønsker et andet skoleforløb, tilbydes
én til to dage ugentligt på en erhvervsskole, FGU
eller den kommunale ungdomsskole . Det kan være
relevant for elever, der er kørt trætte i folkeskolen
og har brug for en ny start, eller for elever, der alle-
rede tidligt ved, at de vil gå en mere erhvervsfaglig
vej efter folkeskolen . Der etableres en særskilt
afgangsprøve til juniormesterlære . Det er hen-
sigten, at denne afgangsprøve skal give adgang
til erhvervsuddannelser . Den vil dog ikke være
adgangsgivende til de gymnasiale uddannelser . Den
konkrete løsning skal afklares i det videre arbejde .
Initiativet er i tråd med Reformkommissionens
anbefaling om indførelsen af en 3+2-ordning, hvor
eleverne er i skole tre dage om ugen og i praktik to
dage om ugen .
Mere
alg-
v
frihed
Juniormesterlære. Elever i 8.-9. klasse kan vælge et forløb
tilrettelagt med én til to dage ugentligt på en virksomhed.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0012.png
22
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
23
Regeringen vil prioritere
2,6 mia. kr. til bedre
faglokaler på skolerne.
En markant investering i bedre faglokaler
Regeringen vil prioritere 2,6 mia . kr . til investeringer
i bedre faglokaler på skolerne . Formålet er, at ele-
verne får den bedst mulige undervisning . En stær-
kere sammenhæng mellem praktisk og teoretisk
undervisning kræver nemlig ikke kun justering af
undervisningen, men også at skolen har de nødven-
dige faciliteter til at understøtte sammenhængen .
Med investeringen kan kommunerne i årene 2025,
2026 og 2027 opdatere og bygge nye faglokaler .
De kan prioritere arbejdsstationer, hvor man har
mulighed for at dissekere en fisk, at skolekøkkenet
moderniseres, eller at faglokalerne fornyes, så ele-
verne kan fordybe sig i kreativitet, teknologiforstå-
else, design og produktion .
De lokale valgfag i 7 .-8 . kl . kan spænde vidt . Det kan
være alt fra drama, juniortræneruddannelse i sam-
arbejde med de lokale idrætsforeninger, kinesisk
eller særlige talenthold i fx naturfag i samarbejde
med det lokale gymnasium . Sammen med de nye
læreplaner, der skal understøtte en mere varieret
og praktisk undervisning, skal valgfagene bidrage til
en fornyet udskoling, der løfter motivationen blandt
de ældste elever . Initiativet følger Reformkommis-
sionens anbefaling om at ændre timefordelingen
på tværs af klassetrin, så der tilbydes flere timer i
praktiske fag i udskolingen .
gode undervisning med udgangspunkt i eleverne
og i forlængelse heraf vælge læremidler – hvad
enten de er analoge eller digitale – som understøt-
ter elevernes læring bedst . Regeringen har derfor
igangsat udviklingen af en række anbefalinger, der
skal understøtte en bedre balance mellem analog og
digitalt baseret undervisning i skolen . Desuden vil
regeringen opprioritere dialog og samarbejde med
de aktører, der udvikler læremidler .
følger Reformkommissionens anbefaling om at
indføre obligatorisk erhvervspraktik for alle elever
i enten 8 . eller 9 . klasse .
Forsøg med praktiske prøver og drøftelse
af prøvetrykket
Forberedelse til folkeskolens prøver fylder i dag
meget hos både lærere og elever på de ældste klas-
setrin . Danmark er det land i Norden, der har flest
prøver ved skolens afslutning . Den prøveforbe-
redende undervisning kan stå i vejen for en mere
varieret undervisning .
Regeringen ønsker derfor at udvide det eksiste-
rende forsøg med mere praktiske prøveformer for
at øge fokus på praktiske kompetencer og færdig-
heder ved folkeskolens prøver . Det skal gøre os
klogere på betydningen af prøver i undervisningen
og understøtte en mere varieret undervisning .
Regeringen ønsker også at invitere parterne i
Sammen om Skolen til at drøfte, om og hvordan
prøvetrykket kan lettes . En del af drøftelserne kan
omhandle prøvernes betydning for undervisnin-
gens indhold .
Større kendskab til uddannelses-
og jobmuligheder
Undervisningen i folkeskolen skal i langt højere
grad åbne sig mod omverdenen og være bedre til
at give eleverne et indblik i de veje, de kan gå efter
9 . klasse . Derfor ønsker regeringen at oprette
faget uddannelse og job på 7 .-9 . klassetrin . Uddan-
nelse og job er i dag et obligatorisk emne . Målet
med det nye fag uddannelse og job er, at eleverne
blive klogere på egne styrker og ønsker samt på de
muligheder, uddannelsessystemet og arbejdslivet
byder på . Regeringen ønsker samtidig at gøre det
obligatorisk for alle elever at deltage i erhvervs-
praktik i enten 7 ., 8 . eller 9 . klasse . Initiativet
180
timers ekstra valgfag
til de ældste elever
Bedre forståelse for digital teknologi og
reflekteret brug af skærme
I en digital tidsalder er det afgørende, at vi klæder
vores børn og unge på til at udvikle og anvende
digitale teknologier og til at forstå disses betydning
for vores hverdag og samfund . Regeringen ønsker
derfor, at teknologiforståelse indgår som et ele-
ment i udvalgte, eksisterende fag i 1 . til 9 . klasse,
så elever understøttes i at forstå og kritisk vurdere
den teknologi, de møder i hverdagen . Det er således
regeringens ambition, at teknologiforståelse i for-
længelse af folkeskolens formål skal bidrage til ele-
vernes demokratiske dannelse ved at styrke deres
kritiske refleksion og tænkning samt brede, digitale
dannelse . Teknologiforståelse skal også være et nyt,
mere skabende fag, der kan udbydes som et valgfag
i 7 .-9 . klasse . Ambitionen er, at vores børn og unge
får de nødvendige, faglige kompetencer og færdig-
heder, som fx kodning, så de konstruktivt og kritisk
kan anvende og deltage i udvikling af digitale tekno-
logier og forstå deres betydning .
Computere, tablets og digitale læremidler er snarere
reglen end undtagelsen i undervisningen i folke-
skolen i dag . Brugen af digitale læremidler i under-
visningen er positiv, når det er fagligt, pædagogisk
og didaktisk velbegrundet . Det hører til i et digitalt
samfund . Men det har aldrig været hensigten, at
vores børn og unge skal sidde det meste af skoleda-
gen ved en skærm . Læreren skal tilrettelægge den
7. klasse
2023
MERE
VALGFRIHED
MUSIK
8. klasse
9. klasse
DRAMA
Antal prøver i forbindelse med afslutning af grundskole fordelt
på prøvetype og nordiske lande, skoleår 2022/2023
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Danmark
Sverige
Norge
Finland
Nationale test
Afgangsprøve
BILLEDKUNST
MADKUNDSKAB
FRILUFTSLIV
SCIENCE
Mere valgfrihed. Regeringen foreslår dobbelt så mange valgfagstimer i
udskolingen. Ovenstående er eksempler på mulige praktisk-musiske
valgfag og lokale valgfag
Mere valgfrihed til eleven
Valgfrihed giver medejerskab . Det gælder også for
eleverne i folkeskolen . Derfor foreslår regeringen,
at elever i 7 .-9 . klasse skal have dobbelt så meget
valgfagsundervisning . Konkret ønsker regeringen
at indføre ét nyt valgfag og at afsætte dobbelt så
mange timer til de nuværende lokale valgfag .
Det nye valgfag i 8 .-9 . klasse kan enten være musik,
billedkunst, madkundskab, håndværk og design
eller – som noget nyt – teknologiforståelse .
Anm.: Finland har ingen nationale test eller prøver, men skolerne kan stille lokale prøver. For at kunne fortsætte sit
uddannelsesforløb skal eleven opnå en bestået karakter i alle kernefag i det år, de afsluttes (dvs. i de sidste tre klasse-
trin). Karakteren fastsættes af klasse- eller faglærer.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, Eurydice: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems
samt Hovdhaugen, E., Flobakk-Sitter, F., Wollscheid, S., Fossum, L. W., & Korseberg, L. (2022). Kartlegging av nordisk
forskning på eksamen. Rapport nr. 18. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0013.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
25
Principper
for
Aula
Mere indflydelse
til skole-
bestyrelserne
Skolebestyrelsen skal være med til at sætte retning for
skolen og sikre lokal opbakning og engagement.
Alle folkeskoler har en skolebestyrelse, hvor foræl-
dre, elever og personale samarbejder om skolens
udvikling . Skolebestyrelsen er et afgørende binde-
led mellem forældrene og skolen . Skolebestyrelsen
sætter retning for skolen og understøtter skolens
forankring i lokalsamfundet .
Forældrene udgør flertallet i skolebestyrelsen og
har mulighed for at træffe beslutninger om skolen
inden for de nationale og kommunale rammer for
folkeskolen . Hermed kan forældrene sikre, at skolen
drives i overensstemmelse med lokale ønsker og
behov . På den måde kan skolebestyrelsen også
bidrage til lokal opbakning, engagement og ejerskab
til skolen .
Regeringen ønsker at give forældrene mere indflyd-
else på den lokale folkeskole . Som led i frisættelsen
af folkeskolen ønsker regeringen derfor at styrke
skolebestyrelserne, så forældre og andre lokale
kræfter får endnu bedre mulighed for at bidrage
til skolens udvikling . Regeringen ønsker at frisætte
skolerne fra centrale krav om bevægelse, lektie-
hjælp og faglig fordybelse samt at give større frihed
til at bevare små landdistriktsskoler . Frisættelsen
giver skolebestyrelserne mulighed for at træde et
skridt frem og sætte deres præg på den lokale skole .
Bedre praksis for brug af Aula
Det er et fremskridt, at forældre engagerer sig i
deres børns skolegang . Men for omfattende og
ufokuseret kommunikation på Aula kan være for-
styrrende og tage tid fra lærernes og pædagogernes
kerneopgave . Regeringen foreslår, at det tydeliggø-
res, at skolebestyrelserne kan fastsætte principper
om lokal praksis for digital kommunikation, fx via
Aula, så kommunikationen i højere grad understøt-
ter et godt skole-hjem-samarbejde . Regeringen vil
samtidig drøfte med KL, hvordan kommunerne kan
være med til at understøtte en bedre lokal praksis
for brugen af Aula i forbindelse med samarbejds-
programmet om regel- og procesforenklinger .
Større
frihed til små
skoler i land-
distrikter
Mere
indflydelse
til skole-
bestyrelsen
på skolens
udvikling
Afskaffelse af centralt krav om
45 minutters bevægelse
Regeringen ønsker at fjerne lovkravet fra 2014
om, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45
minutter om dagen i undervisningstiden . Motion og
bevægelse er fortsat vigtigt for elevernes læring og
trivsel og skal fortsat være en del af undervisningen .
Men regeringen ønsker at gøre op med detailstyrin-
gen og skabe mere fleksible rammer for, at motion
og bevægelse kan integreres i undervisningen, hvor
det giver mening .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0014.png
26
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
27
Derfor foreslår regeringen at fjerne det centrale
lovkrav og i stedet lægge op til, at motion og bevæ-
gelse indgår som en del af den varierede under-
visning, som de nye forenklede læreplaner skal
inspirere til . Samtidig lægger regeringen op til, at
skolebestyrelsen kan fastsætte principper for, hvor-
dan motion og bevægelse kan integreres i undervis-
ningen på den enkelte skole .
lektierne og til at fordybe sig i udvalgte elemen-
ter i fagene . Fx det som eleverne finder særligt
svært eller særligt spændende . Ved at give sko-
lebestyrelsen mulighed for at fastsætte princip-
per for lektiehjælp og faglig fordybelse styrkes
bestyrelsens rum for at sætte retning for skolen
og skabe en skole i overensstemmelse med lokale
ønsker og behov .
Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp
og faglige fordybelse
Der skal være bedre mulighed for lokalt at beslutte,
hvordan skoledagen tilrettelægges . Regeringen
foreslår derfor, at lovkravet fra 2014 om lektiehjælp
og faglig fordybelse fjernes, og at det i stedet lokalt
besluttes, hvordan eleverne skal have hjælp til
Større frihed til at opretholde små skoler
i landdistrikter
Skolen er et centralt samlingssted for liv og
fællesskab – særligt i de mindre lokalsam-
fund . Derfor ønsker regeringen at understøtte
muligheden for at opretholde små folkeskoler i
landdistrikterne .
Regeringen ønsker at forbedre vilkårene for små
skoler i landdistrikter gennem nye, lempeligere
regler . Konkret foreslår regeringen, at det skal
være muligt på små skoler i landdistrikter at
overstige det almindelige loft over antal elever
pr . klasse (klasseloft) og at fravige bindinger i
forbindelse med konvertering af den understøt-
tende undervisning med henblik på at nedbringe
højere udgifter pr . elev på små skoler . Formålet
med initiativet er at give større fleksibilitet til
at kunne opretholde små skoler i landdistrikter .
Yderligere
initiativer
for at styrke
skolebestyr-
elserne
Små skoler i landdistrikter. Lempeligere regler for klassestørrelse og mulig-
hed for afkortning af skoledagen ved helt at afskaffe den understøttende
undervisning
Det er dog samtidig vigtigt, at der ikke gås på kom-
promis med den faglige kvalitet . Kommunalbesty-
relsen vil kunne benytte sig af de nye lempeligere
regler, hvis skolebestyrelsen og dermed foræl-
drene bakker op om det . Beslutningen træffes
dermed så tæt på de involverede børn og forældre
som muligt .
Disse nye tiltag supplerer de eksisterende mulig-
heder for små skoler i landdistrikter . Det gælder fx
muligheden for at etablere fælles ledelse med andre
skoler eller dagtilbud, eller at organisere klasser
med flere klassetrin, hvis der ikke er tilstrækkeligt
med elever til at oprette klasser på hvert klassetrin .
Ret til at deltage i skoleudviklingssamtalerne
Med
Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedøm-
melsessystem i folkeskolen
fra 2021 blev det besluttet
at indføre en årlig skoleudviklingssamtale mellem
skolen og kommunen . Skoleudviklingssamtalen skal
styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbej-
det om udvikling af skolen . Samtalen har erstattet
de mere bureaukratiske kvalitetsrapporter .
De foreløbige erfaringer med skoleudviklingssam-
taler er positive . På nuværende tidspunkt er det
dog alene et krav, at skolelederen deltager i skole-
udviklingssamtalen med kommunen . Det ønsker
regeringen at ændre . Derfor foreslår regeringen,
at kommunalbestyrelsen fremover skal invitere
skolebestyrelserne med i de årlige skoleudviklings-
samtaler . Det skal sikre, at skolebestyrelsen - og
dermed forældrene - får en stemme ved bordet og
får mulighed for at bidrage med deres perspektiver
på skolens udvikling .
I forbindelse med styrkelsen af skole-
bestyrelserne foreslår regeringen des-
uden, at Skole og Forældre, som alle-
rede understøtter skolebestyrelsernes
arbejde, får tilskud til at gennemføre
aktiviteter . Det skal medvirke til, at
skolebestyrelserne er klædt godt på til
blandt andet at fastsætte principper for
skolens virksomhed .
Pladser i skolebestyrelsen til det lokale
erhvervsliv mv.
Regeringen ønsker, at skolebestyrelsen afspejler
lokalsamfundet og repræsenterer en bred sam-
mensætning af kompetencer og erfaringer . Derfor
foreslår regeringen, at der indføres krav om, at
kommunalbestyrelsen skal reservere 1-2 pladser i
skolebestyrelsen til repræsentanter fra det lokale
erhvervsliv, de lokale ungdomsuddannelsesinsti-
tutioner eller lokale foreninger . Forslaget betyder
konkret, at skolebestyrelser får mulighed for
på eget initiativ at tiltrække repræsentanter til
bestyrelsen fra det lokale erhvervsliv mv . Det vil
give større mulighed for, at lokalsamfundet bliver
repræsenteret i skolen . Det er samtidig en opgave,
som kræver, at civilsamfundet og de lokale virk-
somheder griber muligheden for at sætte lokalt
præg på skolen . Det håber vi, at lokalsamfundet
tager godt imod .
Skoleudviklingssamtale. Regeringen foreslår, at skolebestyrelser skal have ret til at deltage i skoleudviklingssamtaler.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0015.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
29
Plads til
faglighed
Bedre
mulighed
for videre-
uddannelse
Et styrket
lærerværelse
Dygtige lærere og pædagoger er afgørende for en
folkeskole med høj kvalitet.
Hver dag møder tusindvis af lærere og pædagoger
på arbejde, hvor de brænder for at gøre en forskel
for eleverne og skabe en god folkeskole . Regeringen
ønsker at give dem bedre forudsætninger for at løse
den opgave ved at have mere tillid til deres faglig-
hed og deres rolle som en autoritet .
Regeringen vil derfor styrke lærerværelset på de
enkelte folkeskoler . Der er allerede taget vigtige
skridt i den retning . Den nye læreruddannelse –
med styrket fokus på praktisk og kreativ under-
visning, specialpædagogik og klasseledelse – har
netop åbnet dørene i august 2023, og der er med
finansloven for 2020
afsat cirka 850 mio . kr . om året
fra 2023 og frem til at styrke folkeskolen ved at
ansætte flere lærere .
Men vi skal gøre endnu mere for at styrke lærer-
værelserne . Fordi høj faglighed hos underviserne er
en central forudsætning for en stærk og rummelig
folkeskole . Fordi det stigende støttebehov hos ele-
verne kræver flere og nye kompetencer hos både
pædagoger og lærere . Og fordi regeringens ønske
om at sætte folkeskolen mere fri betyder, at under-
viserne får mere plads til at bringe deres faglighed
og professionelle dømmekraft i spil . Samtidig spiller
undervisernes kompetencer også en vigtig rolle i
forhold til at møde elever på forskellige niveauer,
der hvor de er . Læreruddannelsen skal fortsat
være hovedvejen ind i folkeskolen, men regeringen
ønsker at åbne skolens døre for undervisere med
andre baggrunde og kompetencer .
Flere
forskellige
faglig-
heder
Vi skal gøre endnu mere for
at styrke lærerværelserne.
Fordi høj faglighed hos
underviserne er en central
forudsætning for en stærk og
rummelig folkeskole.
Flere meritlærere, skolebaseret læreruddannelse
og nye fagligheder
Regeringen ser gerne, at faglærte og personer med
en videregående uddannelse – fra håndværkere
over politifolk til ingeniører, biologer og historikere
– får bedre mulighed for at skifte spor til lærer-
gerningen senere i livet, og at dygtige lærervikarer
tager en læreruddannelse, samtidig med at de arbej-
der på skolen . Reformkommissionen har til-
svarende anbefalet at styrke merituddannelserne
på det pædagogiske område .
Regeringen vil derfor i stil med den nye læreruddan-
nelse forbedre kvaliteten af meritlæreruddannelsen
med mere undervisning, vejledning og feedback .
Regeringen vil desuden give professionshøjskolerne
mulighed for at tilbyde mentorordninger mv . med
henblik på at tiltrække og fastholde meritlærerstu-
derende . Samtidig vil regeringen gøre det billigere
for den enkelte at tage en meritlæreruddannelse
og give bedre mulighed for skolebaseret lærerud-
dannelse, herunder Teach First-lignende ordninger .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0016.png
30
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
31
Målet er, at flere vil søge meritlæreruddannelsen,
når man kan få tilskud til reduktion af deltagerge-
byret . Det skal styrke rekrutteringen til folkeskolen .
Og det skal understøtte, at der kommer flere fag-
ligheder ind i klasselokalerne, så undervisere kan
bringe deres erhvervserfaring i spil sammen med
fagligheden fra meritlæreruddannelsen . Initiativet
vil blive udfoldet i sammenhæng med regeringens
kommende reformspor om de professions- og
erhvervsrettede videregående uddannelser .
Det er udgangspunktet for et godt lærerliv, så dyg-
tige lærere vil fortsætte deres engagement i folke-
skolen . Det er ikke blot til glæde for lærerne, men
også for elevernes læring, udvikling og trivsel . Initia-
tivet vil blive udfoldet i sammenhæng med regerin-
gens kommende reformspor om de professions- og
erhvervsrettede videregående uddannelser .
Bedre mulighed for at inddrage civilsamfundet
og frivillige foreninger i skolen
Regeringen ønsker at give kommunerne bedre
muligheder for at inddrage frivillige foreninger, så
de fx kommer til at spille en større rolle i skolen .
Det vil regeringen drøfte med folkeskolens parter i
Sammen om Skolen med afsæt i gode erfaringer fra
fx Ældre Sagens frivillige skolevenner .
Regeringen ser gerne, at faglærte
og personer med en videregående
uddannelse skifter spor og bliver
lærere senere i livet.
Psykologfaglig overbygningsuddannelse
for lærere og pædagoger
Det er vigtigt, at alle elever udvikler sig fagligt og
trives . At de får den støtte, de har brug for . Kommu-
nernes pædagogiske-psykologiske rådgivning (PPR)
skal derfor arbejde mere forebyggende og give
mere sparring og vejledning til lærere og pædago-
ger på skolerne, end de gør i dag . Regeringen ønsker,
at flere lærere og pædagoger med psykologfaglige
kompetencer kan arbejde i PPR og deltage i det
forebyggende arbejde . På den måde er ressour-
cerne tættere på eleverne i klasselokalet i stedet for
i forvaltningerne . Regeringen vil derfor på baggrund
af drøftelserne om en styrkelse af PPR igangsætte
et arbejde med at etablere en psykologfaglig over-
bygningsuddannelse for lærere og pædagoger .
Den nye
lærer-
uddannelse
Et bredt flertal i Folketinget blev i sep-
tember 2022 enige om en ny lærerud-
dannelse, og i august 2023 startede de
første studerende . Den nye uddannelse
bygger på:
1 .
Højere kvalitet, stærk faglighed og
øget studieintensitet med blandt
andet flere timer om ugen til under-
visning, vejledning og feedback .
Mere praktik og bedre sammen-
hæng til hverdagen som lærer i
folkeskolen ved blandt andet en
tredjedel mere praktik, så de stude-
rende har praktik på alle fire år .
Mere frihed og nærhed og mindre
detailstyring ved at sætte få, klare
mål og frihed til lokale toninger .
Bedre videreuddannelsesmuligheder for lærere
Regeringen ønsker, at professionshøjskoler og
universiteter udvikler bedre videreuddannelses-
muligheder for lærere . Med reformen af lærerud-
dannelsen fra 2022 blev det aftalt at afdække det
nuværende udbud af videreuddannelsesmuligheder
og drøfte mulige behov for yderligere udbud og
udbudsformer . Målet er at styrke lærernes faglig-
hed og udviklingsmuligheder, gøre lærerprofessio-
nen mere attraktiv og hæve det pædagogiske
og faglige niveau på folkeskolerne .
2 .
3 .
Styrkede kompetencer i specialpædagogik
og klasseledelse
Der er behov for, at flere elever kan være med i det
brede klassefællesskab . Men der er også behov for,
at undervisningen i mindre grad afbrydes af støj og
uro . Det kræver, at underviserne har de nødven-
dige kompetencer og redskaber til både at skabe
Målet er dels at tiltrække flere stude-
rende til en mere ambitiøs uddannelse,
dels at forberede de studerende bedre til
hverdagen i skolen . Reformen skal sam-
tidig mindske frafaldet på uddannelsen,
ligesom en bedre læreruddannelse skal
bidrage til at mindske frafaldet fra lærer-
faget kort tid efter endt uddannelse .
Den kommende reform af de professions- og
erhvervsrettede videregående uddannelser
Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget en ambition
om at reformere og styrke de professions- og erhvervsrettede videre-
gående uddannelser bredere set, så flere fremover vælger at uddanne
sig til eksempelvis lærere, pædagoger og sygeplejersker . Reformarbejdet
indebærer blandt andet, at der skal laves en ny og styrket pædagoguddan-
nelse . Herudover skal der ses på opbygningen af – og indholdet i – uddan-
nelserne, herunder potentiale for at tænke i nye uddannelsesmodeller,
hvor man som studerende kan uddanne eller videreuddanne sig, mens
man er i job, samt udbredelse af professionsrettede merituddannelser .
et inkluderende klassefællesskab og et fællesskab
med tydelige rammer og klasseledelse . Regeringen
vil derfor arbejde for at indgå en aftale med kom-
munerne om, at kompetenceudvikling af lærere og
pædagoger de kommende år skal fokusere på at
styrke kompetencer i specialpædagogik og klasse-
ledelse under hensyntagen til øvrige lokale behov .
Ambitionen er, at langt flere lærere og pædagoger
skal have kompetencer til at håndtere børn med
blandt andet ADHD og autisme . Det første skridt
i den rigtige retning er taget med indførelsen af
specialpædagogik som undervisningsfag på den nye
læreruddannelse .
Flere meritlærere. Der skal være bedre mulighed for at tage en meritlæreruddannelse, og skolens døre skal åbnes
for personer med andre fagligheder og kompetencer.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0017.png
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
33
Plads
til forskel-
lighed
Stærkere
fællesskab
i klassen
Alle i
klassen
skal
med
Et godt børne- og ungeliv kræver gode rammer i skolen,
hvor der er plads til forskellighed og mulighed for ekstra
støtte til de elever, der har behov for det.
Folkeskolen kæmper med uro i klasserne og med
at skabe stærke fællesskaber, der kan rumme alle
elever . Det rammer både den enkelte elev og klasse-
fællesskabet hårdt, når det ikke lykkes at få elever
til at forblive en del af fællesskabet .
Mange kommuner og skoler er allerede i gang med at
vende udviklingen og skabe et stærkere almenmiljø
i folkeskolen, der kan rumme flere elevers behov, så
færre elever får behov for et specialundervisnings-
tilbud . Mange steder arbejdes der fx med mellem-
former, som er en kombination mellem almen- og
specialområdet . Regeringen ønsker at understøtte
kommuner og skoler i dette arbejde .
Det er en kompleks udfordring, hvor der ikke er
nogen hurtige løsninger . Det samlede kvalitetspro-
gram indeholder en række tiltag, som har til hensigt
at styrke klassefællesskabet . Blandt andet foreslås
der mulighed for lokalt at afkorte skoleugen og i
stedet prioritere to voksne i undervisningen, forny-
else af læreplaner og styrkelse af lærerens råderum
til at tilpasse undervisningen til elevernes behov
og intensiv undervisning for de mest udfordrede
elever . Men også fokus på kompetenceudvikling i
specialpædagogik og en psykologfaglig overbygning
for lærere og pædagoger . Det kræver et langt sejt
træk at få vendt udviklingen . Det kræver konkrete
indsatser, men også en erkendelse af, at nogle mere
grundlæggende løsninger skal undersøges og drøf-
tes nærmere .
En tryg skolestart er fundamentet for
stærke klassefællesskaber
En god start på skolelivet er afgørende for elevernes
trivsel og deres videre vej i livet . Læreplanen for
børnehaveklassen skal derfor understøtte, at bør-
nehaveklassen bliver et overgangsår mellem dag-
tilbud og skole . Et år, som har fokus på at etablere
et klassefællesskab, hvor eleverne fx lærer at vente
til, det er deres tur, række hånden op eller lege
sammen i frikvarteret . Rådet for Børns Læring, som
rådgiver børne- og undervisningsministeren, har
igangsat en undersøgelse af, hvordan overgange kan
organiseres i løbet af indskolingen, så børnene ople-
ver et sammenhængende og trygt indskolingsforløb .
På baggrund af blandt andet rådets anbefalinger
ønsker regeringen at tage stilling til, hvilke initiati-
ver der kan igangsættes .
Med regeringens forslag om at afskaffe kravet om
fuld kompetencedækning får skolerne bedre mulig-
hed for at tilrettelægge skoledagen, så eleverne i de
små klasser oplever færre skift af voksne i løbet af
en skoledag og en mere tryg og rolig skolestart . Det
bidrager beslutningen om at sænke klasseloftet fra
28 til 26 elever i børnehaveklassen og 1 .-2 . klasse
og den bedre mulighed for et år mere i børnehave
også til .
Voksne
tættere
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0018.png
34
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
FORBEREDT PÅ FREMTIDEN II
35
Mange kommuner og skoler er
allerede i gang med at vende
udviklingen og skabe et stærkere
almenmiljø i folkeskolen, der kan
rumme flere elevers behov.
Intensive undervisningsforløb i små hold for de
mest udfordrede elever
For mange elever forlader folkeskolen uden til-
strækkelige kompetencer til at gennemføre en
ungdomsuddannelse . Regeringen vil derfor give
skolerne bedre mulighed for at undervise de mest
udfordrede elever i små hold . Med
finanslovforslaget
for 2024
er der med en gradvis indfasning fra 2024
afsat 500 mio . kr . fra 2028 og frem til intensive
undervisningsforløb i små hold . Det skal under-
støtte, at flere elever med udfordringer får den
undervisning og støtte, de har behov for i kernefa-
gene dansk og matematik . Det vil gøre det muligt
for skoler at tilbyde undervisningsforløb i små hold
for de cirka 10 procent mest udfordrede elever i
folkeskolens almenklasser i 1 .-9 . klasse . Det svarer
til cirka to elever i hver klasse . For regeringen er
det vigtigt, at kommuner og skoler har frihed til at
tilrettelægge og gennemføre de intensive undervis-
ningsforløb alt efter lokale behov . Initiativet ligger
i forlængelse af Reformkommissionens anbefaling
om at udbrede intensive undervisningsforløb i små
hold i folkeskolen .
Hensigten er, at der kommer større fokus på fæl-
lesskabsrettede indsatser, så flere børn kan blive i
klassefællesskabet, få venner og kan indgå socialt
og fagligt i klassen . Konkrete initiativer vil blive
drøftet fremadrettet .
Derudover har regeringen med
Aftale om 10-årsplan
for psykiatrien og mental sundhed
fra september
2022 afsat 100 mio . kr . i 2023, 257,5 mio . kr . i 2024
og 250 mio . kr . årligt i 2025 og frem til opbygning af
et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og
unge med psykisk mistrivsel og psykiske symptomer
uden for behandlingspsykiatrien .
Eksempler på gode løsninger
i praksis.
Nest-klasser på Katrinebjergskolen
I hver af de to Nest-klasser på Katrinebjergskolen
i Aarhus er der i børnehaveklassen fire børn med
autismespektrumforstyrrelser og 12 øvrige børn .
Børnene bliver i klassen frem til 9 . klasse .
Der er løbende distriktsoptag i hhv . 3 . og 8 . klasse,
hvorefter elevantallet på 24 (heraf 6 elever med
autismespektrumforstyrrelser) i hver klasse fasthol-
des . Børnene med autismespektrumforstyrrelser
bliver nøje valgt ud fra, at de forventes at kunne følge
med i de normale faglige læreplaner med støtte og at
kunne blive i Nest-klassen frem til 9 . klasse .
Ud over reduceret klassestørrelse er Nest blandt
andet baseret på co-teaching-principper, øget
inddragelse af forældre samt kontinuerlig spar-
ring og coaching af undervisere og ledelse på
Katrinebjergskolen .
Selve indholdet i Nest-undervisningen er baseret
på principperne i et amerikansk moderprogram .
Programmet er baseret på de behov, som børn med
autismespektrumforstyrrelser har for:
Struktur, sammenhæng, forudsigelighed
Nedbrydning af information
Betænkningstid
Selvreguleringsinstrukser
Støttet interaktion med jævnaldrende
Principper som alle børn formodes at have gavn af .
Co-teaching på Smidstrup-Skærup Skole
Det er co-teaching, når to undervisere skaber
inkluderende undervisning, der tilgodeser alle
elevers muligheder for faglig og social deltagelse .
Co-teaching kan bruges i alle fag og på alle årgange .
Smidstrup-Skærup Skole i Vejle Kommune arbejder
systematisk med co-teaching . Skolen har skemalagt
fælles forberedelse og evaluering af undervisning for
lærerne . Skolen arbejder aktivt med at omsætte de
seks co-teaching metoder til praksis – eksempelvis
stationsundervisning, én underviser og én observe-
rer, teamundervisning, parallelundervisning etc .
Udviklingen er allerede på vej mange steder
Mange skoler og kommuner arbejder med nye til-
gange og løsninger (fx mellemformer, tovoksen-
ordninger og holddeling), der støtter de elever, der
har behov for det . Børne- og Undervisningsmini-
steriet har etableret Vidensenhed for børn og unge
med særlige behov (VIBUS), som skal følge og kvali-
ficere denne udvikling . VIBUS vil løbende udbrede
viden og redskaber, der understøtter, at kommuner
og skolers indsatser samt tilbud modsvarer beho-
vene . Viden og redskaber vil også omfatte dagtil-
budsområdet . Derudover skal VIBUS via dybdegå-
ende vidensarbejde etablere et beslutningsgrundlag
for at styrke indsatsen for elever med særlige
behov, som skal drøftes politisk i 2025 .
Fakta om PPR
Folkeskoleloven forpligter kommuner til, at der skal
ydes pædagogisk-psykologisk rådgivning i forbin-
delse med:
• afgørelser om specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand til elever i folkeskolen
• afgørelser om tilbud om specialpædagogisk
bistand til børn, der ikke har påbegyndt skolegang
Hvis det vurderes, at et barn har behov for specialun-
dervisning eller specialpædagogisk bistand, skal der
udarbejdes en pædagogisk-psykologisk vurdering .
Mange kommuner har en 0 – 18 års strategi for
børne- og ungeområdet, herunder for PPR, der
betyder, at PPR rådgiver både dagtilbud og skoler
i kommunen om forebyggende og fællesskabs-
orienterede indsatser, støtte til enkelte børn eller
grupper af børn og opgaver på tværs af social-,
sundheds- og børne- og undervisningsområdet
som fx henvisning til børne- og ungdomspsykiatrien
og tilbud om lettere behandlingsindsatser .
Yderligere planlagte indsatser
Bedre mulighed for udsat skolestart
Alle børn skal have den bedst mulige start på skolelivet, og regeringen har derfor med
finansloven for 2023
prioriteret
midler til at understøtte, at den lokale beslutning om skoleudsættelse sker på et mere ensartet grundlag . Med aftalen er det
besluttet, at lederen af dagtilbuddet i dialog med pædagogerne, forældrene og lederen af den modtagende skole skal udar-
bejde en vurdering af behovet for et ekstra år i børnehaven . De nye regler vil træde i kraft for de børn, der skal starte i skole
i skoleåret 2024/2025 .
Sænkelse af klasseloftet for børnehaveklassen og 1.-2. klasse
Det er afgørende, at alle børn får en god skolestart, der understøtter børnenes faglige, trivselsmæssige og sociale udvikling .
Regeringen har derfor fremsat et lovforslag, der sænker klasseloftet for elever i børnehaveklassen og 1 .-2 . klasse til 26
elever for nye årgange fra skoleåret 2024/25 .
Uddannelse af flere elever som undervisningsmiljørepræsentanter
Et godt undervisningsmiljø er afgørende for et stærkt klassefællesskab . Derfor har regeringen besluttet at afsætte midler
til, at flere skoler udpeger og uddanner elever som undervisningsmiljørepræsentanter . Det skal styrke inddragelsen af ele-
verne i skolens indsatser i forhold til fx mobning og trivsel .
Etablere en Trivselskommission
Regeringen har nedsat Trivselskommissionen, der skal komme med anbefalinger, der understøtter børn og unges trivsel,
myndiggørelse og livsmod . Kommissionens arbejde skal blandt andet forholde sig til børns skolegang . Trivselskommissionen
afslutter sit arbejde ved udgangen af 2024 . Herefter vil regeringen tage stilling til kommissionens anbefalinger .
Fokus på forebyggende indsatser i Pædagogisk
Psykologisk Rådgivning (PPR)
Rundt om skolens fællesskab skal der være et
solidt støttesystem, som har tid til at rådgive om
og forebygge de udfordringer og behov, der opstår
på skolen . Men en undersøgelse fra 2023 viser, at
kommunernes PPR-enheder i stigende grad bruger
tiden på at arbejde med udredning af enkelte børns
problemer frem for at lave forebyggende fælles-
skabsrettede initiativer, som fx konkret sparring
og vejledning til læreren . Det er også anbefalet af
Reformkommissionen, at PPR skal arbejde mere
med forebyggende indsatser .
Regeringen ønsker at vende udviklingen, så PPR
får bedre muligheder for at arbejde med tidlige og
forebyggende indsatser . Der skal bruges mindre
tid bag skrivebordene og mere tid tæt på børnene .
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 3: Invitation til præsentation af Forberedt på fremtiden II
2765537_0019.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf . : +45 3392 5000
E-mail: uvm@uvm .dk