Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2812456_0001.png
Kandidatuddannelser
aftale vs. udmøntning
Politisk aftale fremhæver, at der skal tages
særlige hensyn
i forhold til
de uddannelser, som uddanner lærere til de gymnasiale uddannelser
Reformkommissionen
anbefalede
helt at
friholde
gymnasielærere
Men udmøntningen af aftalen ser ud til at få
store konsekvenser
for
kommende gymnasielærere
Vi oplever en
lukket proces
med meget lidt inddragelse af os som
sektor
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: Anmodning om foretræde fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Danske Gymnasier (DG), Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) og Danske HF & VUC om gymnasielæreres uddannelse og den nye kandidatreform samt præsentation fra foretrædet
2812456_0002.png
Uddannelsernes faglighed og fleksibilitet
Behov for
faglig
og
metodisk
bredde og dybde i
to fag
Tidligt valg i de studerende studieforløb skader
rekrutteringen
Specielle uddannelser til gymnasielærer risikerer at blive
blindgyder
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: Anmodning om foretræde fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Danske Gymnasier (DG), Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) og Danske HF & VUC om gymnasielæreres uddannelse og den nye kandidatreform samt præsentation fra foretrædet
2812456_0003.png
Hensyn til gymnasieelevernes uddannelser
Det er afgørende for
gymnasieelevernes udbytte
af undervisningen, at der er et højt
fagligt niveau bl.a. gennem lærernes femårige universitetsuddannelse i to fag
Det er også afgørende for kvaliteten, at den kernefaglige femårige uddannelse
varetages
af universiteterne,
ikke gymnasierne
Flyttes opgaven med at færdiguddanne kandidaterne fra universiteterne til gymnasierne
sparer man ikke penge, men
flytter blot udgiften mellem offentlige kasser
Det vil desuden være en
stor udfordring for gymnasiernes økonomi
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: Anmodning om foretræde fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Danske Gymnasier (DG), Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) og Danske HF & VUC om gymnasielæreres uddannelse og den nye kandidatreform samt præsentation fra foretrædet
2812456_0004.png
Fuldtidsstillinger, geografi og elevrelation
Meget svært at lave fuldtidsstillinger til étfagskandidater
Særligt svært uden for de større byer, hvor der er mindre skoler
Konsekvenser ved delte stillinger:
Svært at rekruttere.
Svært at få skemaerne til at gå op
selv på store skoler.
Større udskiftning af lærere i provinsen/landdistrikter, som vil søge fuldtidsstillinger i
byen når muligt.
Sværere med elev-lærerrelation pga. hyppigere skift og mindre tilknytning til én
enkelt skole.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: Anmodning om foretræde fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Danske Gymnasier (DG), Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) og Danske HF & VUC om gymnasielæreres uddannelse og den nye kandidatreform samt præsentation fra foretrædet
2812456_0005.png
Profilfag på erhvervsgymnasierne
Ingen særlige kandidatuddannelser leder til at blive underviser i
profilfagene
erhvervsgymnasierne (HHX og HTX).
For disse kandidater kræver det
yderligere
to års relevant erhvervserfaring efter endt
uddannelse for at kvalificere sig til stillingen som underviser.
På nuværende tidspunkt: Kandidater til profilfagene skal ofte opkvalificeres (5-25 ECTS
point)
Hvis udmøntning af aftalen ikke tager hensyn: Risiko for at en række uddannelser vil
kræve opkvalificering på yderligere 45 ECTS.
Dette vil yderligere besværliggøre rekrutteringen af kvalificerede undervisere til
erhvervsgymnasiernes profilfag
og i sidste ende ramme elevernes faglighed.