Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpæ-
dagogisk støtte
Jeg skal hermed orientere Uddannelses- og Forskningsudvalget om nedenståen-
de status på sagsbehandlingen af ansøgninger om specialpædagogisk støtte, som
jeg har modtaget fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Børne-
og Undervisningsministeriet. STUK administrerer SPS til videregående uddannel-
ser på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og oplyser følgende:
”Hermed orienteres om, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) samt
Styrelsen for It og Læring (STIL) har iværksat en handlingsplan med en række
prioriterede indsatser for at nedbringe sagsbehandlingstiden for ansøgninger om
specialpædagogisk støtte (SPS).
Sagsbehandlingstiderne for tildeling af SPS er aktuelt midlertidigt forlænget som
følge af implementering af nyt administrativt sagsbehandlingssystem til behandling
af ansøgninger om SPS.
Handlingsplanen skal understøtte, at elever og studerende med funktionsnedsæt-
telser hurtigt og på bedst mulige måde kompenseres for de udfordringer, der føl-
ger af deres funktionsnedsættelse. Handlingsplanen indeholder:
-
Flere ressourcer til fortsat systemudvikling af SPSA med henblik på en
yderligere udbygning af funktionalitet samt at lette arbejdsgange for slut-
brugerne.
Flere ressourcer til sagsbehandling af ansøgninger om SPS samt kom-
munikation målrettet uddannelsesinstitutioner, elever og leverandører om
sagsbehandlingen og overgangen til SPSA.
Uddannelsesinstitutionerne får forlænget frist for at søge om refusion for
tildelt støtte.
21. december 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
450323
-
-
Baggrund for implementering af nyt sagsbehandlingssystem
SPS er en individuel støtte, som staten kan bevilge til elever og studerende med
dokumenteret funktionsnedsættelse. Støtten har til formål at sikre, at elever og
studerende med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse har mulighed for at del-
tage og gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre.
Side 1/3