Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2783347_0001.png
NR. 41
27-10-2023
Kunstig intelligens i forskning og
innovation
Kunstig intelligens har potentialet til at revolutio-
nere den måde vi bedriver forskning og innovation
på. Det kan forøge kvaliteten, omfanget og relevan-
sen af vores investeringer i forskning og innovation.
Men teknologien kan også ændre rammerne for
forskning og innovation radikalt. De ændringer in-
debærer risici og faldgruber. Danmark skal derfor
sikre, at de danske forsknings- og innovationsmil-
jøer griber de nye muligheder, men samtidig navige-
rer gennem etiske og sikkerhedsmæssige overvejel-
ser.
I 2023/24 inviterer Danmarks Forsknings- og Innovati-
onspolitiske Råd til en debatrække om potentialer og ri-
sici ved kunstig intelligens for det danske forsknings- og
innovationsøkosystem. Debatrækken afholdes i samar-
bejde med Digitaliseringsministeriet, Pionercenteret for
kunstig intelligens og Fondenes Videncenter.
Hvorfor mere debat om kunstig intelligens?
Perspektiverne for kunstig intelligens er fascinerende og
til tider bekymrende. Det er derfor en teknologi, der er
på manges læber, og den bliver ivrigt diskuteret om-
kring frokostborde og i diverse ekspertgrupper. DFiR
følger diskussionerne i blandt andet Digitaliseringsrådet,
ADD - Algoritmer, Data og Demokrati, Dataetisk Råd og
ATV’s Digitale Vismandsråd samt i OECD og Europa-
Kommissionen. I alle disse fora ydes værdifulde bidrag
til debatten.
På trods af det gode arbejde, der allerede er i gang, vur-
derer DFiR og samarbejdspartnerne, at der fortsat er be-
hov for at diskutere de strukturelle udfordringer og po-
tentialer for dansk forskning og innovation. Forsknings-
og innovationssystemet er særligt vigtigt når det kom-
mer til kunstig intelligens. Det er entreprenører og for-
skere, der skubber rammerne for hvad kunstig intelli-
gens er, og kan, og som gør sig de første erfaringer
med blinde vinkler og risici i anvendelse af kunstig intel-
ligens. Kina og USA har investeret massivt i den strategi-
ske opbygning af miljøer inden for kunstig intelligens
og resultaterne heraf er tydelige. I Danmark er der også
foretaget enkelte større investeringer, og en række uni-
versiteter har udviklet uddannelser inden for området.
1
Det er afgørende for Danmarks sikkerhed og konkurren-
ceevne, at vi har miljøer, der kan drive og forstå udvik-
lingen af kunstig intelligens.
OECD vurderer, at anvendelsen af kunstig intelligens in-
den for forskning og udvikling, kan blive den mest øko-
nomisk og socialt værdifulde af alle anvendelser af kun-
stig intelligens.
1
Det store potentiale skyldes, at man i
forskningen anvender metoder, der baserer sig på ind-
samling, kategorisering, analyse og fortolkning af store
mængder data. Det giver enestående forudsætninger
for at effektivisere forsknings- og innovationsproces-
serne gennem anvendelse af kunstig intelligens. Forsk-
ning og innovation er udset til at spille en nøglerolle i
udviklingen af løsninger på de store globale samfunds-
udfordringer som klimaforandringer og -tilpasninger,
sikkerhed og sundhed. Kunstig intelligens har potentiale
til at accelerere forsknings- og innovationsmiljøernes
processer og gøre dem i stand til at levere løsningerne,
men det må gøres med omtanke.
Det er med dette bagtæppe, at DFiR og samarbejds-
partnere inviterer til debat om kunstig intelligens.
Det danske økosystem
balancer og barrierer
Den første debat fokuserer mere på teknologiens po-
tentialer end på dens risici. Her vil der blive spurgt til
balancer og barrierer i det danske økosystem. I
DFiR’s
optik består et sundt økosystem for kunstig intelligens
til forskning og innovation af kompetencer og kapacitet
inden for fire søjler:
Data (f.eks. offentlige data i datavejviser.dk)
Kompetencer (f.eks. dataloger, der kan udvikle
algoritmer baseret på data samt jurister og eti-
kere, der kan sikre en forsvarlig tilgang)
Infrastruktur (f.eks. DeiC og private udbydere af
computerinfrastruktur, der kan regne på algo-
ritmerne)
Anvendelse (f.eks. forskere eller entreprenører
med indsigt i relevante problemstillinger inden
for f.eks. sundhed eller klima, men også privat-
livsbeskyttelse samt juridiske og samfunds-
mæssige konsekvenser af kunstig intelligens)
Artificial Intelligence in Science: Challenges, Opportu-
nities and the Future of Research | OECD iLibrary
(oecd-ilibrary.org)
1
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd - Brief #41 og #42
2783347_0002.png
Den første debat sætter fokus på balancerne mellem de
fire søjler. Det er afgørende, at der er tilstrækkelig kapa-
citet inden for hver søjle foruden processer, der forbin-
der dem.
Et centralt spørgsmål er, om vi investerer rigtigt, og om
der er balance i vores investeringer på tværs af søjler?
Bør vi investere yderligere i computerkraft eller er mid-
lerne bedre givet ud ved at investere i forskningsprojek-
ter, der kan finansiere flere ph.d.-studerende inden for
datalogi? Er der specifikke barrierer inden for de enkelte
søjler, og kan de adresseres gennem politiske initiativer
eller regulering? Et andet spørgsmål relaterer sig til ba-
lancen mellem de forskningsområder, hvor kunstig in-
telligens finder anvendelse. Er der større potentialer in-
den for nogle forskningsområder end andre, og er der
områder, som overses i det nuværende finansierings-
landskab? Desuden vil der blive spurgt til private aktø-
rers adgang til økosystemet. Understøtter vi i tilstrække-
ligt omfang et privat marked, der anvender forskning in-
den for kunstig intelligens? Vi udnytter ikke potentialet,
hvis der kun er tilfredsstillende adgang for offentligt fi-
nansierede forskningsmiljøer.
Hvad med risici
fra plagiat til geopolitik
I den anden debat stiller vi skarpt på de risici og fald-
gruber, som tegner sig ved øget anvendelse af kunstig
intelligens i dansk forskning og innovation. Det handler
om konkrete udfordringer fra hverdagen i laboratorier
og forskningsbiblioteker, hvor store sprogmodeller som
ChatGPT har gjort det lettere at fabrikere falske referen-
cer og plagiere andres arbejde. I debatten vil vi spørge
til hvordan de nye udfordringer skal håndteres. Er det
op til hver enkelt institution at udvikle retningslinjer eller
er der behov for nationale eller europæiske initiativer?
Debatten vil også invitere til mere grundlæggende eti-
ske overvejelser om konsekvenserne ved anvendelse og
udbredelse af den brede kunstige intelligens i forskning
og innovation. Hvor er de etiske faldgruber? En central
diskussion vedrører hvilke bias og skævheder, der re-
produceres i anvendelsen af kunstig intelligens. Der vil
også blive spurgt til hvilke fora, der kan og bør påtage
sig opgaven med udviklingen af samtalen om de etiske
problemstillinger. Endelig bliver anvendelsen af kunstig
intelligens også diskuteret i en sikkerhedspolitisk kon-
tekst. Hvor er balancen mellem en etisk forsvarlig til-
gang og risikoen for at tabe kapløbet til Kina og USA?
Og hvor skal Danmark ligge?
Rammerne for forskning
Den tredje debat handler om rammerne for forskning
og innovation, og spørger hvorvidt fremkomsten af kun-
stig intelligens giver anledning til at genoverveje organi-
seringen af forsknings- og innovationssystemet.
I det eksisterende system bruger forskerne mange res-
sourcer på at bedømme og vurdere hinanden. Det gæl-
der i forbindelse med bevillings- og publiceringsproces-
ser. Der er tale om et system, der er udviklet i en tid,
hvor der var langt mindre forskning, og hvor enkelte
forskere kunne forventes at have overblik over en meget
bredere forskningsfront. Det er ikke realiteten i dag,
hvor de færreste har dyb indsigt på tværs af områder.
Det nuværende system er omkostningstungt, og de
mange afslag på bevillinger fremhæves som en stor ud-
fordring for udvikling og fastholdelse af medarbejdere
på de offentlige forskningsinstitutioner. Det relaterer sig
endvidere til diskussionen om, hvorvidt det nuværende
system er retfærdigt og leder til promovering af de bed-
ste ideer. I innovationsindsatsen bruger virksomhederne
også meget tid på at søge midler i gennem systemer,
der fungerer med relativt lange sagsbehandlingstider.
Det er en hæmsko for et velfungerende innovations-
fremmesystem.
I debatten inviteres til en drøftelse af hvorvidt kunstig
intelligens kan bruges i den fremtidige udvikling af ram-
merne for forskningsaktiviteter. Her tænkes dels på be-
dømmelser og publikationsmønstre, dels på ansøg-
nings- og bevillingsstrukturer. Kan kunstig intelligens
ændre vores meriterings- og ressourceallokeringstraditi-
oner ved f.eks. at udvikle alternativer til ineffektive an-
søgningsprocesser? Der vil dermed blive stillet skarpt på
de udfordringer og muligheder som møder fonde, insti-
tutioner og forlag.
Deltag i debatten
Dansk forsknings- og innovationspolitik skal forholde
sig til øget anvendelse af kunstig intelligens. Det er op-
lagt, at det vil medføre ændringer, og det er i DFiR’s op-
tik vigtigt, at der følger en offentlig debat, der kan
hjælpe med at afklare hvilke forandringer, der vil være
aktuelle i 2025 og hvilke, der først slår igennem i 2050.
DFiR vil på baggrund af de tre debatter samle op og le-
vere indspil til regeringen og Folketing.
Læs mere om debatrækken og tilmeld dig de enkelte
sessioner
her.
Yderligere oplysninger:
Frede Blaabjerg, Formand for DFiR
Telefon: 21292454
E-mail:
[email protected]
2