Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2929852_0001.png
FORETRÆDE FOR
FOLKETINGETS UDDANNELSES-
OG FORSKNINGSUDVALG
5. november 2024
.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Anmodning om foretræde fra Danske Erhvervsakademier om reform af professions- og erhvervsrettede uddannelser
2929852_0002.png
REFORMTILTAG KAN SKABE DYGTIGERE
STUDERENDE OG MINDSKE FRAFALD
Danske Erhvervsakademier er positive over for mere
simulations- og værkstedsundervisning med mere
tidssvarende udstyr.
Kvalitetsløft gennem kompetenceudvikling af
undervisere og tiltag, der styrker tilknytningen til
arbejdsmarkedet, mere vejledning og feedback kan løfte
studerende med svage studieforudsætninger.
Praksisfagligt introduktionsprogram (praktikum) på de
tekniske erhvervsakademiuddannelser vil styrke kvalitet
og mindske frafaldet på vigtige, grønne uddannelser.
Anbefaling:
Der skal gives plads og fleksibilitet til, at øget
kvalitet ser forskelligt ud på tværs af uddannelser og
institutioner.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Anmodning om foretræde fra Danske Erhvervsakademier om reform af professions- og erhvervsrettede uddannelser
2929852_0003.png
SAMMENKÆDNING AF OPTAGET PÅ EA OG PBA SKABER EN
BARRIERE FOR AT UDDANNE TIL ARBEJDSMARKEDET
Af reformen fremgår det, at der må omlægges 15-20 pct. af uddannelses-
pladserne fra erhvervsakademi- til professionsbachelorniveau. Dog må andelen
af professionsbacheloruddannelsespladser ikke overstige 50 pct. af det
samlede uddannelsesudbud.
Sammenkædningen og 50%-loftet gør, at det er attraktiviteten af de 2-årige
erhvervsakademi-uddannelser, der bestemmer optaget i
professionsbacheloruddannelserne.
”Konkret foreslår regeringen, at ca.
15-20 pct. af det samlede, nuværende
antal uddannelsespladser på
erhvervs-akademiuddannelserne
omlægges til professions-
bacheloruddannelser.
[…]
den samlede andel af
professionsbachelor-
uddannelsespladser på erhvervs-
akademierne [må] ikke overstiger
50 pct."
(Faktaark: Reform af
erhvervsakademiuddannelserne, s, 2)
Der er i dag en omfattende regulering af udviklingen af uddannelsesudbud og
optag i form af dimensionering og andre styringsmekanismer.
Den samlede udbud af erhvervsrettet videregående uddannelse skal
underlægges ensartede vilkår.
Anbefaling:
D
en fastlåste sammenkædning mellem optag på
professionsbacheloruddannelser og erhvervsakademiuddannelser skal
fjernes, så arbejdsmarkedsefterspørgslen er det styrende for optaget.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Anmodning om foretræde fra Danske Erhvervsakademier om reform af professions- og erhvervsrettede uddannelser
2929852_0004.png
LIVSLANG LÆRING OG
ARBEJDSUDBUD PÅ MANGELOMRÅDER
Erhvervsakademierne er positive over styrkelsen af livslang
læring gennem finansieret videre- og efteruddannelse for
erhvervsakademiernes dimittender
Erhvervsakademierne er positive over for ambitionen om flere
internationale studerende på mangelområder. Men dette bør gå
hånd i hånd med et klart fokus på fastholdelse og tilknytning til
det danske arbejdsmarked.
Vores vurdering er dog, at det nuværende antal af internationale
studerende ikke er nok til at imødekomme efterspørgslen hos
aftagervirksomhederne.
Anbefaling:
Taksten for videre- og efteruddannelse skal sættes, så
undervisningskvaliteten kan fastholdes på niveau med den videre-
og efteruddannelser, der udbydes med egenbetaling.
Anbefaling:
Der skal åbnes for flere end 400 internationale
studerende, og de skal mødes med krav om sprogundervisning, og
den obligatoriske praktik skal foregå i Danmark.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 114: Anmodning om foretræde fra Danske Erhvervsakademier om reform af professions- og erhvervsrettede uddannelser
2929852_0005.png
TAK FOR ORDET