Sagsnr. 2024-00703
25. juni 2024
HK/hej
Mere viden til dansk politi.
I forbindelse med de forestående flerårsaftaleforhandlinger foreslår Politifor-
bundet, at der investeres i politiforskning med særligt fokus på praksisforbed-
rende projekter, som kan støtte politiets arbejde og samspillet med samfundet.
Politiet står i dag over for to grundlæggende faglige udfordringer. For det første ud-
vikler kriminalitetsbilledet sig hastigt med nye kriminalitetsformer som følge af digitali-
sering og en stadig mere internationalt forbundet verden. Kriminaliteten ændrer sig
med mindst samme hastighed som resten af samfundet, hvilket stiller krav om, at po-
litiet formår at udvikle faglige kompetencer i samme accelererende hastighed. For det
andet stiller borgerne stadig højere krav til kvaliteten i politiets arbejde også inden for
mere traditionelle kriminalitetsformer som fx voldsforbrydelser og seksuelle krænkel-
ser. Det gælder i forhold til kvaliteten af politiets efterforskning, men også i forhold til
det bredere felt, der udgøres af tryghedsskabende indsatser, hjælp og støtte til ofre
samt kommunikation med - og inddragelse af - relevante borgere.
Skal politiet kunne indfri disse krav, forudsætter det en tæt forbindelse mellem forsk-
ningsverdenen og de faglige miljøer i politiet. Der er brug for forskning i politiets ar-
bejde, som hjælper med at opbygge nye kompetencer og peger frem mod en forbed-
ret opgaveløsning. Og der er brug for danske forskningsmiljøer, der kan danne bro til
faglige miljøer i udlandet med viden og erfaringer, som dansk politi kan drage nytte
af, og som kan inddrages i uddannelse og vidensopbygning internt i politiet.
Ingen af disse ting findes i dag. Politiforskning har i en dansk kontekst haft svære vil-
kår og aldrig rigtigt fundet fodfæste, hverken i politiets organisation eller i forsknings-
verdenen, og der bedrives derfor meget lidt politiforskning i Danmark. Det er bekym-
rende, og det har uheldige konsekvenser for politiet, den enkelte borger og samfun-
det i sin helhed.
Det ville være utænkeligt på alle andre store velfærdsområder, at der ikke fandtes
forskning, som kunne understøtte praktikere inden for feltet. Ingen kan i dag forestille
sig et sundhedssystem uden medicinsk forskning eller en folkeskole, der ikke blev
understøttet af forskning i didaktik og pædagogik. Det gælder også mere specifikt,
hvis man sammenligner politifolk med andre sammenlignelige offentlige hverv: