Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 110
Offentligt
Forskerbevægelsen
En fælles forskerorganisation til sikring af den akademiske frihed og til oplysning af demokratiet
Flere komparative studier placerer Danmark i bunden, når det kommer til akademisk frihed. Presset på
den akademiske frihed kommer både indefra og udefra. Internt på universiteterne, har DFIR vist, at 50
procent af forskerne frygter, er blevet truet med eller har været udsat for repressalier ved at udtale sig
om ledelsens beslutninger. Ligeledes har der de senere år kommet flere undersøgelser samt kampag-
nen #pleasedontstealmywork, der har peget på, at især yngre forskere er udsat for et enormt pres fra
seniorforskere til at bryde regler for forskningsintegritet. Eksternt har vi set flere eksempler på chikane
af forskere samt pres fra økonomiske interesser, der har resulteret i sager som oksekødsrapporten, de
dobbelte mundkurvskontrakter og adskillige andre sager. Den akademiske frihed er en af grundpillerne i
vores demokrati og er med til at sikre oplysning samt videre udvikling heraf. Derfor er den akademiske
frihed et samfundsgode, der bør sikres af fællesskabet og ikke af den enkelte forsker. Uforpligtende an-
befalinger og strategier har vist sig ikke at have nogen effekt på udfordringerne. Vi er derfor nødt til at op-
rette nogle konkrete infrastrukturer, der kan styrke den akademiske frihed samt mindske kløften mellem
viden og samfund. Mens Forskerbevægelsens organisation og drift skal betales af medlemskontingen-
ter, foreslår Forskerbevægelsen at oprette følgende instanser med offentlig støtte:
1. Monitoreringsenhed for akademisk frihed (4 mio. kr.)
Sikring af den akademiske frihed fra eksterne angreb og pres udefra kræver løbende monitorering, op-
følgning, undersøgelse og normativ (journalistisk) magt til at påtale brud. Med inspiration fra den euro-
pæiske monitorering af pressefrihed, foreslår forskerbevægelsen derfor at oprette en permanent moni-
toreringsenhed for akademisk frihed, som ville være den første af sin slags og forhåbentlig forbedre
Danmarks internationale placering målt på graden af akademisk frihed. Det indledende og undersø-
gende arbejde er allerede indledt af en gruppe under Akademikerne.
2. Uafhængigt rådgivende støtteorgan med henblik på klager vedr. forskningsintegritet samt græn-
seoverskridende adfærd (5 mio. kr.)
Yngre forskere skal være meget bedre beskyttet, end de er i dag. Undersøgelser peger på, at 30-50 % af
de ph.d.-studerende bryder regler for god forskningsintegritet på grund af pres fra ofte ældre forskere.
Ydermere har den nye rapport fra VIVE vist, at der findes en udbredt sexisme især rettet mod yngre kvin-
delige forskere på universiteterne, hvoraf en del udspringer fra ledelsen selv. I dag findes der ikke nogen
uafhængig instans, der kan rådgive og støtte med henblik på klagesager. Sagerne skal i dag klares in-
ternt på de enkelte institutter, hvor de yngre forskere ofte støder panden mod en mur af indspisthed og
forviklinger blandt seniorforskerne. Konsekvenserne ved at gå imod presset kan være meget grelle og
vejen til de interne praksisudvalg er stejl med risiko for repressalier fra ledelsen. Det fører til, at mange
unge talenter vælger forskningen fra og dermed et enormt tab af idépotentiale.
3. Frit flyvende universitet – fælles database for forskere og borgere (4 mio. kr.)
I dag er det en jungle for borgere, journalister og beslutningstagere at finde frem til den rette ekspertise.
På grund af universiteternes konkurrence går vejen igennem et skævvredet google eller universiteternes
egne korte ekspertlister. Derudover er mange artikler ikke offentligt tilgængelige, hvilket kun kan løsnes
op for i fællesskab. Et frit flyvende universitet af alle forskere inklusive data og artikler ville kunne
skubbe på open acces-dagsordenen samt muliggøre nem og transparent adgang til viden. Herudover
ville det også være oplagt at inkludere undervisningsmoduler samt undervisningsmateriale.
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 110: Henvendelse af 15/9-24 fra Forskerbevægelsen om revision af universitetsloven (foretræde)
2906403_0002.png
Professionsuddannelserne samt velfærdsforskningen indtænkes ligeledes som en del af dette system.
Det er tænkt som en viderebygning af NORA, som er et arbejde under uddannelses- og forskningsstyrel-
sen.
Nærmere beskrivelser af de første to forslag:
1.1 Monitoreringsenhed for akademisk frihed
Der er mange eksempler på, at politiske aktører, der har rekvireret rapporter o.l. på universi-
teterne, har prøvet at fordreje rapporternes indhold. Der er også en række eksempler på
sager, hvor forskningsinstitutionerne har givet efter for pres fra erhvervslivet eller ministe-
rier. Vi har også oplevet sager, hvor magtfulde kræfter har presset forskerstanden via juri-
disk grundløse ”SLAPP”-søgsmål eller trusler om sagsanlæg. Herudover har der været sager,
hvor universiteter og andre forskningsinstitutioner har håndteret interessekonflikter uhensigtsmæs-
sigt, bl.a. pga. den forventning om løbende ekstern finansiering, som det omgivende samfund udsætter
dem for.
Det har givet anledning til flere vigtige og værdifulde initiativer, herunder Danske Universiteters ”Princip-
per og anbefalinger om forskningsbaseret samarbejde og rådgivning”. Herudover er der igangsat revi-
sion af kodeks for forskningsintegritet mv., således at værn om forskningsfrihed omfattes. Men det er
forkert at tro, at disse tiltag vil frede den akademiske og videnskabelige frihed for det pres, den udsæt-
tes for, da der mangler grundlæggende checks and balances i den organisatoriske infrastruktur. Et ud-
valg under Akademikerne har arbejdet indgående med emnet det seneste år har foreslået at oprette en
monitoreringsenhed for akademisk frihed. På baggrund af deres arbejde har Forskerbevægelsen derfor
udviklet følgende forslag til monitoreringsenhed, der beskæftiger sig med tre områder af det eksterne
pres, som forskere kan opleve (bestående af en juridisk retshjælp, et presseberedskab og en journali-
stisk undersøgende enhed):
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 110: Henvendelse af 15/9-24 fra Forskerbevægelsen om revision af universitetsloven (foretræde)
2906403_0003.png
Juridisk retshjælp
- Sagsanlæg: Støtte til forskere
i konkrete sager (ved fx.
SLAPP-søgsmål etc).
Presseberedskab
- Hjælp fra presseberedskab til
forskere, der bliver chikaneret på
sociale medier, af privatperso-
ner eller endda fra politisk hold.
- Trusler om sagsanlæg: En
- Samarbejde med juridisk en-
retshjælp, hvor jurister, kan
hed, hvis det er alvorlige sager.
skrive til advokater, der truer
med injuriesager, om gæl-
dende ret på området.
Journalistisk
undersøgende /
monitorerende enhed med
fokus på uigennemsigtige og unødigt
pres fra erhvervsinteresser samt ministe-
rier
- Skal kunne lave opsøgende arbejde for at an-
skueliggøre erhvervsinteresser eller ministeri-
elle interesser i forskningen.
2.1 Uafhængigt rådgivende støtteorgan med henblik på rådgivning og
forberedelse af klagesager vedr. brud på forskningsintegritet samt
grænseoverskridende adfærd
Yngre forskere skal være meget bedre beskyttet, end de er i dag. Undersøgelser peger
på, at omkring 30 (og nogle steder 50) % af de ph.d.-studerende bryder regler for god
forskningsintegritet på grund af pres fra ofte ældre forskere. Ydermere har den nye rap-
port fra
VIVE
vist, at der findes en udbredt sexisme især rettet mod yngre kvindelige for-
skere på universiteterne, hvoraf en del udspringer fra ledelsen selv (af de kvindelige
ph.d.-studerende, der angiver at have oplevet uønsket seksuel adfærd eller anden ad-
færd baseret på deres køn, oplyser 55 procent, at den kom fra kollegaer med mere anci-
ennitet og 36 procent, at den uønskede adfærd kom fra ledere). Mobning udgør en an-
den form for grænseoverskridende adfærd, som vi ved er udbredt og forårsager betyde-
lig skade for den enkelte samt videnskabelige fremskridt som helhed
1
. Mangel på klare
definitioner, gennemsigtighed, instrumenter til at tackle mobning eller endda åben kommunikation af
dets reelle omfang ud over
sporadisk offentliggjorte APV'er
efterlader ofte ofre for mobning
1
Else H, 2022, Nature; om Sverige
https://www.nature.com/articles/d41586-022-01837-2;
Qvistgaard L, 2020,
ArbejdsmiljøRapport; om Danmark
https://www.akademikerne.dk/wp-content/uploads/2020/05/ArbejdsmiljøRapport_2020_v3.pdf
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 110: Henvendelse af 15/9-24 fra Forskerbevægelsen om revision af universitetsloven (foretræde)
2906403_0004.png
fuldstændigt uden viden og hjælp. I dag findes der ikke nogen uafhængig instans, der kan rådgive og
støtte med henblik på klagesager. Samtidig viste kampagnen #pleasedontstealmywork, at ledelsen ofte
lægger låg på eller møder den forurettede med repressalier i sager vedr. brud på forskningsintegritet.
Sagerne skal i dag klares internt på de enkelte institutter, hvor de yngre forskere tit støder panden mod
en mur af indspisthed og forviklinger blandt seniorforskerne - især gennem den nuværende Named Per-
son-ordningen. Konsekvenserne ved at gå imod presset kan være meget grelle og vejen til de interne
praksisudvalg er stejl med risiko for repressalier fra ledelsen og seniorkollegaer. Det fører til, at mange
unge talenter vælger forskningen fra og dermed et enormt tab af idépotentiale.
Ydermere bliver hver enkelt sag i dag ikke vurderet i sin helhed. Ofte er disse sager sammenblandede af
juridiske aspekter vedr. forskningsintegritet, psykologiske aspekter vedrørende sexisme eller mobning -
og endda organisatoriske aspekter vedr. evt. nepotisme, forskningens afhængighed af eksterne midler
eller manglende konsekvenser for ledelse. Hermed misser man væsentlige mønstre og evt. usunde
magtrelationer, som kan rettes op på og skabes synlighed omkring. Derfor foreslår vi at oprette en in-
stans, som ikke kun er uafhængig af de steder, sagerne foregår - men ligeledes kigger holistisk på sa-
gerne og vurderer dem i sin helhed frem for ud fra opsplittede perspektiver. Begrebet “God forsknings-
praksis” skulle således udvides til ligeledes at dække anstændig menneskelig adfærd (code of con-
duct), hvilket også ville resultere i en udvidelse af praksisudvalgenes kompetenceområder.
Forskerbevægelsen foreslår derfor, at et uafhængigt rådgivende støtteorgan kunne have fokus på tre
områder og kunne fungere som et uafhængigt organ / trin imellem de forurettede og praksisudvalgene:
1. Juridisk rådgivning
2. Psykologisk rådgivning
3. Forebyggende og undersøgende virksomhed
Juridisk rådgivning
- Mulighed for umiddelbar vurde-
ring vedr. evt. brud på forsk-
ningsintegritet / code of con-
duct.
- Forberedelse af klagesager
- Mulighed for at påtale svigt:
konsekvenser for ledelse?
Psykologisk rådgivning
- Akut hjælp med forståelse
for forskningsverden
- Vurdering af psykisk arbejds-
miljø inkl. sexisme, mobning, ra-
cisme etc.
Forebyggende
og undersøgende
virksomhed