Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
UFU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2895914_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.
(Forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.)
§1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024, foretages følgende ændringer:
1.
§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
affattes således:
»De eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år og kan genudpeges, så længe den samlede
udpegningsperiode ikke overstiger 8 år.«
2.
§ 12, stk. 4-7,
affattes således:
»Stk.
4.
Universitetet nedsætter et udpegningsudvalg, der på baggrund af åbent opslag udpeger besty-
relsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer. Udpegningsudvalget skal påse, at de eksterne
medlemmer opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. Udpegningsudvalget udpeger bestyrelsesformanden
til ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsudvalget fastsæt-
tes i vedtægten.
Stk. 5.
Udpegningsudvalget består af 7 medlemmer og sammensættes af:
1) Bestyrelsesformanden, der er formand for udpegningsudvalget, jf. dog stk. 7.
2) 4 eksterne medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer
af universitetets bestyrelse, ansatte eller studerende på universitetet.
3) 1 internt og 1 eksternt medlem af bestyrelsen.
Stk. 6.
De eksterne medlemmer af udpegningsudvalget skal tilsammen afspejle universitetets brugere
og aftagere og have indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2. Medlemmerne kan højst være udpeget i
en sammenhængende periode på 8 år.
Stk. 7.
Ved udpegning af en ny bestyrelsesformand udtræder bestyrelsesformanden af udpegningsud-
valget. Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som medlem af udpegningsudval-
get. Udpegningsudvalget udpeger en ny formand blandt de 4 eksterne medlemmer af udpegningsud-
valget, jf. stk. 5, nr. 2.«
3.
I
§ 13, stk. 2, nr. 1,
udgår »indstilling og«.
1
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0002.png
4.
§ 13, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Nedsættelse af et udpegningsudvalg, jf. § 12, stk. 4-7.«
5.
§ 19, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
6.
I
§ 22 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Universitetet kan påtage sig forsikringsansvaret for studerende, der som led i EU-studiepro-
grammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a, stk. 2, gennemfører dele af en uddannelse ved et universi-
tet i Danmark.«
§2
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af
31. januar 2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 12,
indsættes efter »om«: », at der ikke ydes«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2, finder anvendelse ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer, jf. dog stk.
3.
Stk. 3.
Ophører udpegningsperioden for eksterne bestyrelsesmedlemmer inden etableringen af ud-
pegningsudvalget, kan bestyrelsen indtil den 1. juli 2026 bestemme, at eksterne bestyrelsesmedlem-
mer udpeges efter de hidtil gældende regler.
2
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Bortfald af tilskud i forbindelse med merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i ung-
domsuddannelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Præcisering af adgang til forsikring af Erasmus Mundus studerende
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
3
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0004.png
1. Indledning
Med aftale af 11. april 2017 om bedre rammer for ledelse på universiteterne blev den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Socialde-
mokratiet enige om at styrke de ledelsesmæssige rammer på universiteterne.
Aftalen om bedre rammer for ledelse på universiteterne, som bl.a. havde til formål at tydeliggøre
bestyrelsernes rolle, ansvar og kompetencer samt tilpasse rammerne for udpegning af eksterne med-
lemmer af bestyrelsen, blev implementeret ved ændring af universitetsloven i 2017.
Med ændringsloven blev procedurerne for udpegning af universiteternes eksterne bestyrelsesmed-
lemmer ændret, og der blev fastsat nye og klare regler for sammensætningen af de udpegnings- og
indstillingsorganer, som har til opgave at indstille og udpege eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det fremgår endvidere af aftaleteksten, at aftalen skal evalueres senest to år efter, at alle universite-
ter har opnået erfaringer med udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer efter de nye procedurer.
På baggrund af en evaluering af aftalen foreslås med lovforslaget en forenklet model for indstillings-
og udpegningsprocessen på universiteterne, som bl.a. indebærer, at de nuværende to indstillings- og
udpegningsorganer samles i ét udpegningsudvalg, der vil skulle varetage den samlede proces med at
søge efter og udpege eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås endvidere at give universiteterne mulighed for at vælge mere fleksible udpegningsperi-
oder i forbindelse med genudpegning af bestyrelsesmedlemmer.
Lovforslaget indeholder desuden følgende initiativer:
Det foreslås, at merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelser ikke læn-
gere skal udløse tilskud til den institution, der efterfølgende giver merit for gennemført enkeltfag. Der
vil være tale om en administrativ forenkling af en ordning, som kun finder anvendelse i et meget
begrænset omfang.
Endelig foreslås det, at der indsættes en bestemmelse, som præciserer, at universiteterne har mulighed
for at påtage sig forsikringsansvaret for studerende, der som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet i Danmark.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af universitetslovens § 10, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024, at be-
styrelsen er øverste myndighed for universitetet og har ansvaret for den overordnede og strategiske
ledelse af universitetet. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at universitetet driver forskning
og giver forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale niveau inden for sine fagområder
m.v., jf. § 2. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at universitetets forskning og uddannelser
4
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0005.png
udvikles løbende. Bestyrelsen skal forvalte universitetets midler effektivt og til størst mulig gavn for
samfundet.
Reglerne om bestyrelsens sammensætning, kompetencer og udpegning er fastsat i universitetslovens
§ 12.
Det fremgår af universitetslovens § 12, stk. 1, at bestyrelsen sammensættes af eksterne medlemmer
og af medlemmer, der repræsenterer universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-
studerende, det teknisk-administrative personale og de studerende. Bestyrelsen sammensættes såle-
des, at flertallet af medlemmerne er eksterne.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have erfaring og indsigt i forskning, forskningsbaseret ud-
dannelse, videnformidling, videnudveksling og universitetets opgaveområder efter § 2, stk. 4, med
henblik på at kunne varetage den overordnede og strategiske ledelse af universitetet, jf. § 10, stk. 1.
Der henvises til universitetslovens § 12, stk. 2.
Herudover fremgår det af universitetslovens § 12, stk. 3, at de eksterne medlemmer udpeges i deres
personlige egenskab. De eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år og kan genudpeges en
gang. De eksterne medlemmers kompetencer skal tilsammen afspejle universitetets opgaver, jf. § 2.
De eksterne medlemmer skal tilsammen have indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse, le-
delse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber. Bestyrelsesforman-
den skal have erfaring med strategisk ledelse af en stor virksomhed eller organisation og væsentlig
indsigt i samfundsmæssige forhold.
Universitetet nedsætter et organ, der udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer
(udpegningsorganet), og et andet organ, der indstiller formanden og de eksterne medlemmer (indstil-
lingsorganet). Udpegningsorganet og indstillingsorganet skal påse, at de eksterne medlemmer opfyl-
der betingelserne i stk. 2 og 3. For så vidt angår bestyrelsesformanden, udpeger udpegningsorganet
en kandidat til ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsorg-
anet og indstillingsorganet fastsættes i vedtægten inden for rammerne af stk. 5-7. Der henvises til
universitetslovens § 12, stk. 4.
Det følger af universitetslovens § 12, stk. 5, at universitetet nedsætter et udpegningsorgan, der består
af mindst 8 og højst 10 medlemmer. Udpegningsorganet sammensættes af 5-7 medlemmer fra er-
hvervsliv, myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres personlige egen-
skab, og som ikke må være medlemmer af universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende
på universitetet. Derudover har en repræsentant for de ansatte, en repræsentant for de studerende og
en repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets bestyrelse plads i udpegningsorganet.
De 5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner m.v. skal tilsam-
men afspejle universitetets brugere og aftagere, have indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2, og op-
fylde betingelserne i § 12, stk. 3, som gælder for de eksterne medlemmer af bestyrelsen. Udpegning-
sorganet vælger blandt de 5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige uddannelsesinsti-
tutioner m.v. 1 formand. Formanden skal have erfaring med ledelse og bred indsigt i samfundsmæs-
sige forhold. Medlemmerne kan højst være udpeget i en sammenhængende periode på 8 år. Forman-
dens stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Indstillingsorganet indstiller på baggrund af åbent opslag nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, her-
under bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet. Der indstilles mindst to kandidater.
5
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0006.png
Indstillingsorganet sammensættes af: 1) Bestyrelsesformanden, der er formand for indstillingsorga-
net, medmindre indstillingsorganet skal indstille en ny bestyrelsesformand, 2) 1 eksternt bestyrelses-
medlem, 3) 1 internt bestyrelsesmedlem, 4) 1 repræsentant for Uddannelses- og Forskningsministe-
riet, og 5) 2 medlemmer udpeget af udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i deres personlige
egenskab og kan ikke være medlem af udpegningsorganet eller af universitetets bestyrelse eller være
ansat eller studerende på universitetet. Der henvises til universitetslovens § 12, stk. 6.
Ved indstilling af en ny bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet 1 formand for indstillings-
organet. Formanden for indstillingsorganet udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke være med-
lem af udpegningsorganet eller af universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende på uni-
versitetet. Der henvises til universitetslovens § 12, stk. 7.
Endelig følger det af lovens § 12, stk. 8, at de øvrige medlemmer af bestyrelsen skal vælges af og
blandt henholdsvis det videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-ad-
ministrative personale og de studerende. Mindst to af medlemmerne skal være repræsentanter for de
studerende. Repræsentanter for universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-stu-
derende, og for det teknisk-administrative personale er beskyttet mod afskedigelse og anden forrin-
gelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsva-
rende område.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen om bedre rammer for ledelse på universiteterne af 11. april 2017, som blev
implementeret ved lov nr. 699 af 8. juni 2017, at bestemmelser vedrørende bestyrelsernes rolle, an-
svar og kompetencer, udpegning af de eksterne bestyrelsesmedlemmer og styrket dialog mellem be-
styrelserne og uddannelses- og forskningsministeren skal evalueres senest to år efter, at alle univer-
siteter har opnået erfaringer med udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer efter de nye proce-
durer.
Der er efterfølgende gennemført en evaluering af aftalen. På baggrund af tilbagemeldinger og dia-
log med universiteterne, samt ministeriets egne erfaringer fra de seneste år, er det vurderingen, at
aftalens ambition om at styrke de ledelsesmæssige rammer på universiteterne er indfriet, men at
reglerne for indstilling og udpegning af medlemmer til universiteternes bestyrelser med fordel kan
forenkles, samtidig med at aftalens grundpræmisser og ambitioner fastholdes.
Det foreslås på den baggrund at affatte universitetslovens § 12, stk. 4-7, på ny med henblik på at
etablere en ny forenklet model for indstillings- og udpegningsprocessen ved udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
Det bemærkes, at ministeriet har overvejet, om universitetslovens anvendelse af betegnelser som
f.eks. ”bestyrelsesformand” skal ændres til kønsneutrale betegnelser i forbindelse med de foreslåede
ændringer af reglerne om bestyrelsesudpegninger.
Det er ministeriets opfattelse, at der ikke på nuværende tidspunkt er etableret en fast praksis for på
lovniveau at ændre betegnelser som ”bestyrelsesformand” til kønsneutrale betegnelser, herunder
hvilke betegnelser der i givet fald skal anvendes. På den baggrund lægges der ikke med dette lov-
forslag op til på nuværende tidspunkt at ændre lovens betegnelser.
6
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0007.png
Det bemærkes dog, at det enkelte universitet i praksis vil kunne anvende andre betegnelser end f.eks.
”bestyrelsesformand”, så længe det står klart, hvem der varetager den pågældende funktion på uni-
versitetet. Det enkelte universitet kan efter ministeriets opfattelse således fastsætte i universitetets
vedtægt, hvilken anden betegnelse, i stedet for f.eks. ”bestyrelsesformand”, som universitetet vil an-
vende, herunder f.eks. ”bestyrelsesforperson”, ”bestyrelsesleder” eller lignende. Ministeriet vil i for-
bindelse med senere lovændringer overveje, om der skal lægges op til at ændre betegnelserne i loven.
Med den foreslåede model for bestyrelsesudpegninger nedsætter universitetet et udpegningsudvalg,
der udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne bestyrelsesmedlemmer. Forslaget vil inde-
bære, at de nuværende to organer (indstillings- og udpegningsorganerne) erstattes af ét udpegnings-
udvalg, der vil skulle varetage den samlede proces med at søge efter og udpege de eksterne besty-
relsesmedlemmer.
De nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsudvalget vil med forslaget skulle fastsættes i
vedtægten inden for rammerne af universitetslovens § 12, stk. 4-7. I forbindelse med godkendelsen
af vedtægten, jf. universitetslovens § 13, stk. 1, vil ministeren dermed – som led i en almindelig le-
galitetskontrol – kunne påse, at kravene i det foreslåede § 12, stk. 4-7, er opfyldt.
Udpegningen af nye eksterne bestyrelsesmedlemmer vil som hidtil skulle ske på baggrund af åbne
opslag. Udpegningsudvalget skal således udarbejde kompetenceprofiler for de ledige bestyrelsespo-
ster med henblik offentlig annoncering efter nye eksterne bestyrelsesmedlemmer. Ved udpegningen
vil udpegningsudvalget skulle påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i universitets-
lovens § 12, stk. 2 og 3.
Der fastsættes med lovforslaget ikke formkrav til ansøgningen m.v., men proceduren for udpegning
af eksterne bestyrelsesmedlemmer skal understøtte, at udpegningen foretages på et oplyst grundlag,
således at det er muligt for udpegningsudvalget – og ministeren når der er tale om bestyrelsesfor-
manden – at efterprøve lovens kompetencekrav i forhold til den enkelte kandidat.
Med forslaget vil bestyrelsesformanden blive udpeget til ministerens godkendelse. Der er tale om en
videreførelse af gældende ret, og ministerens godkendelse vil som hidtil blive foretaget på baggrund
af en vurdering af, om den udpegede kandidat lever op til de kompetencekrav, som fremgår af uni-
versitetslovens § 12, stk. 3. I det tilfælde, at ministeren finder, at den udpegede formand ikke opfyl-
der lovens kompetencekrav eller i øvrigt har andre væsentlige saglige indsigelser, udpeger udpeg-
ningsudvalget en ny formand til ministerens godkendelse.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal udpegningsudvalget tilstræbe, at den samlede be-
styrelse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i
ligestillingsloven.
Efter de gældende regler udpeges de eksterne medlemmer for en periode på 4 år og kan genudpeges
en gang, jf. universitetslovens § 12, stk. 3, 2. pkt. Med henblik på at give universitetet mere fleksibi-
litet, herunder mulighed for løbende at udskifte eksterne bestyrelsesmedlemmer, foreslås det at æn-
dre bestemmelsen, så det fremgår, at de eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år, og kan
genudpeges, så længe den samlede udpegningsperiode ikke overstiger 8 år.
7
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0008.png
Med forslaget fastholdes således en første udpegningsperiode på 4 år og en samlet udpegningsperi-
ode på højst 8 år, men de eksterne bestyrelsesmedlemmer vil med forslaget kunne være genudpeget
i kortere perioder end 4 år.
Der lægges op til, at udpegningsudvalget – forud for udløbet af de eksterne bestyrelsesmedlemmers
udpegningsperiode – overvejer, om udvalget anser det for hensigtsmæssigt, at de eksterne bestyrel-
sesmedlemmer får mulighed for at fortsætte i yderligere en periode. I bekræftende fald, og hvis de
eksterne bestyrelsesmedlemmer er villige til at påtage sig en ny periode, foretager udpegningsudval-
get genudpegning. For så vidt angår bestyrelsesformanden forelægges genudpegningen til ministe-
rens godkendelse. Genudpegning forudsætter ikke et forudgående åbent opslag.
Med den foreslåede bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 5, vil udpegningsudvalget bestå af 7
medlemmer og sammensættes af bestyrelsesformanden, 4 eksterne medlemmer, der udpeges i deres
personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer af universitets bestyrelse, ansatte eller stu-
derende på universitetet, samt 1 eksternt og 1 internt medlem af universitetets bestyrelse.
De 4 eksterne medlemmer vil f.eks. kunne komme fra det private erhvervsliv, offentlige virksomhe-
der, myndigheder, andre uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner og kulturinstitutioner.
Medlemmerne skal tilsammen afspejle universitetets brugere og aftagere og have indsigt i universi-
tetets opgaver, jf. universitetslovens § 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er efter de gældende regler repræsenteret i indstillingsorga-
net. Med forslaget vil ministeriet ikke fremover være repræsenteret som myndighedsrepræsentant.
Universitetet vil dog kunne bede ministeriet om at pege på en kandidat til udpegningsudvalget, her-
under f.eks. en ansat i ministeriet, som vil kunne udpeges i sin personlige egenskab.
Med forslaget beslutter bestyrelsen, hvilke 2 medlemmer af den eksisterende bestyrelse der skal del-
tage i udpegningsudvalget. Dog skal det ene være et internt medlem, jf. universitetslovens § 12, stk.
1, 1. pkt., og det andet et eksternt medlem af bestyrelsen.
Ved sammensætningen af udpegningsudvalget skal bestyrelsen tilstræbe, at det samlede udvalg har
en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i ligestillings-
loven.
Med udpegning af en ny bestyrelsesformand til ministerens godkendelse kan den siddende bestyrel-
sesformand ikke være formand for udpegningsudvalget. I denne situation udtræder bestyrelsesfor-
manden af udvalget, og bestyrelsen erstatter bestyrelsesformanden med et menigt eksternt bestyrel-
sesmedlem som medlem af udvalget. Udpegningsudvalget udpeger blandt de 4 eksterne medlemmer
af udpegningsudvalget en ny formand for udvalget.
Det foreslås, at udpegningsudvalgets medlemmer højst kan være udpeget i en sammenhængende
periode på 8 år.
2.2. Bortfald af tilskud i forbindelse med merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser
2.2.1. Gældende ret
8
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0009.png
Med lov nr. 750 af 25. juni 2014 om ændring af universitetsloven og forskellige andre love (Initiativer
for særlig talentfulde studerende) fik universiteterne og de øvrige uddannelsesinstitutioner på Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets område mulighed for at udbyde enkeltfag fra en videregående ud-
dannelse til talentfulde elever i ungdomsuddannelse. Der henvises til § 4 a, stk. 2, i universitetsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024, § 9 a, stk. 2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, og § 12 a, stk. 2, i lov om
maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 691 af 13. juni 2014.
Det fremgår af universitetslovens § 19, stk. 3, at ministeren ikke yder tilskud til universitetets udbud
af ekstra uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a. Det universitet, der ved den studerendes efter-
følgende optagelse på en bacheloruddannelse ved universitetet giver merit for enkeltfag efter § 4 a,
stk. 2, modtager tilskud for dette, uanset om faget er gennemført og bestået ved dette universitet eller
et andet universitet.
For så vidt angår deltagerbetaling fremgår det af universitetslovens § 26, stk. 3, at universitetet afhol-
der udgiften til ekstra uddannelsesaktivitet, jf. § 4 a, stk. 1, og enkeltfag, jf. § 4 a, stk. 2, for danske
borgere og for udenlandske borgere, der har krav på ligebehandling med danske borgere, mens uni-
versitetet opkræver fuld betaling for udbud af denne aktivitet til øvrige udenlandske borgere.
Ministeren fastsætter efter universitetslovens § 19, stk. 11, regler for tilskud til universitetets udbud
af enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, jf. stk. 3. Hjemlen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 764 af 19. juni
2024 om tilskud, regnskab og revision m.v. ved universiteterne. Det følger af bekendtgørelsens § 3,
stk. 2, at universitetets udbud af ekstra uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a i universitetslo-
ven, ekstra uddannelsesaktivitet efter § 7 a i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser og enkeltfag efter § 6, stk. 12, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v., indgår ikke i beregningen af universitetets tilskud. Det fremgår endvidere af be-
kendtgørelsens § 19, stk. 2, at universitetet ikke opkræver deltagerbetaling for ekstra uddannelsesak-
tivitet og enkeltfag efter universitetslovens § 4 a.
Det fremgår af § 6, stk. 12, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024 (herefter lov om åben uddannelse), at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede vide-
regående heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til § 6, stk. 12, i lov om åben uddannelse, at ministeren med den
foreslåede bestemmelse vil fastsætte nærmere regler om, at der ikke ydes statstilskud til enkeltfag,
der indgår i erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde ele-
ver i ungdomsuddannelse, og at institutionerne først kan modtage taxametertilskud, når en studerende,
der har gennemført et "tidlig-studiestarts-fag", efterfølgende optages på en ordinær uddannelse og
skal have faget indmeriteret i uddannelsen. Der henvises til Folketingstidende 2013-14, Tillæg A, L
188 som fremsat, side 16.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere efter § 8, stk. 6, i lov om åben uddannelse fast-
sætte regler om, at der ikke kan opkræves deltagerbetaling for enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede
videregående heltidsuddannelser, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 4, og som gennemføres af talentfulde
elever i ungdomsuddannelser. Hjemlen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 597 af 8. marts 2015 om
9
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0010.png
talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
(talentbekendtgørelsen).
2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
De gældende regler om udbetaling af tilskud til den institution, som i forbindelse med optag giver
merit for enkeltfag, der er gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelse, flugter ikke med
de almindelige principper om, at tilskud udbetales til den institution, der har gennemført og afholdt
udgiften for den pågældende aktivitet. Dertil kommer, at ordningen er forholdsvis tung at admini-
strere, herunder i forbindelse med udvikling af nye administrative systemer. Dette skal sammenholdes
med, at aktiviteten omfattet af ordningen er meget begrænset.
Med henblik på en administrativ forenkling foreslås det på den baggrund at afskaffe muligheden for
tilskud i forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i ung-
domsuddannelser.
Det foreslås således at ophæve universitetslovens § 19, stk. 3, 2. pkt., hvorefter det universitet, der
ved den studerendes efterfølgende optagelse på en bacheloruddannelse ved universitetet giver merit
for enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette, uanset om faget er gennemført og bestået
ved dette universitet eller et andet universitet. Forslaget vil indebære, at universiteternes mulighed
for tilskud i forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser afskaffes.
Det foreslås endvidere at ændre § 6, stk. 12, i lov om åben uddannelse, så det fremgår, at der kan
fastsættes regler om, at der ikke ydes tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående
heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser. Det er hensig-
ten, at der med hjemmel heri vil blive fastsat regler om, at der ikke gives tilskud disse aktiviteter,
mens der ikke længere vil være regler om mulighed for at modtage tilskud i forbindelse med efter-
følgende merit.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil påvirke institutionernes mulighed for fortsat at udbyde enkeltfag
til talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden tilskud og uden opkrævning af deltagerbetaling, men
alene indebærer bortfald af tilskud til den institution, der efterfølgende giver merit for enkeltfag gen-
nemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelse.
2.3. Præcisering af mulighed for forsikring af Erasmus Mundus-studerende
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af universitetslovens § 3 a, stk. 2, at universitetet i samarbejde med udenlandske univer-
siteter kan udbyde uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus, hvor uddannelsens enkelte dele gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af de
udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter (Erasmus Mundus-kandi-
datuddannelser).
10
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0011.png
Bestemmelsen om universiteternes udbud af Erasmus Mundus-uddannelser blev indført ved en æn-
dring af universitetsloven om nye rammer for universiteternes internationale samarbejder m.v., jf. lov
nr. 728 af 25. juni 2010. Det følger bl.a. af bemærkningerne til bestemmelsen, at det er en betingelse,
at de pågældende uddannelser får tilskud fra EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus. Der hen-
vises til Folketingstidende 2009-10, Tillæg A, L 119 som fremsat, side 11.
Erasmus Mundus-uddannelserne hører under forordning om oprettelse af Erasmus+ – EU-program-
met for uddannelse, ungdom og idræt. For at kunne udbyde uddannelser som led i Erasmus Mundus
stiller EU-kommissionen – med bl.a. Erasmus+ Programguiden – i dag krav om forsikringstegning
for Erasmus Mundus-studerende. Der henvises til Erasmus+ Programme (ERASMUS), Model Grant
Agreement, Annex 5 Specifik Rules, hvoraf det det bl.a. fremgår, at forsikringen skal dække både
sygdom, ulykke, død, invaliditet, ansvar og tyveri/mistet personlige ejendele. Herudover skal det sik-
res, at den studerendes familiemedlemmer har mulighed for at tegne en forsikring med samme dæk-
ning for egen regning.
De universiteter, der i fællesskab udbyder Erasmus Mundus-uddannelsen, skal sikre, at alle stude-
rende er forsikret i overensstemmelse med kravene i Annex 5, og dække omkostningerne hertil. Det
er dermed ikke muligt for universiteterne at udbyde Erasmus Mundus-uddannelser, sådan som uni-
versitetslovens § 3 a, stk. 2, specifikt giver universiteterne mulighed for, uden forsikringstegning.
Universiteterne er omfattet af cirkulære nr. 9783 af 9. december 2005 om selvforsikring i staten m.v.
Det følger af § 1 i cirkulæret, at institutioner omfattet af cirkulæret ikke må tegne forsikring, med-
mindre en adgang hertil følger af cirkulærets §§ 4-8. Efter cirkulærets § 4, stk. 1, skal der tegnes
forsikringer, hvor dette kræves ifølge lovgivningen. Det følger endvidere af cirkulærets § 8, at der
ved eller i henhold til lov, herunder finanslov, ved aktstykke eller ved særskilt cirkulære kan være
givet adgang til forsikringstegning på andre områder.
Universitetsloven giver på flere områder specifikt adgang til forsikringstegning. Det fremgår bl.a. af
lovens § 22, stk. 3, at universitetet kan afholde udgifter til ulykkesforsikring for studerende, der er
indskrevet ved universitetet, og universitetet kan efter lovens § 22 a påtage sig forsikringsansvaret
for udenlandske gæsteforskere og ikkeindskrevne gæste-ph.d.-studerende, der som led i deres ophold
ved universitetet pådrager sig skade eller påfører skade på ting eller andre personer.
Selvom universitetsloven ikke forholder sig direkte til spørgsmålet om forsikringstegning for Eras-
mus Mundus-studerende, så vurderes det, at det implicit følger af universiteternes adgang til at ud-
byde Erasmus Mundus-uddannelser, jf. universitetslovens § 3 a, stk. 2, at det er muligt for universi-
teterne at tegne forsikring for studerende i det omfang, det er en nødvendig forudsætning for at indgå
i et samarbejde om udbud af Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud.
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Selvom det vurderes, at universiteterne efter de gældende regler har mulighed for at tegne forsikring
for studerende i det omfang, det er en nødvendig forudsætning for at indgå i et samarbejde om udbud
af Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud, så er det dog samtidig ministeriets vurdering, at
det vil være hensigtsmæssigt at præcisere retstilstanden i universitetsloven.
11
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0012.png
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en bestemmelse, som eksplicit fastslår, at universite-
terne kan påtage sig forsikringsansvaret for studerende, der som led i Erasmus Mundus gennemfører
dele af en uddannelse ved et universitet i Danmark. Det er med bestemmelsen tanken at præcisere, at
universiteterne kan tegne forsikring for studerende med henblik på at kunne indgå i samarbejder om
udbud af Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget har ingen konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have ingen eller begrænsede positive økonomiske konsekvenser og imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige som følge af administrative forenklinger.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet forbundet med lov-
forslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. august til den 11. september 2024 (29 dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
12
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0013.png
Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Ankestyrelsen, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business
School, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøj-
skoler, Danske Regioner, , Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, De-
signskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Kon-
servering, DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Zea-
land, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Busi-
ness Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt Fælles For-
bund – 3F, FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fredericia Maskinmesterskole, HK/Stat, Inge-
niørforeningen IDA, IT-Universitetet i København, KL, Københavns Erhvervsakademi KEA, Kø-
benhavns Maskinmesterskole, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Uni-
versitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, SIMAC, Sko-
leskibet Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA Uni-
versity College, Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske kon-
Ingen eller begrænsede positive øko-
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
»Ingen«)
sekvenser for stat, nomiske konsekvenser som følge af ad-
kommuner og re- ministrative forenklinger.
gioner
Implementerings-
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske kon-
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen eller begrænsede positive im-
af administrative forenklinger.
Ingen
konsekvenser for plementeringskonsekvenser som følge
13
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0014.png
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering (der
i relevant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
14
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0015.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af universitetslovens § 12, stk. 3, 2. pkt., at de eksterne medlemmer udpeges for en
periode på 4 år og kan genudpeges en gang.
Med henblik på at give universitetet mere fleksibilitet foreslås det, at
§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
affattes på
ny, så det fremgår, at de eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år og kan genudpeges, så
længe den samlede udpegningsperiode ikke overstiger 8 år.
Med forslaget fastholdes en første udpegningsperiode på 4 år og en samlet udpegningsperiode på
højst 8 år, men universitetet vil i forbindelse med genudpegninger kunne vælge at fastsætte en kor-
tere udpegningsperiode, ligesom der afhængigt af periodernes længde kan ske genudpegning flere
gange inden for perioden på 8 år.
Der lægges op til, at udpegningsudvalget – forud for udløbet af de eksterne bestyrelsesmedlemmers
periode – overvejer, om udvalget anser det for hensigtsmæssigt, at de eksterne bestyrelsesmedlem-
mer får mulighed for at fortsætte i yderligere en periode. I bekræftende fald, og hvis de eksterne be-
styrelsesmedlemmer er villige til at påtage sig en ny periode, foretager udpegningsudvalget genud-
pegning. For så vidt angår bestyrelsesformanden forelægges genudpegningen til ministerens god-
kendelse. Genudpegning forudsætter ikke et forudgående åbent opslag. Dette er en videreførelse af
gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i universitetslovens § 12, stk. 4, nedsætter universitetet et organ, der udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer (udpegningsorganet), og et andet organ, der
indstiller formanden og de eksterne medlemmer (indstillingsorganet). Udpegningsorganet og indstil-
lingsorganet skal påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. For så vidt
angår bestyrelsesformanden, udpeger udpegningsorganet en kandidat til ministerens godkendelse. De
nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsorganet og indstillingsorganet fastsættes i ved-
tægten inden for rammerne af § 12, stk. 5-7. Indstillingsorganet indstiller på baggrund af åbent opslag
nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet, jf. uni-
versitetslovens § 12, stk. 6.
Det foreslås, at universitetslovens § 12, stk. 4, affattes på ny.
Det foreslås i
§ 12, stk. 4, 1. pkt.,
at universitetet nedsætter et udpegningsudvalg, der på baggrund af
åbent opslag udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer.
15
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0016.png
Forslaget vil indebære, at de nuværende to indstillings- og udpegningsorganer erstattes af ét udpeg-
ningsudvalg, der vil skulle varetage den samlede proces med at søge efter og udpege de eksterne
bestyrelsesmedlemmer. Det nye udpegningsudvalg vil have opgaver svarende til de opgaver, som
varetages af de nuværende indstillings- og udpegningsorganer til sammen.
Udpegningsudvalget vil herunder skulle udarbejde en kompetenceprofil for den eller de ledige besty-
relsesposter med henblik på en offentlig annoncering efter nye eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Forslaget om, at udpegning skal ske på baggrund af et åbent opslag er en videreførelse af gældende
ret, jf. universitetslovens § 12, stk. 6.
Kravet om, at der ved åbent opslag skal annonceres offentligt efter nye eksterne bestyrelsesmedlem-
mer, indebærer ikke en begrænsning i muligheden for at supplere det åbne opslag med eksempelvis
anvendelse af et rekrutteringsbureau.
Med forslaget fastsættes der ikke formkrav til ansøgningen m.v. Det vil som hidtil være det enkelte
universitet, der inden for lovens rammer fastlægger proceduren for nyudpegninger, herunder om der
eksempelvis kræves en fyldig ansøgning, eller om det er tilstrækkeligt med en kort interessetilkende-
givelse og et CV. Det væsentlige er, at valget af eksterne bestyrelsesmedlemmer foretages på et oplyst
grundlag, således at udpegningsudvalget – og ministeren når der er tale om bestyrelsesformanden –
kan efterprøve lovens kompetencekrav i forhold til den enkelte kandidat.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal udpegningsorganet tilstræbe, at den samlede be-
styrelse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i
ligestillingsloven.
Det foreslås i
§ 12, stk. 4, 2. pkt.,
at udpegningsudvalget skal påse, at de eksterne medlemmer opfylder
betingelserne i stk. 2 og 3. Kravet om, at de eksterne medlemmer skal opfylde betingelserne i stk. 2
og 3, er en videreførelse af den gældende bestemmelse i lovens § 12. stk. 4.
Det foreslås i
§ 12, stk. 4, 3. pkt.,
at udpegningsudvalget udpeger bestyrelsesformanden til ministerens
godkendelse. Der er med forslaget om ministerens godkendelse tale om en videreførelse af gældende
ret, jf. universitetslovens § 12, stk. 4. Ministerens godkendelse af denne udpegning vil som hidtil
skulle foretages på baggrund af en vurdering af, om den udpegede kandidat lever op til de kompeten-
cekrav, som fremgår af universitetslovens § 12, stk. 3. I det tilfælde, at ministeren finder, at den
udpegede kandidat ikke opfylder lovens kompetencekrav eller i øvrigt har andre væsentlige saglige
indsigelser, udpeger udpegningsudvalget en ny bestyrelsesformand til ministerens godkendelse.
Det foreslås i
§ 12, stk. 4, 4. pkt.,
at de nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsudvalget
fastsættes i vedtægten.
Universiteterne nedsætter efter den gældende bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 5, et udpeg-
ningsorgan, der består af mindst 8 og højst 10 medlemmer. Udpegningsorganet sammensættes af 5-7
medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i de-
res personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer af universitetets bestyrelse eller være
ansat eller studerende på universitetet. Derudover har en repræsentant for de ansatte, en repræsentant
for de studerende og en repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets bestyrelse plads i
udpegningsorganet.
16
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0017.png
Det foreslås, at universitetslovens § 12, stk. 5, affattes på ny, hvor det fremgår, at udpegningsudvalget
består af 7 medlemmer.
Det foreslås i
§ 12, stk. 5, nr. 1,
at bestyrelsesformanden er formand for udpegningsudvalget, jf. dog
stk. 7.
Det foreslåede vil indebære, at bestyrelsesformanden også er formand for udpegningsudvalget, med-
mindre udpegningsudvalget skal udpege en ny bestyrelsesformand til ministerens godkendelse.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til det foreslåede § 12, stk. 7.
Det foreslås med
§ 12, stk. 5, nr. 2,
at 4 eksterne medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab,
og som ikke må være medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte eller studerende på universite-
tet, skal være en del af udpegningsudvalget.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er efter de gældende regler repræsenteret i indstillingsorga-
net. Med forslaget vil ministeriet ikke fremover være repræsenteret som myndighedsrepræsentant.
Universitetet vil dog kunne bede ministeriet om at pege på en kandidat til udpegningsudvalget, her-
under f.eks. en ansat i ministeriet, som vil kunne udpeges i sin personlige egenskab.
Medlemmer af udpegningsudvalget udpeges i deres personlige egenskab og kompetence. Medlem-
merne repræsenterer således ikke bestemte interesser, organisationer eller sektorer og skal i deres
virke som medlemmer af udpegningsorganet være uafhængige.
Det foreslås med
§ 12, stk. 5, nr. 3,
at 1 internt og 1 eksternt medlem af bestyrelsen skal være en del
af udpegningsudvalget.
Med forslaget beslutter bestyrelsen selv, hvilke 2 medlemmer af den eksisterende bestyrelse der
skal indgå i udpegningsudvalget. Dog skal den ene være et internt medlem, dvs. en repræsentant for
universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administra-
tive personale eller en studenterrepræsentant, og den anden skal være et eksternt medlem af besty-
relsen.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 6, hvilke opgaver det nu-
værende indstillingsorgan skal varetage og indstillingsorganets sammensætning.
Det foreslås, at universitetslovens § 12, stk. 6, affattes på ny.
Det foreslås i
§ 12, stk. 6, 1. pkt.,
at de eksterne medlemmer af udpegningsudvalget tilsammen skal
afspejle universitetets brugere og aftagere, og have indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2. Formålet
med at have medlemmer af udpegningsorganet fra universitetets brugere og aftagere – som f.eks. det
private erhvervsliv, offentlige virksomheder, andre uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner
og kulturinstitutioner – er, at udpegningsorganet bliver sammensat bredt, og at der ikke er ensidig
repræsentation af bestemte kompetencer, sektorer og erfaringer.
Det foreslås i
§ 12, stk. 6, 2. pkt.,
at medlemmerne højst kan være udpeget i en sammenhængende
periode på 8 år. Det enkelte universitet fastsætter i vedtægten udpegningsperioden for de eksterne
medlemmer af udpegningsudvalget. Der er herunder hensigten, at universitetet vil kunne fastsætte i
vedtægten, at en person, der har været medlem af udpegningsudvalget i en sammenhængende periode
17
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0018.png
på 8 år, efter en karensperiode, der som udgangspunkt børe være på minimum ét år, vil kunne blive
udpeget på ny.
Ved sammensætningen af udpegningsudvalget skal bestyrelsen tilstræbe, at det samlede udvalg har
en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med principperne i ligestillings-
loven.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 7, at ved indstilling af en ny
bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet 1 formand for indstillingsorganet. Formanden for
indstillingsorganet udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke være medlem af udpegningsorganet
eller af universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende på universitetet.
Det foreslås, at universitetslovens § 12, stk. 7, affattes på ny.
Det foreslås i
§ 12, stk. 7,
at ved udpegning af en ny bestyrelsesformand udtræder bestyrelsesforman-
den af udpegningsudvalget. Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som menigt
medlem af udpegningsudvalget. Udpegningsudvalget udpeger en ny formand blandt de 4 eksterne
medlemmer af udpegningsudvalget, jf. stk. 5, nr. 2.
Når ministeren har godkendt den ny bestyrelsesformand, går udpegningsudvalget tilbage til sammen-
sætningen efter det foreslåede § 12, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende bestemmelse i universitetslovens § 13, stk. 2, nr. 1, at vedtægten skal
fastsætte de nærmere regler om åbenhed om bestyrelsens arbejde efter § 10, stk. 2, herunder åbenhed
om procedurerne for indstilling og udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås at ændre
§ 13, stk. 2, nr. 1,
så »indstilling og« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af den foreslåede nyaffattelse af universitetslovens § 12, stk. 4, som
vil indebære oprettelse af ét udpegningsudvalg, herunder at der ikke længere er et indstillingsorgan.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende bestemmelse i universitetslovens § 13, stk. 2, nr. 2, at vedtægten skal
fastsætte de nærmere regler om nedsættelse af indstillingsorgan og udpegningsorgan til bestyrelsens
eksterne medlemmer efter § 12.
Det foreslås, at universitetslovens § 13, stk. 2, nr. 2, affattes på ny.
Det foreslås i
§ 13, stk. 2, nr. 2,
at vedtægten skal fastsætte de nærmere regler om nedsættelse af et
udpegningsudvalg, jf. § 12, stk. 4-7.
18
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0019.png
Den foreslåede ændring vil bl.a. indebære, at universiteterne selv fastsætter proceduren for udpegning
af udpegningsudvalgets medlemmer i vedtægten.
I forbindelse med godkendelsen af vedtægten vil ministeren som led i en almindelig legalitetskontrol
kunne påse, at kravene i det foreslåede § 12, stk. 4-7, er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Universiteterne kan i medfør af universitetslovens § 4 a, stk. 1, udbyde ekstra uddannelsesaktivitet til
talentfulde studerende, der er optaget på en bachelor-, akademisk overbygnings- eller kandidatuddan-
nelse og kan efter § 4 a, stk. 2, udbyde enkeltfag fra en bacheloruddannelse til talentfulde elever i
ungdomsuddannelser.
Det fremgår af universitetslovens § 19, stk. 3, 1 pkt., at ministeren ikke yder ikke tilskud til universi-
tetets udbud af ekstra uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a.
Det universitet, der ved den studerendes efterfølgende optagelse på en bacheloruddannelse ved uni-
versitetet giver merit for enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette, uanset om faget er
gennemført og bestået ved dette universitet eller et andet universitet, jf. lovens § 19, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås, at universitetslovens
§ 19, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. Forslaget vil indebære, at muligheden
for tilskud i forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i ung-
domsuddannelser afskaffes.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil påvirke institutionernes mulighed for fortsat at udbyde enkeltfag
til talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden tilskud og uden opkrævning af deltagerbetaling,
men alene indebærer bortfald af efterfølgende tilskud til den indmeriterende institution, hvor den
studerende optages.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af universitetslovens § 3 a, stk. 2, at universitetet i samarbejde med udenlandske univer-
siteter kan udbyde uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i EU-studieprogrammer om Erasmus
Mundus, hvor uddannelsens enkelte dele gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af de
udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende universiteter (Erasmus Mundus-kandi-
datuddannelser).
For at kunne udbyde uddannelser som led i Erasmus Mundus stiller EU-kommissionen med bl.a.
Erasmus+ Programguiden krav om forsikringstegning for Erasmus Mundus-studerende. Det er der-
med ikke uden forsikringstegningen muligt for universiteterne at udbyde Erasmus Mundus-uddan-
nelserne, sådan som universitetslovens § 3 a, stk. 2, specifikt giver universiteterne mulighed for.
Universiteterne er omfattet af cirkulære nr. 9783 af 9. december 2005 om selvforsikring i staten m.v.
Det følger af § 1 i cirkulæret, at institutioner omfattet af cirkulæret ikke må tegne forsikring,
19
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0020.png
medmindre en adgang hertil følger af cirkulærets §§ 4-8. Efter cirkulærets § 4, stk. 1, skal der tegnes
forsikringer, hvor dette kræves ifølge lovgivningen. Det følger endvidere af cirkulærets § 8, at der
ved eller i henhold til lov, herunder finanslov, ved aktstykke eller ved særskilt cirkulære kan være
givet adgang til forsikringstegning på andre områder.
Universitetsloven giver på flere områder specifikt adgang til forsikringstegning, men forholder sig
ikke direkte til forsikringstegning for Erasmus Mundus-studerende. Det vurderes dog, at det implicit
følger af universiteternes adgang til at udbyde Erasmus Mundus-uddannelser, jf. universitetslovens §
3 a, stk. 2, at det er muligt for universiteterne at tegne forsikring for studerende i det omfang, det er
en nødvendig forudsætning for modtagelse af Erasmus Mundus EU-tilskud.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
§ 22 a, stk. 2,
i loven, hvorefter universitetet kan påtage sig for-
sikringsansvaret for studerende, der som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a,
stk. 2, gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet i Danmark.
Med det foreslåede præciseres det, at universiteterne kan tegne forsikring og dække udgifterne for
Erasmus Mundus-studerende der som led i en Erasmus Mundus-uddannelse gennemfører dele af
uddannelsen ved et universitet i Danmark.
Det foreslåede fastslår dermed, at universiteterne kan tegne forsikringer, som lever op til de krav,
som EU-kommissionen stiller som forudsætning for at kunne indgå i samarbejder om udbud af
Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 12, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.,
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024 (herefter lov om åben uddannelse), at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede vide-
regående heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Det fremgår af § 12, stk. 6, i bekendtgørelse om åben uddannelse på videregående niveau, jf. bekendt-
gørelse nr. 1823 af 28. december 2023, at en institution ikke kan modtage tilskud eller opkræve del-
tagerbetaling for institutionens udbud af enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående heltids-
uddannelser, når enkeltfaget gennemføres af talentfulde unge fra ungdomsuddannelser.
Hjemlen er endvidere udmøntet i bekendtgørelse nr. 597 af 8. marts 2015 om talentinitiativer på de
videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (talentbekendtgørel-
sen). Det fremgår af bekendtgørelsens § 14, stk. 3, 1. og 2. pkt., at den institution, der ved elevens
efterfølgende optagelse på en bachelor-, professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelse ved
institutionen, jf. stk. 4, giver merit for enkeltfaget, modtager tilskud for dette, jf. dog stk. 5. Dette
gælder, uanset om faget er gennemført og bestået ved denne institution eller ved en anden institution.
20
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0021.png
Det foreslås, at der i
§ 6, stk. 12,
indsættes efter »om«: », at der ikke ydes«.
Forslaget vil indebære, at der kan fastsættes regler om, at der ikke ydes tilskud til enkeltfag, der ind-
går i erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser.
Forslaget er en konsekvens af, at det fremover ikke længere skal være muligt at modtage tilskud i
forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddan-
nelser. Det er hensigten, at der med hjemmel i § 6, stk. 12, fastsættes regler om, at der ikke gives
tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, og som gennem-
føres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser, mens der ikke længere vil være regler om mulig-
hed for at modtage tilskud i forbindelse med efterfølgende merit.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil påvirke institutionernes mulighed for fortsat at udbyde enkeltfag
til talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden tilskud og uden opkrævning af deltagerbetaling,
men alene indebærer bortfald af efterfølgende tilskud til den indmeriterende institution, hvor den
studerende optages.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til dette lovforslags § 1, nr. 5, og til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslagets § 1, nr. 2, finder anvendelse ved udpegning af nye bestyrelses-
medlemmer, jf. dog stk. 3.
Det foreslås i stk.
3,
at ophører udpegningsperioden for eksterne bestyrelsesmedlemmer inden etab-
leringen af udpegningsudvalget, kan bestyrelsen indtil den 1. juli 2026 bestemme, at eksterne besty-
relsesmedlemmer udpeges efter de hidtil gældende regler.
Forslaget tager dermed højde for, at der vil kunne opstå situationer, hvor udpegningsperioden ophø-
rer, inden universitetet har haft mulighed for få godkendt ændringer af vedtægten og nedsætte det
nye udpegningsudvalg.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland, da universitetsloven og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenud-
dannelse) m.v., som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne eller Grønland.
21
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0022.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om universiteter (universi-
tetsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 391 af 10. april 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
affattes såle-
des:
»De eksterne medlemmer udpeges
for en periode på 4 år og kan gen-
udpeges, så længe den samlede ud-
pegningsperiode ikke overstiger 8
år.«
§ 12.
---
Stk.3.
De eksterne medlemmer ud-
peges i deres personlige egenskab.
De eksterne medlemmer udpeges
for en periode på 4 år og kan gen-
udpeges en gang. De eksterne
medlemmers kompetencer skal til-
sammen afspejle universitetets op-
gaver, jf. § 2. De eksterne medlem-
mer skal tilsammen have indsigt i
forskning, forskningsbaseret ud-
dannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af
budgetter og regnskaber. Bestyrel-
sesformanden skal have erfaring
med strategisk ledelse af en stor
virksomhed eller organisation og
væsentlig indsigt i samfundsmæs-
sige forhold.
Stk. 4.
Universitetet nedsætter et
organ, der udpeger bestyrelsesfor-
manden og de øvrige eksterne
medlemmer (udpegningsorganet),
og et andet organ, der indstiller
formanden og de eksterne med-
lemmer (indstillingsorganet). Ud-
pegningsorganet og indstillingsor-
ganet skal påse, at de eksterne
medlemmer opfylder betingelserne
i stk. 2 og 3. For så vidt angår be-
styrelsesformanden, udpeger
2.
§ 12, stk. 4-7,
affattes således:
»Stk.
4.
Universitetet nedsætter et
udpegningsudvalg, der på bag-
grund af åbent opslag udpeger be-
styrelsesformanden og de øvrige
eksterne medlemmer. Udpegnings-
udvalget skal påse, at de eksterne
medlemmer opfylder betingelserne
i stk. 2 og 3. Udpegningsudvalget
udpeger bestyrelsesformanden til
ministerens godkendelse. De nær-
mere procedurer for nedsættelsen af
22
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0023.png
udpegningsorganet en kandidat til
ministerens godkendelse. De nær-
mere procedurer for nedsættelsen
af udpegningsorganet og indstil-
lingsorganet fastsættes i vedtægten
inden for rammerne af stk. 5-7.
Stk. 5.
Universitetet nedsætter et
udpegningsorgan, der består af
mindst 8 og højst 10 medlemmer.
Udpegningsorganet sammensættes
af 5-7 medlemmer fra erhvervsliv,
myndigheder og øvrige uddannel-
sesinstitutioner m.v., der udpeges i
deres personlige egenskab, og som
ikke må være medlemmer af uni-
versitetets bestyrelse eller være an-
sat eller studerende på universite-
tet. Derudover har en repræsentant
for de ansatte, en repræsentant for
de studerende og en repræsentant
for de eksterne medlemmer af uni-
versitetets bestyrelse plads i ud-
pegningsorganet. Medlemmerne,
jf. 2. pkt., skal tilsammen afspejle
universitetets brugere og aftagere,
have indsigt i universitetets opga-
ver, jf. § 2, og opfylde betingel-
serne i stk. 3. Udpegningsorganet
vælger blandt sine medlemmer
nævnt i 2. pkt. 1 formand. Forman-
den skal have erfaring med ledelse
og bred indsigt i samfundsmæssige
forhold. Medlemmerne kan højst
være udpeget i en sammenhæn-
gende periode på 8 år. Formandens
stemme er afgørende i tilfælde af
stemmelighed.
Stk. 6.
Indstillingsorganet indstiller
på baggrund af åbent opslag nye
eksterne bestyrelsesmedlemmer,
herunder bestyrelsesformanden, til
udpegningsorganet. Der indstilles
mindst to kandidater. Indstillings-
organet sammensættes af:
udpegningsudvalget fastsættes i
vedtægten.
Stk. 5.
Udpegningsudvalget består
af 7 medlemmer og sammensættes
af:
1) Bestyrelsesformanden, der er
formand for udpegningsudvalget,
jf. dog stk. 7.
2) 4 eksterne medlemmer, der ud-
peges i deres personlige egenskab,
og som ikke må være medlemmer
af universitetets bestyrelse, ansatte
eller studerende på universitetet.
3) 1 internt og 1 eksternt medlem af
bestyrelsen.
Stk. 6.
De eksterne medlemmer af
udpegningsudvalget, jf. stk. 5, nr. 2,
skal tilsammen afspejle universite-
tets brugere og aftagere og have
indsigt i universitetets opgaver, jf. §
2. Medlemmerne kan højst være
23
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0024.png
1) Bestyrelsesformanden, der er
formand for indstillingsorganet, jf.
dog stk. 7.
2) 1 eksternt bestyrelsesmedlem.
3) 1 internt bestyrelsesmedlem.
4) 1 repræsentant for Uddannelses-
og Forskningsministeriet.
5) 2 medlemmer udpeget af udpeg-
ningsorganet. Medlemmerne udpe-
ges i deres personlige egenskab og
kan ikke være medlem af udpeg-
ningsorganet eller af universitetets
bestyrelse eller være ansat eller
studerende på universitetet.
Stk. 7.
Ved indstilling af en ny be-
styrelsesformand udpeger udpeg-
ningsorganet 1 formand for indstil-
lingsorganet. Formanden for ind-
stillingsorganet udpeges i sin per-
sonlige egenskab og kan ikke være
medlem af udpegningsorganet eller
af universitetets bestyrelse eller
være ansat eller studerende på uni-
versitetet.
§ 13.
---
Stk. 2.
Vedtægten skal fastsætte de
nærmere regler om:
1) Åbenhed om bestyrelsens ar-
bejde efter § 10, stk. 2, herunder
åbenhed om procedurerne for ind-
stilling og udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
§ 13.
---
Stk. 2.
Vedtægten skal fastsætte de
nærmere regler om:
1) ---
2) Nedsættelse af indstillingsorgan
og udpegningsorgan til bestyrel-
sens eksterne medlemmer efter §
12.
3-7) ---
udpeget i en sammenhængende pe-
riode på 8 år.
Stk. 7.
Ved udpegning af en ny be-
styrelsesformand udtræder besty-
relsesformanden af udpegningsud-
valget. Bestyrelsen udpeger i stedet
et eksternt bestyrelsesmedlem som
medlem af udpegningsudvalget.
Udpegningsudvalget udpeger en ny
formand blandt de 4 eksterne med-
lemmer af udpegningsudvalget, jf.
stk. 5, nr. 2.«
3.
I
§ 13, stk. 2, nr. 1,
udgår »ind-
stilling og«.
4.
§ 13, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Nedsættelse af et udpegnings-
udvalg, jf. 12, stk. 4-7.«
24
UFU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Lovudkast til lovforslag om ændring af uni-loven m.m. (forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.), fra uddannelses- og forskningsministeren
2895914_0025.png
§ 19 ---
Stk. 2.---
Stk. 3.
Ministeren yder ikke tilskud
til universitetets udbud af ekstra
uddannelsesaktivitet og enkeltfag
efter § 4 a. Det universitet, der ved
den studerendes efterfølgende op-
tagelse på en bacheloruddannelse
ved universitetet giver merit for
enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, modta-
ger tilskud for dette, uanset om fa-
get er gennemført og bestået ved
dette universitet eller et andet uni-
versitet.
Stk. 4-11.
---
8.
§ 19, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
9.
I
§ 22 a
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Universitetet kan påtage
sig forsikringsansvaret for stude-
rende, der som led i EU-studiepro-
grammer om Erasmus Mundus, jf.
§ 3 a, stk. 2, gennemfører dele af
en uddannelse ved et universitet i
Danmark.
§2
I lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117
af 31. januar 2024, foretages føl-
gende ændring:
§ 6. ---
Stk. 1-11.---
Stk. 12.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om tilskud til enkeltfag, der
indgår i erhvervsrettede videregå-
ende heltidsuddannelser, og som
gennemføres af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser.
1.
I
§ 6, stk. 12,
indsættes efter
»om«: », at der ikke ydes«.
25