Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
UFO Alm.del Bilag 9
Offentligt
2771680_0001.png
Notat til Udvalget for Forretningsordenen
Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om
dispensation fra 30-dagesfristen – 2022-23 (1. og 2. samling)
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen anmodede i 2018 Folketingssekretariatet om
at foretage en registrering af de af regeringen fremsatte lovforslag, som ikke
har været i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været
dispenseret fra 30-dagesreglen i forretningsordenen.
Udvalgets anmodning udsprang af et forslag fra Antorini-Skaarup-arbejdsgrup-
pen i betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for Folketinget
af 23. maj 2018, jf. bilag 1.
Udvalget har anmodet Folketingssekretariatet om at sende en årlig redegø-
relse herom til udvalget (i september).
Nærværende notat dækker folketingsåret 2022-23 (1. og 2. samling).
2. Konklusion
Opgørelsen for folketingsåret 2022-23 (1. samling) viser, at
samtlige 45
af
regeringens lovforslag var i høring inden fremsættelsen. Opgørelsen for folke-
tingsåret 2022-23 (2. samling) viser, at
115
af regeringens lovforslag var i hø-
ring inden fremsættelsen.
3
regeringslovforslag var ikke i høring inden frem-
sættelsen. Det svarer til, at 97 pct. af regeringens lovforslag (i 2. samling) blev
sendt i høring inden fremsættelsen. Til sammenligning blev 97 pct. af regerin-
gens lovforslag sendt i høring inden fremsættelsen i folketingsåret 2021-22.
I folketingsåret 2022-23 (1. samling) er der ikke registreret lovforslag med di-
spensation fra 30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1. I folketingsåret 2022-23 (2.
samling) er der registreret
14
lovforslag med dispensation fra 30-dagesreglen
i FFO § 13, stk. 1. Til sammenligning blev der i folketingsåret 2021-2022 givet
26 dispensationer.
26. oktober 2023
Udvalgssekretariatet
J.nr.: 23-001316
Side 1 | 5
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesreglen, folketingsåret 2022-23 (1. og 2. samling).
2771680_0002.png
3. Lovforslag, som ikke har været i høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over, hvor mange lovforslag der ikke har været sendt i høring in-
den fremsættelsen, eller som krævede dispensation fra 30-dagesreglen, om-
fatter kun lovforslag fra regeringen.
I opgørelsen indgår ikke lovforslag, der efter praksis ikke sendes i høring. Det
drejer sig bl.a. om finanslovsforslagene og forslag om udgiftslofter og tillægs-
bevilling, forslag til lov om indfødsrets meddelelse, lovforslag om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomster, visse lovforslag om Grønlands selvstyre,
lovforslag der udelukkende er til gunst for borgerne m.v.
1
I folketingsåret 2022-23 (1. samling) blev der samlet set fremsat
49
lovforslag,
hvoraf alle lovforslag var fremsat af regeringen. Når der tages højde for, at
enkelte lovforslag efter fast praksis ikke sendes i høring, indgår der i opgørel-
sen over folketingsåret
45
lovforslag.
Antal lovforslag fra
regeringen i folke-
tingsåret
2022-23
(1. samling)
45
Høring inden frem-
sættelse
Ingen høring inden
fremsættelse
45
0
I folketingsåret 2022-23 (2. samling) blev der samlet set fremsat
133
lovforslag,
hvoraf
129
lovforslag var fremsat af regeringen. Når der tages højde for, at
enkelte lovforslag efter fast praksis ikke sendes i høring, indgår der i opgørel-
sen over folketingsåret
118
lovforslag.
Antal lovforslag fra
regeringen i folke-
tingsåret
2022-23
(2. samling)
118
Høring inden frem-
sættelse
Ingen høring inden
fremsættelse
115
3
1
Folketingsåret 2022-2023 (1. samling): Lovforslag nr. L 1-3 (finanslovsforslag og forslag om ud-
giftslofter) og lovforslag nr. L 11 (indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst).
Folketingsåret 2022-2023 (2. samling): Lovforslag nr. L 2 (midlertidig bevillingslov), L 17 (indgå-
else af dobbeltbeskatningsoverenskomst), L 25 (tillægsbevilling), L 33 (indfødsrets medde-
lelse), L 65-67 (finanslovsforslag og forslag om udgiftslofter), L 122 (indfødsrets meddelelse) og
lovforslag nr. L 130-132 (finanslovsforslag og forslag om udgiftslofter).
Side 2 | 5
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesreglen, folketingsåret 2022-23 (1. og 2. samling).
2771680_0003.png
4. Lovforslag med dispensation fra 30-dagesreglen
I folketingsåret 2022-23 (1. samling) er der ikke registreret lovforslag med di-
spensation fra 30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1, inkl. dispensationer til lov-
forslag, der blev delt i løbet af Folketingets behandling.
I folketingsåret 2022-23 (2. samling) er der registreret
14
lovforslag med di-
spensation fra 30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1, inkl. dispensationer til lov-
forslag, der blev delt i løbet af Folketingets behandling.
5. Forudsætninger og kriterier for registreringen
Opgørelsen over lovforslag, der ikke var i høring inden fremsættelsen omfatter
også lovforslag, der er sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Hvis dele af et lovforslag først er sendt i høring samtidig med fremsættelsen,
mens resten af lovforslaget var i høring inden fremsættelsen, er lovforslaget
registreret som, at det har været i høring inden fremsættelsen. På samme
måde er lovforslag, hvor dele af det har været i høring inden fremsættelsen,
mens andre dele ikke har været sendt i høring hverken inden eller samtidig
med fremsættelsen, registreret som, at det har været i høring.
Lovforslag, der har været i høring inden fremsættelsen, er registreret sådan,
uanset hvor mange dage høringen har varet.
6. Tidligere forelæggelser for UFO om dette emne m.v.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2017-18, jf. UFO alm. del – bilag 43 (folketingsåret 2018-19,
1. samling)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2018-19, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2018-19,
2. samling)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2019-20, jf. UFO alm. del – bilag 87 (folketingsåret 2020-21)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2020-21, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2021-22)
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2021-22, jf. UFO alm. del – bilag 3 (folketingsåret 2022-23, 2.
samling)
Side 3 | 5
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesreglen, folketingsåret 2022-23 (1. og 2. samling).
2771680_0004.png
Se også UFO alm. del – bilag 107 (folketingsåret 2020-21), Beretning afgivet
af Udvalget for Forretningsordenen den 24. marts 2021 om hastebehandling
af regeringens lovforslag
Side 4 | 5
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 9: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesreglen, folketingsåret 2022-23 (1. og 2. samling).
2771680_0005.png
Bilag 1
Uddrag fra Betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for Forretnings-
ordenen den 23. maj 2018 – Betænkning og indstilling om ændring af for-
retningsorden for Folketinget (Ændring af forskellige arbejdsformer og
forretningsgange m.v.) – B 147 folketingsåret 2017-18
”2.3. Ændringer med hensyn til tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet
2.3.1. Forslag om registrering af regeringsforslag, som ikke har været sendt i
høring inden fremsættelse, og lovforslag, hvorved der er blevet dispenseret fra
30-dagesreglen, jf. forretningsordenens § 13
2.3.1.1. Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen foreslog, at der er foretages registrering dels
af regeringsforslag, som ikke inden fremsættelsen for Folketinget har været
sendt i høring, dels af lovforslag, for hvilke der er blevet dispenseret fra be-
stemmelsen i forretningsordenens § 13 om, at der skal gå mindst 30 dage fra
fremsættelsen af et lovforslag til dets 3. behandling. Arbejdsgruppen foreslog
endvidere, at der ved afslutningen af hvert folketingsår (i september) omdeles
et bilag herom i Udvalget for Forretningsordenen med henblik på drøftelse i
udvalget, hvori høringsparters vurdering af lovbehandlingsprocessen også kan
indgå.
2.3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig forslaget fra Antorini-Skaarup-ar-
bejdsgruppen om at foretage en registrering af lovforslag, som ikke har været
i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret
fra 30-dagesreglen. Udvalget henstiller til Folketingssekretariatet fremover at
foretage en sådan registrering og sende en årlig redegørelse herom til udval-
get.”
Side 5 | 5