Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
UFO Alm.del Bilag 84
Offentligt
2909191_0001.png
Notat til Udvalget for Forretningsordenen
Om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om
dispensation fra 30-dagesfristen
folketingsåret 2023-24
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen anmodede i 2018 Folketingssekretariatet om
at foretage en registrering af regeringslovforslag, som ikke har været i høring
før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret fra 30-
dagesreglen i forretningsordenen.
Udvalgets anmodning udsprang af et forslag herom fra Antorini-Skaarup-ar-
bejdsgruppen i betænkning og indstilling om ændring af forretningsorden for
Folketinget af 23. maj 2018, jf. bilag 1.
Udvalget har anmodet Folketingssekretariatet om at sende en årlig redegø-
relse herom til udvalget (i september).
Nærværende notat dækker folketingsåret 2023-24.
2. Konklusion
Opgørelsen for folketingsåret 2023-24 viser, at
175
af regeringens lovforslag
var i høring inden fremsættelsen.
1
regeringslovforslag var ikke i høring inden
fremsættelsen
1
. Det svarer til, at 99 pct. af regeringens lovforslag blev sendt i
høring inden fremsættelsen. Til sammenligning blev samtlige regeringslov-
forslag i folketingssamlingen 2022-23 (1. samling) og 97 pct. i folketingssam-
lingen 2022-23 (2. samling) sendt i høring inden fremsættelsen.
I folketingsåret 2023-24 er der ikke registreret lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1. Til sammenligning blev der i folketingssam-
lingen 2022-2023 (2. samling) givet 14 dispensationer.
16. september 2024
Udvalgssekretariatet
J.nr.: 23-001316-18
1
Lovforslag nr. L 93
Side 1 | 4
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – folketingsåret 2023-24.
2909191_0002.png
3. Lovforslag, som ikke har været i høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over, hvor mange lovforslag der ikke har været sendt i høring in-
den fremsættelsen, eller som krævede dispensation fra 30-dagesreglen, om-
fatter kun lovforslag fra regeringen.
I opgørelsen indgår ikke lovforslag, der efter praksis ikke sendes i høring, eller
lovforslag der efter praksis har en særlig høringsproces. Det drejer sig bl.a. om
finanslovsforslagene og forslag om udgiftslofter og tillægsbevilling, forslag til
lov om indfødsrets meddelelse, lovforslag om indgåelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster, visse lovforslag om Grønlands selvstyre, lovforslag der
udelukkende er til gunst for borgerne m.v.
I folketingsåret 2023-24 blev der samlet set fremsat
192
lovforslag, hvoraf
190
lovforslag var fremsat af regeringen. Når der fraregnes de
14
lovforslag, som
efter praksis ikke sendes i høring eller har en særlig høringsproces
2
, indgår
der i opgørelsen
176
lovforslag.
Antal lovforslag fra
regeringen i folke-
tingsåret 2023-24
176
Høring inden frem-
sættelse
Ingen høring inden
fremsættelse
175
1
Det ene lovforslag, som ikke er sendt i høring inden fremsættelsen, er L 93,
fremsat af skatteministeren. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at lov-
forslaget blev sendt i høring på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, og
at lovforslaget udspringer af Aftale om finansloven for 2024.
4. Lovforslag med dispensation fra 30-dagesreglen
I folketingsåret 2023-24 er der ikke registreret lovforslag med dispensation fra
30-dagesreglen i FFO § 13, stk. 1, inkl. dispensationer til lovforslag, der blev
delt i løbet af Folketingets behandling.
5. Forudsætninger og kriterier for registreringen
Opgørelsen over lovforslag, der ikke var i høring inden fremsættelsen, omfatter
også lovforslag, der er sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
2
Lovforslag nr. L 1-3 (finanslovsforslag og forslag om udgiftslofter), L 7 (indgåelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomst), L 61 (indfødsrets meddelelse), L 74 (løn og vederlag til ministre), L 99
(tillægsbevilling), L 153-156 (Kongehusets økonomiske forhold, civilliste og årpenge), L 177
(indfødsrets meddelelse) og lovforslag nr. L 191 og L 192 (finanslovsforslag og forslag om ud-
giftslofter).
Side 2 | 4
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – folketingsåret 2023-24.
2909191_0003.png
Hvis dele af et lovforslag først er sendt i høring samtidig med fremsættelsen,
mens resten af lovforslaget var i høring inden fremsættelsen, er lovforslaget
registreret som, at det har været i høring inden fremsættelsen. På samme
måde er lovforslag, hvor dele af det har været i høring inden fremsættelsen,
mens andre dele ikke har været sendt i høring hverken inden eller samtidig
med fremsættelsen, registreret som, at det har været i høring.
Lovforslag, der har været i høring inden fremsættelsen, er registreret sådan,
uanset hvor mange dage høringen har varet.
6. Tidligere forelæggelser for UFO om dette emne m.v.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2017-18, jf. UFO alm. del – bilag 43 (folketingsåret 2018-19,
1. samling).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2018-19, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2018-19,
2. samling).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesreglen 2019-20, jf. UFO alm. del – bilag 87 (folketingsåret 2020-21).
Se også UFO alm. del – bilag 107 (folketingsåret 2020-21), Beretning afgivet
af Udvalget for Forretningsordenen den 24. marts 2021 om hastebehandling
af regeringens lovforslag.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2020-21, jf. UFO alm. del – bilag 13 (folketingsåret 2021-22).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2021-22, jf. UFO alm. del – bilag 3 (folketingsåret 2022-23, 2.
samling).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra
30-dagesfristen 2022-23 (1. og 2. samling), jf. UFO alm. del – bilag 9 (folke-
tingsåret 2023-24).
Side 3 | 4
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation fra 30-dagesfristen – folketingsåret 2023-24.
2909191_0004.png
Bilag 1
Uddrag fra Betænkning og indstilling over beslutningsforslag nr. B 147
om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af forskellige
arbejdsformer og forretningsgange m.v.) afgivet af Udvalget for Forret-
ningsordenen den 23. maj 2018 (folketingsåret 2017-18)
”2.3. Ændringer med hensyn til tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet
2.3.1. Forslag om registrering af regeringsforslag, som ikke har været sendt i
høring inden fremsættelse, og lovforslag, hvorved der er blevet dispenseret fra
30-dagesreglen, jf. forretningsordenens § 13
2.3.1.1. Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen foreslog, at der er foretages registrering dels
af regeringsforslag, som ikke inden fremsættelsen for Folketinget har været
sendt i høring, dels af lovforslag, for hvilke der er blevet dispenseret fra be-
stemmelsen i forretningsordenens § 13 om, at der skal gå mindst 30 dage fra
fremsættelsen af et lovforslag til dets 3. behandling. Arbejdsgruppen foreslog
endvidere, at der ved afslutningen af hvert folketingsår (i september) omdeles
et bilag herom i Udvalget for Forretningsordenen med henblik på drøftelse i
udvalget, hvori høringsparters vurdering af lovbehandlingsprocessen også kan
indgå.
2.3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig forslaget fra Antorini-Skaarup-ar-
bejdsgruppen om at foretage en registrering af lovforslag, som ikke har været
i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke der har været dispenseret
fra 30-dagesreglen. Udvalget henstiller til Folketingssekretariatet fremover at
foretage en sådan registrering og sende en årlig redegørelse herom til udval-
get.”
Side 4 | 4