Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
UFO Alm.del Bilag 31
Offentligt
UDKAST
Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
UFO Alm.del - Bilag 31
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse
af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(Udvidelse af undersøgelsen)
§1
I lov nr. 711 af 13. juni 2023 om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes således:
»Lov
om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste samt iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne
mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen«.
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen har endvidere til opgave at
undersøge forløbet vedrørende efterforskningen og retsforfølgningen i
straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Kommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3.
I
§ 3, stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »og stk. 2«.
4.
I
§ 3, stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
5.
I
§ 7, stk. 1,
ændres »strengt nødvendigt« til: »af afgørende betydning«.
6.
I
§ 17
ændres »§ 3, stk. 3,« til: »§ 3, stk. 4,«.
7.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes efter »§ 3, stk. 1«: »og 2«.
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udvidelse af undersøgelsens afgrænsning
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
1. Indledning
Ved lov nr. 711 af 13. juni 2023 om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(herefter FE-undersøgelseskommissionsloven), som fulgte op på
regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, blev det retlige grundlag skabt
for nedsættelsen af en særlig undersøgelseskommission, der skulle have til
opgave at undersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i august
2020. Undersøgelseskommissionen blev efter lovens ikrafttræden nedsat af
justitsministeren pr. 1. oktober 2023.
Det fremgår videre af regeringsgrundlaget, at regeringen i respekt for den
verserende straffesag, når sagen er afsluttet, vil tage stilling til behovet for
en yderligere undersøgelseskommission og drøfte det med Folketinget.
Justitsministeren tiltrådte den 1. november 2023 Rigsadvokatens
indstillinger om, at straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort
Frederiksen ikke gennemføres. Dette skete efter, at Forsvarets
Efterretningstjeneste havde meddelt anklagemyndigheden, at det efter
Højesterets kendelser den 12. oktober 2023 ikke var sikkerhedsmæssigt
forsvarligt at fremlægge de klassificerede oplysninger i sagerne i retten.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti indgik den 6. december 2023 en aftale om bl.a. at udvide
undersøgelseskommissionens mandat. Det fremgår af aftalen, at regeringen
og Socialistisk Folkeparti på baggrund af den meget betydelige offentlige
debat og de spekulationer, der har været om håndteringen af sagerne mod
Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen og i lyset af, at straffesagerne mod
Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen ikke gennemføres, er enige om, at
sagerne
undersøges
ved
at
udvide
den
igangværende
undersøgelseskommissions mandat. Undersøgelsen udvides til at omfatte,
om der er varetaget usaglige hensyn i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen.
Der gør sig efter regeringens opfattelse helt særlige omstændigheder
gældende
i
forbindelse
med
en
undersøgelse
vedrørende
efterretningstjenesternes forhold, herunder navnlig i relation til beskyttelse
af klassificerede oplysninger. Der lægges derfor op til, at undersøgelsen skal
ske inden for de retlige rammer, der er etableret ved FE-
undersøgelseskommissionsloven.
4
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
2. Udvidelse af undersøgelsens afgrænsning
2.1. Gældende ret
FE-undersøgelseskommissionsloven skaber det retlige grundlag for
nedsættelsen af en særlig undersøgelseskommission, der vil have til opgave
at undersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i august
2020.
Der er i forbindelse med fastsættelsen af rammerne for
undersøgelseskommissionens undersøgelse foretaget en afvejning mellem
på den ene side hensynet til ikke at udbrede kendskabet til klassificerede
oplysninger mere end strengt nødvendigt og på den anden side hensynet til
at skabe klarhed over det undersøgte forløb, herunder med henblik på at
drage læring heraf og skabe grundlag for at vurdere, om der foreligger
forhold, der kan give anledning til at søge et ansvar gjort gældende, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 4
f. På de punkter, hvor der ikke er gjort afvigelse, tilnærmer rammerne sig i
videst muligt omfang ordningen i lov om undersøgelseskommissioner og
granskningskommissioner. Loven indeholder regler om bl.a.
tilrettelæggelsen af undersøgelsen mv., oplysnings- og vidnepligt, de
berørte personers retsstilling (retssikkerhedsgarantier) og tavshedspligt. Det
kan
herudover
bemærkes,
at
det
fremgår
af
FE-
undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., at undersøgelsen skal
tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at forholdet til fremmede
magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens opklaring eller til
tredjemand ikke skades.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at der
nedsættes en undersøgelseskommission bestående af tre medlemmer, der
udpeges af justitsministeren blandt dommerne i Vestre Landsret efter
indstilling fra præsidenten for denne ret.
Det fremgår af lovens § 3, stk. 1, at undersøgelseskommissionen har til
opgave at undersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i august
2020. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der i forbindelse
med tjenestefritagelsen blev varetaget usaglige hensyn.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 14, at kommissionen
ikke skal foretage en fornyet undersøgelse af de spørgsmål, som
5
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Undersøgelseskommissionen om FE undersøgte og redegjorde for. I det
omfang, de forhold, som kommissionen har til opgave at undersøge, er
behandlet af Undersøgelseskommissionen om FE, vil kommissionen i
relevant omfang kunne inddrage Undersøgelseskommissionen om FE’s
beretning i sit arbejde.
Det fremgår af lovens § 3, stk. 2, at undersøgelseskommissionen på
grundlag af den i stk. 1 nævnte undersøgelse skal udtale sig om, hvorvidt
der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
Af lovens § 3, stk. 3, fremgår det, at denne udtalelse alene skal afgives i det
omfang, ingen af undersøgelseskommissionens medlemmer finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 1, at undersøgelseskommissionen afgiver
en beretning om resultatet af sin undersøgelse. Beretningen skal udarbejdes
og offentliggøres i en form, som ikke indeholder informationer, der vil
kunne skade forholdet til fremmede magter, statens sikkerhed eller
tredjemand. Justitsministeren offentliggør beretningen.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 2, at hvis kommissionen vurderer, at den
beretning, der er omtalt i stk. 1, ikke kan udformes således, at den indeholder
en
tilstrækkelig
redegørelse
for
de
spørgsmål,
som
undersøgelseskommissionen efter § 3, stk. 1, skal undersøge, skal
kommissionen udarbejde en yderligere beretning, som afgives til
justitsministeren. Denne beretning offentliggøres ikke. Justitsministeren
giver Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne adgang til
beretningen.
Det fremgår af bemærkningerne til FE-undersøgelseskommissionsloven, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 8,
at undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde, således at den
så vidt muligt kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse senest
et år efter, at kommissionen er nedsat.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1.
Der har været en meget betydelig offentlig debat og været rejst en
række spekulationer om håndteringen af straffesagerne mod Lars Johan
Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at den igangværende FE-
undersøgelseskommissions undersøgelse også skal omfatte, om der er
varetaget usaglige hensyn i forbindelse med efterretningstjenesternes og
anklagemyndighedens iværksættelse og tilrettelæggelse af efterforskningen
6
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus
Hjort Frederiksen.
Undersøgelsen vil skulle omfatte alle relevante myndighedspersoner,
herunder ministre, og vil skulle belyse, om der i forbindelse med
efterforskningen og retsforfølgningen er varetaget usaglige hensyn,
herunder f.eks. politiske eller personlige interesser.
baggrund
af
den
beskrevne
undersøgelse
skal
undersøgelseskommissionen foretage retlige vurderinger til belysning af,
om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til
ansvar.
2.2.2.
Der gør sig efter regeringens opfattelse helt særlige omstændigheder
gældende
i
forbindelse
med
en
undersøgelse
vedrørende
efterretningstjenesternes forhold, herunder navnlig i relation til beskyttelse
af klassificerede oplysninger. Der lægges derfor op til, at udvidelsen af
undersøgelseskommissionens mandat skal ske inden for de retlige rammer,
der er etableret ved FE-undersøgelseskommissionsloven, og som er udtryk
for en afvejning mellem på den ene side hensynet til ikke at udbrede
kendskabet til klassificerede oplysninger mere end strengt nødvendigt og på
den anden side hensynet til at skabe klarhed over det undersøgte forløb,
herunder med henblik på at drage læring heraf og skabe grundlag for at
vurdere, om der foreligger forhold, der kan give anledning til at søge et
ansvar gjort gældende, jf. nærmere pkt. 2.1 ovenfor. I lyset af den generelle
forudsætning i FE-undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., om,
at undersøgelsen skal tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at
forholdet til fremmede magter, hensynet til statens sikkerhed, sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades, betyder det bl.a., at materiale,
udskrifter og tilkendegivelser mv. som det klare udgangspunkt vil skulle
stilles til rådighed for bisidderen i lokaler, som kommissionen råder over,
og at eventuelle udtalelser mv. som det klare udgangspunkt vil skulle
overgives fysisk til kommissionen i de sikrede lokaler, kommissionen har
rådighed over. Det bemærkes dog, at dette udgangspunkt vil kunne fraviges
for så vidt angår materiale mv., som ikke er klassificeret.
En udvidelse af undersøgelsens afgrænsning vil have betydning for
undersøgelsens tidsperspektiv. Det forudsættes på den baggrund, at
undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde, således at den så
vidt muligt kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse senest den
1. april 2026.
7
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Hvis kommissionen ikke kan afgive beretning inden det nævnte tidspunkt,
vil kommissionen skulle orientere justitsministeren skriftligt om
baggrunden herfor, om fremdriften i undersøgelsen og om, hvornår
kommissionen forventer at kunne afgive sin beretning.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen
Det fremgår af artikel 2, stk. 1, i databeskyttelsesforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger), at
forordningen finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der
helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på
anden ikkeautomatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive
indeholdt i et register.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra a, fremgår det, at
forordningen ikke gælder for behandling af personoplysninger under
udøvelse af aktiviteter, der falder uden for EU-retten. Som eksempel herpå
fremgår det af præambelbetragtning 16, at forordningen ikke finder
anvendelse på aktiviteter vedrørende statens sikkerhed.
Efterretningstjenesterne virksomhed anses for at være aktiviteter
vedrørende statens sikkerhed, der falder uden for forordningens
anvendelsesområde, jf. forordningens artikel 2, stk. 2, litra a.
Det fremgår på den baggrund af § 19 i FE-undersøgelseskommissionsloven
bl.a., at databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger ikke gælder for den virksomhed, der udøves af
undersøgelseskommissionen. Der henvises til bemærkningerne til FE-
undersøgelseskommissionsloven, jf. Folketingstidende 2022-23 (2.
samling), tillæg A, L 85 som fremsat, side 11, hvor det fremgår, at den
virksomhed, der udøves af undersøgelseskommissionen, vurderes at falde
uden for databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, jf.
forordningens artikel 2, stk. 2, litra a, ligesom der henvises til
bemærkningerne til § 19.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at undersøgelseskommissionen
også får til opgave at undersøge forløbet vedrørende efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort
Frederiksen. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der i
forbindelse med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
8
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
iværksættelse og tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen
blev varetaget usaglige hensyn. Undersøgelsen kan indebære en nærmere
undersøgelse af forhold vedrørende efterretningstjenesternes virke.
Databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen finder derfor ikke
anvendelse på den virksomhed, der udøves af undersøgelseskommissionen,
jf. § 19 i FE-undersøgelseskommissionsloven.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
En udvidelse af den igangværende undersøgelseskommissions mandat vil
medføre merudgifter for staten. Herunder kan nævnes ekstra udgifter til
vederlæggelse af undersøgelseskommissionens medlemmer, udspørgeren
samt sekretariatsbistand og anden praktisk eller sagkyndig bistand, herunder
eventuel substitution i de pågældendes hovedstillinger, lokaleudgifter,
udgifter til bisiddere, kontorholdsudgifter mv.
Udgifterne afholdes konkret af Justitsministeriets konto for strafferetspleje
mv. Evt. merudgifter ud over det budgetterede kan optages direkte på forslag
til lov om tillægsbevilling.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
2808458_0010.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[…]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Det forventes, at lovforslaget vil
medføre økonomiske konsekvenser
for staten. Udgifter som følge af
lovforslaget
afholdes
af
Justitsministeriets
konto
for
strafferetspleje mv.
Ingen
Implementerings Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø-
og Ingen
naturmæssige
konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
retten
10
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
2808458_0011.png
UDKAST
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
11
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at titlen på lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
ændres fra ”Lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste” til ”Lov om
undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i
Forsvarets Efterretningstjeneste samt iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan
Findsen og Claus Hjort Frederiksen”.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslaget foreslås, at
undersøgelsen også skal omfatte, om der er varetaget usaglige hensyn i
forbindelse med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af efterforskningen og retsforfølgningen i
straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE-undersøgelseskommissionsloven),
som
afgrænser
undersøgelseskommissionens opgaver, at undersøgelseskommissionen har
til opgave at undersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt sted i august
2020. Kommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der i forbindelse
med tjenestefritagelsen blev varetaget usaglige hensyn.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i lovens
§ 3, stk. 2,
hvorefter
undersøgelseskommissionen endvidere har til opgave at undersøge forløbet
vedrørende efterforskningen og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars
Johan Findsen og Claus Hjort Frederiksen. Kommissionen skal i den
forbindelse undersøge, om der i forbindelse med efterretningstjenesternes
og anklagemyndighedens iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget usaglige hensyn.
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Den foreslåede
opgaver.
bestemmelse
udvider
undersøgelseskommissionens
Undersøgelsen vil skulle omfatte alle relevante myndighedspersoner,
herunder ministre, og vil skulle belyse, om der i forbindelse med
efterforskningen og retsforfølgningen er varetaget usaglige hensyn,
herunder f.eks. politiske eller personlige interesser.
Til nr. 3
Det fremgår af § 3, stk. 2, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen på grundlag af den i stk. 1 nævnte
undersøgelse skal udtale sig om, hvorvidt der foreligger grundlag for, at det
offentlige søger nogen draget til ansvar.
Det foreslås at ændre lovens
§ 3, stk. 2,
der bliver til stk. 3, således at der
indsættes en henvisning til den foreslåede stk. 2.
Den foreslåede ændring vil medføre, at undersøgelseskommissionen på
grundlag af undersøgelsen af forløbet vedrørende efterforskningen og
retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus Hjort
Frederiksen efter den foreslåede § 3, stk. 2, skal udtale sig om, hvorvidt der
foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.
baggrund
af
den
beskrevne
undersøgelse,
skal
undersøgelseskommissionen således foretage retlige vurderinger til
belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen
draget til ansvar.
Med hensyn til embedsmænd, der er fratrådt deres stillinger i den statslige
forvaltning, kan der ikke rejses spørgsmål om disciplinært ansvar, men der
kan rejses spørgsmål om eventuelt strafferetligt ansvar, jf. herved
straffelovens §§ 155-157, hvis der ikke er indtrådt forældelse.
Undersøgelseskommissionens eventuelle vurdering af det strafferetlige
spørgsmål må udformes i lyset heraf.
I lighed med, hvad der er forudsat i den ordning, der gælder efter lov om
undersøgelseskommissioner
og
granskningskommissioner,
bør
undersøgelseskommissionen ikke udtale sig på en sådan måde, at det
efterlader det indtryk, at der ville have været grundlag for at søge et
disciplinæransvar gennemført, hvis den pågældende fortsat havde været
ansat i den statslige forvaltning. Baggrunden for denne begrænsning er, at
13
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
den pågældende ikke vil have mulighed for at få et sådant belastende udsagn
prøvet under en efterfølgende disciplinærsag.
For så vidt angår ministre vil undersøgelseskommissionen kunne undersøge
de faktiske omstændigheder. Som det tilsvarende gælder efter lov om
undersøgelseskommissioner
og
granskningskommissioner,
vil
undersøgelseskommissionen ikke skulle foretage retlige vurderinger af
ministres forhold, herunder vurdere, om lov om ministres ansvarlighed
(eller andre relevante ansvarsregler) må antages at være overtrådt. Det vil
således tilkomme Folketinget at tage stilling til spørgsmålet om ministres
politiske og/eller retlige ansvar.
Til nr. 4
Det fremgår af § 3, stk. 3, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at den i
stk. 2 nævnte udtalelse alene skal afgives i det omfang, ingen af
undersøgelseskommissionens medlemmer finder det retssikkerhedsmæssigt
betænkeligt.
Det foreslås at ændre lovens
§ 3, stk. 3,
der bliver til stk. 4, således at
henvisningen til stk. 2 ændres til stk. 3.
Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
indsat et nyt stk. 2 i lovens § 3.
Til nr. 5
Det fremgår af § 7, stk. 1, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen kan anmode en person om at afgive forklaring
for kommissionen som vidne, hvis det ikke har været muligt at få belyst et
spørgsmål på anden måde, og kommissionen vurderer, at det er strengt
nødvendigt for en tilstrækkelig oplysning af sagen.
Den offentlige debat om rammerne for undersøgelsen har efterladt et indtryk
af, at der er tvivl om, hvorvidt den hidtidige formulering af bestemmelsen,
hvorefter afhøring af vidner kræver, at kommissionen vurderer det »strengt
nødvendigt«, indebærer, at undersøgelseskommissionen vil være afskåret
fra at foretage vidneafhøringer, som vil være af afgørende betydning for, at
kommissionen kan lave en fyldestgørende undersøgelse.
14
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Det foreslås på den baggrund at ændre lovens
§ 7, stk. 1,
således at »strengt
nødvendigt« ændres til »af afgørende betydning«.
Der er tale om en ændring, som har til formål at tydeliggøre, at
undersøgelseskommissionen kan foretage afhøring af vidner, hvis
kommissionen vurderer, at det er af afgørende betydning for at sikre en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Bestemmelsen om vidnepligt skal ses i lyset af FE-
undersøgelseskommissionslovens § 4, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
undersøgelsen skal tilrettelægges og gennemføres på en sådan måde, at
forholdet til fremmede magter og hensynet til statens sikkerhed, til sagens
opklaring eller til tredjemand ikke skades.
Den foreslåede ændring vil således ikke ændre på, at sagsoplysningen i
undersøgelseskommissionen i videst muligt omfang vil skulle ske på
grundlag af det foreliggende skriftlige materiale.
Hvis undersøgelseskommissionen – for at få et spørgsmål tilstrækkeligt
belyst – finder det nødvendigt, at der afgives forklaring om spørgsmålet, har
undersøgelseskommissionen derfor mulighed for at gennemføre afhøringer,
hvis det ikke har været muligt at få belyst et givet spørgsmål på anden måde,
og kommissionen vurderer, at det er af afgørende betydning for en
tilstrækkelig oplysning af sagen.
Undersøgelseskommissionen skal således ved tilrettelæggelsen af sin
undersøgelse – også i relation til vidneafhøringer – i behørigt omfang
inddrage det tungtvejende hensyn til at begrænse udbredelsen af kendskabet
til det klassificerede materiale, der vil kunne indgå i undersøgelsen.
Til nr. 6
Det fremgår af § 17 i FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen træffer beslutning ved stemmeflerhed, jf. dog
§ 3, stk. 3, og § 4, stk. 1.
Det forslås at ændre lovens §
17,
således at henvisningen til § 3, stk. 3,
ændres til § 3, stk. 4.
Forsalget er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
indsat et nyt stk. 2 i lovens § 3, der medfører, at § 3, stk. 3 bliver til § 3, stk.
4.
15
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
Til nr. 7
Det fremgår af § 22, stk. 1, i FE-undersøgelseskommissionsloven, at
undersøgelseskommissionen afgiver en beretning om resultatet af sin
undersøgelse. Beretningen skal udarbejdes og offentliggøres i en form, som
ikke indeholder informationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede
magter, statens sikkerhed eller tredjemand. Justitsministeren offentliggør
beretningen.
Det fremgår af lovens § 22, stk. 2, at hvis kommissionen vurderer, at den
beretning, der er omtalt i stk. 1, ikke kan udformes således, at den indeholder
en
tilstrækkelig
redegørelse
for
de
spørgsmål,
som
undersøgelseskommissionen efter § 3, stk. 1, skal undersøge, skal
kommissionen udarbejde en yderligere beretning, som afgives til
justitsministeren. Denne beretning offentliggøres ikke. Justitsministeren
giver Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne adgang til
beretningen.
Det foreslås at ændre lovens
§ 22, stk. 2,
således at der indsættes en
henvisning til § 3, stk. 2.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
fastsat i lovens § 3, stk. 2, at undersøgelsen også skal omfatte, om der er
varetaget usaglige hensyn i forbindelse med efterretningstjenesternes og
anklagemyndighedens iværksættelse og tilrettelæggelse af efterforskningen
og retsforfølgningen i straffesagerne mod Lars Johan Findsen og Claus
Hjort Frederiksen.
Undersøgelseskommissionen vil også skulle afgive en beretning om
resultatet af denne undersøgelse, og hvis kommissionen vurderer, at den
beretning, der er omtalt i § 22, stk. 1, ikke kan udformes således, at den
indeholder en tilstrækkelig redegørelse for de spørgsmål, som
undersøgelseskommissionen skal undersøge, skal kommissionen udarbejde
en yderligere beretning, som afgives til justitsministeren. Denne beretning
offentliggøres ikke, men justitsministeren giver Folketingets Udvalg
vedrørende Efterretningstjenesterne adgang til beretningen.
Kommissionen bør dog bestræbe sig på at give en tilstrækkelig redegørelse
i den beretning, som er omtalt i lovens 22, stk. 1, og der vil derfor alene
skulle afgives en beretning efter lovens § 22, stk. 2, hvis kommissionen
vurderer, at det er nødvendigt at beskrive informationer, der vil kunne skade
forholdet til fremmede magter, statens sikkerhed eller tredjemand, for at
give en tilstrækkelig redegørelse for de spørgsmål, som
16
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
UDKAST
undersøgelseskommission skal undersøge. Det vil herunder navnlig kunne
være tilfældet, hvis det vurderes nødvendigt med henblik på at afgive en
udtalelse om, hvorvidt der foreligger grundlag for, at det offentlige søger
nogen draget til ansvar.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Baggrunden for den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse er, at det
vurderes hensigtsmæssigt, at loven træder i kraft hurtigst muligt.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
17
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
2808458_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 711 af 13. juni 2023 om
undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse
af
ledende
medarbejdere
i
Forsvarets
Efterretningstjeneste
foretages
følgende ændringer:
Lov
om
undersøgelse
af
1.
Lovens titel affattes således:
»Lov
om undersøgelse af
beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste
Efterretningstjeneste
samt
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen
og
retsforfølgningen i straffesagerne
mod Lars Johan Findsen og Claus
Hjort Frederiksen«.
§ 3.
Undersøgelseskommissionen
har til opgave at undersøge forløbet
vedrørende tjenestefritagelsen af
ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste, der fandt sted
i august 2020. Kommissionen skal i
den forbindelse undersøge, om der
i
forbindelse
med
tjenestefritagelsen blev varetaget
usaglige hensyn.
Stk. 2.
På grundlag af den i stk. 1
nævnte
undersøgelse
skal
undersøgelseskommissionen udtale
sig om, hvorvidt der foreligger
2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk.
2.
Undersøgelseskommissionen har
endvidere til opgave at undersøge
forløbet
vedrørende
efterforskningen
og
retsforfølgningen i straffesagerne
mod Lars Johan Findsen og Claus
Hjort Frederiksen. Kommissionen
skal i den forbindelse undersøge,
om der i forbindelse med
efterretningstjenesternes
og
anklagemyndighedens
18
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
2808458_0019.png
UDKAST
grundlag for, at det offentlige søger
nogen
draget til ansvar.
Stk. 3.
Den i stk. 2 nævnte
udtalelse skal alene afgives i det
omfang,
ingen
af
undersøgelseskommissionens
medlemmer
finder
det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Stk.
4.
Undersøgelseskommissionen har
ikke dømmende
myndighed.
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen
og
retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3.
I
§ 3, stk. 2,
der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og stk. 2«.
4.
I
§ 3, stk. 3,
der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
§ 7.
Undersøgelseskommissionen
kan anmode en person om at afgive
forklaring for kommissionen som
vidne, hvis det ikke har været
muligt at få belyst et spørgsmål på
anden måde, og kommissionen
vurderer, at det er strengt
nødvendigt for en tilstrækkelig
oplysning af sagen.
Stk. 2.
---
§ 17.
Undersøgelseskommissionen
træffer beslutning ved
stemmeflerhed, jf. dog § 3, stk. 3,
og § 4, stk. 1.
5.
I
§ 7, stk. 1,
ændres »strengt
nødvendigt« til: »af afgørende
betydning«.
6.
I
§ 17,
ændres »§ 3, stk. 3,« til:
»§ 3, stk. 4,«.
§ 22. ---
7.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes efter »§
Stk. 2.
Vurderer kommissionen, at 3, stk. 1«: »og 2«.
den beretning, der er omtalt i stk. 1,
ikke kan udformes således, at den
indeholder
en
tilstrækkelig
redegørelse for de spørgsmål, som
undersøgelseskommissionen efter
19
UFO, Alm.del - 2023-24 - Bilag 31: Orientering af 10. januar 2024 fra justitsministen om høring (udkast til forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (Udvidelse af undersøgelsen)).
2808458_0020.png
UDKAST
§ 3, stk. 1, skal undersøge,
udarbejder
kommissionen
en
yderligere beretning, som afgives
til
justitsministeren.
Denne
beretning offentliggøres ikke.
Justitsministeren giver Folketingets
Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne adgang til
beretningen.
Stk. 3.
---
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
20