Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
2. september 2024
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 434
I det omfang at en klagebehandling i Trafikstyrelsen fordrer en henvendelse til flysel-
skabet først, har Trafikstyrelsen da sikret sig, at passagererne på en nem måde kan
klage til selskaberne, dvs. at flyselskaberne har angivet mailadresse og evt. adresse og
telefonnummer på billet eller på andre dokumenter? I hvilket omfang har Trafikstyrelsen
sikret sig, at flyselskaberne individuelt har givet passagererne skriftlig klagevejledning, jf.
Passagerforordningens (261/2004) artikel 14? Og mener ministeren, at det store antal
sager hos retshjælpsselskaberne - formedes et vindergebyr på 25 % - er et udtryk for, at
passagererne på nem og effektiv måde kan klage og dermed få fuld berettiget kompensa-
tion?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Preben Bang Henrik-
sen (V).
På udvalgets vegne
Rasmus Prehn
formand
1/1