Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Spørgsmål 256
Offentligt
2830198_0001.png
Uddybende bemærkningerne til spørgsmål TRU alm. del
256
I 2025 færdiggøres et forsøg med roadpricing, og den 4. april 2023 skrev ministeren om forsøget, at ”som
transportminister er jeg meget spændt på resultaterne, for jeg er ikke i tvivl om, at roadpricing kan blive en del
af fremtiden” (Forsøg
med roadpricing har spændende perspektiver (trm.dk)).
I oktober 2023 fremlagde Dansk industri (DI) en rapport om roadpricing, og heri indgik en vurdering af
provenuet, som blev anslået til 26,7 mia. kr. årligt (2030) fra person- og varebiler (»Landsdækkende roadpricing
for person-, vare- og lastbiler«, DI, oktober 2023). Angående provenuets anvendelse har der været fokus på, at
det skal anvendes til at sænke registreringsafgiften. Ministeren har således udtalt, at roadpricing kan være med
til at sikre, at ”det bliver billigere at køre på landet og dyrere at køre i Hovedstaden”, idet roadpricing ikke vil
fylde ret meget i landdistrikterne, mens man til gengæld får den fulde glæde af lavere afgifter på bilen (Forsøg
med roadpricing har spændende perspektiver (trm.dk)).
Andre har fremført, at provenuet (også) bør anvendes
til opgradering af den kollektive trafik. Således udtaler Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) sig til TV
2 Kosmopol den
27. marts 2023, at ”hvis det skal blive en succes, skal
tre grundkriterier sikres: For det første skal
man have løst problematikkerne omkring at være ’indenfor’ eller ’udenfor’ betalingsveje. Det må ikke have
negative konsekvenser for borgerne i omegnskommunerne at trængslen skal lettes i København. For det andet
skal den kollektive trafik opgraderes massivt. Det skal staten hjælpe med, og det er vigtigt, hvis det skal lykkes at
nedbringe trængslen. Og for det tredje skal de penge, som betales for at køre på vejene i hovedstadsområdet, gå
til borgerne i området. Hvis det er et provenu, som ikke bruges til at hjælpe trængslen i hovedstaden, men i
stedet en pose
penge, som kan bruges i hele landet, så bliver det et ’nej tak’
fra Herlev, siger borgmesteren.”
(For
10 år siden kæmpede borgmestre mod betalingsringen
sådan forholder de sig til roadpricing i dag | TV 2
Kosmopol).
I samme artikel udtaler Gladsaxes borgmester
Trine Græse (S), at ”Det
skal ikke være i Gladsaxe,
man skal sætte sin bil for at sætte sig i tog eller bus og køre videre ind mod København. Det har vi ikke plads til,
og hvis det bliver konsekvensen, er jeg imod, siger borgmesteren, som også peger på, at roadpricing ikke er en
løsning, som kan stå alene. Der er brug for at se på hele det kollektive område uden for København også og
skabe fælles løsninger. Det er blandt andet det, vi gør med Hovedstadens Letbane: vi skal have noget offentlig
transport, som kan flytte vores borgere fra biler
og til den kollektive trafik.” (For
10 år siden kæmpede
borgmestre mod betalingsringen
sådan forholder de sig til roadpricing i dag | TV 2 Kosmopol).
Spørger er enig i, at roadpricing skal suppleres med forbedringer i den kollektive trafik. Inden der træffes
beslutning om, hvorledes et provenu skal anvendes, bør der derfor også ske en belysning af, hvilke kollektive
forbedringer vi kan få
alt efter hvor stor en andel af provenuet der målrettes hertil. Spørger opfordrer således
ministeren til at få udarbejdet en rapport, som belyser, hvilke forbedringer vi eksempelvis vil kunne få i den
kollektive trafik lokalt, regionalt og på landsplan, såfremt henholdsvis 25 pct., 50 pct. eller 75 pct. af provenuet
anvendes til bedre og billigere kollektiv trafik med henblik på, at en sådan rapport vil senere kunne kvalificere en
kommende debat om provenuets anvendelse.