2023-12-21 / KAJ
Om ny limfjordsforbindelse
To løsninger ved E45 er bedre end Egholmmotorvejen
Alle nordjyder ved, at E45 nu har været til rådighed i over 50 år, og at det er den absolut største
vejforbindelse, når det drejer sig om færdsel på tværs af Limfjorden. På hverdage kører
omkring 87.000 køretøjer gennem Limfjordstunnelen, og den årlige stigning ligger på 1200-
1500 køretøjer om året. Kapaciteten er opbrugt for længst, idet erfaringen har vist, at der
opstår begyndende trængsel ved 75.000 køretøjer, og i dag er der kritisk trængsel med
adskillige minutters forsinkelser i lang tid morgen- og eftermiddagstimerne.
I de senere år har Vejdirektoratet arbejdet
på at skitsere en ny Limfjordsforbindelse i
form af en 20 km motorvej vest om Aalborg
by og hen over øen Egholm, ofte kaldt
Egholmmotorvejen. Nu har man fra
myndighedernes side tillige fremført, at
denne linjeføring er samfundsmæssigt
nødvendig, og at der ikke findes andre
alternative til løsning af trængslen.
Det sidste er ikke rigtigt. En velvalgt
udvidelse af den eksisterende E45 linjeføring
har været foreslået i mange år og vil endog
være væsentligt mere fordelagtigt end
Egholmmotorvejen. Det skyldes, at
trængslen på E45 ikke vil forsvinde selv om
Egholmmotorvejen anlægges omkring det
planlagte tidspunkt 2032.
Vejdirektoratet (VD) skriver nu i MKV2023
delrapporten om trafikberegninger (citat):
”Efter åbning af den 3. Limfjordsforbindelse
vil
ca.
80.900
køretøjer
benytte
Limfjordstunnelen, hvilket er mindre end i
Figur 1- Limfjordsforbindelser - to muligheder
dagens situation, hvor omkring 87.000
køretøjer benytter tunnelen på en hverdag.”
Trafikken i tunnelen kommer med en gennemført Egholmmotorvej således ikke under
tunnelens kapacitetsgrænse, når den åbner, og VD har erkendt, at begyndende trængsel som
nævnt indtræffer ved 75.000 køretøjer, hvilket vi allerede oplevede omkring år 2015.
I forhold til mulige alternative løsninger er det afgørende, at trafikanternes behov langt
overvejende knytter sig til E45, idet efterspørgslen hovedsagelig knytter sig til Aalborg
Centrum og Aalborg Øst med de store arbejdspladser og institutioner. Et alternativ, der
indebærer en udvidelse af E45 vil give rigelig ekstra kapacitet der, hvor behovet er.