Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2805690_0001.png
2023-12-21 / KAJ
Om ny limfjordsforbindelse
To løsninger ved E45 er bedre end Egholmmotorvejen
Alle nordjyder ved, at E45 nu har været til rådighed i over 50 år, og at det er den absolut største
vejforbindelse, når det drejer sig om færdsel på tværs af Limfjorden. På hverdage kører
omkring 87.000 køretøjer gennem Limfjordstunnelen, og den årlige stigning ligger på 1200-
1500 køretøjer om året. Kapaciteten er opbrugt for længst, idet erfaringen har vist, at der
opstår begyndende trængsel ved 75.000 køretøjer, og i dag er der kritisk trængsel med
adskillige minutters forsinkelser i lang tid morgen- og eftermiddagstimerne.
I de senere år har Vejdirektoratet arbejdet
på at skitsere en ny Limfjordsforbindelse i
form af en 20 km motorvej vest om Aalborg
by og hen over øen Egholm, ofte kaldt
Egholmmotorvejen. Nu har man fra
myndighedernes side tillige fremført, at
denne linjeføring er samfundsmæssigt
nødvendig, og at der ikke findes andre
alternative til løsning af trængslen.
Det sidste er ikke rigtigt. En velvalgt
udvidelse af den eksisterende E45 linjeføring
har været foreslået i mange år og vil endog
være væsentligt mere fordelagtigt end
Egholmmotorvejen. Det skyldes, at
trængslen på E45 ikke vil forsvinde selv om
Egholmmotorvejen anlægges omkring det
planlagte tidspunkt 2032.
Vejdirektoratet (VD) skriver nu i MKV2023
delrapporten om trafikberegninger (citat):
”Efter åbning af den 3. Limfjordsforbindelse
vil
ca.
80.900
køretøjer
benytte
Limfjordstunnelen, hvilket er mindre end i
Figur 1- Limfjordsforbindelser - to muligheder
dagens situation, hvor omkring 87.000
køretøjer benytter tunnelen på en hverdag.”
Trafikken i tunnelen kommer med en gennemført Egholmmotorvej således ikke under
tunnelens kapacitetsgrænse, når den åbner, og VD har erkendt, at begyndende trængsel som
nævnt indtræffer ved 75.000 køretøjer, hvilket vi allerede oplevede omkring år 2015.
I forhold til mulige alternative løsninger er det afgørende, at trafikanternes behov langt
overvejende knytter sig til E45, idet efterspørgslen hovedsagelig knytter sig til Aalborg
Centrum og Aalborg Øst med de store arbejdspladser og institutioner. Et alternativ, der
indebærer en udvidelse af E45 vil give rigelig ekstra kapacitet der, hvor behovet er.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Henvendelse af 30/12-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen om den 3. Limfjordsforbindelse
2805690_0002.png
I det følgende beskrives, hvad en
udvidelse af E45 omfatter. Der er tale om
to alternative løsninger som hovedsagelig
adskiller sig fra hinanden i forløbet
umiddelbart i nærheden af fjorden. Det
betyder at alternativerne, har et fælles
forløb og et særforløb. Alternativ a)
”Bypass-løsningen” består
af et ekstra
tresporet tunnelrør med vendbar trafik
lige øst for den nuværende tunnel og en
ny udformning af
”kridtsvinget”.
Alternativ b)
”City Tunnelen” består
af en
ny tunnel vest for den nuværende tunnel,
hvorved ”Kridtsvinget”,
der leder
trafikken til/fra Aalborg Centrum, kan
nedlægges. Begge alternativer passerer
fjorden i en tunnel. Bypass-løsningen øst
for nuværende tunnel og City Tunnellen,
vest for. Begge forandrer
”Kridtsvinget”.
Bypass-løsningen med en forbedring og
City Tunnellen med en nedlæggelse, idet
der således kommer en helt ny afkørsel til
Allborg Centrum. De to alternativer er
dermed kun forskellige i forhold til
Figur 2 - Oversigt over ændringer ved udvidet E45
passagen ved fjorden og forbindelsen
mod Aalborg Centrum.
Udvidelse af E45: a) Ekstra tunnelrør og ændret Kridtsving
Ved at anlægge et ekstra tunnelrør ved
siden af Limfjordstunnelen bliver der i alt
9 spor til rådighed ved fjordkrydsningen.
Med tre rør i alt vil der kunne opnås en
god fleksibilitet, idet der ved installation
af et nyt elektrisk hurtigt reagerende
styringsanlæg, kan opnås forskellige
opsætninger af alle spor. Det afgørende
bliver muligheden for at vende trafikken
efter behov. I normalsituationen uden
spidsbelastning vil man typisk benytte
fire spor i hver retning og friholde det
midterste spor i midterste rør (en 4 + 1 +
4 opsætning). Om morgenen vil man
Figur 3 - Ekstra tunnelrør og Kridtsvinget
vælge at åbne et eller to spor mere mod
syd (altså i yderste konsekvens en 6 + 3
opsætning), og om eftermiddagen vil man gøre modsat mod nord.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Henvendelse af 30/12-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen om den 3. Limfjordsforbindelse
2805690_0003.png
Denne mulighed for fleksibel omstilling kan også med stor fordel udnyttes i tilfælde af uheld,
redningskørsel eller større vedligeholdelsesopgaver i eller tæt ved tunnelen. Som regel vil to
af de tre rør altid være åbne og kun i ekstreme tilfælde vil to rør være spærret. Med den
nuværende sekssporede Limfjordstunnel vil der fortsat ikke kunne etableres en sådan
fleksibilitet, og diverse uheld vil stadig forekomme og skabe trængsel.
Det ekstra tunnelrør kan med fordel placeres umiddelbart øst for den eksisterende tunnel,
mere præcist med den sydlige munding tæt ved, mens det nordlige udløb kan rykkes 50-60 m
væk fra tunnelen. Langt ned i fjorden på sydsiden er der solid fundering i form af en
kridtundergrund, så den nuværende tunnel vil ikke blive generet der. Modsat består den
nordlige fjordbred af dynd, som tidligere har generet tunnelen. Enten skal dette dyndlag
graves væk eller også skal det nye rør funderes på en anden måde, f.eks. ved at bore pæle
ned.
Det såkaldte ”Kridtsving” har
i mange år nu forårsaget en dårlig trafikafvikling ved den sydlige
tunnelmunding, idet der på en meget lille strækning er fletning af to spor fra Aalborg C og to
spor fra motorvejen. Anlægget er yderligere uheldigt, da
”Kridtsvinget” føres ind
motorvejen i venstre side. Det får derved en fortrinsstilling frem for motorvejen.
Konsekvensen er, at tæt trafik meget hurtigt skaber kødannelser med forsinkelser til følge.
Der er således behov for, at Kridtsvingets sydlige kørebane bliver ført ind under motorvejens
østlige kørebane. Yderligere skal Rørdalsvej broen over motorvejen forlænges.
Ved tunnelmundingerne på såvel nordsiden som sydsiden skal ramperne forlænges en del for
at gøre plads til overledning mellem spor, jf. de ovenfor omtalte muligheder for opsætning af
styringsanlægget. Desuden skal der foretages nødvendige eksproprieringer. En konsekvens
heraf vil blive, at en del rør og tankinstallationer umiddelbart øst for Limfjordstunnelen skal
fjernes eller flyttes.
Udvidelse af E45: b) Ny tunnel – ”City Tunnelen”
En ny tunnel ”City Tunnelen” anlægges
som en 2 + 2 sporet motortrafikvej
mellem Nørresundbygrenen ved E45 og
”Gassen” på sydsiden af fjorden.
Vejen
tilsluttes Østre allé og koblingen til
”Rørdalsvej” ændres.
På nordsiden af
fjorden kan den nye tunnel etableres i
passende afstand vest for den
eksisterende tunnel, men der vil også her
blive behov for særlig fundering, f.eks.
med nedborede pæle. En særlig
udfordring bliver at føre City Tunnelens
østlige kørebane ind under motorvejens
seks spor.
Figur 4 - Ny City Tunnel
En hovedpointe ved City Tunnelen
er, at ”Kridtsvinget” kan nedlægges, så trafikken
gennem
Limfjordstunnelen kan flyde uforstyrret.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 96: Henvendelse af 30/12-23 fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen om den 3. Limfjordsforbindelse
Udvidelse af E45: fællesdelen – nord og syd for fjorden
Fællesdelen af de to alternativer består i en udvidelse af E45 nord og syd for fjorden, og der
foreslås tilføjet to nye vejstrækninger. Den ene vejstrækning udgøres af en ny motortrafikvej
fra E39 nord for Bouet til Vadum og med afgrening til lufthavnen.
Formålet med etablering af denne nye statsvej er primært at skabe en god hurtig og sikker
forbindelse mellem Jammerbugt Kommune (og længere vest på) og motorvejsanlægget
E39/E45. Vejen vil
erstatte landevejen ”Høvejen”,
hvilket vil give god forbindelse fra E39/E45
til lufthavnen.
Tilslutningen af
”Høvejen”
til motorvejen har de senere år været en væsentlig årsag til, at der
hver morgen kommer trængsel og forsinkelser
i motorvejskrydset ”Vendsyssel”
ved Bouet. I
sydgående retning skal fem spor nemlig på en relativt kort strækning indsnævres til tre spor.
Ved anlæggelse af motortrafikvejen længere mod nord vil trafikken ind mod motorvejskrydset
blive bedre fordelt.
Fra Bouet mod syd til Limfjordstunnelen udvides kørebanerne fra tre til fire spor i begge sider.
Denne udvidelse vil sandsynligvis på hele strækningen kræve ekspropriering af en smal
strimmel på 3-4 m.
Som følge deraf skal broen over motorvejen ved ”Forbindelsesvejen”
udskiftes og gøres længere.
Den eksisterende ”Borgmesterbro”
fjernes, og en ny bro bygges
længere mod nord. Det giver en mere optimal tilkobling af ”Stigsborg Brygge” til
motorvejsnettet.
Fællesdelen af de to alternativer består også i en udvidelse syd for fjorden. Den udgøres af en
ny forbindelse fra E45 nord for Dall Villaby til bydelsområdet
”City
Syd”. Tilslutningen til E45
kan med fordel etableres i eller ved
”Info-teria
Dall.
Fra Limfjordstunnelen mod syd til Egnsplanvej (evt. til Svenstrup) udvides kørebanerne fra to
til tre spor. Arbejdet her kan mest passende udføres i etaper. Da man nord for fjorden for år
tilbage udvidede antal spor til tre i begge sider, kunne det gøres uden eller med meget få
ekstra eksproprieringer, idet man kunne flytte grøfterne lidt, inddrage mest muligt af
midterrabatten og desuden nedsætte sporbredden. Forventeligt kan det samme gøres på de
fleste af strækningerne syd for fjorden. Visse gamle broer skal dog straks eller på et senere
tidspunkt udskiftes og gøres længere.
4