Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2803725_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af en delvis nedrivning af
Bispeengbuen
5. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Tekniske løsninger
Anlægsbudgetterne
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
3
4
4
5
6
6
7
8
9
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
3.10
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Fremmede ledninger
Geoteknik
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
10
10
10
10
10
11
11
11
11
12
12
4
4.1
Anlægsbudgettet
Vurdering af anlægsoverslagene
Enhedspriser
Sumposter
Mængdeangivelser
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration
16
Korrektionstillæg K1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
(PTA)
4.1.5
14
14
15
15
15
16
16
16
17
18
18
18
19
4.2
Stikprøvegennemgang
Anlægsoverslaget
Risikoanalyser
4.2.1
4.2.2
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Risikoprocessen
Projektets væsentligste risici
4.3.1
4.3.2
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsoverslagene
5
5.1
5.2
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Trafikale beregninger
Samfundsøkonomiske analyse
Økonomiske forudsætninger
20
20
20
21
5.2.1
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
5.2.2
Cost-benefit-forholdet
21
22
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
6
Bilag: Materiale og kvalitetssikringsmøder
24
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets ved-
tagelse af store anlægsprojekter på Transport- og Boligministeriets område
er det fast praksis, at der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en
ekstern kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og fase 2 (VVM-undersø-
gelse) af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt
16 af 24. oktober 2006.
Det fremgår af Aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021, at der skal
gennemføres en forundersøgelse af en delvis nedrivning af Bispeengbuen.
Det er besluttet af Transportministeriet at gennemføre kvalitetssikring af for-
undersøgelsens to delvise nedrivningsløsninger for Bispeengbuen i Køben-
havn. Denne kvalitetssikring er gennemført i august og september 2023.
Nærværende rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderin-
ger med fokus på Vejdirektoratets projektgrundlag, anlægsoverslag, risiko-
analyser og trafikale beregninger for de to nedrivningsløsninger. Læsning af
rapporten forudsætter forudgående kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med Sweco A/S (Sweco).
Thomas Riisom
Partner
Henrik Levin Høj Wiingreen
Senior Manager
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen. Anlægsprojektet og de vurderinger, der ligger til grund for
den samlede konklusion for den eksterne kvalitetssikring beskrives overord-
net. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til projektet,
der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af kvalitets-
sikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed også den
samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at Deloitte på baggrund af den eksterne kva-
litetssikring ikke er bekendt med vægtige forhold, der taler imod at frem-
lægge projektet til politisk behandling.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at materialets samlede omfang og
kvalitet reflekterer, at der er tale om en forundersøgelse. Det vurderes såle-
des, at flere elementer vil skulle undersøges nærmere eller uddybes i en se-
nere miljøkonsekvensvurdering.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Bispeengbuen udgør den inderste del af Hillerødmotorvej-fingeren, og hånd-
terer trafikstrømme ind og ud af København. Bispeengbuen fører fra Ågade
ved Borups Plads over Borups Allé og Nordre Fasanvej og videre under Ring-
banen til Borups Allé ved Hillerødgade. Vejen er i dag en trafikgade på to
broer med tre spor i hver retning, og kører gennem et tæt bebygget område
på grænsen mellem Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Un-
der broen er der parkeringspladser, men også en række aktiviteter som kul-
turhuset Urban 13 er samlingspunkt for. Bispeengbuen udgør i dag en barri-
ere i området, og har en støjpåvirkning på de omkringliggende ejendomme.
Forundersøgelsen belyser en delvis (halv) nedrivning af Bispeengbuen, hvor
enten den sydlige eller nordlige bro nedrives. Den tilbageværende bro beva-
res og får to kørespor i hver retning. Forundersøgelsen belyser derfor to
løsninger: 
Sydlig bro nedrives
og nordlig bro bevares. 
Nordlig bro nedrives og sydlig bro bevares.
Figur 1. Berørt strækning
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Formålet med den delvise nedrivning, er at skabe bedre mulighed for udvik-
ling af nye grønne byområder, reducere trafikstøjen for områdets beboere
samt at bringe Ladegårdsåen op til overfladen hvilket både vil bidrage til bio-
diversitet og vandmæssigt forskønnelse af området, men ligeledes øge kapa-
citeten for håndtering af regnmængder.
Den delvise nedrivning forventes at medføre øget rejsetid for både person-
og varebiler, som følge af den nedsatte hastighed som indsættes, og dertil
reduktionen i antallet af spor i begge retninger.
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter de anlægs-
relaterede udgifter, der er medtaget i Vejdirektoratets dokumentation af pro-
jektet og forudsætninger for anlægsøkonomien, herunder:
Etablering, drift og nedtagning af arbejdsplads
Vejbefæstelse og belægningsarbejder
Færdselsregulering i projektperioden
Midlertidig omlægning af berørte veje
Støjværn og miljøforanstaltninger
Nedrivning af bro og ramper
Renovering af blivende bro
Terræntilpasninger
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene også udgifter
til projektering, tilsyn og administration (PTA).
I forlængelse af ovenstående gøres der opmærksom på, at anlægsoverslaget
ikke indeholder omkostninger forbundet med klimaforbedringer, fritlægning
af åen samt anden forskønnelse af restarealet efter endt nedrivning.
I nedenstående Tabel 1 fremgår anlægsøkonomien for de to nedridningsløs-
ninger i form af fysikoverslagene. De angivne tal er opgjort på baggrund af
de opdaterede anlægsoverslag fremsendt d. 21. august 2023.
Tabel
1
. Anlægsoverslag for begge nedridningsløsninger (mio. kr.)*
Hovedpost
Arbejdsplads
Færdselsregulering
Vejombygning
Renovering af bro
Nedrivning af bro og ramper
Terræntilpasninger
Anlægsudgifter i alt
PTA (20%)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg 1 (K1) 40%
Totalbevilling i alt (FL2023)
5
Syd nedrives
16,0
4,7
37,5
41,4
17,7
6,2
123,5
30,9
154,4
61,8
216,1
Nord nedrives
14,8
4,7
28,8
41,7
16,5
6,1
112,6
28,2
140,8
56,3
197,1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0007.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
* Afrundede beløb.
Udover ovenstående anlægsoverslag har Vejdirektoratet identificeret en
række forhold, der potentielt kan øge eller reducere projektets anlægsøko-
nomi. Disse forhold er dokumenteret og søgt beregnet i to separate risiko-
analyser
hhv. som risikoanalyse nordlig løsning (syd nedrives) og Risiko-
analyse sydlig løsning (nord nedrives).
Tabel 2 indeholder en oversigt over den samlede vægtede risikoværdi for de
to nedrivningsløsninger, samt en oplistning af løsningernes væsentligste ri-
sici. De foreliggende risikoanalyser indeholder begge 26 risici, som har en
samlet vægtet risikoværdi på henholdsvis 49,8 mio. kr. og 40,8 mio. kr.
Tabel 2. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to ned-
rivningsmuligheder (mio. kr.)
Risici
Mængderegulering og tillægsarbejder
Fordyrelse ved valg af højere skærm
Usikkerhed vedrørende restareal
Støv, støj og vibrationer under nedrivning
Claims (Tvister)
Tilstand af spændarmering i nedrevet bro
Miljøfremmede stoffer som ikke er undersøgt
Risikotillæg
Risikoreserve
Balance (reserve)
Budgetsikkerhed
Syd nedrives
30,9
5,1
3,3
1,8
1,5
1,4
1,4
49,8
54,0
4,2
54,0%
Nord nedrives
22,54
5,1
3,3
1,8
1,1
1,4
1,4
40,8
49,3
8,5
60,5%
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med kva-
litetssikringen.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater for projektet og den forelagte supplerende information fra Vejdirekto-
ratet vedrørende de tekniske løsninger for vej, bro og afvanding kan opsum-
meres i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på et niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at en række anlægs-
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
elementer ikke er vurderet i den tekniske løsningsbeskrivelse grun-
det, at det er tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation
af disse, vil kunne påvirke anlægsoverslaget.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger, vur-
deres at være realistiske og tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger og vurderer, at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset i et rime-
ligt omfang i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, gennemgangen af
særligt risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af priser og mæng-
der på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risikoanalyser og risiko-
proces såvel som de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet
kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Ændring i K1-korrektionstillægget accepteres på baggrund af den ud-
dybende forklaring givet af Vejdirektoratet, se uddybende beskrivelse
i afsnit 4.1.5.
Satserne for PTA accepteres og vurderes ikke at afvige fra andre PTA-
satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til enkelte opdaterin-
ger af anlægsoverslagene, idet den eksterne kvalitetssikring kunne
konstatere, at der fejlagtigt var indregnet dobbeltomkostninger til
opsætning af støjskærme samt overlevering af restarealet efter ned-
rivning. Vejdirektoratet har efterfølgende opdateret de fejlbehæftede
anlægsoverslag og fremlagt disse for den eksterne kvalitetssikring.
Se afsnit 4.1 for yderligere herom.
Kvalitetssikringen noterer, at en række anlægselementer ikke er vur-
deret i den tekniske løsningsbeskrivelse med baggrund i, at der er
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation af disse, vil
kunne påvirke anlægsoverslagene.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for Ny Anlægsbudgettering (NAB). Det vurderes
desuden, at den anvendte beregningsmetode med vægtningen af
statistiske fordelingsudfald, er en anerkendt metode og vurderes som
gyldig i forhold til beregning af projektets risici.
Risikoanalysen for nedrivning af syd, indeholder samlet set 26 risici
med en vægtet risikoværdi på 49,8 mio. kr., mens risikoanalysen for
nedrivning af nord, samlet indeholder 26 risici med en vægtet risiko-
værdi på 40,8 mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af OTM-modellen og TERESA er blevet anvendt
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster og foretaget følsomhedsanaly-
ser heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt. Den eksterne kva-
litetssikring har ingen bemærkninger til de gennemførte trafikale
analyser for udbygningspakkerne.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stadie. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af de to nedrivningsforslag i forundersøgelsen. Det
bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvanlig
praksis, og baserer sig på nuværende forhold og besluttede projekter.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har gennemført en ekstern kvalitetssikring af forundersøgelsen for
den delvise nedrivning af Bispeengbuen for Transportministeriet. På bag-
grund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke blevet bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med
projektet i form af en miljøkonsekvensvurdering. Dette vurderes på baggrund
af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder anlægs-
budgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssikring har
omfattet de i akt 16 af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering (NAB)
oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebe-
skrivelse, for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 1
(Forundersøgelse). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget
egne undersøgelser.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for den delvise nedrivning af Bispeengbuen. Vurderingen er gennemført
ved, at den eksterne kvalitetssikring gennem kritisk stillingtagen har forholdt
sig til, om:
De valgte/påtænkte løsninger er realistiske.
De foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projek-
tets nuværende stade.
Løsningerne er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgetterne
og i de risikoanalyser, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til forundersøgelsen hørende
tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt granskningsmøder og sup-
plerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke fremadrettet
sker ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrund-
lagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overordnet set
er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved en forundersø-
gelse.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række for-
hold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for udarbejdelsen
af anlægsoverslagene samt de opstillede nedrivningsløsninger for Bispeeng-
buen.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af forundersøgelsen forholdt sig til, om forudsætningerne vurderes realisti-
ske, og om samtlige relevante forudsætninger er bearbejdet i de tekniske
beskrivelser. Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mang-
ler eller usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og antagelser.
3.3
Vejtekniske løsninger
Vejdirektoratet har forelagt to vejtekniske nedrivningsmuligheder, der hver
for sig vurderes at være gennemarbejdede i forhold til det rådgivningsmæs-
sige opdrag. Den eksterne kvalitetssikring har under granskningen af de tek-
niske dokumenter, kommenteret på hvorvidt den blivende konstruktion er
eftervist for tre eller fire vejbaner. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at
der tilføjes uddybende beskrivelse af forudsætningerne for eftervisningen.
3.4
Brotekniske løsninger
Vejdirektoratet har forelagt to brotekniske nedrivningsmuligheder, der hver
for sig vurderes at være gennemarbejdede i forhold til det rådgivningsmæs-
sige opdrag. Den eksterne kvalitetssikring har under granskningen af de tek-
niske dokumenter kommenteret, at om end de fremsendte tegninger viser
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
konstruktionen i sin helhed, så bør der tilføjes beskrivelser i notaterne om-
kring de konstruktionsdele som skal nedrives, som ikke er selve dækket, søj-
lerne eller de langs- og tværgående bjælker.
Dertil er det den eksterne kvalitetssikring anbefaling, at der i de næster faser
udarbejdes en beskrivelse vedrørende eftervisning af fundamenter, da dette
ikke vurderes tilstrækkelig beskrevet.
Den eksterne kvalitetssikring har derudover stillet spørgsmålstegn ved de
store mængder asfaltaffald samt ved forskellen i mængden af asfaltaffald
imellem de to løsningsforslag. Dette førte til, at en regnefejl blev identificeret
og rettet samt, at mængderne af asfaltaffald blev ændret.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løsninger er
beskrevet på et niveau svarende til de respektive behov ved de to nedriv-
ningsløsninger.
I forbindelse med granskningen af de miljøtekniske dokumenter har den eks-
terne kvalitetssikring spurgt til potentielle krav fra kommunen og forsynings-
selskabet HOFOR. For nuværende ses kun eksisterende afvandingsforhold
beskrevet. Vejdirektoratet oplyser, at disse krav afdækkes i fase 2, og at den
delvise nedrivning vil medføre en reduktion af vandmængden fra Bispeeng-
buen hvorfor det forudsættes, at det eksisterende afvandingssystem fortsat
kan benyttes. Den eksterne kvalitetssikring anerkender dette, og har derfor
ikke yderligere kommentarer hertil.
3.6
Fremmede ledninger
På baggrund af det forelagte materiale har den eksterne kvalitetssikring stil-
let spørgsmål til, hvorvidt det ledningsarbejde som Vejdirektoratet har be-
skrevet som
”omfattende”,
ikke vil medføre omfattende omkostninger for-
bundet hertil, da ikke synes at være afspejlet i anlægsoverslaget. Vejdirek-
toratet oplyser her til, at eftersom fundamentet ikke skal graves op, vil led-
ningsomlægning ikke være nødvendigt. Den eksterne kvalitetssikring ser
denne begrundelse som værende tilfredsstillende, og anbefaler blot Vejdirek-
toratet, at der i fase 2 undersøges hvorvidt der er tinglysninger, som fordrer
stillingtagen (gæsteprincippet).
3.7
Geoteknik
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt en orienterende dokumenta-
tion for de geotekniske undersøgelser. Det frembragte vurderes at være til-
fredsstillende, og den eksterne kvalitetssikring har ikke noget at udsætte
herpå.
3.8
Miljømæssige foranstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til beregningerne vedrø-
rende trafikstøj. Disse er foretaget indenfor det relevante begrænsede om-
råde til støjniveauet er faldet til 58 dB, hvilket lever op til de grænseværdier
fastsat af Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for vejstøj. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at dette er tilfredsstillende, og noterer i den forbin-
delse også at støjberegninger normalt ikke foretages i en fase 1-undersø-
gelse, og at Vejdirektoratet genbesøger beregningerne i fase 2.
I tillæg hertil oplyser Vejdirektoratet, at der i fase 2 også vil blive udarbejdet
mere detaljeret beregninger vedrørende antallet af støjbelastede boliger,
hvilket følger den normale praksis. Den eksterne kvalitetssikring har således
ikke yderligere kommentarer hertil.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
3.9
Trafikafvikling
Den eksterne kvalitetssikring finder udformningen af krydset ved Borups
Plads bekymrende. I sydgående retning udvides kørebanen fra 2 til 3 spor
kort før krydset og i nordgående retning indsnævres fra 3 til 2 spor kort før
krydset. Dette er en udformning som reducerer kapaciteten igennem krydset
i forhold til i dag. Dette skal ses i sammenhæng med en forlænget kø og
forsinkelse af den venstresvingende trafik mod Borups Plads. Samlet set
medfører dette en begrænset fremkommelighed på hovedstrækningen. Vej-
direktoratet har anerkendt problemstillingen, og oplyser, at forholdene vil
blive undersøgt nærmere i fase 2.
Dertil har den eksterne kvalitetssikring fremsat bekymring vedrørende de
store stigninger i rejsetider, som ikke synes at være afspejlet i den samlede
vurdering. Her fremgår det, at der på hovedstrækningen ikke vil være pro-
blemer med at afvikle trafikken i fremtidsscenarierne, ej heller ved brug af
følsomhedsanalyse med en trafikopskrivning på 10%. Vejdirektoratet har op-
lyst, at dette forhold ligeledes undersøges nærmere i fase 2, og at f.eks.
signaloptimering vil kunne afhjælpe problemet. Den eksterne kvalitetssikring
finder dette tilstrækkeligt, set i forhold til projektets nuværende stadie.
3.10
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater, samt de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet ved-
rørende de tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsumme-
res i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at en række anlægs-
elementer ikke er vurderet i den tekniske løsningsbeskrivelse grun-
det, at det er tale om en forundersøgelse. En nærmere specifikation
af disse, vil kunne påvirke anlægsoverslaget.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger, som
hører til projektet, vurderes at være realistiske og tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger, og vurderer at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0015.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prisgrundlag, herunder anvendelsen af
erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerhed.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvali-
tetssikrings opfattelse er særligt risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser, herunder sammenligning af
projektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af prisreferencer, mængdedefinitioner og underliggende tekniske beskrivel-
ser blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte dokumentation er
suppleret af granskningsmøder med Vejdirektoratet.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til enkelte opdateringer af an-
lægsbudgettet jf. afsnit 4.1.
4.1
Vurdering af anlægsoverslagene
Anlægsoverslagene for de to delvise nedrivningsløsninger fremgår af Tabel 2
nedenfor. Anlægsoverslagene inkl. PTA og korrektionstillæg opgøres til 216,1
mio. kr. for nedrivning af sydlig bro, og 197,1 mio. kr. for nedrivning af nord-
lig bro.
Ved gennemgangen af anlægsoverslagende kunne den eksterne kvalitetssik-
ring indledningsvist konstatere to væsentlige fejl i relation til indregning af
omkostninger til hhv. opsætning af støjskærme samt aflevering af restareal
efter nedrivning, der samlet fik de to løsningsforslag til at fremstå dyre end
det reelt forventes. Konkret var der indregnet omkostninger til to typer af
støjskærme (med en højde på hhv. 4 og 6,5 meter) samt to løsninger vedr.
aflevering af restarealet.
Vejdirektoratet har efterfølgende oplyst, at der alene er tale om fejl, og i
tillæg hertil fremsendt et opdateret anlægsoverslag samt en opdateret risi-
koanalyse. Ved gennemgang af det opdaterede anlægsoverslag kan den eks-
terne kvalitetssikring konstatere, at der nu kun er indregnet omkostninger til
opsætning af 4 meter høje støjskærme samt ét overleveringsscenarie. Ligeså
at den økonomiske usikkerhed omkring de endelige løsninger i stedet hånd-
teres som en del af risikoanalysen. Vejdirektoratet oplyser endvidere, at af-
klaring af de endelige løsninger sker i fase 2. Den eksterne kvalitetssikring
finder begge dele tilfredsstillende, og har ikke yderligere bemærkninger her-
til.
Tabel 2. Anlægsoverslag for begge nedridningsløsninger (mio. kr.)*
Hovedpost
Arbejdsplads
Færdselsregulering
14
Syd nedrives
16,0
4,7
Nord nedrives
14,8
4,7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0016.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Vejombygning
Renovering af bro
Nedrivning af bro og ramper
Terræntilpasninger
Anlægsudgifter i alt
PTA (20%)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg 1 (K1) 40%
Totalbevilling i alt (FL2023)
*Afrundede beløb
37,5
41,4
17,7
6,2
123,5
30,9
154,4
61,8
216,1
28,8
41,7
16,5
6,1
112,6
28,2
140,8
56,3
197,1
Anlægsoverslagene er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssy-
stem på baggrund af NIRAS angivne mængder samt enhedspriserne fra Vej-
direktoratets prisbiblioteker.
Enhedspriser
I henhold til principperne for NAB, skal der ved udarbejdelse af anlægsover-
slagene i videst muligt omfang anvendes erfaringsbaserede enhedspriser.
Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for NAB at anvende en ad hoc-
baseret prissætning, hvilket blandt andet kan være priser baseret på ekspert-
skøn.
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt Vejdirektoratets grundlag til an-
vendelsen af erfaringsbaserede priser, herunder hvilke referenceprojekter
der er anvendt til fastsættelsen af projektets enhedspriser.
Den eksterne kvalitetssikring har fået forelagt prisgrundlaget og vurderer, at
dette er retvisende og baseret på sammenlignelige projekter, samt at over-
førslen af enhedspriser fra prisgrundlaget til anlægsoverslagene er sket kor-
rekt.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene.
Den eksterne kvalitetssikring har fundet, at der kun begrænset omfang er
anvendt sumposter. De steder hvor der er anvendt sumposter, har Vejdirek-
toratet dog kunne foreligge tilstrækkelig dokumentation og omkostningsned-
brydning, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderligere bemærk-
ninger hertil, idet der er tale om et mere overordnet niveau 1-anlægsover-
slag.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler dog, at Vejdirektoratet i det fremad-
rettede arbejde i fase 2 sikrer, at brugen af sumposter reduceres yderligere,
og i stedet erstattes af konkrete beregninger samt henvisninger.
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet en række budgetposter, hvor mæng-
der angives uden reference til bagvedliggende beregningsark eller anden kil-
deangivelse.
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til de manglende referen-
cer, og Vejdirektoratet har efterfølgende fremlagt tilfredsstillende begrun-
delse og dokumentation for disse mængdeangivelser.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0017.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at alle mængdeangivelser i fremtiden
så vidt muligt ledsages af en reference eller kildeangivelse, for at sikre kom-
plet sporbarhed og gennemsigtighed i anlægsoverslagene.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA på 30,9 mio. kr. for løsningen vedr. nedrivning af den syd-
lige bro, og 28,2 mio. kr. for løsningen vedr. nedrivning af den nordlige bro.
Begge omkostningsestimater svarende til ca. 20 pct. af det samlede anlægs-
overslag for de respektive løsningsforslag. PTA består af omkostninger til løn
og anlægsrelateret drift såvel som fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet oplyser, at satsen er baseret på erfaringer fra en lang række
sammenlignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender grund-
laget og metoden til fastlæggelse af satsen.
Den eksterne kvalitetssikring har dog i granskningsfasen frembragt spørgs-
målet om hvorvidt det regnes for sandsynligt, at der bliver behov for at gen-
nemføre en CSM-analyse
1
, idet Bispeengbuen grænser op til et af Banedan-
marks banelegemer, idet omkostninger hertil i så fald skal indregnes i PTA.
Vejdirektoratet har hertil oplyst, at der i maj 2023 blev afholdt møde med
Banedanmark, hvor det blev vurderet, at det er usandsynligt, at der er behov
for at gennemføre en CSM-analyse. Omkostninger hertil er således ikke in-
deholdt i PTA. Dog oplyser Vejdirektoratet tillige, at der fortsat udestår en-
delig afklaring af behovet for en CSM-analyse, og at denne afklaring først
forventes at ske i fase 2. Den eksterne kvalitetssikring har derfor ikke yder-
ligere kommentarer hertil.
Korrektionstillæg K1
Den eksterne kvalitetssikring har identificeret et nedjusteret K1-korrektions-
tillæg fra 50 pct. til 40 pct. Den eksterne kvalitetssikring har stillet uddybende
spørgsmål til grundlaget for nedjusteringen.
Vejdirektoratet oplyser, at de efter instruks fra Transportministeriet har ned-
justeret korrektionstillæggets størrelse. Den eksterne kvalitetssikring er ble-
vet forelagt dokumentation herfor, hvorfor der ikke er yderligere kommenta-
rer hertil.
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsoverslaget
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et ud-
snit af poster fra anlægsoverslagene er præsenteret i Tabel 3 nedenfor. Det
skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster
end angivet i tabellen. De poster, der er angivet i tabellen, er udelukkende
udtryk for de poster, der har givet anledning til spørgsmål fra den eksterne
kvalitetssikring.
1
Common Safety Method
(CSM) er den fælleseuropæiske metode til håndtering af sikkerheds-
mæssige risici ved projekter der gennemføres på eller nær jernbaner.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0018.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Tabel 3. Poster fra stiprøvegennemgang
anlægsoverslag
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Stikprøve
Bemærkninger
Vejdirektoratet har efter instruks
fra Transportministeriet nedjuste-
ret korrektionstillæggets stør-
relse.
Bygger på et gennemsnit af en
række større referenceprojekter,
idet omkostninger hertil ofte pris-
sættes meget forskelligt af entre-
prenørerne.
Vejdirektoratet oplyser, at der i
lejekontrakten for X-hall fremgår
aftale om at byrummet skal ryd-
des ved opsigelse. Dertil er om-
dannelsen af det efterfølgende
byrum en omkostning som ligger
under kommunen, og ikke dette
anlægsprojekt.
Mængden af forurenet jord er af
Vejdirektoratet fastsat til 10-20
pct. Vejdirektoratet har efter
granskningen genbesøgt estima-
tet, og vurderingen af fortsat at
skønnet holder.
Justering af korrek-
tionstillæg
Omkostninger til
etablering, retable-
ring og drift af ar-
bejdspladser
40%
Gyldig
8,5 %
Gyldig
Nedtagning af nu-
værende byrum
N/A
Gyldig
Forurenet jord
N/A
Gyldig
Ved stikprøvegennemgangen af budgetposterne i anlægsoverslaget har Vej-
direktoratet i tilstrækkelig grad kunne redegøre for de bagvedliggende for-
udsætninger, beregningsmetoder, prisgrundlag m.v. Dog har der ved stik-
prøvegennemgangen været tilfælde hvor dokumentationen ikke entydigt har
fremgået af anlægsoverslaget. Vejdirektoratet har efterfølgende i tilfredsstil-
lende grad kunne redegøre herfor via supplerende materiale. Den eksterne
kvalitetssikring har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil.
Risikoanalyser
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyser. Resultaterne af den eksterne kvalitetssik-
rings stikprøvegennemgang er præsenteret i Tabel 4 nedenfor. Det bemær-
kes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster end angivet
i tabellen.
Tabel 4. Poster fra stikprøvegennemgang - risikoanalyse
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Gyldig
Stikprøve
Bemærkninger
Vejdirektoratet har fastsat PTA-
satsen til 20 pct., men anerkender
i risikoanalysen, at denne kan af-
vige.
Vejdirektoratet har vurderet, at
der forventes at skulle være be-
hov for særlig fokus på beskyt-
telse af byggepladsen, grundet
dens centrale placering. Der er
dog ikke afsat midler hertil, idet
PTA
20%
Risiko for hær-
værk, tyveri og sa-
botage
N/a
Gyldig
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
det forventes at håndteres i ud-
budsmaterialet som entreprenø-
rernes eget ansvar.
Støv, støj og vibra-
tioner under ned-
rivning
Det forestår at afklare hvorvidt
den tætliggende Novozymes-byg-
ning er vibrationsfølsom. Der er
medtaget omkostninger i oversla-
get
vibrationsovervågning og
støvbekæmpelse.
N/A
Gyldig
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalyserne er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalyserne er baseret på velover-
vejede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalyserne vurderes således
at være robuste, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderligere
kommentarer hertil.
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risi-
koanalyserne med udskriftdato d. 11. og 12. juli 2023.
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst, at der er afholdt en risikoworkshop hvor både pro-
jektledelsen og fageksperter fra Vejdirektoratet har deltaget og bidraget. De
anvendte risikoniveauer i form af både sandsynlighed og økonomisk konse-
kvens er fastlagt på den afholdte workshop.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af ri-
sici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne for NAB.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalyserne anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med
løbende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, bør risiko-
analyserne også indeholde både positive og negative risikoværdier.
Tabel 5 indeholder en opsummering af de to løsningsforslags væsentligste
risici. Risikoanalysen for nedrivning af den sydlige bro indeholder samlet 26
risici med en vægtet risikoværdi på 49,8 mio. kr., mens risikoanalysen for
nedrivning af den nordlige bro samlet indeholder 26 risici med en vægtet
risikoværdi på 40,8 mio. kr.
Tabel 5. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to ned-
rivningsløsninger (mio. kr.)
Risici
Mængderegulering og tillægsarbejder
Fordyrelse ved valg af højere skærm
Usikkerhed vedrørende restareal
Støv, støj og vibrationer under nedrivning
Claims (Tvister)
Tilstand af spændarmering i nedrevet bro
Miljøfremmede stoffer som ikke er undersøgt
Risikotillæg
18
Syd nedrives
30,9
5,1
3,3
1,8
1,5
1,4
1,4
49,8
Nord nedrives
22,54
5,1
3,3
1,8
1,1
1,4
1,4
40,8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Risikoreserve
Balance (reserve)
Budgetsikkerhed
54,0
4,2
54,0%
49,3
8,5
60,5%
Som det fremgår af tabellen, så overstiger projektets allokerede risikoreserve
risikotillægget, der følger af projektets risikoanalyser. Dette indikerer umid-
delbart en tilfredsstillende økonomisk robusthed overfor de identificerede
projektrisici.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsoverslagene
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsoverslagets poster, projektets risiko-
analyser og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer
fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, men det anbefales at
brugen heraf reduceres yderligere når fase 2-anlægsbudgettet udar-
bejdes.
Ændring i K1-korrektionstillægget accepteres på baggrund af den ud-
dybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres, og vurderes ikke at afvige fra andre
PTA-satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringen noterer at en række anlægselementer ikke er vur-
deret i den tekniske løsningsbeskrivelse med baggrund i, at det er
tale om en forundersøgelse (fase 1). En nærmere specifikation af
disse i fase 2 vil forventeligt kunne påvirke anlægsoverslagene.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for NAB. Det vurderes desuden, at den anvendte
beregningsmetode med vægtningen af statistiske fordelingsudfald, er
en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til beregning
af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 49,8 mio. kr. for nedrivning af syd og
40,8 mio. kr. for nedrivning af nord, mens risikoreserven i anlægs-
overslagene udgør 54 mio. kr. og 49,3 mio. kr., hvilket efterlader en
reserve på henholdsvis 4,2 mio. kr. og 8,5 mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsoverslag kan betragtes som værende gyldige.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
5
Trafikale effekter og sam-
fundsøkonomi
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af den delvise nedrivning
af Bispeengbuen er blevet gennemgået, gransket og vurderet i forbindelse
med kvalitetssikringen af de to nedrivningsløsninger.
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes ved anvendelsen af Bispeengbuen. Den delvise
nedrivning af Bispeengbuen forventes at medføre mindre ændringer i rute-
valg eller overflytning af trafik til/fra andre vejforbindelser, men hovedsage-
ligt ændret tidsforbrug og kørselsomfang for biltrafikken på strækningen. Dog
vil der ved uændret hastighedsgrænse (60 km/t) på forbindelsen, forventes
mindre overflytninger til Tagensvej, Godthåbsvej og Finsensvej. Og såfremt
hastighedsgrænsen sænkes til 50 km/t forventes op til 350 køretøjer over-
flyttet til Helsingørmotorvejen, og op til 300 køretøjer flyttet til Tagensvej.
De trafikale effekter er beregnet i OTM-modellen version 7.1, og effektbereg-
ningerne med effektberegningsmodelen ENVI. De samfundsøkonomiske kon-
sekvensberegninger er baseret på Transportministeriets Regnearksmodel for
Samfundsøkonomisk Analyse (TERESA), version 6.0.
5.1
Trafikale beregninger
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvan-
lig praksis, og baserer sig på nuværende forhold og besluttede projekter.
Således indgår hele den nuværende besluttede infrastrukturplan i beregnin-
gerne.
Det fremgår af de trafikale beregninger, at den delvise nedrivning af Bispe-
engbuen vil medføre øget rejsetid for både person- og varebiler, som følge
af den nedsatte hastighed som indsættes, og dertil reduktionen i antallet af
spor i begge retninger. Dette regnes for naturligt, eftersom halvdelen af den
nuværende konstruktion nedrives, og projektets gevinster derfor ikke ligger
i øget mobilitet eller rejsetidsgevinster som der typisk ses. De positive gevin-
ster vil derimod være at finde i reduceret CO2-udslip, mindsket støj og for-
øget biodiversitet i det efterblivende område.
5.2
Samfundsøkonomiske analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et ensartet
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet er gennemgået for de to ned-
rivningsløsninger og de dertilhørende scenarier.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for sam-
fundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er relevante og realistiske.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, samt eventuelle
konsekvenser ved udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Om niveauerne for omkostninger og gevinster er plausible.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte dokumenter ved-
rørende samfundsøkonomi, herunder output fra OTM-modellen samt TERESA.
Økonomiske forudsætninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder diskonteringsrenten, nettoafgiftsfaktor og kalkula-
tionsperiode:
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på Trans-
portøkonomiske Enhedspriser.
Der er anvendt enhedspriser for 2023 i 2023-prisniveau, så prisni-
veauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslagene.
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvor diskonte-
ringsrenten andrager 3,5 pct. for år 0-35 og 2,5 pct. herefter.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at ovenstående er i tråd med sædvanlig
praksis.
Den eksterne kvalitetssikring har tillige undersøgt fordelingen af anlægsom-
kostningerne i anlægsperioden, hvilket ikke givet anledning til bemærknin-
ger.
Vejdirektoratet oplyser, at der er en række forhold som ikke er opgjort i den
samfundsøkonomiske analyse, herunder f.eks. områdeomdannelse til by-
park, værdien af natur og rekreative områder, klimasikringstiltag i form af
regnvandsreservoir, hvorfor den samfundsøkonomiske analyse derfor kun er
en del af det samlede beslutningsgrundlag.
Den eksterne kvalitetssikring noterer, at der er udført to følsomhedsbereg-
ninger; hhv. 25 pct. lavere anlægsomkostninger samt 50 pct. mindre tidstab.
Selv med denne væsentlige reduktion af anlægsomkostningerne vil en delvis
nedrivning af Bispeengbuen ikke være samfundsøkonomisk rentabel.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-bene-
fit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR) også
afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der beskrives i
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
det enkelte alternativ. Det bemærkes at nedrivningsprojektet ikke er sam-
fundsøkonomisk rentabelt, da nettonutidsværdien er negativ. Den interne
rente kan således ikke beregnes.
De opgjorte tidstab og kørselsomkostninger vurderes samlet at udgøre et
retvisende og anvendeligt grundlag, til beregning af nedrivningsløsningernes
brugergevinster. Den eksterne kvalitetssikring har desuden gennemgået me-
toden og forudsætningerne for opregningen og fremskrivningen af brugerge-
vinsterne og vurderer, at tilgangen er korrekt og resulterer i en plausibel
udvikling.
De eksterne effekter medtager ændringer i kategorierne støj, luftforurening
og klima (CO
2
) forbundet med nedrivningsløsningerne i forhold til basissce-
nariet. Ændringerne er beregnet med Vejdirektoratets ENVI-model. Omkost-
ningerne er prissat i henhold til Transportøkonomiske Enhedspriser. Den eks-
terne kvalitetssikring finder afgrænsningen af de eksterne effekter passende
i forhold til projektets nuværende stadie og finder tilgangen til estimering af
effekterne korrekt. Dog opfordrer den eksterne kvalitetssikring til undersø-
gelse af centrale forudsætninger for beregningerne, herunder udvikling i tra-
fikemissioner.
Den eksterne kvalitetssikring pointerer, at en stor del af de potentielle sam-
fundsmæssige gevinster, ikke er indregnet i den pågældende analyse af den
årsag, og som vejdirektoratet selv angiver i deres materiale, at de samfunds-
økonomiske gevinster ved etablering af et grønnere område kan være svære
at opgøre. Disse opgørelser indgår ikke i den samfundsøkonomiske manual,
hvorfor det som forventet ikke er indeholdt.
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af OTM-modellen og TERESA er blevet anvendt,
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafiktab og foretaget følsomhedsanalyser
heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stade. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af de enkelte udbygningsløsninger i forundersøgel-
sen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
Dog gør den eksterne kvalitetssikring opmærksom på, at flere potentielle
samfundsøkonomiske gevinster, herunder f.eks. områdeomdannelse til by-
park, værdien af natur og rekreative områder samt klimasikringstiltag i form
af regnvandsreservoir, er ikke medtaget i den samfundsøkonomiske analyse.
Det er den eksterne kvalitetssikrings erfaring, at disse typer af gevinster ge-
nerelt kan have påvirkning på det politiske ønske om at gennemføre vej- og
broprojekter, hvorfor både den trafikale analyse og den samfundsøkonomiske
analyse ikke alene bør anvendes som det politiske beslutningsgrundlag.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
6
Bilag: Materiale og kvalitets-
sikringsmøder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring af
en delvis nedrivning af Bispeengbuen:
1. Opstartsmøde med deltagere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet,
SWECO og Deloitte afholdt d. 14-08-2020.
2. Første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issuelog, med delta-
gelse af Vejdirektoratet (inkl. NIRAS), SWECO og Deloitte afholdt d. 29-
08-2023.
3. Opfølgende og afsluttende granskningsmøde, inklusive gennemgang af is-
suelog, med deltagelse af Vejdirektoratet (inkl. NIRAS), SWECO og Delo-
itte afholdt d. 12-09-2023.
4. Afsluttende møde med deltagelse af Transportministeriet, Vejdirektoratet,
SWECO og Deloitte afholdt d. 29-09-2023
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende været
i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende
dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0026.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået, som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
Redegørelse
Kommissorium
Forundersøgelse af delvis
nedrivning af Bispeengbuen
Overordnet opgavebeskrivelse
EKS af For-
undersøgelse - Bispeengbuen
Statusnotat forundersøgelse Bispeengbuen
april 2023
Forudsætningsnotat for 01301
Delvis ned-
rivning af Bispeengbuen
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag nordlig løsning
Anlægsoverslag sydlig løsning
Anlægsoverslag inkl. Risikotillæg nord beva-
res
Anlægsoverslag inkl. Risikotillæg syd bevares
Forudsætningsnotat anlægsoverslag
Nedrivning af nordlig bro
Nedrivning af sydlig bro
Miljø
Forudsætning for miljø
Håndtering af jord
Ressourcekortlægning af materialer i eksiste-
rende bro
Natur og miljøkortlægningsrapport
Miljøkonsekvensrapport
Støjkonsekvensrapport
Risikoanalyse
Risikoanalyse sydlig løsning
Risikoanalyse nordlig løsning
Indledende risikoscreening
Trafik og teknik
Kapacitetsberegninger, DanKap
Trafiksimulering, VISSIM
Forudsætninger for OTM-beregninger og kali-
brering
Trafikberegninger for 2030 og 2040
Forudsætninger for teknik
Statisk virke af broerne
Bæreevnevurderinger af eksisterende bro
Nedrivningsmetoder
Anlægslogistik og -tidsplan
Trafiksikkerhedsrevision Trin 2 skitseprojekt
Uheldsanalyse
Vej- og broteknisk beskrivelse
Tegninger
Samfundsøkonomiske analyse
Samfundsøkonomisk analyse
25
22-08-2023
Samfundsøkonomi
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
Trafik
Trafik
Trafik
Trafik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
Teknik
22-08-2023
22-08-2023
28-08-2023
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Risikoanalyse
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
10-08-2023
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
22-08-2023
22-08-2023
22-08-2023
22-08-2023
22-08-2023
22-08-2023
22-08-2023
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
18-06-2023
18-06-2023
18-06-2023
18-06-2023
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Dato
Beskrivelse
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803725_0027.png
Ekstern kvalitetssikring
Delvis nedrivning af Bispeengbuen
Deloitte er en betegnelse for et eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Li-
miteds (”DTTL”) medlemsfirmaer, dets netværk af medlemsfirmaer og de-
res tilknyttede virksomheder (der samlet betegnes ”Deloitte-organisatio-
nen”). DTTL (der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets med-
lemsfirmaer og tilknyttede virksomheder udgør selvstændige og uaf-
hængige juridiske enheder, som ikke kan forpligte hinanden over for tredje-
mand. DTTL og de enkelte DTTL-medlemsfirmaer og tilknyttede virksomhe-
der er kun ansvarlige for egne handlinger og/eller udeladelser. DTTL leverer
ikke ydelser til kunder. Vi henviser til www.deloitte.com/about for nærmere
oplysninger.
26