Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2803724_0001.png
Delvis nedrivning af
Bispeengbuen
Forundersøgelse
December 2023 | Rapport nr. 619
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0002.png
TITEL
Delvis nedrivning af
Bispeengbuen -
Forundersøgelse
DATO
December 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-080-5
ISBN
(digital version)
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
Indhold
Indledning
Sammenfatning
Eksisterende forhold
Beskrivelse af de undersøgte løsninger
Trafikale forhold
Trafikberegninger
Miljøforhold
Bæredygtighed
Klimaberegninger
Areal- og ejendomsforhold
Anlægsoverslag
Samfundsøkonomiske effekter
Effektberegninger
Beregning af intern rente og nettonutidsværdi
Delvis nedrivning eller fuld nedrivning
4
6
7
8
14
15
20
30
32
34
36
37
38
40
42
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0004.png
InDleDnIng
Indledning
På baggrund af aftale om Infrastrukturplan 2035 har Vejdirektoratet gennemført
en forundersøgelse af en delvis nedrivning af Bispeengbuen.
Forundersøgelsen er rettet mod en delvis (halv) ned-
rivning af Bispeengbuen, hvor enten den sydlige eller
nordlige bro nedrives, hvormed der bliver mulighed for
at etablere en bypark. Den tilbageværende bro beva-
res og får to kørespor i hver retning. Dette skaber æn-
drede trafikale forhold i korridoren, som blandt andet
er det, der er analyseret nærmere i forundersøgelsen.
I forundersøgelsen belyses konsekvens af de ændrede
trafikale forhold, samt de miljømæssige og økonomiske
vurderinger af de undersøgte løsninger for en delvis
nedrivning af Bispeengbuen på et overordnet niveau.
Forundersøgelsen forholder sig ikke til, hvordan resta-
realet, der hvor den ene bro nedrives, skal omdannes
og indrettes til bypark. Der er gennem de seneste år
udført flere analyser af byrumspotentialerne under
Bispeengbuen. Frederiksberg og Københavns kommu-
ner har i samarbejde udarbejdet et visionsoplæg, hvor
det belyses, hvordan området kan omdannes til en
urban engpark. Dette arbejde er foregået parallelt med
statens forundersøgelse.
Det er først, hvis der træffes politisk beslutning om at
igangsætte en miljøkonsekvensvurdering (MKV), at
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0005.png
InDleDnIng
projektet detaljeres i en sådan grad, at de enkelte for-
slag og konsekvenserne heraf kan vurderes i detaljer.
Denne rapport sammenfatter resultaterne af forunder-
søgelsen, herunder hvilken betydning en delvis nedriv-
ning af Bispeengbuen vil have for trafikanter og miljø.
Forundersøgelsen er gennemført af Vejdirektoratet
bistået af et teknikerudvalg med repræsentanter fra
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Der er gennemført en ekstern kvalitetssikring af for-
undersøgelsen. Her er det blandt andet vurderet, om
trafikberegningerne, de økonomiske overslag, de tek-
niske forudsætninger samt analysen af den samfunds-
økonomiske rentabilitet har en tilfredsstillende kvalitet.
Ved den eksterne kvalitetssikring er det konkluderet,
at der ikke er fundet vægtige forhold, der taler imod at
fremlægge projektet til politisk behandling.
Læs mere
På projektets hjemmeside findes en række baggrunddokumenter
om de tekniske løsninger, miljøforhold, støjforhold mm. Her kan du
også finde flere visualiseringer af løsningerne.
www.vejdirektoratet.dk/Bispeengbuen
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0006.png
SAMMenFATnIng
Sammenfatning
De indledende undersøgelser viser, at en delvis ned-
rivning af Bispeengbuen kan give plads til en bypark
uden væsentlig påvirkning af natur, miljø og den
trafikale afvikling af trafikken.
De nærmeste naboer til den nedrevne bro vil også
opleve en reduktion i trafikstøjen.
Forundersøgelsens hovedkonklusioner er følgende:
• Der er ikke væsentlige forskelle i de miljømæssige,
trafikale og støjmæssige konsekvenser af nedriv-
ning af enten den nordlige eller sydlige bro.
• Den nordlige løsning er den, som medfører den stør-
ste positive effekt i forhold til reduktion i trafikstøj
hos de nærmeste naboer, når projektet står færdigt.
Det er samtidig den løsning, som giver de bedste
muligheder for at indrette et attraktivt byrum.
• Trafikken kan afvikles tilfredsstillende på Bispeeng-
buen i begge løsninger, men der må forventes
større ventetider i afviklingen af trafikken, som skal
til eller fra Bispeengbuen.
• Antallet af trafikuheld på strækningen forventes
at stige blandt andet fordi adskillelsen mellem
modkørende bilister fjernes, nødspor fjernes og
antallet af kørespor reduceres.
• Der er ikke fundet væsentlig skadelig påvirkning
af miljø og natur i de undersøgte løsninger, når de
anbefalede afværgetiltag indarbejdes i projektet.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0007.png
eKSISTeRenDe FoRHolD
Eksisterende forhold
Bispeengbuen udgør den inderste del af Hillerød-
motorvej-fingeren og håndterer trafikstrømme ind
og ud af København. Bispeengbuen forløber fra
Ågade ved Borups Plads over Borups Allé og nordre
Fasanvej og under S-togs ringbanen til Borups Allé
ved Hillerødgade.
Bispeengbuen er en trafikgade med tre spor og
nødspor i hver retning og med en skiltet hastighed
på 60 km/t. Bispeengbuen blev indviet i 1972 og ud-
gøres af to parallelle betonbroer. I den østlige ende
er tilkørslen en jordrampe med støttemure og i den
vestlige ende et pæledæk med støttemure. Broerne
har en længde på ca. 400 m og består af 15 brofag,
der ligger på runde betonsøjler.
Bispeengbuen ligger i et tæt bebygget område på
grænsen mellem Københavns og Frederiksberg
kommuner. Under broerne er der parkeringspladser,
men området bliver også brugt til en række akti-
viteter, som blandt andet kulturhuset Urban 13 er
samlingspunkt for. Bispeengbuen udgør en barriere
i området, og trafikken har en støjpåvirkning på de
omkringliggende ejendomme.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0008.png
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
Beskrivelse af de
undersøgte løsninger
Flere forhold er ens for begge løsninger, og de
beskrives derfor samlet. Forundersøgelsen belyser
en delvis nedrivning af Bispeengbuen, hvor enten
den sydlige eller nordlige bro nedrives. Ved begge
løsninger etableres der to kørespor i hver retning på
den tilbageværende bro.
Nordlig løsning
Sydlig bro nedrives og nordlig bro bevares.
Figur 1. Visualisering af nordlig løsning, hvor sydlig bro nedrives
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0009.png
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
I forundersøgelsen er vurderinger samt beskrivelsen
af de to løsninger foretaget på et overordnet niveau.
Det er først, hvis der træffes politisk beslutning om
at igangsætte en miljøkonsekvensvurdering (tidligere
kaldet VVM), at projektet detaljeres i en sådan grad,
at de enkelte løsninger og konsekvenserne heraf kan
vurderes nærmere. Udformningen af strækning og
kryds vil derfor først blive endeligt fastlagt i forbin-
delse med en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Sydlig løsning
nordlig bro nedrives og sydlig bro bevares.
Figur 2. Visualisering af sydlig løsning, hvor nordlig bro nedrives
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0010.png
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
Vejforløb og tværprofil
Krydset Ågade/Borupsplads
På strækningen inden krydset Ågade/Borups Plads
foretages en reducering fra tre til to kørespor, så der
er to kørespor på rampen til den blivende Bispeeng-
bro. Krydset Ågade/Borups Plads ombygges
Strækning på Bispeengbroen mellem krydset
Ågade/Borupsplads og banebro
Der etableres to kørespor i hver retning på den bli-
vende bro. Det nye tværsnit holdes inden for broens
bredde, ved at reducere køresporsbredden og ind-
drage nødsporet.
Figur 3. Principtværsnit på renoveret bro
Figur 4. Visualisering af nordlig løsning, hvor sydlig bro nedrives
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0011.png
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
Strækning mellem banebro og krydset
Hillerødgade/Borups Allé
Umiddelbart før banebroen på den østlige side etab-
leres der tre kørespor i hver retning, som føres igen-
nem de to nordligste fag i banebroen ved bevarelse af
den nordlige bro og igennem de to sydligste fag ved
bevarelse af den sydlige bro. Banebroens konstruk-
tion ændres ikke, og nedrivningen af Bispeengbuen
vurderes ikke at påvirke togdriften. Krydset
Hillerødgade/Borups Plads ombygges ikke.
Hastigheden planlægges at blive sænket
til 50 km/t på strækningen, da det er nød-
vendigt at reducere bredden på kørespo-
rene, når trafikken i begge retninger skal
samles på en bro.
Figur 5. Principtværsnit under banebroen
Figur 6. Visualisering af nordlig løsning, øst for banebroen
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
Bløde trafikanter
Der er ikke cykel- og gangstier på selve Bispeeng-
buen. De bløde trafikanter går/kører på henholdsvis
Bispeengen, Ågade og separate cykel- og gangstier,
som løber parallelt med Bispeengbuen. De eksiste-
rende forhold for de bløde trafikanter opretholdes.
Projektets gennemførelse -
Nedrivning og renovering af bro
Princip for nedrivning og renovering af bro
Forslag til nedrivningsmetode i forundersøgelsen er,
at der nedrives fra begge ender samtidigt for at sikre
broens stabilitet. Brodækket nedrives med en kom-
bination, hvor der nedrives fra toppen af brodækket
og fra siden samtidig. Principperne for nedrivning er
ens for den nordlige og sydlige bro, men der forven-
tes flere støj og vibrationsgener for naboer ved ned-
rivning af den sydlige bro, ligesom adgangsforhold
for beboere og erhverv vil være mere påvirket ved
nedrivning af den sydlige bro, da bygningerne ligger
meget tæt på broen.
Ved renoveringen af den blivende bro skal belæg-
ning, fugtmembran, støjskærme og kantbjælker
udskiftes.
Påvirkning af trafik under udførelsen
I forbindelse med renovering af den blivende bro vil
trafikken blive omlagt til den bro, der skal rives ned,
inden renovering igangsættes. Ved jernbanebroen
skal de yderste brofag anvendes til håndtering af
trafikken. I den nordlige løsning - hvor den sydlige
bro nedrives - tages det sydligste brofag midlerti-
digt i anvendelse. Dette brofag anvendes i dag som
adgangsvej til den kommunale genbrugsplads. I den
sydlige løsning - hvor den nordlige bro nedrives -
tages det nordliges brofag i midlertidig anvendelse.
Dette brofag huser i dag skaterbanen X-hall.
nordre Fasanvej og Borups allé vil blive særligt berørt
ved projekts gennemførelse, da det er nødvendigt på
skift at lukke vejene kortvarigt, når broelementerne
over vejstrækningen skal rives ned. nordre Fasanvej
og Borups Allé lukkes på skift, så der kan være om-
kørsel via den strækning, der ikke er lukket.
De øvrige tilstødende veje vil blive lukket helt eller
delvist i en midlertidig periode, hvor der forgår ar-
bejder. Der vil blive taget særligt hensyn til adgangs-
Kollektiv trafik
Der kører ingen bustrafik på Bispeengbuen i dag, og
der er heller ikke planer om, at der skal køre busser
på strækningen. Togdriften på Ringbanen, som kører
henover Bispeengbuen, påvirkes ikke af projektet.
Ledninger og afvanding
Afvandingsforholdene for den blivende bro vil ikke
blive ændret og afvandes via kantopsamling til eksi-
sterende nedløbsbrønde og ledninger.
Vand fra arealer under den nedrevne bro vil blive
ledt til eksisterende brønde og ledninger i vejarealet.
Afvandingen fra strækningen er ikke tilsluttet de
rørlagte vandløb ladegårds Å og lygten Å, som er
forudsat uændrede i forundersøgelsen.
Påvirkning af større overordnede ledningsanlæg er
blevet vurderet. I den forbindelse er der ikke regi-
streret fremmede ledninger i de eksisterende broer.
I krydsende og tilsluttende veje er der forsynings-,
spildevands-, el- og fiberledninger mv. i de kryd-
sende og tilsluttende veje. Fremmede ledninger
skal umiddelbart ikke omlægges i forbindelse med
nedrivning af en af broerne, da det er forudsat at
fundamenterne ikke fjernes. I forbindelse med en
eventuel miljøkonsekvensvurdering vil ledningsfor-
hold blive nærmere undersøgt.
Støjafskærmning
et antal boliger langs Bispeengbuen er i dag påvir-
ket af støj, og der indgår derfor støjskærme i begge
løsninger i form af en 4 m høj lydabsorberende støj-
skærm i begge sider af strækningen både på broen
og langs vejen vest for banen.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0013.png
BeSKRIVelSe AF De UnDeRSøgTe løSnIngeR
Figur 7. Visualisering af nordlig løsning. Bispeengbuen set fra hjørnet mellem Bispeegen og nordre Fasanvej
forhold til ejendomme, men det kan blive nødvendigt
at etablere midlertidige adgange.
Parkering og kulturaktiviteter under broerne må
midlertidigt indstilles eller flyttes, når renovering og
nedrivning pågår.
Tidsplan for nedrivning og renovering
Det er vurderet, at varigheden for nedrivning og
renovering samlet tager 15-20 måneder. nedenfor er
varigheder vurderet for de forskellige etaper. Vur-
dering er lavet med udgangspunkt i nordlig løsning,
hvor sydlig bro nedrives, men varighed for sydlig
løsning vurderes at være det samme.
Varighed i uger
omlægning af trafik og etablering af arbejdsplads
Renovering af nordlig bro inkl. ny støjskærm
Flytning af trafik til nordlig bro
nedrivning af sydlig bro
Reetablering af berørte arealer
4-6
40-50
1
25-30
4-6
Tabel 1. Tidsplan for nedrivning og renovering af blivende bro ved nordlig løsning
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0014.png
TRAFIKAle FoRHolD
Trafikale forhold
Bispeengbuen i København udgør den inderste del
af Hillerødmotorvej-fingeren og håndterer trafiks-
trømme ind og ud af København. Bispeengbuen er
en trafikgade, der udgør fortsættelsen af Ågade fra
krydset Ågade/Borups Plads over Borups Allé og
nordre Fasanvej, under Ringbanen og frem til krydset
Hillerødgade/Borups Allé.
I den trafikale analyse i forundersøgelsen undersøges
konsekvenser ved at nedrive en del af Bispeengbuen
og dermed reducere kapaciteten. gennem trafikbe-
regninger er det muligt at vurdere de overordnede
kapacitetsmæssige effekter for selve projektstræk-
ningen. Beregningerne peger på, at der ikke vil være
væsentlige kapacitetsmæssige udfordringer ved en
delvis nedrivning af Bispeengbuen. Udfordringerne
vil i stedet opstå i forbindelse med krydsafvikling.
Der er derfor foretaget kapacitetsberegninger til at
belyse disse effekter. Resultaterne herfra indikerer,
at trafikken på hovedstrækningen afvikles tilfredsstil-
lende i de to løsninger, men der må forventes større
ventetid og forsinkelser for trafikken, som skal til eller
fra hovedstrækningen.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0015.png
TRAFIKBeRegnIngeR
Trafikberegninger
I forundersøgelsen er de trafikale effekter ved en
delvis nedrivning af Bispeengbuen beregnet med oTM
(ørestadstrafikmodellen) version 7.3, der indeholder
de seneste opdateringer af vejnettet samt øvrige
forudsætninger. I den sammenhæng bemærkes det, at
trafikmodelberegninger altid er behæftet med en vis
usikkerhed, som på en strækning kan være 10-25 pct.
eller større afhængigt af vejens og trafikkens størrelse.
Der er til beregningerne anvendt en række forudsæt-
ninger om den fremtidige udvikling og fordeling af
bl.a. befolkning, arbejdspladser, bilejerskab mv. samt
ændringer i infrastrukturen. Forudsætningerne svarer
til dem, der benyttes ved trafikberegninger af projek-
ter, som indgår i Infrastrukturplan 2035.
Beregningsteknisk er der ikke forskel på, om det er
den sydlige eller den nordlige bro, der nedrives, og
der behandles derfor kun et scenarie. Der er foreta-
get beregninger for 2030 og 2040.
oversigt over scenarier:
• Basis 2030: Fremskrivning af trafikefterspørgsel til
2030 og implementering af alle besluttede og finan-
sierede infrastrukturprojekter med åbningsåret til og
med 2030. Den tilladte hastighed på Bispeengbuen
er 60 km/t.
• Basis 2040: Fremskrivning af trafikefterspørgsel til
2040 og implementering af alle besluttede og finan-
sierede infrastrukturprojekter med åbningsåret til og
med 2035. Den tilladte hastighed på Bispeengbuen
er 60 km/t.
• Scenarie 2030: I forhold til Basis 2030 forudsættes
en delvis nedrivning af Bispeengbuen og en ha-
stighedsnedsættelse til 50 km/t på Bispeengbuen.
• Scenarie 2040: I forhold til Basis 2040 forudsættes
en delvis nedrivning af Bispeengbuen og en ha-
stighedsnedsættelse til 50 km/t på Bispeengbuen.
• Basis HZ 2040: I forhold til Basis 2040 forudsæt-
tes der indført hastighedszoner i Københavns
Kommune og lavere hastigheder på nogle stræk-
ninger i Københavns Kommune og Frederiksberg.
• Scenarie HZ 2040: I forhold til Scenarie 2040 for-
udsættes der indført hastighedszoner i Københavns
Kommune og lavere hastigheder på nogle stræknin-
ger i Københavns Kommune og Frederiksberg.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0016.png
TRAFIKBeRegnIngeR
Beregningsresultater
Hverdagsdøgntrafikken på Bispeengbuen er ca.
51.000 i Basis 2015 og knap 43.000 i Basis 2030.
Hverdagsdøgntrafikken er mindre i Basis 2030, da
hastigheden på strækningen Hareskovsvej-Borups
Allé-Bispeengbuen-Ågade (nord for Jagtvej) blev
nedsat med 10 km/t i 2022. Det giver en længere
rejsetid på strækningen Hillerødmotorvejen-Ågade,
og nogle trafikanter får en rejsetidsbesparelse ved at
skifte til en anden rute.
Trafikberegningerne viser, at en delvis nedrivning af
Bispeengbuen forventes at medføre et fald i antallet
af bilture med ca. 200 i forhold til Basis 2030. Disse
personture overflyttes til andre transportmidler (cykel,
gang og kollektiv). Det samlede antal personrejser pr.
dag ændres således kun marginalt, og kan også skyl-
des beregningsusikkerhed i modelresultaterne.
Udover ændringen i antallet af bilture ændrer en del
trafikanter rute, når rejsehastigheden på Bispeeng-
buen reduceres som følge af mindre kapacitet og
hastighedsnedsættelse. Derfor falder trafikken på
Bispeengbuen med knap 3.000 køretøjer pr døgn.
RM
INGØ
HELS
N
VEJE
OTOR
LYNG
TU
BO
R
GV
EJ
VE
J
TO
M
SG
D
ÅR
SV
EJ
TU
BO
R
G
FREDERIKSBORGVEJ
J
BYVE
RS
LE
KA
AR
ØP
LLÉ
LYNG
BYVE
TA
G
EN
SV
Ryparken St.
J
EJ
BO
ERIKS
FRED
RGVE
J
G
TA
EN
SV
EJ
LE
RS
Ø
PA
RK
A
LL
É
HA
RE
SK
OV
EN
LYGT
ERIK
FRED
DS
SSUN
VEJ
VEJ
FR
ED
ER
IK
LYGTEN
HULGÅ
RDS
LYGTEN
Freder
ikssun
dsvej
Nørrebro
Station
TA
GE
N
JA
GT
VE
SV
EJ
ÅR
D
SA
NV
HILLERØDGA
EJ
DE
RD
RE
FA
LG
LE
HIL
A
DG
DE
BO
RU
PS
ALL
É
NO
JA
BISPEENGBUEN
GT
VE
HU
J
SA
LL
IN
GV
EJ
EJ
RE
NO
R
DR
E
FA
SA
NV
EJ
BIL
DV
J
GO
JA
GT
GO
DTHÅ
BSVE
J
VE
J
LL
É
RA
KO
NE
SAN
VEJ
Lindevang
Station
FA
L
E FA
NO
RD
R
HA
RE
OV
SK
J
VE
GE
TA
VE
NS
J
LERS
Ø PA
VE
J
RKAL
Bispebjerg
Station
FREDE
RIKSSU
NDSVE
J
BO
PS
RU
ALLÉ
PS
RU
BO
AL
SS
UN
UN
DS
V
IVE
R
er
Fred
EJ
SIT
ET
S
PA
R
DTHÅ
BSVE
rg
iksbo
KE
N
Frederiksberg
Station
Fasanvej
Station
vej
J
VE
NS
GE
TA
SV
EJ
BISPEEN
GBUEN
BO
RU
PS
AL
ÅG
AD
E
ÅG
AD
E
RR
EB
RO
G
AD
E
RR
EB
RO
G
AD
E
J
ÅB
O
UL
E
VA
RD
RO
LIG
HEDS
VEJ
ÅB
LE
OU
RD
VA
ROSE
NØRN
S AL
Forum
Station
ROSEN
ØRNS
ALLÉ
Figur 8. Beregnet døgntrafik i basis 2030
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0017.png
TRAFIKBeRegnIngeR
På figur 9 er vist trafikændringer på vejnettet for
scenariet med en delvis nedrivning af Bispeengbu-
en i forhold til Basis 2030. generelt ses en mindre
stigning i trafikken på alternative ruter. Trafikken på
Helsingørmotorvejen stiger med ca. 350 køretøjer,
trafikken på Tagensvej stiger med ca. 300 køretøjer,
trafikken på nørrebrogade stiger med ca. 150 køre-
tøjer, trafikken på godthåbsvej stiger med ca. 700
køretøjer og trafikken på nyelandsvej stiger med ca.
200 køretøjer.
HELS
RM
INGØ
VEJE
OTOR
N
J
BYVE
LYNG
TU
BO
RG
V
EJ
VE
J
TO
M
SG
D
ÅR
SV
EJ
TU
BO
R
G
FREDERIKSBORGVEJ
LE
Ø
RS
R
PA
LLÉ
KA
LYNG
BYVE
TA
G
EN
SV
Ryparken St.
J
EJ
BORG
ERIKS
FRED
VEJ
V
NS
GE
TA
EJ
LE
RS
Ø
PA
RK
A
LL
É
LYGT
EN
FRED
ERIK
DS
SSUN
VEJ
FR
HULGÅ
RDSVEJ
ED
LYGTEN
LYGTEN
Freder
ikssun
dsvej
Nørrebro
Station
TA
GE
N
JA
GT
VE
SV
RD
LG
Å
SA
NV
HILLERØDGA
EJ
EJ
DE
RE
FA
Ø
LER
HIL
DG
E
AD
BO
RU
PS
ALL
É
NO
RD
JA
BISPEENGB
BUEN
BISPEENG
UEN
GT
VE
HU
J
SA
LL
IN
E
GV
J
EJ
RE
NO
RD
RE
FA
SA
NV
EJ
BIL
DV
J
GO
JA
BSVE
J
GT
V
GO
DTHÅ
EJ
AL
ER
ON
FA
LK
J
NVE
FASA
RD
RE
NO
HA
RE
SK
OV
VE
J
G
TA
SV
EN
EJ
Ø PA
LERS
HA
RE
SK
OV
VE
J
RKAL
Bispebjerg
Station
FREDE
RIKSSU
NDSVE
J
RU
BO
PS
ALLÉ
R
BO
S
UP
AL
ER
IK
SS
UN
UN
DS
IVE
Fred
borg
eriks
RS
VE
ITE
J
TS
PA
R
KE
N
vej
G
TA
EN
SV
EJ
SV
EJ
E
UEN
GB
E
N
EE
SP
BI
BISPEEN
GBUEN
BO
RU
PS
AL
ÅG
AD
E
ÅG
RR
EB
RO
G
AD
E
RR
EB
RO
GA
DE
DTHÅ
BSVE
J
AD
E
ÅB
O
UL
EV
AR
D
RO
LIG
HE
DSVE
J
O
ÅB
UL
D
AR
EV
Lindevang
Station
ROSE
NØRN
S AL
Forum
Station
ROSEN
ØRNS
ALLÉ
Frederiksberg
Station
Fasanvej
Station
Figur 9. Ændring i døgntrafikken i 2030
ved en delvis nedrivning af Bispeeng-
buen i forhold til Basis
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0018.png
TRAFIKBeRegnIngeR
HELS
RM
INGØ
N
VEJE
OTOR
J
BYVE
LYNG
TU
BO
RG
V
J
EJ
VE
J
TO
M
SG
ÅR
SV
D
EJ
TU
BO
R
G
FREDERIKSBORGVEJ
LE
Ø
RS
A
RK
PA
LLÉ
LYNG
BYVE
TA
G
EN
Ryparken St.
J
SV
E
ER
FRED
RG
IKSBO
VEJ
N
GE
TA
SV
EJ
LE
RS
Ø
PA
R
KA
LL
É
EN
LYGT
ERIK
FRED
DSVE
SSUN
J
RDSVEJ
FR
ED
ER
IK
LYGTEN
HULGÅ
LYGTEN
Freder
iks
sundsv
ej
Nørrebro
Station
TA
GE
N
JA
GT
SV
RD
LG
Å
SA
NV
HILLERØDGA
EJ
EJ
DE
FA
HIL
GA
ØD
LER
DE
BO
RU
PS
ALL
É
NO
RD
JA
BISPEENGBUEN
BISPEENGBUEN
RE
GT
VE
HU
J
SA
LL
IN
GV
EJ
EJ
RE
NO
RD
RE
FA
SA
NV
EJ
BIL
DV
VE
J
GO
JA
GT
GO
DTHÅ
BSVE
J
VE
J
AL
NE
R
KO
FA
L
J
NVE
RE
FASA
NO
RD
HA
RE
SK
OV
VE
J
G
TA
SV
EN
EJ
LERS
HA
RE
SK
OV
VE
J
Ø PA
RKAL
Bispebjerg
Station
FREDE
RIKSSU
NDSVE
J
BO
PS
RU
ALLÉ
BO
RU
PS
L
AL
É
SS
UN
UN
DS
V
IVE
RS
vej
borg
eriks
Fred
EJ
ITE
TS
PA
RK
EN
GE
TA
V
NS
EJ
SV
EJ
N
BUE
NG
EE
SP
BI
BISPEEN
GBUEN
BO
RU
PS
AL
ÅG
AD
E
ÅG
RR
RO
EB
G
E
AD
RR
EB
RO
G
AD
E
DTHÅ
BSVE
J
AD
E
ÅB
O
UL
EV
AR
D
RO
LIG
HE
DSVE
J
O
ÅB
UL
AR
EV
D
Lindevang
Station
ROSE
NØRN
S
ALLÉ
Forum
Station
ROSEN
ØRNS
ALLÉ
Frederiksberg
Station
Fasanvej
Station
Figur 10. Ændring i døgntrafikken i 2040
ved en delvis nedrivning af Bispeengbuen
i forhold til Basis
Der er foretaget tilsvarende trafikberegninger i 2040.
Her er effekterne meget lig effekterne i 2030, dog en
smule mere udtalte. Trafikken på Bispeengbuen falder
med 100 køretøjer mere og altså med ca. 3.100 køre-
tøjer i forhold til Basis 2040. På figur 10 er vist tra-
fikændringer på vejnettet for scenariet med en delvis
nedrivning af Bispeengbuen i forhold til Basis 2040.
Betydning af generelle hastighedsnedsættelser
i Københavns og Frederiksberg kommuner
Københavns Kommune er frem mod 2025 i gang
med at indføre hastighedszoner og hastigheds-
nedsættelser på kommunevejene. Frederiksberg
Kommune overvejer lignende hastighedsnedsættel-
ser på nogle af de større veje. Der er foretaget en
trafikberegning, hvor det er forudsat, at disse planer
er trådt i kraft, så hastighedszonernes betydning
for projektet kan vurderes. Beregningerne er lavet
for 2040, hvor tiltagene må forventes at have størst
effekt. Beregningerne viser samme fald i trafikken på
Bispeengbuen som for beregningerne uden hastig-
hedszoner dvs. et fald på ca. 3.000 køretøjer.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0019.png
TRAFIKBeRegnIngeR
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
MIlJøFoRHolD
Miljøforhold
Der er i forundersøgelsen foretaget en kortlægning
af eksisterende miljøforhold og en overordnet vurde-
ring af miljøpåvirkningen i anlægsfase og driftsfase
af de to løsninger for emnerne:
Planforhold
Fredninger
Byrum - arkitektur, kulturmiljø og visuelle forhold
natur, flora og fauna
natura 2000
Støj
Affald og ressourcer
Jordforurening
overfladevand og grundvand.
deriksberg Kommune, hvor de sammen indgår som
dels rumdannende og dels afgrænsende element.
De to broer med tilhørende støjafskærmning adskil-
ler både fysisk og visuelt bebyggelserne nord og syd
for broerne, mens der til gengæld er opstået et nyt
urbant rum under broerne. langs de to broer findes
desuden en række mindre pladsdannelser, hvor bro-
en i samspil med de omkringliggende bebyggelser
afgrænser et mindre byrum.
en nedrivning af enten den sydlige eller den nordlige
bro vil medføre et nyt og åbent byrum, som kan ind-
gå i en sammenhæng med de eksisterende byrum
omkring Bispeengbuen eller anvendes som et byrum
i sig selv. Samtidig reduceres det nuværende byrum
under broerne betragteligt.
Valget af støjafskærmning vil have stor betydning for
oplevelsen af de omkringliggende byrum, da dette
har stor betydning for broens visuelle udtryk.
Ved en nedrivning af den sydlige bro vil afstanden til
bebyggelsen på den nordlige/østlige side øges. Hvis
den nordlige bro nedrives, vil afstanden til bebyg-
gelsen på den sydlige/vestlige side øges. Uanset om
det er den sydlige eller nordlige bro, der nedrives, vil
vejrummet fremstå mere kompakt end det eksiste-
rende, idet afstanden mellem broens støjafskærm-
ning halveres. når afstanden mindskes, vil vinklen,
der afgør hvor meget af omgivelserne, der kan ses
over støjafskærmningen, tilsvarende øges, hvorfor
en stor grad af de lavere bebyggelser ikke længere
vil være fuldt synlige fra vejrummet.
I området omkring Bispeengbuen findes enkelte
bevaringsværdige bygninger, men ingen af disse be-
røres direkte ved en delvis nedrivning af Bispeeng-
buen. og en delvis nedrivning vil kun i begrænset
omfang påvirke de omkringliggende kulturmiljøer, da
kun en mindre del af disses beplantning berøres.
Vurderingerne er som udgangspunkt foretaget på
baggrund af eksisterende viden og offentligt til-
gængelige informationer. Der er således ikke fore-
taget egentlige feltundersøgelser i forbindelse med
forundersøgelsen. Da Bispeengbuen er placeret i tæt
bymæssig bebyggelse, er der allerede på nuværen-
de tidspunkt foretaget indledende støjberegninger
for primært støj i driftsfasen.
I forhold til de fleste fagemner vurderes der i den
nuværende projektfase ikke at være betydelige
forskelle mellem de to løsninger med nedrivning af
henholdsvis nordlig eller sydlig bro. I forbindelse
med en eventuel miljøkonsekvensvurdering vil der
ske en uddybning af vurderingerne, som bliver fore-
taget på et mere detaljeret grundlag blandt andet på
baggrund af feltarbejde.
Herunder sammenfattes de væsentligste konklusi-
oner for miljøpåvirkningen i anlægs- og driftsfasen
ved en delvis nedrivning af Bispeengbuen
Byrum
Bispeengbuens to broer ligger i et tæt bebygget
miljø på kanten af Københavns Kommune og Fre-
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0021.png
MIlJøFoRHolD
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0022.png
MIlJøFoRHolD
Fredninger
langs Bispeengbuen findes to fredninger (se figur
12). Fredningen Bispeengen ligger ved Ågade min-
dre end 15 m fra Bispeengbuen. Ved Fuglebakken
Station ca. 40 m fra Bispeengbuen ligger fredningen
grøndalen. Fredningen Bispeengens formål er at be-
vare det rekreative grønne område og drive det som
park. Fredningen grøndalen skal sikre, at området
også i fremtiden er et parkområde, og skal samtidig
være med til at forbedre eller i det mindste oprethol-
de de nuværende biologiske, rekreative og landska-
belige værdier i området.
nedrivning af sydlig bro berører ingen af frednin-
gerne, men ved nedrivning af nordlig bro kan der
blive behov for at fælde træer inden for fredningen
Bispeengen. Fældning af træer inden for fredningen
kræver dispensation fra Fredningsnævnet, men kan
undgås ved at vælge nedrivningsmetoder, som er
mindre pladskrævende. Disse forhold vil blive vurde-
ret detaljeret i en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Natur, flora, fauna
I området omkring Bispeengbuen er der ingen
§3-beskyttede naturtyper og de nærmeste natu-
ra2000-områder er nr. 141 Brobæk Mose og gentof-
te Sø, som ligger ca. 5 km nord for projektområdet
for Bispeengbuen, og nr. 143 Vestamager og havet
syd for der ligger ca. 5 km syd for projektområdet for
Bispeengbuen. Derudover ligger natura 2000-om-
råde nr. 142 Saltholm og omliggende hav ca. 10 km
sydøst for projektområdet.
Delvis nedrivning af Bispeengbuen vurderes ikke
at medføre potentielle påvirkninger på beskyttede
naturtyper uden for projektområdet eller natu-
ra2000-områderne, da overfladevand fra projektet
ledes til renseanlæg.
Figur 11. eksisterende forhold (øverst) og fremtidige forhold i
henholdsvis nordlig og sydlig løsning
Følgende bilag IV-arter har udbredelse i København og
Frederiksberg, og kan potentielt findes inden for pro-
jektområdet for Bispeengbuen, såfremt der er egnede
yngle- og rasteområder for arterne; vandflagermus,
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0023.png
MIlJøFoRHolD
Figur 12. Fredede områder nær Bispeengbuen
brunflagermus, langøret flagermus, skimmelflager-
mus, troldflagermus, dværgflagermus, sydflagermus,
pipistrelflagermus, markfirben, stor vandsalamander,
spidssnudet frø og grønbroget tudse.
Inden for projektområdet kan der være egnede
yngle og rastesteder for arter af flagermus. Både
den nordlige og sydlige bro kan have sprækker eller
hulheder, som potentielt kan være egnede som
yngle- og/eller rastesteder for flere af de nævnte
flagermusarter. Derudover står der flere steder træer
langs broerne, som ligeledes kan have karakterer,
der gør træerne egnede som yngle- og rastesteder
for flagermus. I forbindelse med gennemførelse af en
miljøkonsekvensvurdering vil forekomster og mulige
yngle- og rasteområder af flagermus blive undersøgt
nærmere. Såfremt der er yngle- og rasteområder for
flagermus, skal der indarbejdes afværgende foran-
staltninger i forbindelse med en delvis nedrivning af
Bispeengbuen.
For de øvrige bilag IV-arter med udbredelse i Køben-
havn og Frederiksberg (markfirben, stor vandsal-
amander, spidssnudet frø og grønbroget tudse) vur-
deres der ikke at være egnede yngle- og rastesteder
inden for projektområdet.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
MIlJøFoRHolD
Umiddelbart nord og syd for projektområdet er der
registreret rødlistearten hættemåger i 2015 og 2017
(naturbasen, 2022). Hættemågen er rødlistet i ka-
tegorien truet (en), men forekommer endnu almin-
deligt i Danmark. Rødlistestatussen skyldes kraftig
tilbagegang i den danske bestand, som er mere end
halveret. Arten yngler på småøer og holme i saltvand
samt i utilgængelige områder i søer og moser. Der
findes derfor ikke egnede ynglesteder ved eller i
umiddelbar nærhed til Bispeengbuen, og det vur-
deres, at projektet ikke vil medføre påvirkning på
ynglende individer af arten.
Træer kan i lokalplaner være udpegede som frede-
de eller bevaringsværdige, hvilket beskytter dem
mod fældning. Derudover kan ældre træer med
råd, hulheder og spættehuller danne levested for
flagermus, insekter, fugle og pattedyr. Fældning
af træer med hulheder og spættehuller, må kun
fældes i perioden fra 1. september til 31. oktober jf.
artsfredningsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr.
521 af 25. marts 2021 om fredning af visse dyre- og
plantearter og pleje af tilskadekommet vildt).
Københavns Kommune har vedtaget en træpolitik,
som indeholder overordnede, politiske principper
for, hvordan træer i København skal håndteres. et af
principperne er, at eksisterende træer som hoved-
regel skal bevares (Københavns Kommune, 2018).
I Frederiksberg Kommunes træpolitik fremgår det,
at træer over 25 år er beskyttede (Frederiksberg
kommune, 2018). Der er ikke registreret fredede
eller bevaringsværdige træer inden for 15 m fra Bi-
speengbuen (Københavns Kommune, 2022) (Frede-
riksberg Kommune, 2022). Flere steder både langs
den sydlige og nordlige bro står der samlinger af
træer, hvoraf flere træer er mellemstore træer med
en vis alder og højde. Blandt andet ved fredningen
”Bispeengen” står der ud til Ågade flere egetræer,
avnbøg og platantræer, hvoraf enkelte træer har
begyndende hulheder, og ligeledes står der platan-
træer langs Ågade nær hjørnet til Borups Allé.
Det vurderes, at der ved en delvis nedrivning af
Bispeengbuen vil skulle fældes og beskæres en del
træer, men at man ved at vælge nedrivningsmeto-
24
der, som er mindre pladskrævende, vil kunne mini-
mere antallet. Ved nedrivning af den sydlige bro vil
antallet af træer, der fældes, være mindre end ved
nordlig løsning. Til gengæld skal der beskæres flere
træer i nordlig løsning i forhold til sydlig løsning.
Støj og vibrationer
Der er i forundersøgelsen for en delvis nedrivning
af Bispeengbuen udført indledende beregninger af
vejtrafikstøjen i det, der kaldes referencesituationen,
og som er situationen i 2030, hvis projektet ikke
gennemføres samt i situationen i 2030 efter nedriv-
ning af enten den sydlige eller nordlige bro, og med
forskellige scenarier for støjafskærmning. Støjen er
beregnet både i 1,5 m over terræn og på facaden
af beboelsesbygninger ud for hver etage. I området
omkring Bispeengbuen er der et meget stort antal
boliger, som i dag er støjbelastede, og der er derfor
undersøgt støjafskærmning i form af tre forskellige
typer støjskærme i begge løsninger.
Det vurderes på baggrund af de udførte støjbe-
regninger, at begge løsninger generelt vil medføre
lavere støjniveauer både på terræn, under og om-
kring Bispeengbuen samt på bygningsfacader af de
nærmeste ejendomme sammenlignet med referen-
cesituationen. en nedrivning af den sydlige bro vil
dog medføre den største dæmpning af trafikstøjen.
På de nærmeste ejendomme opnås der betydeligt
lavere støjniveauer, end der vil være i referencesi-
tuationen. Især på de øverste etager hvor de nu-
værende støjskærme har mindst effekt. Ved nogle
ejendomme opnås meget tydelige ændringer.
Det fremgår af støjberegningerne og optællingerne
af støjbelastede boliger, at begge løsninger vil med-
føre færre støjbelastede boliger og et lavere støjbe-
lastningstal i forhold til referencesituationen.
løsningen med nedrivning af den sydlige bro vil
medføre færrest støjbelastede boliger og den stør-
ste reduktion i støjbelastningstallet. Denne løsning
medfører også, at flest boliger får dæmpet støjen i
forhold til referencesituationen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0025.png
MIlJøFoRHolD
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0026.png
MIlJøFoRHolD
L
den
Bygningsanvendelse
Referencesituation
nordlig løsning med 4 m lydabsorberende skærm
Sydlig løsning med 4 m lydabsorberende skærm
58-63 dB
462
257
310
63-68 dB
263
276
292
68 dB <
541
348
340
Total
1266
881
942
Tabel 2. oversigt over antal støjbelastede boliger i 5 dB-intervaller i referencescenariet og ved henholdsvis
nordlig og sydlig løsning
For de kritiske nedrivnings- og anlægsaktiviteter er
der foretaget overslagsmæssig beregning af støjud-
bredelsen og fastsat en grænseværdiafstand, som
er defineret ved afstanden fra aktiviteten til støjni-
veauet er faldet til 70 dB(A), som er København og
Frederiksberg kommuners grænseværdi for bygge-
og anlægsarbejder indenfor normal arbejdstid. Der
er beregnet grænseværdiafstande på 70 m ved as-
faltfræsning, 200 m ved nedrivning af broerne, 40 m
ved trafikomlægninger og 350 m ved nedramning af
spuns (I nordlig løsning tages den nordlige banebro i
anvendelse, i den forbindelse kommer vejen tættere
på naboarealet, som liggere højere end vejen. Det er
derfor nødvendigt at placere en spuns). De nærme-
re forhold omkring støj i forbindelse med anlægs-
arbejdet vurderes nærmere i en eventuel senere
miljøkonsekvensvurdering.
Den sydlige bro står tættere på boliger end den
nordlige bro, og derfor vurderes det, at selve ned-
rivningen af den sydlige bro vil kunne medføre lidt
højere støjniveauer for de nærmeste naboer. Den ge-
Figur 13. Visualisering af sydlig løsning, vest for banebroen
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0027.png
MIlJøFoRHolD
nerelle støjudbredelse omkring Bispeengbuen vil dog
være af samme størrelsesorden ved begge løsninger.
De nærmeste boliger ligger ca. 15 m fra den sydlige
bro, og disse boliger vil kunne blive støjbelastede
med op til 90 dB, når det nærmeste brofag nedrives.
Varigheden af nedrivning er vurderet til to uger pr.
brofag og 25-30 uger i alt.
Hvis anlægsarbejderne udføres uden for normal ar-
bejdstid, vil dette kunne medføre væsentlige støjpå-
virkninger af de omkringboende, og støjgrænsen på
40 dB(A) kan blive overskredet i afstande på op til
ca. 2 km. I disse tilfælde vurderes der derfor at være
særligt behov for at søge at minimere støjgenerne
for de omkringboende.
Ramning af spuns påfører den omkringliggende jord
en vibrationspåvirkning, som udbreder sig til omgi-
velserne. Udbredelsen afhænger af udførelsesme-
tode og jordbundsforhold. Vibrationspåvirkninger fra
ramning af spuns medfører en risiko for skader på
bygninger og konstruktioner ud til afstande på ca.
10-20 m. Skader på større afstande ses yderst sjæl-
dent. Vibrationerne kan ikke desto mindre opleves
som særdeles voldsomme for personer, der opholder
sig i bygninger helt nær aktiviteten. Der findes ingen
bevaringsværdige bygninger, som ligger så tæt på
Bispeengbuen, at der forventes vibrationspåvirkning.
Ved nedrivning af den nordlige bro skal der ikke
foretages ramning af spuns, hvorfor der ikke vurde-
res at være risiko for bygningsskader og overskri-
delse af grænseværdier for vibrationer fra denne
aktivitet. Som ved støj vil nedrivning af den nordlige
bro medføre færre boliger, der bliver berørt af vibra-
tioner fra nedrivnings- og anlægsaktiviteter.
Beregningerne og vurderingerne vedrørende støj og
vibrationer vil blive uddybet yderligere i forbindelse
med en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
MIlJøFoRHolD
Affald og ressourcer
Forekomster af miljøproblematiske stoffer i broen
kan forhindre eller begrænse mulighederne for at
genbruge, genanvende og nyttegøre de materialer,
som fremkommer ved nedrivningen af enten sydlig
eller nordlig bro. Der er i denne forundersøgelse
foretaget en skrivebordskortlægning af, hvilke miljø-
problematiske stoffer som vil kunne forekomme i de
materialer, som bygværket består af. Inden nedriv-
ning af den ene af broerne skal der gennemføres
en komplet kortlægning af alle miljøproblematiske
stoffer i bygværket.
Det vurderes på nuværende tidspunkt, at der vil
være mulighed for genbrug, genanvendelse og
nyttiggørelse af nedrivningsmaterialerne, men at
der også vil være mængder af forurenede materia-
ler, som skal frasorteres og bortskaffes til godkendt
modtager, samt det kan blive nødvendigt at afrense
visse overflader for maling og fugtisolering mv.
nedrivningen af en af Bispeengbuens broer indebæ-
rer, at der skal håndteres jord i forbindelse med at
fundamenter skal fjernes og omlægning af infra-
struktur og pladsarealer samt nedgravede ledninger
under broerne. Dertil kommer eventuel udskiftning
af lettere forurenet og forurenet overfladejord under
den bro, der nedrives.
Overfladevand og grundvand
Bispeengbuen ligger i vandområdedistrikt Sjælland i
hovedvandopland 2.3 øresund, men der ligger ingen
målsatte overfladevandområder inden for det, som
betragtes som projektområdet. I området omkring
Bispeengbuen findes de to rørlagte åer grøndals Å
og lygte Å.
overfladevand fra Bispeengbuen ledes i dag via det
offentlige kloaksystem til Renseanlæg lynetten og i
tilfælde af kraftig regn sker overløb til Svanemølle-
bugten og Svanemøllehavnen fra overløbsbygværker
(Frederiksberg Kommune, 2020). Svanemøllebugten
hører til vandområde 6 nordlige øresund, som ifølge
Vandområdeplanerne 2021-2027 har den samlede
økologiske tilstand moderat og ikke-god kemisk
tilstand. Miljømålene for Vandområde 6 nordlige øre-
sund er god økologisk tilstand og god kemisk tilstand.
Selve nedrivningen af enten den sydlige eller den
nordlige bro vurderes ikke at påvirke overfladevand,
da åerne i området er rørlagte. efter nedrivningen
reduceres vejarealet for Bispeengbuen, og det for-
ventes, at der skal afledes mindre vejvand end i dag
til det offentlige kloaksystem.
Størstedelen af projektområdet ligger i område med
drikkevandsinteresser, og i den helt nordvestlige
del er der et område med særlige drikkevandsinte-
resser. Hele projektområdet ligger i indsatsområde
indenfor nitratfølsomme indvindingsområder. Mellem
nordre Fasanvej og Borups Allé og i den nordvestli-
Jordforurening
Der findes fem forureningskortlagte arealer inden
for en afstand af 15 m fra Bispeengbuen, men ingen
af de forureningskortlagte arealer strækker sig ind
under selve broerne. De forureningskortlagte arealer
berøres derfor kun i det omfang, ledningsomlægnin-
ger eller omlægninger af nærliggende infrastruktur
skal ske på kortlagte arealer. Alle øvrige jordarbejder
i forbindelse med en delvis nedrivning af Bispeeng-
buen vil ske inden for vejarealer eller inden for så-
kaldt områdeklassificering, og må derfor administra-
tivt betragtes som lettere forurenet. Anlægsarbejde
inden for alle før nævnte områder er omfattet af
jordflytningsbekendtgørelsens regler om håndtering
af jord (Bekendtgørelse nr. 1452 af 7. december 2015
om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med
flytning af jord (Jordflytningsbekendtgørelsen)), da
anlægsarbejde kan påvirke det omgivende miljø ved
spredning af forurenet jord.
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0029.png
MIlJøFoRHolD
ge del af strækningen er der udpeget boringsnære
beskyttelsesområder for Frederiksberg Vandværk.
og hele projektområdet ligger i indvindingsområde
for Frederiksberg Forsyning. Da der i driftsfasen
ikke forventes nedsivning af vand, vurderes det på
nuværende tidspunkt, at projektet ikke vil påvirke
grundvandsforekomsten.
I forbindelse med selve nedrivningen af sydlig eller
nordlig bro forudsættes broens fundamenter kun
fjernet ned til 1 m under terræn. og da det terræn-
nære grundvand generelt ligger dybere end 1 m
under terræn vurderes projektet i sin nuværende
udformning ikke at påvirke grundvandet i anlægs-
fasen. For at sikre at terrænnære eller regionale
grundvandsforekomster ikke påvirkes som følge af
projektet, skal det forud for nedrivningen af broens
fundamenter sikres, at grundvandsspejlet ligger
mere end 1 m under terræn.
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
BÆReDygTIgHeD
Bæredygtighed
Som en del af forundersøgelsen er der blevet lavet
en indledende undersøgelse af, hvilke konkrete tiltag,
der vil kunne bidrage til at øge projektets bæredyg-
tighed. Med afsæt i Vejdirektoratets fokusområder
for bæredygtighed og forslaget om en delvis nedriv-
ning af Bispeengbuen er der identificeret nogle om-
råder, som vurderes at rumme de største potentialer
for at forbedre bæredygtigheden i projektet.
CO2-aftryk
Der skal løbende arbejdes med at reducere Co
2
ved at
fokusere på de steder i projektet, hvor Co
2
-aftrykket
kan mindskes. I forundersøgelsen er der udarbejdet
en Co
2
-baseline beregning for alle materialer og akti-
viteter. Med udgangspunkt i denne baseline skal der i
de efterfølgende faser arbejdes aktivt og struktureret
med at identificere potentialer for Co
2
-reduktioner, og
med at sikre at de bliver implementeret i projektet.
Hvis det besluttes at arbejde videre med en delvis
nedrivning af Bispeengbuen, skal der under arbejdet
med den efterfølgende miljøkonsekvensvurdering op-
stilles konkrete mål for bæredygtighed inden for disse
områder. Målene skal løbende opdateres, så de bliver
så målbare og specifikke som muligt, og samtidig skal
der løbende arbejdes med at identificere og imple-
mentere konkrete tiltag og initiativer, der kan sikre, at
projektet når de opstillede mål for bæredygtighed.
Bæredygtighed som en
strategisk prioritet
Bæredygtighed skal være en del af beslutnings-
grundlaget i alle projektets faser på linje med andre
centrale hensyn som økonomi, miljø og sikkerhed.
At have bæredygtighed som en strategisk prioritet
indebærer, at bæredygtighed integreres i projektets
organisation og processer fra start til slut, at der af-
sættes tid til at gennemføre de nødvendige analyser,
og at der stilles krav om, at anlægsarbejdet udføres
på en bæredygtig måde.
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0031.png
BÆReDygTIgHeD
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0032.png
KlIMABeRegnIngeR
Klimaberegninger
en delvis nedrivning af Bispeengbuen vil ikke kun
påvirke trafikken. Projektet vil også have betydning
for klimaet - i første omgang når projektet anlægges.
I anlægsfasen vil der ske Co₂-udledning fra produk-
tion og transport af materialer, der indgår i projek-
tet, transport af affald og jord samt udledninger fra
entreprenørmaskiner til anlægsarbejdet. I anden
omgang vil både direkte og indirekte ændringer i
trafikken efter åbningen have indflydelse på klimaet.
Projektet vil medføre en reduktion af Co₂-udledning
og luftforurening som følge af faldet i trafikarbejde.
Der er kun marginal forskel på klimaeffekterne mellem
de to scenarier. I det følgende beskrives derfor kun
det scenarie, hvor den sydlige bro nedrives. Tabellen
viser en oversigt over udledningen i anlægsårene.
Sydlig bro nedrives
nationalt
Udland
globalt
Ton CO
2
e
1.200
1.600
2.800
Påvirkning af klimaet
Tabel 3. Udledning ved nedrivning af den sydlige bro, ton Co
2
e
Anlæg af infrastruktur koster på ”Co
2
-kontoen”. Det
skyldes, at der udvindes, forarbejdes, transporteres
og anvendes materialer. noget af det foregår i Dan-
mark, mens andre dele foregår i udlandet. I forbin-
delse med forundersøgelsen af en delvis nedrivning
af Bispeengbuen er udledningen af Co
2
-ækvialenter
(efterfølgende benævnt Co
2
e) fra anlægsfasen be-
regnet ved hjælp af InfralCA. Det er en beregnings-
model, som opgør klimabelastningen ved forskellige
materialetyper efter nogle fastsatte standarder. For-
simplet sagt beregnes, hvad de enkelte materialer der
indgår i et infrastrukturprojekt udleder i løbet af deres
”livsforløb” fra udvinding til produktion og anlæg.
Projektet med en delvis nedrivning af Bispeengbu-
en indeholder både en nedrivning af den ene af de
to broer, samt en renovering og ombygning af den
blivende bro. Ved opgørelsen af klimaeffekterne er
selve nedrivningen af den ene bro medregnet, mens
den efterfølgende håndtering af materialerne ikke
er medregnet. Klimaeffekterne af dette vil kræve
nærmere kendskab til de materialer, der nedrives,
metoden for nedrivning og hvilken grad af genan-
vendelse der er mulig. Dette vil blive belyst nærmere
i en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Af de 2.800 ton der forventes udledt i anlægsfa-
sen (fra 2028-2030), vurderes cirka 1.200 ton at
blive udledt i Danmark. Til sammenligning udledte
fremstillingserhverv og bygge- og anlægssektoren i
Danmark i 2022 cirka 5 mio. ton.
Størstedelen af Co
2
e-udledningen (60 pct.) stammer
fra materialeproduktion (inklusive udvinding af rå-
stofferne). Dernæst kommer anvendelsen af materi-
alerne og transporten med henholdsvis 22 og 16 pct.
Den udledning der kan henføres til selve nedrivnin-
gen af den sydlige bro, indgår under anvendelse.
For den del af udledningen der forventes at ske i
Danmark, er der taget højde for energistyrelsens
forventninger til udviklingen i Co₂e-intensiteten fra
Klimastatus og -fremskrivning 2023. Fremskrivnin-
gen viser et meget stort fald i energiintensiteten i
produktionen. Det skyldes blandt andet, at energi-
styrelsen forventer et meget stort fald i udledningen
fra særligt cementproduktionen. Det er ikke muligt
at lave en præcis opdeling af Co
2
-udledningen fra
selve produktionen af materialerne i en national og
32
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0033.png
KlIMABeRegnIngeR
en udenlandsk del i den indledende planlægningsfa-
se, da der ikke er viden om, hvor materialerne bliver
produceret. Derfor er der lavet en opdeling baseret
på statistik for, hvor de forskellige materialer typisk
kommer fra.
Der er i opgørelsen ikke taget højde for, at projektet
kan betyde, at andre infrastrukturprojekter opgives,
eller at beslutningen i sig selv sænker forbruget
andre steder i samfundet, og dermed medfører en
mindre udledning af Co
2
e.
Det er i beregningerne forudsat, at der sker en ræk-
ke teknologiske forbedringer, som får betydning.
F.eks. er det forventningen, at Co
2
e-udledningen fra
biltrafikken vil falde markant i fremtiden, hvilket især
skyldes den stigende andel af elbiler på markedet. I
takt med at personbilerne bliver elektrificeret, vil ud-
ledningen fra dem falde. Desuden forventes det, at
vedvarende energikilder i stadig større grad vil blive
brugt til produktion af strøm til bilerne. I projektet her
vil det altså betyde, at Co
2
-gevinsten bliver mindre
og mindre år for år.
Udledning fra vedligehold
Hertil kommer en forventet gennemsnitlig årlig udled-
ning på ca. 14 ton Co
2
e fra vedligehold af Bispeeng-
buen. I opgørelse er der ikke taget højde for den
besparelse i årlig udledning af Co
2
e fra vedligehold,
som opnås, når det kun er den ene af de to broer, der
skal vedligeholdes, hvis projektet anlægges.
Betydning af de trafikale
ændringer for klimaet
en delvis nedrivning af Bispeengbuen indebærer
nedsat hastighed på selve projektstrækningen, og
medfører et mindre fald i trafikarbejdet. Det er en af
årsagerne til, at der samlet set sker et fald i udled-
ning fra trafikken på 2.800 ton Co2 over beregnings-
perioden på 50 år.
Figur 14. Prognose for indfasning af elbiler i den danske vognpark. envi 2022
33
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0034.png
AReAl- og eJenDoMSFoRHolD
Areal- og ejendomsforhold
erhvervelse af arealer og bygningsanlæg der er nødvendige for at kun-
ne gennemføre projektet, vil ske ved ekspropriation. Udover de area-
ler der skal afstås varigt til projektet, kan der også blive behov for at
ekspropriere arealer til midlertidig brug som arbejdsarealer til entrepre-
nøren. Disse arbejdsarealer vil blive retableret og givet tilbage til ejerne
efter anlægsarbejdets afslutning.
Det er i forundersøgelsen vurderet, at der ikke er behov for varig
arealerhvervelse. I den nordlig løsning er der behov for midlertidigt at
erhverve en mindre del af genbrugspladsen til brug for trafikomlægnin-
gerne i anlægsfasen.
Da der er tale om et overordnet skitseprojekt til en forundersøgelse, vil
der være usikkerhed forbundet med opgørelsen. I forbindelse med en
eventuel miljøkonsekvensvurdering vil der ske en mere præcis bereg-
ning af arealkonsekvenserne.
34
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0035.png
AReAl- og eJenDoMSFoRHolD
35
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0036.png
AnlÆgSoVeRSlAg
Anlægsoverslag
Der er regnet anlægsoverslag for henholdsvis nord-
lig- og sydlig løsning. overslagene er udarbejdet i
henhold til Transport-, Bygnings- og Boligministeri-
ets budgetteringsprincipper for anlægsprojekter på
vej- og baneområdet.
overslagene for de to løsninger er blandt andet ba-
seret på følgende forudsætninger:
• Blivende bro renoveres ved udskiftning af belæg-
ning, fugtmembran og kantbjælker.
• Der etableres nye 4 m lydabsorberende støjskærme.
• Belægninger under blivende bro bevares.
• For den nedrevne bro er det forudsat, at alle byg-
værksdele over terræn nedrives, og fundamenter der
ligger 1 m under terræn fjernes. De øverste 50 cm
under terræn skiftes til ren jord.
• nedrivningen udføres med vanding for at mindske
støvgenerne for de nærliggende bygninger.
enhedspriserne i anlægsoverslaget er baseret på
erfaringer fra nedrivningsprojekter i Københavns
Kommune.
Renovering af blivende bro udgør ca. halvdelen af
det samlede anlægsoverslag.
Anlægsoverslag
På baggrund heraf er der beregnet et basisoverslag,
som omfatter udgifter til etablering af anlægget,
projektering, tilsyn og administration ekskl. moms.
Basisoverslaget tillægges 40 pct. til dækning af
fremtidige ændringer og usikkerheder jf. Transport-,
Bygnings-og Boligministeriets budgetteringsprincip-
per for økonomistyring af anlægsprojekter.
I nedenstående tabel vises basisoverslaget + 40 pct.
for de undersøgte løsninger.
Nordlig løsning
Samlet anlægsbugdet
(Basisoverslag + 40 pct.)
216 mio. kr.
Sydlig løsning
197 mio. kr.
Tabel 4. Samlet anlægsbudget for de to løsninger i millioner kr.
36
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0037.png
SAMFUnDSøKonoMISKe eFFeKTeR
Samfundsøkonomiske effekter
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så
mange omkostninger og effekter knyttet til projektet
som muligt i kroner og øre. Dette sker via Transpor-
tøkonomiske enhedspriser, hvor der f.eks. er priser/
omkostninger for rejsetid og for klimapåvirkningen.
Der er foretaget samfundsøkonomiske analyser af to
scenarier; nordlig løsning, hvor sydlig bro nedrives
og Sydlig løsning, hvor nordlig bro nedrives.
De trafikale konsekvensberegninger foretaget med
oTM er kun foretaget for et af de to løsningsforslag,
da der modelmæssigt ikke er forskel på de to løsnin-
ger. Der er dog forskel på anlægsoverslaget, be-
sparelsen i drift- og vedligeholdelsesomkostninger
og ændringen i støjbelastning. Derfor vil der i dette
notat blive præsenteret resultater for to scenarier:
• nordlig løsning indebærer at fjerne den sydlige
bro og afvikle alt trafikken på den nordlige bro.
Desuden indebærer det opsætning af 4 m høje
lydabsorberende støjskærme på den nordlige bro.
• Sydlig løsning indebærer at fjerne den nordlige
bro og afvikle alt trafikken på den sydlige bro.
Desuden indebærer det opsætning af 4 m høje
lydabsorberende støjskærme på den sydlige bro.
De samfundsøkonomiske beregninger er gennemført
med modellen TeReSA med input fra trafikberegnin-
gerne med oTM og effektberegninger med effektbe-
regningsmodellen enVI.
Der er i de samfundsøkonomiske beregninger med-
taget omkostninger og konsekvenser i form af:
• Anlægsomkostninger.
• Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger (bespa-
relser på grund af planlagt vedligehold og vedlige-
holdelsesomkostninger).
• Trafikanteffekter (tid og kørselsomkostninger).
• eksterne effekter (støj, luftforurening og klimaef-
fekter).
• øvrige effekter (afgifter, arbejdsudbudsforvridning
og arbejdsudbudsgevinster).
Påvirkningen af trafiksikkerheden (uheld) er udeladt
af de samfundsøkonomiske beregninger. Det skyl-
des, at projektets indvirkning på trafiksikkerheden
afhænger af den endelige udformning, der endnu
ikke er afklaret i denne forundersøgelse. Udover den
ændrede trafik på selve projektstrækningen vil det
være nødvendigt at foretage en nærmere analyse af
de ændrede trafikstrømme i omkringliggende kryds
og strækninger og på de strækninger, der som følge
af nedrivningen, vil få en øget trafik. Uheldsanalysen,
der indgår i forundersøgelsen, peger umiddelbart på,
at det kan forventes at antallet af uheld på Bispeeng-
buen vil stige med 15-50 pct. i forhold til referencesi-
tuationen. en stigning i antallet af uheld vil bidrage til
en dårligere samfundsøkonomi for projektet.
37
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
eFFeKTBeRegnIngeR
Effektberegninger
Sammenlignet med et projekt om udvidelse el-
ler etablering af en ny vejforbindelse er her nogle
særlige forhold, der gør sig gældende ved en delvis
nedrivning af Bispeengbuen. en del af baggrunden
for projektet er, at Københavns og Frederiksberg
kommuner har udtrykt ønsker om at omdanne om-
rådet til en bypark. Formålet med dette projekt er
derfor ikke, at opnå øget mobilitet eller rejsetidsge-
vinster for bilister som typisk vil indgå som gevinster
i en samfundsøkonomisk analyse. Det er vanskeligt
at opgøre den samfundsøkonomiske værdi af at
etablere et grønt område, og værdien er således ikke
medtaget i denne analyse.
bro, der nedrives.
I samfundsøkonomiske beregninger af nyanlæg eller
udbygninger beregnes der typisk med en restværdi
af samme størrelse som anlægsomkostningerne.
Det beror på en forudsætning om, at det løbende
vedligehold bevarer anlæggets værdi. Det er her
antaget, at de planlagte omkostninger til vedligehold
på den bro der nedrives, (som i projektet indgår som
besparelser) nedjusteres med 40 pct. de sidste 35
år af beregningsperioden. På den baggrund kan det
antages, at restværdien er 0 kr. ved udløbet af be-
regningsperioden for den bro, der skal rives ned.
Anlægsomkostninger
I forundersøgelsen indeholder anlægsomkostninger-
ne både omkostninger til nedrivning af den ene bro
og renovering af den blivende bro. I samfundsøko-
nomisk perspektiv er renoveringen af den blivende
bro indeholdt i basisscenariet, da dette arbejde også
skulle udføres, hvis begge broer blev bibeholdt. Det
er derfor nødvendigt at fraregne omkostningerne til
renovering af den blivende bro i anlægsoverslaget.
Dermed er anlægsomkostningerne, der indgår i
samfundsøkonomien for nedrivning af den sydlige
bro 133 mio. kr. og 116 mio. kr. for nedrivning af den
nordlige bro. overslagene er henholdsvis 64 og 61
pct. af anlægsoverslagene inkl. tillæg.
Der er ikke medregnet nogen gener i anlægsfa-
sen, da der opretholdes to spor i hver retning på
Bispeengbuen med en skiltet hastighed på 50 km/t
- svarende til det færdige anlæg. Borups Alle og
nordre Fasanvej lukkes i en forlænget weekend, men
dette vurderes kun at have en minimal påvirkning af
samfundsøkonomien.
Trafikanteffekter
For at kunne beregne trafikantgevinster og eksterne
effekter til den samfundsøkonomiske analyse er der
gennemført oTM-beregninger for basisscenariet og
projektscenariet.
oTM-modellen beregner for alle zonerelationer
rejsetider, rejselængder og omkostninger opdelt på
tidsperioder og turformål. Derfra kan der beregnes
trafikantgevinster i form af tidsgevinster og bespa-
relse af kørselsomkostninger. Disse beregninger er
gennemført med effektmodellen enVI.
Tabel 6 viser de beregnede tidsgevinster i 2030.
Tidsgevinsterne er opdelt efter ”fri rejsetid” og
”forsinkelsestid”. Den frie rejsetid er defineret, som
den rejsetid trafikanterne ville få, hvis der ikke var
trængsel på deres rute. Forsinkelsestid beregnes
som forskellen mellem den faktiske rejsetid, hvor der
tages højde for trængsel og den frie rejsetid. Positi-
ve tal betyder, at trafikanterne får en gennemsnitlig
rejsetidsbesparelse, og negative tal at den gennem-
snitlige rejsetid forøges.
Hastigheden på Bispeengbuen nedsættes, hvilket
medfører en øget rejsetid for både personbiler og
varebiler. lastbilerne oplever mindre forsinkelses-
tid. Dette skyldes, at antallet af ture med personbil
falder, hvilket giver bedre fremkommelighed på dele
Drift, vedligehold og restværdi
en nedrivning af Bispeengbuen vil medføre en
besparelse på drifts- og vedligeholdelsesomkostnin-
gerne. Det skyldes, at der i beregningsperioden ikke
vil være behov for vedligeholdelsesarbejder på den
38
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0039.png
eFFeKTBeRegnIngeR
af vejnettet. Det er kombineret med, at lastbiler har
en relativ stor betalingsvillighed i form af kørselsom-
kostninger, for at undgå rejsetid og specielt forsin-
kelse i deres rutevalg.
I følge beregningerne medfører en delvis nedrivning
af Bispeengbuen en reduktion i udledning på 2.800
ton Co
2
over beregningsperioden på 50 år. Der ses
tilsvarende mindre positiv effekt på luftforurening.
Støj
I projektet om en delvis nedrivning af Bispeengbuen
indgår også, at der etableres ny støjafskærmning på
den blivende bro. Så langs selve projektstrækningen
reduceres støjen som følge af mindre trafikbelast-
ning, lavere hastighed og nye støjskærme. I den
udstrækning trafikanter vælger alternative ruter, vil
støjbelastningen på disse strækninger øges. Denne
effekt vurderes dog umiddelbart ikke at have væ-
sentlig betydning, da overflytningen sker til i forvejen
trafikerede veje.
Personbiler
Fri rejsetid
Forsinkelsestid
-39.700
-62.700
Varebiler
-5.800
-900
Lastbiler
-1.500
11.400
Tabel 5. Tidsgevinster i 2030 opdelt efter køretøjstyper for
begge scenarier, køretøjstimer pr. år
Tabel 6 viser ændring i antal kørte km pr. år i 2030.
De positive tal for personbiler og lastbiler betyder, at
der forventes et reduceret trafikarbejde som følge af
nedrivningen af Bispeengbuen. For varebiler forven-
tes en lille ændring i køretøjskilometer.
Ikke medregnede effekter
Personbiler
Kørte km
1,8
Varebiler
-0,1
Lastbiler
0,5
Tabel 6. Besparelse i kørte kilometer i 2030 for begge
scenarier, mio. km. pr. år
Eksterne effekter
Projektet vil også have en betydning for klimapåvirk-
ning, luftforurening, støj og uheld. Disse effekter er
beregnet for hele modelområdet med enVI-model-
len på baggrund af oTM-resultater. Desuden er der
gennemført en detaljeret støjberegning for området
omkring Bispeengbuen baseret på oTM resultater.
Klimapåvirkning og luftforurening
Selv om biltrafikken forventes at stige i fremtiden
så forventes gradvis lavere emissioner, idet bilpar-
ken løbende bliver mere brændstofbesparende, og
skifter til mindre miljøbelastende drivsystemer, især
elbiler. Det giver en reduktion i udledningen af Co
2
pr. kørt kilometer, og nye euronormer og øget indfas-
ning af elbiler vil reducere udledningen af luftforure-
nende stoffer.
Ved den delvise nedrivning af Bispeengbuen påvir-
kes de omkringliggende områder på flere måder. For
det første vil en delvis nedrivning, potentielt kunne
bidrage til, at noget af området kan omdannes til en
bypark. en bypark kan som andre grønne områder,
blandt andet bruges af borgerne til nye rekreative
formål og oplevelser. For det andet kan noget af
området (evt. også en bypark) ligeledes anvendes
som et klimasikringstiltag – f.eks. som regnvandsre-
servoir. endelig kan et nyt grønt område også være
positivt for dyr og planter. Alle disse elementer af
natur–, miljø- og klimapåvirkninger kan have betyd-
ning for personers velfærd - enten direkte gennem
brugen af et område eller indirekte gennem blot at
vide, at et område eksisterer og er blevet ændret.
Sådanne effekter inddrages pt. ikke i de samfunds-
økonomiske analyser af infrastrukturprojekter. Men
det betyder ikke, at de ikke har nogen værdi for per-
sonerne, som anvender området eller for samfundet
som helhed. Det må f.eks. formodes, at etablering af
en ny bypark vil bidrage positivt til den samfunds-
økonomiske effekt i form af rekreative ydelser.
39
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0040.png
BeRegnIng AF InTeRn RenTe og neTTonUTIDSVÆRDI
Beregning af intern rente
og nettonutidsværdi
De samfundsøkonomiske beregninger er gennemført
med modellen TeReSA 6.0. Den samfundsøkonomi-
ske analyse er gennemført på baggrund af analyser
med ørestadstrafikmodellen (oTM) omkring trafi-
kantgevinster, eksterne effekter, som blev beregnet
med enVI, samt et anlægsoverslag. I beregningen
følges ”Manual for samfundsøkonomisk analyse på
transportområdet” (Transportministeriet, 2015).
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så
mange omkostninger og effekter knyttet til projek-
tet som muligt - i kroner og øre, så effekterne bliver
sammenlignelige. I beregningerne indgår blandt
andet brugereffekter i form af rejsetidsgevinster,
anlægsomkostninger og gener i anlægsperioden.
Derudover beregnes effekter af ændringer i uheld,
støj og klimapåvirkning.
nedenstående tabel viser hovedresultaterne af den
samfundsøkonomiske analyse. Som det fremgår, så
er udbygningsprojektet ikke samfundsøkonomisk
rentabelt med de inkluderede effekter, da nettonu-
tidsværdien er negativ (270 og 253 millioner kroner).
Den interne rente kan dermed ikke beregnes.
Resultaterne i tabellen afspejler en lav Co
2
-pris.
Foretages beregningen med høj Co
2
-pris vil netto-
nutidsværdien være -269 mio. kr. ved nordlig løsning
og -250 mio. kr. ved sydlig løsning.
Udover omkostningerne til anlæg er det primært
brugereffekterne i form af øget rejsetid, der bidrager
til de negative effekter. De primære positive effekter
skyldes besparelsen i drift- og vedligeholdelsesom-
kostninger. Desuden er der en gevinst på cirka 52 og
58 mio. kr. som følge af den reducerede støj.
Sydlig løsning
-253
Kan ikke beregnes
Ikke relevant
Nordlig løsning
I alt nettonutidsværdi (nnV)
Intern rente
nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
-271
Kan ikke beregnes
Ikke relevant
Tabel 7. Samfundsøkonomiske effekter, hovedresultater i mio. DKK. Beregningsår 2023 i 2023-priser
Høj og lav CO
2
pris i samfundsøkonomiske beregninger
Den lave Co
2
pris er baseret på den internationale kvotepris for Co2. I 2030 er den vurderet til
at være omkring 1.000 kr. pr. ton Co2. Den høje Co2 pris er baseret på Klimarådets vurdering af,
hvad der skal til for at nå den danske 70 pct. målsætninger for reduktion af Co2 udledningen i
2030. I 2030 er vurderingen at denne skal være på omkring 2.000 kr. pr. ton Co2. De samfunds-
økonomiske hovedresultater afrapporteres med begge Co2 priser.
40
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0041.png
BeRegnIng AF InTeRn RenTe og neTTonUTIDSVÆRDI
Følsomhedsanalyse
Der er blevet foretaget en følsomhedsberegning,
som afspejler 25 pct. lavere anlægsomkostninger, og
en der afspejler, at tidstabet er 50 pct. mindre end i
hovedscenarierne.
Resultaterne af følsomhedsberegningerne viser, at
selv med en væsentlig reduktion af anlægsomkost-
ningerne vil en delvis nedrivning af Bispeengbuen
ikke være rentabel. Trafikanterne oplever et væsent-
ligt tidstab i forbindelse med en delvis nedrivning af
Bispeengbuen. Antages dette tidstab at være halvt
så stort som i hovedscenariet, vil samfundsøkonomi-
en fortsat have en negativ nettonutidsværdi.
Metode til beregning af samfundsøkonomi
omkostninger og effekter opgøres over 50 år efter åbning. Der beregnes tre resultatparametre:
nettonutidsværdien er værdien i dag af summen af alle omkostninger og gevinster i de kommen-
de år. Teknisk beregnes værdien ved at tilbageskrive effekterne med diskonteringsrenten, som er
3,5 pct. de første 35 år, og derefter 2,5 pct.. et projekt er rentabelt, hvis nutidsværdien er positiv.
Det betyder, at summen af alle fremtidige omkostninger – både til anlæg og drift, men også om-
kostninger ift. støj, miljø, mv – opvejes af de positive gevinster samfundet vinder ved projektet.
Intern rente er det samfundsøkonomiske afkast, som projektet giver. Det kan sammenlignes med
et afkast på en investering. Hvis den interne rente er lig med diskonteringsrenten, så giver pro-
jektet lige netop en nettonutidsværdi på nul. er den interne rente over diskonteringsrenten, får
man en positiv nettonutidsværdi – man får et med andre ord et større afkast end der kræves, og
dermed et overskud. Med en skiftende diskonteringsrente over årene (se ovenfor), er der ingen
helt fast grænse for hvilken intern rente der skal til, for at et projekt giver samfundsøkonomisk
overskud (dvs. at det er rentabelt), men i praksis er grænsen lidt under 3,5 pct.
nettogevinst pr. offentlig krone er kort fortalt den samfundsøkonomiske gevinst, man får for hver
investeret offentlig krone. Det udregnes teknisk som nettonutidsværdien divideret med nutids-
værdien af offentlige nettoomkostninger (typisk omkostninger til anlæg og drift, samt afgiftsæn-
dringer). Den beregnes kun, hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
41
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0042.png
DelVIS neDRIVnIng elleR FUlD neDRIVnIng
Delvis nedrivning eller
fuld nedrivning
I forundersøgelsens kommissorium for en delvis ned-
rivning af Bispeengbuen blev der bedt om at perspek-
tivere denne løsning i forhold til en fuld nedrivning,
hvor trafikken lægges i en tunnel, på baggrund af de
eksisterende analyser vedrørende en fuld nedrivning
af Bispeengbuen, som Københavns Kommune og Fre-
deriksberg Kommune tidligere har fået gennemført.
I dette afsnit fremhæves fordele og ulemper imellem
løsningen som indeholder en delvis nedrivning af
Bispeengbuen og en tunnelløsning, hvor Bispeeng-
buen nedrives fuldt. På baggrund af kommunernes
overordnede analyser af tunnelløsninger og statens
forundersøgelse af en delvis nedrivning er der kigget
på forskelle med hensyn til anlægsøkonomi, gener i
anlægsfasen, varighed af anlægsperioden, støj, miljø-
belastning, Co2-udledning samt gener i anlægsfasen.
Kommunerne har i visionsoplæggets fase 1 udfoldet
to tunnelvarianter; en kort tunnel, hvor der er tunnel
fra Borups Plads til de eksisterende tunnelrør under
S-banen, og en lidt længere tunnel fra Borups Plads
til krydset Borups Allé/Hillerødgade.
Sammenligningen af de indledende undersøgelser
viser, at tunnelløsningen i forhold til en delvis ned-
rivning vil give en række ulemper. Tunnelløsningen
vil være ca. 10 gange dyrere at anlægge og drifte,
Co2-udledningen vil være 10-20 gange større og det
vil tage ca. dobbelt så lang tid at anlægge tunnel-
løsningen. I anlægsfasen vil generne med hensyn til
støj og vibrationer være mere omfattende, og det vil
kræve større håndtering af forurenede jordmængder.
Trafikafviklingen i anlægsfasen forventes at være
mere påvirket ved tunnelløsningen, samtidig med at
anlægsperioden er længere for tunnelløsningen.
når projektet er anlagt, vil tunnelløsningen i forhold
til den delvise nedrivning give en bedre dæmpning
af trafikstøjen og en mere trafiksikker løsning, da
trafikken vil være retningsopdelt i hvert sit tunnelrør.
Tunnelløsningen giver også mulighed for at fasthol-
de den skiltede hastighed til 60 km/t, hvor den i den
delvis nedrivning sænkes til 50 km/t.
Læs mere
På projektets hjemmeside findes en række baggrunddokumenter
om de tekniske løsninger, miljøforhold, støjforhold mm. Her kan du
også finde flere visualiseringer af løsningerne.
www.vejdirektoratet.dk/Bispeengbuen
42
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
DelVIS neDRIVnIng elleR FUlD neDRIVnIng
43
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Vejdirektoratets resumérapport om forundersøgelsen af projektet om delvis nedrivning af Bispeeng-buen, fra transportministeren
2803724_0044.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet