Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2803207_0001.png
Høringsnotat til kommuner
Idéfasehøring | Ny bane Aarhus-Silkeborg
og Opgradering af overkørsel 56
Version 1.0
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0002.png
Indledning
Dette høringsnotat omhandler en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg samt
opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg.
Banedanmark afholdt en idefasehøring i efteråret 2022, hvor alle interesserede blev
opfordret til at indsende ideer og forslag til projekterne.
I forbindelse med høringen modtog Banedanmark tre høringssvar fra kommunerne
Aarhus, Skanderborg og Silkeborg samt Region Midtjylland, som alle berøres af
projekterne. Nedenfor fremgår Banedanmarks kommentarer til de tre høringssvar fra
kommunerne og regionen.
Side 1/6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0003.png
Kommentar til fælles høringssvar fra Aarhus,
Skanderborg og Silkeborg Kommune samt Region
Midtjylland af 7. oktober 2022
Banedanmark takker for den generelle støtte til projektet, som høringssvaret
udtrykker. Banedanmark kan bekræfte, at projektet er baseret på en
enkeltsporsløsning, som forbinder Aarhus og Silkeborg, jf. projektets kommissorium.
Ydermere skal Banedanmark afdække om linjeføringernes tracéer er egnet til en
senere opgradering til dobbeltspor samt undersøge potentielle stationer.
Side 2/6
Flere stop på linjeføringen
Banedanmark har noteret, at kommunerne langs den nye bane mellem Aarhus og
Silkeborg ønsker nye stationer, der kan betjene de bysamfund, som banen måtte
berøre. Ifølge kommissoriet for opgaven skal Banedanmark undersøge en ny
enkeltsporet bane. Givet kapaciteten på en enkeltsporet bane vil flere standsninger
medføre en mindre rejsetidsbesparelse mellem Aarhus og Silkeborg, end det var
forudsat i Trafikstyrelsens forundersøgelse fra 2016, der danner baggrund for
beslutningen om at igangsætte projektet. Togene vil dog under alle omstændigheder
skulle standse for at krydse hinanden et sted på den enkeltsporede bane, og her har
Banedanmark undersøgt den nye bane med en station i Galten, hvor muligheden for
at krydse tog vil være til stede.
Figur 1:
Illustration af en krydsningsstation med eller uden passagerudveksling på en
enkeltsporet bane.
Banedanmark gennemfører også en perspektiverende belysning af konsekvenser ved
flere standsninger på strækningen. Der er ud fra køreplans-/driftsmæssige
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0004.png
betragtninger undersøgt trinbræt i Harlev, Låsby og Hårup. Disse undersøgelser har
dels været gennemført for at kortlægge de køretidsmæssige konsekvenser (køretid og
frekvens) af flere standsninger, dels til brug for dimensionerings- og designmæssige
forhold – fx behovet for ekstra infrastruktur, hvis der skal standses flere steder på
strækningen.
Belysningen af yderligere togstop er således en gennemgang af, hvilken køreplan der
vil være mulig rent teknisk, og med hvilken frekvens strækningen kan betjenes i regi
af denne køreplan.
Hvis det besluttes politisk, at de videre undersøgelser skal omfatte muligheder for flere
stationer eller trinbræt på strækningen, vil der i størst muligt omfang blive foretaget
grundige oplandsanalyser for udpegede byudviklingsområder.
Side 3/6
Dobbeltsporsløsning
Kommissoriet giver Banedanmark til opgave at undersøge en enkeltsporet jernbane.
Som en del af den indledende undersøgelsesfase, som dette høringsnotat er en del af,
skal Banedanmark afdække om de respektive linjeføringers tracéer er egnet til en
senere opgradering til dobbeltspor,
Det er korrekt, at der er andre muligheder for trafikering på et dobbeltspor end på et
enkeltspor, som er givet af den 100 pct. ekstra kapacitet, dobbeltsporet giver. Den
aktuelle undersøgelse skal belyse, hvilken trafikering som en enkeltsporet løsning kan
give på strækningen.
Aarhus kommunes trafikmodel
Banedanmark er i dialog med Aarhus Kommune om deres trafikmodel.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0005.png
Kommentar til fælles høringssvar fra Skanderborg og
Silkeborg kommuner af 12. oktober 2022
Linjeføring C1
Som led i høringen bliver alle høringssvar offentliggjort. I den forbindelse fremlægges
det også, hvilke løsninger de forskellige kommuner og andre interessenter støtter. I
beslutningsgrundlaget, som forelægges forligskredsen, er der lagt op til at fremlægge
i alt seks løsninger, hvorefter der skal træffes politisk beslutning om, hvilke løsninger
der arbejdes videre med.
Side 4/6
Opretholde drift over Ry
Banedanmark udarbejder køreplanseksempler på forskellige linjeføringer. En del af
køreplansarbejdet går ud på at skabe den bedste køreplan på den givne linjeføring. I
køreplansarbejdet kigges der også på forudsætninger for halvtimesdriften over Ry.
Forpladser og nye stationer
Banedanmark ser frem til en dialog om forpladser senere i projektet, når det politisk
er besluttet, hvilke linjeføringer der skal arbejdes videre med.
Overkørsel 56
Banedanmark undersøger en række løsninger i forbindelse med overkørsel 56 i
Silkeborg by, og Banedanmark er i dialog med Silkeborg Kommune om analysen af
disse. En af de undersøgte løsninger er den, hvor overkørsel 56 løses ved at føre
jernbanen helt under Frederiksberggade, som Silkeborg Kommune anbefaler.
Nedgravning af jernbanen i Silkeborg by
Der er afsat midler til at få gennemført en ekstern vurdering af det indkomne forslag
om nedgravning af banen gennem Silkeborg by og Silkeborg Station. Der vil derfor
komme en særskilt vurdering af forslaget, som vil blive forelagt forligskredsen bag
Infrastrukturplan 2035.
I overslaget over anlægsøkonomien (Ny Anlægsbudgettering) tages der ikke stilling til
finansieringen, herunder heller ikke eventuelle indtægter.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0006.png
Kommentar til Aarhus Kommunes høringssvar af
28. oktober 2022
Dobbeltspor og byudvikling
Banedanmark har noteret sig, at den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg er et
projekt, som er højt prioriteret af Aarhus Kommune. Aarhus Kommune vurderer, at den
nye bane har et stort potentiale til at understøtte den byudvikling, der planlægges
med i Aarhus Kommune i forhold til bysamfundene Harlev-Framlev, Aarslev, Brabrand
og Åbyhøj. Aarhus Kommune vurderer at stationer i disse bysamfund vil give bedre
adgang til grøn kollektiv trafik, hvilket vil reducere trængslen på vejnettet, og øge
attraktiviteten af de pågældende bysamfund.
For at muliggøre flere stationer, og samtidig opretholde hurtig rejsetid, stabilitet og
fleksibilitet, er det Aarhus Kommunes holdning, at banen bør etableres som en
dobbeltsporet løsning.
Banedanmark er med kommissoriet blevet bedt om at undersøge en enkeltsporet
jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Som en del af denne indledende undersøgelse
skal Banedanmarks afdække om de respektive linjeføringers tracéer er egnet til en
senere opgradering til dobbeltspor. Banedanmark vil undersøge eventuelle stationer
indenfor undersøgelsesområdet, samt perspektivere til, hvad det generelt vil koste at
forberede strækningen mellem Aarhus og Silkeborg til senere anlæggelse af
dobbeltspor.
Side 5/6
Harlev og Årslev
Banedanmark vurderer linjeføringer i et bredt område, ligesom de forskellige løsninger
vurderes ud fra en lang række parametre. Banedanmark er opmærksom på, at Aarhus
Kommune har udlagt en række byudviklingsområder og helst ikke ser, at
linjeføringerne løber igennem disse områder.
Det vil være en politisk beslutning, om der skal anlægges en station i Harlev.
Banedanmark noterer sig, hvor Aarhus Kommune anser en station som bedst placeret.
Banedanmark noterer sig også, at Aarhus Kommune ser store perspektiver i oplandet
til en eventuel station i Harlev, og at kommunen ser gode muligheder for at oprette
cykelstier til stationen.
Brabrand Station
Banedanmarks undersøgelse omhandler en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og
Silkeborg. Den nye bane foreslås at ville grene fra den eksisterende bane mellem
Aarhus og Langå umiddelbart vest for Brabrand. Den kommende Brabrand Station vil
således blive anlagt på den eksisterende bane og ligger derfor udenfor
undersøgelsesområdet for dette projekt. Den nye Brabrand Station er som særskilt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803207_0007.png
projekt vedtaget i den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035. Derfor vil der blive
undersøgt en station i Brabrand, men det bliver ikke gennemført som del af dette
projekt, og det er endnu ikke besluttet, om toget mellem Aarhus og Silkeborg skal
stoppe på stationen eller om det er togene til/fra Viborg, der vil skulle stoppe ved en
station i Brabrand.
Det ligger uden for Banedanmarks mandat at beslutte, hvornår der skal træffes
beslutning om Brabrand Station, men Aarhus Kommunes ønsker videregives som del
af nærværende høringsnotat.
Side 6/6
Ny station i Åbyhøj
Banedanmark tager til efterretning, at Aarhus Kommune ønsker, at Banedanmark
undersøger en station i Åbyhøj. Åbyhøj ligger på den eksisterende bane og ligger
således udenfor projektets undersøgelsesområde og er ej heller omfattet af
kommissoriet for ny bane mellem Aarhus og Silkeborg, hvorfor Banedanmark ikke har
mandat til at undersøge stationen som del af nærværende undersøgelse.