Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2803206_0001.png
Høringsnotat
Idéfasehøring | Ny bane Aarhus-Silkeborg
og Opgradering af overkørsel 56
Version 1.0
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0002.png
Indledning
Dette høringsnotat omhandler en ny bane
mellem Aarhus og Silkeborg, og opgradering
af overkørsel 56 i Silkeborg.
Høringen markerer en meget tidlig fase i
projekterne, hvor der er blevet indhentet
kommentarer om forhold, der bør tages
hensyn til i de videre undersøgelser.
Høringen blev afholdt fra den 15. september
2022 til den 16. oktober 2022. I
høringsperioden blev der afholdt tre
borgermøder, hvor projektet blev forklaret, og
der kunne stilles spørgsmål til projektet.
Der afholdes flere høringer senere i processen,
når der er truffet politisk beslutning om, hvilke
løsninger der skal undersøges i næste fase.
Dette høringsnotat opsummerer de indkomne
høringssvar og Banedanmarks bemærkninger
til dem.
Der er modtaget i alt 144 høringssvar i den
offentlige høring. De fleste høringssvar er fra
privatpersoner, men der er også modtaget
høringssvar fra kommuner, foreninger og
organisationer.
Enkelte høringssvar er afgivet på vegne af flere
personer.
Side 1/30
Indhold i høringssvarene
De i alt 144 høringssvar omhandler følgende overordnede emner:
Enkeltspor og dobbeltspor
Banen generelt
Linjeføringer generelt
Linjeføring C1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0003.png
Linjeføring C3 og C4
Overkørsel 56
Sejs-Svejbæk
Låsby
Galten
Harlev-Framlev
Årslev
Brabrand
Åbyhøj
Arealforhold
Kollektiv trafik
Rejsetid
Trafikering
Natur
Drikkevand
Side 2/30
Rekreative interesser
Støjgener
Samfundsøkonomi
Politisk proces
Økonomi
Flere høringssvar hilser en styrkelse af den lokale kollektive trafik velkommen, mens
andre er mere skeptiske over nødvendigheden af en ny bane. De fleste høringssvar
præsenterer en række holdninger til de tre løsninger, der blev behandlet i
Trafikstyrelsens forundersøgelse i 2016: C1, C3 og C4. Hertil kommer en række
kommentarer, der knytter sig til eventuelle stop undervejs på den nye bane.
Flertallet af høringssvarene foretrækker C1 linjeføringen og pointerer, at de
foretrækker en linjeføring langs motorvejen.
Flere høringssvar fremhæver vigtigheden af, at den nuværende bane over Ry ikke
bliver forringet med færre afgange.
En del høringssvar pointerer det store byudviklingspotentiale langs banen, såfremt der
kommer flere stop ved nye stationer. Beliggenheden af disse nye stationer, er der
kommet mange forslag til.
Høringssvarene indkredser også en række bekymringer, bl.a. angående projektets
påvirkning af naturen og banens barriereeffekt.
Banedanmarks bemærkninger
Banedanmark vil gerne takke for de mange indsendte høringssvar.
Kommissoriet for undersøgelsen har fastlagt, at Banedanmark skal starte med en
indledende undersøgelsesfase, hvor der på et overordnet niveau sker en vurdering af
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0004.png
mulige linjeføringer herunder linjeføringerne C1, C3 og C4 fra Trafikstyrelsens
forundersøgelse i 2016.
Side 3/30
Banedanmark er desuden blevet bedt om at undersøge effekten af flere stationer i
forhold til mulige køreplaner og køretidsgevinster samt afdække, om linjeføringernes
tracéer er egnet til en senere opgradering til dobbeltspor.
De fremlagte muligheder er derfor principper for linjeføringer, men de mange
høringssvar er med til at kvalificere de mulige løsninger og har indgået som en del af
den undersøgelse, Banedanmark har foretaget. Undersøgelsen munder ud i et
beslutningsgrundlag, som er det materiale politikerne får forelagt, når de skal beslutte,
hvilke linjeføringer Banedanmark skal arbejde videre med.
Banedanmark har ikke mandat til at inddrage alle pointer fra alle høringssvarene, da
en del omhandler løsninger, som er udenfor undersøgelsesområdet eller omhandler
transportmidler som Banedanmark ikke laver undersøgelser for, fx letbaner og busser.
Banedanmark er desuden blevet
bedt om at undersøge løsninger
af de trafikale udfordringer i
forbindelse med overkørsel 56 i
Silkeborg midtby.
Mange borgere har tilkendegivet
deres mening og bekymring om
enkelte løsninger og dem takker
Banedanmark for og ser frem til
den forsatte proces i belysningen
af løsninger mellem Aarhus og
Silkeborg.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0005.png
Høringsnotat
Enkeltspor og dobbeltspor
21B, 25B og 102K (Aarhus Kommune) glæder sig over, at der udbygges jernbaner
generelt og især mellem Aarhus og Silkeborg.
48B finder det ubegribeligt, at der skal bygges en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg.
20B, 21B, 45B, 56B, 102K (Aarhus Kommune) mener, at dobbeltspor vil være at
foretrække, da det giver mulighed for hyppigere togdrift mellem Aarhus og Silkeborg,
men forhåbentlig også med Herning.
27B ønsker, at man udbygger den eksisterende jernbane til dobbeltspor til det sted,
hvor den enkeltsporede bane ville skulle grene fra (C3 og C4).
21B påpeger, at enkeltsporede løsninger er mere skrøbelige, og pointerer at flere kan
blive betjent på en dobbeltsporsløsning samtidig med, at der køres hurtigtog. 21B
mener, at en enkeltsporet bane vil være dyrere at opgradere senere frem for at bygge
den dobbeltsporede fra starten. 21B har erfaring fra letbanen, og påpeger at man nu
snakker om at opgradere til dobbeltspor, men at det havde været billigere og bedre
at anlægge dobbeltspor med det samme.
50B mener, at der kun bør anlægges en enkeltsporet bane, som skal befærdes med
el-tog, og at banen
ikke
må forberedes til, at der senere kan bygges to spor og køres
godstog.
51F er en borgergruppe, der har 1553 underskrivere. De anbefaler, at der anlægges en
dobbeltsporet jernbane med flere stop undervejs, så et langt større opland kan få gavn
af jernbanestrækningen, ligesom det vil gøre det muligt både at køre den hurtigere
linje og den langsommere linje, som betjener alle byer undervejs. Hvis der anlægges
en enkeltsporet jernbane, ønsker borgergruppen at den anlægges, så den senere kan
udbygges til dobbeltspor. Borgergruppen har lavet en undersøgelse blandt
underskriverne, som viser at de ville benytte en station fortrinsvis til fritidsaktiviteter,
forbindelse til større stationer og arbejde. Undersøgelsen viser samtidig, at
størstedelen af underskriverne vil rejse mod Aarhus.
93B mener, at en tosporet bane bør anlægges og mener, at man burde have anlagt
den, da man anlagde motorvejen.
Silkeborg, Skanderborg og Aarhus kommuner samt Region Midtjylland har sendt et
samlet høringssvar (108K). I høringssvaret giver de udtryk for stor glæde over, at en ny
bane mellem Aarhus og Silkeborg er med i Infrastrukturplan 2035. De roser projektet
for at have stor betydning for at binde regionen sammen fra Herning i vest til Aarhus
i øst.
Side 4/30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0006.png
108K noterer sig, at løsningen fra Trafikstyrelsen er forslået som en enkeltsporsløsning
med stop i Silkeborg, Galten og Aarhus. Med afsæt i kommunernes forventning til
vækst i området, opfordrer de til, at der ligeledes undersøges en dobbeltsporsløsning
med flere stationer og bredere betjening på banen. De påpeger, at en
dobbeltsporsløsning giver mere regularitet, fleksibilitet og kapacitet i togdriften. De
ønsker ligeledes, at der undersøges stop i Åbyhøj, Brabrand, Harlev-Framlev, Låsby og
Hårup. De mener blandt andet, at dette vil indfri banens potentiale til at understøtte
bæredygtig byudvikling og grøn mobilitetsadfærd. Ligeledes ønsker både 35B, 57F og
108K, at der i de kommende driftsoplæg for den eksisterende bane over Ry
opretholdes halvtimesdrift. De anfører, at der forventes en befolkningsvækst i Ry på
20% frem til 2030.
140B understreger vigtigheden af en fremtidssikret jernbane med dobbeltspor, da
man ellers risikerer at afskære sig fra at øge antal afgange i fremtiden.
Side 5/30
Banedanmarks kommentarer
Af forligskredsen bag aftalen om Infrastrukturplan 2035 har Banedanmark fået til
opgave at undersøge en enkeltsporet bane mellem Aarhus og Silkeborg. Banen er
planlagt betjent med batteritog. Banedanmark er desuden blevet bedt om at afdække
om linjeføringernes tracéer er egnet til en senere opgradering til dobbeltspor.
Det er korrekt, at med en dobbeltsporet bane vil det, jævnfør Trafikstyrelsens
forundersøgelse, være muligt at betjene strækningen med både to gennemkørende tog
i timen og to tog, der betjener de bysamfund, der ligger langs den nye bane. En
enkeltsporet bane med en anden trafikering vil dog også være i stand til at betjene andre
stationer undervejs.
De afsatte midler til at undersøge banen tager udgangspunkt i en enkeltsporet bane, og
en undersøgelse af en dobbeltsporet bane vil skulle besluttes af forligskredsen bag
undersøgelsen.
Banen generelt
20B mener, at man bør forsætte Letbanen til Silkeborg og dermed udbygge
letbanenettet, så det vil være første etape af en S-bane i Øst. 36B mener, at den nye
bane kun vil give fordele for folk, der bor i Galten, og at man derfor i stedet bør
forlænge den eksisterende letbane til Galten.
102K (Aarhus Kommune) påpeger, at byudviklingen i Harlev-Framlev, Aarslev,
Brabrand og Åbyhøj er meget afhængigt af om der er banebetjening og samtidig vil
det have en trængselsreducerende effekt på vejnettet i Aarhus.
35B mener, at en bane skal anlægges hvor der er byer og ellers vil det være spild af
penge. Derfor mener 35B, at der skal stoppes i alle byer undervejs.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0007.png
101B og 128B mener, at en linjeføring til den nuværende Silkeborg station ikke
imødekommer fremtidens behov om en strategisk bedre placeret banegård mod nord,
hvor hovedparten af arbejdspladserne i fremtiden vil være. 101B påpeger, at boliger
og erhverv alle vil befinde sig mellem 5 og 10 km fra den nuværende banegård. Der
vil derfor være et behov for en banegård i nord og 101B påpeger at tidgevinsten på
14 minutter hurtigt bliver brugt hvis pendlerne skal bruge op til en halv time på at
komme fra stationen til arbejdspladsen.
131B spørger, om der vil etableres overkørsler af veje med bomme, eller vil løsningen
udelukkende bestå af broer/tunneller, hvis banen bliver anlagt.
Side 6/30
Banedanmarks kommentarer
Det er korrekt, at der kunne tænkes andre løsninger, hvor det i stedet for en jernbane,
var en letbane, der betjente strækningen. Forligskredsen bag undersøgelsen har valgt at
projektet skal undersøges, som en enkeltsporet jernbane, og det er således
udgangspunktet for den undersøgelse, som gennemføres nu.
Det er ikke en del af undersøgelsen at se på en ny station nord for Silkeborg.
Undersøgelsen er tilrettelagt som en undersøgelse af linjeføringer indenfor en meget
bred korridor – men som dog har Silkeborg Station og Aarhus H som endemål.
Alle der rejser med tog mellem Silkeborg Station og Aarhus H vil kunne opnå den samme
rejsetidsbesparelse, hvis den nye bane etableres, uagtet hvor langt fra banen de bor eller
arbejder.
Når en ny bane anlægges gennem et landskab, vil den krydse en række veje. Disse veje
vil enten blive krydset med en bro eller en tunnel, eller de vil blive omlagt eller nedlagt
afhængigt af trafikmængde.
Linjeføringer, generelt
8B, 22B og 29B kommenterer på de indledende kort fra Trafikstyrelsen, hvor banen
slår to sving væk fra motorvejen ved Galten og Låsby. Dette påpeger 8B vil ødelægge
mange markers arrondering og være til ulempe for de lokale. I stedet foreslår 8B og
22B, at banen efter Klank krydser motorvejen før Danish Agro og kører på sydsiden af
motorvejen helt til Låsby.
18B anbefaler, at en fremtidig jernbane bliver placeret nord om Framlev by for at
reducere støjgener.
108K (Silkeborg, Skanderborg kommune) vil i de kommende undersøgelser have
særlig fokus på, hvordan kommende stationer i Hårup, Låsby og Galten kan
understøttes bedst fra kommunernes side bl.a. med byudvikling, p-pladser,
stationsforpladser og sammenhæng til øvrig offentlig transport.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0008.png
134B spørger til, hvor der påtænkes at gøre stop, og om der er en plan for at tog skal
stoppe i nogle af byerne, som de passerer.
Side 7/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmarks opgave er at undersøge mulige linjeføringer mellem Silkeborg og Aarhus
herunder de tre løsninger, C1, C3 og C4 fra Trafikstyrelsens forundersøgelse fra 2016.
Når linjeføringerne overordnet er fastlagt, vil der foregå en nærmere analyse og
optimering af linjeføringen. En linjeføring vurderes ud fra alle de parametre der er data
på, og efterfølgende gennemføres undersøgelser for at kvalificere disse data.
Linjeføringerne bestemmes ud fra et samlet billede af ulemper og fordele ved den enkelte
løsning.
Det er værdifuldt allerede på et tidligt tidspunkt at have en dialog med kommunen om
stationsområdet ved de mulige stationer. Banedanmark har undersøgt den
enkeltsporede bane med en station i Galten, hvor togene kan krydse hinanden.
Banedanmark har derudover undersøgt de køreplanstekniske muligheder for stationer i
Hårup, Låsby og Harlev, men den endelige beslutning om stationer træffes af politikerne.
Linjeføring C1
1B, 2B, 10B, 11B, 12B, 13B, 15B, 16B, 17B, 23F, 31B, 37B, 39B, 41B, 42B, 43B, 44F, 45B,
55B, 59B, 60B, 61B, 63B, 68B, 71B, 73B, 82B, 83B, 84B, 89B, 93B, 95B, 99B, 103B, 104B,
105B, 106B, 110B, 111B, 112B, 113B, 114B, 119B, 120B, 121B, 122B, 126B, 127B, 143B
mener, at C1 langs motorvejen og Nordskovvej er bedst.
54F mener, at C1 er den mindst ringe løsning af de fremlagte.
2B påpeger, at en senere udbygning uden om Silkeborg centrum vil være en fordel for
gods fra Aarhus til Herning. 31B og 63B taler for C1, som det mest bæredygtige valg,
der kan gennemføres uden ødelæggende indgreb på naturen.
12B, 44F og 45B mener, at der med fordel kan etableres et stoppested nærved
pendler-parkeringspladsen ved motorvejen. 12B mener at C1, som linjeføring vil sørge
for, at man kan undgå unødvendig fældning af Linå Vesterskov (som er fredskov) og
samtidig sikre, at Sejs-Svejbæk kan fortsætte sin positive vækst, som Silkeborg
Kommunes tredjestørste byområde.
Med håb om bevarelse af Linå Vesterskov, er det 91B’s ønske at få C1 med i næste
undersøgelsesfase (VVM).
44F har lavet en undersøgelse, som viser at 94% af 617 borgere i lokalområdet støtter
C1-linjeføringen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0009.png
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark anerkender, at mange støtter op om C1 linjeføringen. I den indledende
undersøgelse har Banedanmark i en bred korridor undersøgt linjeføringer, herunder C1,
C3 og C4 fra Trafikstyrelsen forundersøgelse fra 2016. C1, C3 og C4 er sammen med
andre linjeføringer, som Banedanmark har fundet relevante, fremlagt i et
beslutningsgrundlag til politisk beslutning. Det vil således være en politisk beslutning,
hvilke løsninger der skal undersøges på fase 2 niveau i henhold til Ny
Anlægsbudgettering herunder miljøkonsekvensvurderes.
Natura 2000, og naturen som helhed, er et vigtigt parameter, når de forskellige løsninger
vurderes. Det indgår i vurderingen af løsningerne, som en del af de miljømæssige hensyn.
Side 8/30
Linjeføring C1
73B er bekymret for nedskæring i afgange på den eksisterende linje, negative
indvirkninger på natur og miljø, samt trafikale udfordringer.
76B bemærker, at C1 kan afbøde konsekvenserne af eventuelle støjgener, da
baneføringen alligevel vil blive overdøvet af den parallelt løbende motorvej.
78B modsætter sig linjeføringsforslagene C3 og C4. 78B synes i det hele taget, at det
er hverken gennemtænkt eller hensigtsmæssigt, at tog af den kaliber, skal passere
forbi daginstitutioner, da det vil medføre gener for børnene. I stedet håber 78B, at C1
bliver taget i betragtning, da denne linjeføring vil have mindre påvirkning.
80B noterer sig, at det lokalpolitiske ønske om at føre den nye bane (C1) uden om
Sejs-Svejbæk, vil forlænge nyanlægget med godt syv kilometer (20-25%). Det vil
sandsynligvis fordyre projektet og forringe mulighederne for at lave dobbeltspor på
dele af strækningen inden for den økonomiske ramme. I stedet anbefales det, at sporet
mellem Silkeborg og Svejbæk Station bliver genbrugt og at dele af strækningen øst
for Sejs-Svejbæk udvides til dobbeltspor.
81B fremsætter, som det eneste krav til den nye bane, at forbindelsen føres under
Frederiksberggade og videre til Hårup, langs Nordskovvej og derefter langs
motorvejen til Aarhus. Ved at anlægge fremtidige togstrækninger parallelt med
motorvejene - i lighed med togbanen fra København til Korsør - er det 81B’s opfattelse,
at store besparelser kan opnås, hvis der på dele af strækningen kræves støjværn.
Endelig vil det ikke give mening, hverken økonomisk eller moralsk at bibeholde
banestrækningen fra Silkeborg til Ry, for blot at samle få passagerer op i Laven.
86B foreslår, at den kommende linjeføring løber langs motorvejen, hvor den kan
kobles på i Brabrand og videre til Årslev med efterfølgende stop i Harlev syd for
motorvejen. Dette er fordi, at indbyggerne i Harlev og omegn har nem adgang til den
placering. Hvis ikke Harlev tildeles en station, så ønskes heller ikke en linjeføring nær
Harlev, da togkørsel blot vil være til stor gene og belastning i boligområdet. Alternativt
kunne en anden linjeføring etableres omkring Herskind – Sjelle, påpeger 86B.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0010.png
44F, 55B og 92B er ikke tilhængere af baneprojektet, som grundlaget fremlægges.
Men, hvis det skal gennemføres, så vil C1 være at foretrække. De angiver som
begrundelse, at C1 giver bedre muligheder for betjening af nye boligområder nord for
Silkeborg.
96B påpeger, at til en lokal afstemning havde et overvejende flertal af indbyggerne i
Sejs-Svejbæk stemt for C1 linjeføringen.
44F, 45B og 99B mener, at C1 skåner indbyggere i Sejs-Svejbæk for støjgener og
krænker ikke Natura 2000 området i samme omfang som de øvrige to linjeføringer.
Samtidig påpeger 99B, at C1 ikke forværrer jernbanens barrievirkninger yderligere. C1
passerer et mindre område parallelt med motorvejen, mens C3 og C4 passerer et ca.
4 gange så langt Natura 2000 areal nær ved, og sideløbende med Remstrup Å
(Gudenå). 99B bemærker, at passagerer fra Silkeborg Nord, lettere vil kunne betjenes,
hvis en station blev etableret i Hårup på C1 linjeføringen. I fremtiden vil C1 lettere
kunne udbygges sammenlignet med linjeføringerne gennem Sejs-Svejbæk, hvor et
eventuelt dobbeltspor vil kræve massiv ekspropriering og medføre støjgener.
104B spørger, om C1 kunne lægges helt om fra Bording, over Bolshøj Huse, syd om
Skægkær og etablere en ny station ved krydsning af Rute 52 og motorvej 15 mellem
Skægkær og Balle i Silkeborg. Spørgeren har vedlagt en skitsetegning af et nyt tracé
fra Bording til Aarhus over Galten med placering af en ny station i Silkeborg Nord.
104B mener, at en omlægning af tracéet fra Bording vil løse et trafikalt problem med
at krydse motorvejen inden tilslutningen på eksisterende banetrace ved Brabrand.
Side 9/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for de mange argumenter for C1 linjeføringen, samt variationer
som betjener andre bysamfund.
C1 er en af i alt 6 løsninger, der nu er forelagt forligskredsen til politisk beslutning.
Forslag om at starte den nye bane vest for Silkeborg ligger udenfor projektets
undersøgelsesområde og er derfor ikke undersøgt.
Linjeføring C3 og C4
2B og 54F påpeger, at disse linjeføringer vil udnytte kapaciteten på strækningen
Svejbæk-Silkeborg og at linjeføringerne dermed vil betyde en begrænsning for den
eksisterende bane. 15B mener, at disse linjeføringer vil ødelægge Sejs-Svejbæk
charmen.
23F, 43B og 54F påpeger, at man med disse løsninger risikerer at reducere borgerne i
Sejs-Svejbæks adgang til Linå Vesterskov. 23F påpeger, at man ikke bør overveje en
linjeføring, som går igennem et område som kommunen har defineret som
bevaringsværdigt landskab, med særlige drikkevandsinteresser og beskyttet natur.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0011.png
Både det kommunale og nationale fokus med at beskytte og bevare vores eksisterende
natur og skovarealer vil ikke blive mødt med linjeføringerne C3 og C4.
42B og 71B stiller sig i særdeleshed kritisk an mod linjeføringsforslagene C3 og C4,
hvis anlæggelse gennem Linå Vesterskov ville være en natur- og miljømæssig
uoprettelig gerning.
77B bakker op om C3 og C4, dog under forudsætning af, at den nye bane passerer
Svejbæk Station.
Efter 80B’s mening, ser det umiddelbart ud til, at C4 er den mest naturskånsomme
løsning af de tre forslåede linjeføringer. Såfremt der vælges en linjeføring igennem
Sejs-Svejbæk, er det for 80B afgørende, at stop etableres på Svejbæk Station og at
jernbanen ikke udvides til dobbeltspor på grund af ekspropriationer. 80B ønsker
samtidig, at overgange i byen forbliver åbne og at støjværn ikke sættes op.
45B, 55B og 92B fraråder gennemførelsen af C3 og C4, som to linjeføringer med størst
ødelæggende konsekvenser for områdernes naturværdier, men også for de mange
borgere, som vil blive påført gener af forskellig karakter, herunder støj og forøgede
bomtider. Sejs-Svejbæk er i forvejen udfordret af dens beliggenhed og manglede
muligheder for trafikal udvikling, hvorfor øget togdrift igennem byen med C3 og C4,
vil kun forværre flaskehalsen ved byens tre indfaldsveje.
Som den største lodsejer på C3-linjeføringen udtrykker 93B bekymring over de natur-
og bymæssige konsekvenser det vil få, hvis linjeføringerne C3 og C4 gennemskærer
Sejs-Svejbæk og Linå Vesterskov. 93B opfordrer til at hensynet til natur og bysamfund
ikke må overskygges af økonomi.
44F og 95B gør opmærksom på, at en afgørende og potentielt altødelæggende
beslutning kan bremse den gode byudvikling i Sejs-Svejbæk og splitte byen yderligere
i to dele med linjeføringerne C3 og C4. Konsekvenserne ved C3 og C4 vil afspejle sig i
massiv ekspropriation af ejendomme langs linjeføringerne, større støj- og trafikgener
på grund af øgede bomtider, samt tiltagende utryghed ved hurtigkørende tog. 95B
advarer om, at statens kortsigtede økonomiske incitamenter ikke må være
udslagsgivende i sagen.
45B, 55B og 104B fraråder videreførelsen af C4 og C3 som mulige linjeføringer med
store negative konsekvenser for indbyggerne i Sejs-Svejbæk.
Side 10/30
Banedanmarks kommentarer
I næste fase vil de udvalgte linjeføringer blive undersøgt på en række parametre, hvor
naturinteresser er en af de ting, som vil blive undersøgt til bunds ved hjælp af
kortmaterialer og biologer, som laver feltundersøgelser i området. Linjeføringerne vil
også blive undersøgt på en række andre parametre, og det vil være en samlet vægtning
af alle parametre, som vil kunne udgøre grundlaget for en politisk beslutning om en
linjeføring.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0012.png
Side 11/30
Overkørsel 56
108K (Silkeborg Kommune) anbefaler, at overkørsel 56 løses ved at føre jernbanen
under Frederiksberggade.
108K (Silkeborg Kommune) påpeger, at en nedgravning vil medføre at jernbanen ikke
er en barriere i midtbyen som den er i dag.
125B ser med bekymring på, at området ved Århusvej/Nordskovvejen vil blive påvirket
af C1. 125B udbygger idéoplægget ”Skøn på Silkeborg” med bidrag til, hvordan
baneterrænet i Silkeborg kan gribes anderledes an. 125B foreslår en metrolignende
løsning, hvor banen graves ned hele vejen igennem Nordskoven, langs Nordskovvejen,
så banestrækningen først kommer op i niveau med Herning motorvejen. 125B
anerkender dog, at denne løsning er dyrere, men fordelene opvejer langt de øgede
omkostninger, idet en enkelt- og dobbeltsporet løsning kan bygges uden større
indgriben i natur og biodiversitet. 125B pointerer, at nedgravningen af banelegemet
igennem Silkeborg løser få, men væsentlige udfordringer; tog kan opretholde en
hastighed over 50 km/t uden at forstyrre biodiversitet (flagermusene); støjgener for
borgerne, som bor på strækningen langs C1, begrænses; og de trafikale udfordringer
ved overkørsel 56 løses med en bane under jorden. Lignende løsning kan
implementeres på linjeføringerne C3 og C4, hvor baneføringen skulle strække sig
igennem Linå Vesterskov.
Banedanmarks kommentarer
Frederiksberggade har igennem mange år været et sted, hvor det er svært at designe en
god løsning til krydsning af banen uden en overkørsel med bomme. Det skyldes, at
Frederiksberggadekrydset er et stort kryds, der ikke nemt kan hæves eller sænkes.
Samtidig er Silkeborg Station og Remstrup Å anlægstekniske bindinger, som gør det
svært at hæve eller sænke jernbanen.
Banedanmark har fået til opgave at analysere mulighederne i forhold til vejkrydset
grundigt. I dette arbejde er Banedanmark i dialog med Silkeborg Kommune og vil bruge
Silkeborg Kommunes vejdata i de videre undersøgelser. Banedanmark har modtaget et
forslag fra borgergruppen ”Skøn på Silkeborg”, og denne løsning er særskilt blevet
gransket.
Sejs-Svejbæk
3B, 4B, 10B, 11B, 16B og 31B udtrykker modstand mod en ny jernbane og påpeger at
en linjeføring som f.eks. C3 vil gennemskære byen og naturen med en del gener til
følge. 4B mener desuden, at øget trafik på banen vil medføre yderligere kødannelse
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0013.png
på Borgdalsvej i myldretiden. 10B udtrykker bekymring over, om en bane igennem
Sejs-Svejbæk vil have store konsekvenser for skolevejene og sikkerheden for børnene
i eventuelle krydsninger af banen.
41B og 44F påpeger, at der stort set ikke er nogen pendlere fra Sejs-Svejbæk i dag, og
at et nyt stop, eller udvidet drift igennem byen slet ikke giver mening i forhold til
mængden af passagerer.
12B, 23F, 31B og 41B påpeger, at det er problematisk at banen skærer igennem byen
hvilket medfører, at al trafik skal igennem vejkrydset ved skolen. Hvis trafikken stiger
på strækningen, vil det give yderligere problemer i ”peak hours”.
23F mener, at man skal undersøge den ekstra ventetid ved bommene, som borgerne
i Sejs-Svejbæk får i forhold til den tidsgevinst der er for de rejsende med toget fra
Sejs-Svejbæk.
34B og 73B påpeger, at gode togforhold bl.a. har bidraget til den øgede tilstrømning
af borgere i Sejs-Svejbæk. Men udsigterne til nedskæringer i afgange på den
eksisterende bane over Ry har fået 44F og 73B til at råbe op om, at den nye jernbane
ikke kun skal komme borgere i Silkeborg til gode.
41B og 76B gør ligeledes opmærksom på, at trafikbelastningen i lyskrydset ved
Borgdalsvej, Tyttebærvej og Julsøvej, vil blive yderligere tynget i
spidsbelastningsperioder, hvis bomanlæggene skal gå ned hver 10 minut i ca. 2-3
minutter per gang for seks toge i timen. Efter et udførligt regnestykke, vurderer 76B,
at bommene sammenlagt skal være nede mellem 12-18 minutter pr. time, altså 20 til
30 procent af tiden. Det vurderes derfor, at myldretidstrafikken i Sejs-Svejbæk ikke kan
afvikles effektivt mellem bommenedgangene, hvis der fremadrettet skal køre seks tog
i timen igennem byen.
31B, 44F og 92B påpeger, at en station i Hårup også vil være attraktiv for Sejs-Svejbæk
og for andre beboelsesområder i det nordlige og østlige Silkeborg. 31B, 37B, 46F og
47B tilslutter sig et forslag om at omdanne den eksisterende bane mellem Laven og
Silkeborg til en natursti. I stedet foreslås det at slutte den eksisterende bane fra
Skanderborg til den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg nord for Laven, hvor togene
vil blive ført ind til Silkeborg med C1, og hvor et stop i Hårup skal erstatte en nedlagt
Svejbæk Station. Ideen bag forslaget er bl.a. at skabe attraktive og rekreative områder
omkring Silkeborgsøerne.
99B mener, at ved C3 og C4, vil et øget antal gennemgående og hurtigkørende tog
gennem Sejs-Svejbæk, gøre det besværligt, at krydse jernbanen trygt.
80B anbefaler en linjeføring, der muliggør en tilkobling af Svejbæk Station på den nye
bane.
83B mener, at flere tog igennem Sejs-Svejbæk vil belaste togovergangene yderligere
i byen, hvilket vil medføre en væsentlig negativ indflydelse på afvikling af den øvrige
trafik. 83B pointerer, at indbyggerne i Sejs-Svejbæk vil blive hårdt påvirket af behovet
Side 12/30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0014.png
for ekspropriation, hvis det politisk besluttes at jernbanen skal udvides til dobbeltspor
ifm. en senere hastighedsopgradering til 200 km/t.
94F foretrækker linjeføring C1, da banen omkring Sejs-Svejbæk ellers skal have op til
6 togpassager i timen. Ifølge 94F vil dette bevirke en yderligere trafikal belastning i de
tre vejoverføringer (Lyngårdsvej, Kildevej og Borgdalsvej).
108K (Silkeborg, Skanderborg kommune) mener, at en undersøgelse af C3 bør
indeholde en analyse af, hvorvidt stationen i Sejs-Svejbæk bør flyttes, så den endnu
bedre kan betjene Sejs-Svejbæk og Hårup.
Side 13/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark er blevet bedt om at undersøge en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus
og Silkeborg. På nuværende tidspunkt i undersøgelsen præsenteres der 6 løsninger til
forligskredsens beslutning, som efterfølgende tager stilling til, hvilke der skal arbejdes
videre med. Tre af disse løsninger er allerede beskrevet i grove træk, hvoraf to af disse
mulige løsninger benytter den eksisterende bane fra Sejs-Svejbæk ind til Silkeborg. Hvis
en af disse løsninger bliver valgt, vil det betyde, at der ville komme flere tog gennem
byen. Som udgangspunkt vil man ikke opgradere den eksisterende bane som led i
undersøgelsen, og derfor vil det stadig være de eksisterende overkørsler, som skal stå for
krydsningen af jernbanen.
Da de enkelte køreplaner først bliver besluttet senere, er det for tidligt at regne på, hvor
lang nedetiden på bommene er ved den enkelte overkørsel.
Banedanmark har ingen planer om, at dele af den eksisterende bane skal nedlægges, og
det indgår heller ikke i kommissoriet for undersøgelsen. Det fremgår af kommissoriet, at
formålet med undersøgelsen er at reducere rejsetiden fra Herning og Silkeborg til Aarhus.
Forslaget om at nedlægge dele af den eksisterende bane bidrager ikke til dette.
Banedanmark vurderer ikke, at en flytning af stationen i Svejbæk til Hårup vil forbedre
den kollektive trafikbetjening i området, da en station i Hårup ikke vurderes at have et
større opland end den eksisterende station i Svejbæk. Et stationsopland anses
almindeligvis at være en afstand på maksimalt 1.500-2.000 meter fra boliger og
arbejdspladser til stationen.
Låsby
48B mener, at en ny jernbane skal betjene alle byer på ruten, men allerhelst Låsby.
Såfremt der ikke kommer stop i Låsby, mener 48B, at borgerne her (2200 beboere) bør
kompenseres med samlet 1 mia. kr.
87B er pendler fra det nordlige Silkeborg til Aarhus Midtby og hilser den nye bane
velkommen. 87B har dog fravalgt togtransport på grund af bøvl med at komme ind til
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0015.png
den nærliggende station. 87B forklarer, at vedkommende kan lokkes til at lade bilen
stå hjemme, hvis en station etableres ved Låsby.
56B og 88B mener, at Låsby er et trafikalt knudepunkt mellem Hammel, Skanderborg,
Ry og Silkeborg. 56B og 88B undrer sig over, at man ikke påtænker et stop i Låsby,
særligt fordi mange borgere pendler dagligt til både Aarhus, Silkeborg og Herning fra
Låsby. Med en station i Låsby vil rejsende måske overveje tog frem for bil som det
mest praktiske valg.
123F udtrykker manglende interesse for en ny jernbane, fordi de foreslåede løsninger
er hverken økonomisk forsvarlige eller forudset til at stoppe i Låsby. Selvom 123F
noterer sig, at Låsby ikke er verdens navle, har byen alligevel en strategisk god
placering i jernbanenettet, hvor 3 trafikerede veje krydser hinanden. I stedet ønsker
48, 54F og 123F, at man styrker busdriften på motorvejen mellem Aarhus og Herning
frem for at bygge nye jernbaner, som kun vil medføre støjgener og ødelæggelse af
natur. 123F finder således ingen rimelig grund til at støtte op om en ny linjeføring, som
ikke gør stop i (nærheden af) Låsby.
56B og 133B henstiller til, at Banedanmark tilgodeser nuværende og kommende
borgere i Låsby og omegn med et trinbræt.
141B retter kritik mod planerne om at lægge jord til en ny jernbane i Låsby.
Side 14/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark er blevet bedt om at undersøge en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus
og Silkeborg, hvor togene får behov for at krydse hinanden undervejs.
Banedanmark undersøger om det køreplansteknisk kan lade sig gøre at stoppe i flere
byer med en enkeltsporet jernbane (f.eks. i Låsby). Banedanmark har endnu ikke lavet
deciderede oplandsanalyser eller miljøvurderinger af de mulige stationsplaceringer.
Banedanmark er ligeledes blevet bedt om at afdække om linjeføringernes tracéer er
egnet til en senere opgradering til dobbeltspor. Såfremt Banedanmark skal igangsætte
en fuld fase 2 undersøgelse i henhold til Ny Anlægsbudgettering af en dobbeltsporet
jernbane og stationer, vil det kræve at forligskredsen udvider Banedanmarks mandat til
at undersøge sådanne løsninger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0016.png
Galten
40F, 65B, 139B og 142B tager vel imod en ny togstation til Galten. 51F er en
borgergruppe, der har 1553 underskrivere. De anbefaler en station i Galten-Skovby og
har skitseret forslaget på følgende kort. De mener, at placeringen er perfekt i forhold
til at sikre relativ lille støjpåvirkning af naboerne, gode muligheder for parkeringsplads
og dermed et godt bud på en pendlerstation.
Side 15/30
142B gør opmærksom på et stort, attraktivt areal i Skanderborg Kommunes ejerskab,
syd for hovedvejen A-15 mellem Aarhus og Silkeborg, kunne umiddelbart være
interessant at undersøge til dette formål.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark undersøger en station i Galten, hvor togene kan krydse på den
enkeltsporede bane. Der undersøges forskellige beliggenheder til en sådan station, men
Banedanmark takker for forslagene som vil blive vurderet.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0017.png
Harlev-Framlev
De nuværende transportmuligheder i Skovby opfylder ikke 66B’s behov, hvorfor bil er
det foretrukne valg. 66B ser derfor frem til at der etableres stoppesteder i de
mellemliggende byer på strækningen mellem Aarhus og Silkeborg.
49F, 53F og 79B ser positivt på en ny bane, der styrker dækning af den kollektive trafik
mellem Harlev-Framlev og Aarhus og Silkeborg, men betinger dog sin støtte til
projektet. 49F, 53F og 79B understreger, at støtten er betinget af, at der på
strækningen Brabrand-Skovby skal vælges en linjeføring langs Herningmotorvejen.
49F, 53F, 58B og 79B begrunder det med, at der er størst behov for en linjeføring her,
men også, at det skal forhindre, at naturlandskab, landbrug og landsbyer i og omkring
Lyngbygård ådal belastes af yderligere en trafikkorridor. 79B slår samtidig fast, at en
ny bane kan kun komme borgerne til gode, hvis en station etableres i Harlev-Framlev.
49F og 102K (Aarhus Kommune) påpeger, at Harlev-Framlev er udpeget til byudvikling
med flere boliger og mere erhverv. 102K (Aarhus Kommune) arbejder på en lokalplan
for et erhvervsområde på i alt 183 ha nord for Harlev.
Syd for Herningmotorvejen er 102K (Aarhus Kommune) i gang med at udarbejde en
helhedsplan for boliger i Ny Harlev. Arealet omfatter 276 ha.
Side 16/30
102K (Aarhus Kommune) ønsker, at en kommende linjeføring undgår at gennemskære
byudviklingsområderne og foreslår en linjeføring langs motorvejen.
50B og 102K advarer mod, at linjeføringen føres nord om det planlagte
erhvervsområde – da der så vil være for langt til boligområderne fra en eventuel
station. Ligeledes vil en linjeføring syd for det nye boligområde betyde at færre
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0018.png
pendlere, som kommer til at arbejde i den kommende erhversområde vil kunne
benytte en eventuel station.
102K (Aarhus kommune) ønsker en station i Harlev/Framlev og foreslår en
stationsplacering som er markeret på kortet med en ring. Dog ønsker de særligt fokus
på trafiksikre krydsningsmuligheder for gående og cyklister på tværs af motorvej og
jernbane.
50B og 140B ønsker sig et trinbræt i Harlev/Framlev.
Side 17/30
Banedanmarks kommentarer:
Banedanmarks oplæg indeholder en station i Galten, men undersøger desuden
perspektiverne i andre stationer på ruten. Dette bliver undersøgt med udgangspunkt i,
hvor det giver mening at lade togene krydse på en enkeltsporet bane. Hvilke stationer
der skal undersøges i en miljøkonsekvensvurdering, skal det besluttes politisk.
Banedanmark noterer sig Aarhus Kommunes ønsker til en kommende linjeføring,
herunder specificeringen af de mulige byudviklingsområder. Det er netop den type
information, der blandt andet vil indgå i overvejelserne for et linjeføringsforløb.
I forhold til krydsning af jernbanen vil der blive anlagt trafiksikre krydsninger af
jernbanen – som oftest er i forbindelse med krydsende veje.
Årslev
24F mener, at der skal kigges nærmere på et stop i Årslev pga. øget vækst i området.
I Lyngby er borgerne indespærret af motorvejen og jernbanen, og hvis de skal
indespærres yderligere, ønsker de en station.
97B mener, at en udfletning ved Årslev er ønskværdig, da banen bliver kortere. Man
undgår en tidligere losseplads og sparer ligeledes tid ved ikke først at svinge mod
nord. 97B mener samtidig, at man bør anlægge en parkeringsplads i forbindelse med
en station i Årslev. 97B foreslår en tunnel under Silkeborgvej i samarbejde med
kommunen.
102K (Aarhus Kommune) er i gang med en byudvikling af området ved Årslev og
fremfører at også dette område ville have stor gavn af en station.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark blevet bedt om at undersøge mulige linjeføringer til en enkeltsporet
jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Uanset løsning er der ikke på nuværende
tidspunkt lagt op til en station i Årslev – alene af den årsag, at Banedanmarks mandat
kun rækker til at undersøge en nyanlagt enkeltsporet jernbane.
Årslev ligger på den
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0019.png
eksisterende bane mellem Århus og Langå og er derfor ikke en del af Banedanmarks
undersøgelsesområde.
Side 18/30
Brabrand
2B mener, at der med Aarhus Kommunes planer om at etablere BTR forbindelse
mellem Brabrand og Aarhus Universitetshospital også vil være behov for en station i
Brabrand.
52F påpeger, at Brabrand-Årslev er i vækst, og mener derfor at der bør indtænkes en
placering af Brabrand Station.
69B føler sig forfordelt af Banedanmarks beslutning om genåbningen af en række
stationer i de mindre byer ved Aalborg og på Fyn, som i øvrigt har et langt mindre
befolkningsgrundlag, end de vestlige forstæder, hvis adgang til jernbanetrafik, i
forvejen er for ringe. 69B kommer derfor med et opråb til Banedanmark om endelig at
få bygget en togstation i Brabrand på strækningen mellem Aarhus og Silkeborg.
102K (Aarhus Kommune) udtrykker glæde over, at Brabrand er med i Infrastrukturplan
2035. Men ønsker samtidig at stationsprojektet ved Brabrand fremrykkes.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmarks undersøgelse omhandler en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og
Silkeborg. Brabrand Station vil ligge på den eksisterende bane før toget mod Silkeborg
grener fra det nuværende jernbanenet. Brabrand Station er som særskilt projekt vedtaget
i den politiske aftale Infrastrukturplan 2035. Der vil derfor blive undersøgt en station i
Brabrand, men det bliver ikke gennemført som en del af dette projekt, og det er endnu
ikke besluttet, om toget mellem Aarhus og Silkeborg skal stoppe på stationen.
Åbyhøj
102K (Aarhus Kommune) ønsker desuden en ny station i Åbyhøj som er et
byudviklingsområde i Aarhus kommune.
Banedanmarks kommentarer
En station i Åbyhøj vil ligge på den eksisterende bane før toget mod Silkeborg grener fra
til den nye Aarhus-Silkeborg bane. Det eksisterende jernbanenet er ikke en del af
undersøgelsesområdet for dette projekt, hvorfor en station i Åbyhøj heller ikke er en del
af dette undersøgelsesområde.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0020.png
Arealforhold
9B, som repræsenterer Lyngbygård Gods, udtrykker bekymring for, om godsets
marker bliver overskåret af en kommende jernbane. Såfremt godsets jorde
gennemskæres, mener 9B, at det vil kræve en tunnel eller en bro hvor større
landbrugsmaskiner kan krydse banen. 9B anfører, at afståelse af jord, vil betyde at
godset ikke kan drives videre i den nuværende form.
Side 19/30
Banedanmarks kommentarer
Når der bygges en ny jernbane gennem det åbne landskab, vil den gennemskære
marker, og nogle jordbesiddere vil ende med at have jord på begge sider af banen. Dette
er en kendt problematik for Banedanmark og kan løses på forskellige måder. For det
meste vil de broer, der bygges blive etableret så landbrugsmaskiner kan krydse dem.
Dette kan dog resultere i omvejskørsel for den enkelte lodsejer. Der kan dog også foregå
en omfordeling af jorde hvor lodsejere på hver side af banen bytter jord, så de sidder
tilbage med samlede marker. Dette vil ofte ske som en frivillig aftale, men det kan også
foregå gennem ekspropriation.
Kollektiv trafik
2B og 44F påpeger, at projektet er en fantastisk mulighed for at flytte rejsende til
kollektiv trafik.
80B glæder sig over, at den kollektive transport mellem Midt- og Østjylland, endelig
bliver fremtidssikret.
9B og 36B påpeger, at man burde lave en udbygning af Silkeborg motorvejen med et
3. spor som reserveres til miljøvenlige førerløse busser mellem Aarhus og Silkeborg.
71B, 85B, 94B, 113B, 118B, 124B og 132B mener desuden, at samme transportopgaver
kan løses mere miljøvenligt med hurtigbusruter, som ovenikøbet kan indføres langt
hurtigere til langt færre økonomiske omkostninger.
129B gør sig blot tre bemærkninger; C1 kan være en forlængelse af Aarhus Letbane til
Silkeborg; Natursti Resenbro – Silkeborg kan være en del af løsningen; og en eventuel
omstigning til jernbanenettet kan foregå ved Silkeborg Station.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmarks opgave er at undersøge en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og
Silkeborg. Det er ikke Banedanmarks opgave at vurdere om en motorvejsløsning eller
hurtigbusser vil være en mulighed.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0021.png
Rejsetid
2B mener, at det er vigtigere at mange mennesker bruger banen end kortere rejsetid
for færre brugere. 2B påpeger, at der i trafikplanlægning skal tages højde for
udgangspunkt og rejsens endemål og ikke kun i stationer.
2B har lavet en række beregninger, der konkluderer, at C3 kun giver fordele til dem
som arbejder i de to bycentre (Silkeborg og Aarhus).
18B påpeger, at ønsket om en 14 minutters besparelse, inklusiv ét stop på linjen, vil
medføre at de små bysamfund på strækningen ikke bliver betjent, men derimod kun
får alle generne ved en sådan togforbindelse. 30B mener til gengæld, at
tidsbesparelsen ved en ny bane vil blive mindre, fordi hun mener, at der vil blive anlagt
mange stationer på banen.
19B gør opmærksom på hvor store personlige konsekvenser det vil have for ham hvis
den nye togforbindelse reducerer betjening på den eksisterende bane. Desuden
mener 19B at kort transporttid mellem Silkeborg og Aarhus kun vil komme de få til
gode.
36B påpeger at det ikke er endeligt undersøgt om der er 14 minutters besparelse i
rejsetid. Det er derfor ikke tydeligt for 36B hvordan de 14 minutter er beregnet.
48B spørger hvor tidsbesparelsen regnes fra.
54F stiller sig tvivlende over for, om borgere nord for Silkeborg vil transportere sig til
stationen, og mener, at transporten til stationen skal medregnes. 54F mener samtidig
at projektet favoriserer borgerne i Silkeborg Midtby og ikke boligområderne i de
mindre samfund.
97B mener, at en bane bør betjene dem som bor langs med den, og ønsker derfor
flere lokale stop frem for hurtigtog mellem Aarhus og Silkeborg.
9B og 24F påpeger, at man kunne skaffe en tidsbesparelse på den nuværende jernbane
ved at nedlægge nogle af de nuværende stop. Dette ville spare milliarder og medføre
færre gener for mange hvor en ny jernbane skulle ligge.
130B takker Banedanmarks initiativ for at undersøge muligheden for en ny jernbane.
130B stiller sig dog alligevel tvivlende over for, om en ny bane er hensigtsmæssig, når
den eksisterende kan opgraderes. Hvis målet med en ny bane er at spare rejsetid
mellem Silkeborg og Aarhus, hvor meget rejsetid ville man egentlig kunne hente ved
at opgradere den nuværende jernbane med hurtigkørende el-tog, spørger 130B. 130B
påpeger ligeledes, at et skift i Skanderborg frem for i Aarhus, ville spare mange
rejsende fra Silkeborg/Herning langt mere tid. 130B spørger også, om der foreligger
skøn på konsekvenserne af togtrafikken, hvis den nye bane indebærer en halvering af
afgange fra Laven, Sejs-Svejbæk, Ry, Alken, Skanderborg, Hjørring, Viby J. osv. Endelig
spørger 130B, om den ekstra miljøbelastning er så meget mindre end den
Side 20/30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0022.png
miljøbelastning, man sparer ved mindre trafik mellem Silkeborg, Låsby, Galten og
Aarhus, når anlægsomkostningerne af den nye jernbane er indberegnet.
Side 21/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark har siden høringen undersøgt en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg
nærmere. Som en del af undersøgelsen indgik også samfundsøkonomiske analyser. Heri
indgik, blandt andet, en analyse af forskellige måder at betjene banen. Den
samfundsøkonomiske analyse indgår som en del af det oplæg til politisk beslutning. Heri
gør Banedanmark rede for fordele og ulemper ved forskellige måder at betjene banen.
Det vil være en politisk beslutning, hvor der skal etableres stationer på den nye bane.
Grunden til, at man endnu ikke kan beregne den endelige rejsetid, er, at det endnu ikke
er
besluttet,
hvilken
linjeføring
og
hvilke
stop
der
skal
være
undervejs.
Rejsetidsbesparelsen er hidtil antaget i forhold til den nuværende baneforbindelse
mellem Aarhus og Silkeborg. De forskellige linjeføringer vil medføre mindre forskelle i
rejsetid, men vurderingen af en rejsetidsbesparelse på 14 minutter er foretaget på C3
inklusiv et stop undervejs i Galten. Den endelige rejsetidsbesparelse vil kunne beregnes
igen, når der er valgt linjeføringer, og hvilke stop der skal gøres undervejs.
Det er korrekt, at man ved at springe standsninger over på den eksisterende bane
Silkeborg-Skanderborg-Aarhus vil kunne reducere rejsetiden mellem Silkeborg og
Aarhus. Dette ville give reduceret rejsetid til folk mellem Silkeborg og Aarhus. Dels findes
sådan et tog allerede i dag (Rex-toget), og det er i forhold til dette tog, at en ny
hurtigforbindelse via den nye bane vil kunne spare rejsende mellem Silkeborg og Århus
for 14 minutters rejsetid. Dels vil det betyde, at hvis Rex-toget stopper med at betjene
f.eks. Hørning og Viby Jylland, så vil det være andre tog, der skal betjene disse stationer,
med øget rejsetid for disse tog til følge.
Trafikering
6B, 7B, 62B, 75B, 109B, 114B, 115B mener, at en ny bane vil forringe den eksisterende
bane over Skanderborg og medføre, at flere langs denne strækning vil tage bilen. 36B
forventer en stor passagernedgang på den eksisterende bane over Ry og mener
samtidig, at man skal sikre sig at operatørerne vurderer, at det er rentabelt at drive
den nye jernbane.
44F mener, at C1 ikke vil være en konkurrent til de eksisterende forbindelser og
dermed vil det være mere sandsynligt at halvtimesdriften opretholdes på den
eksisterende bane.
70B håber, at halvtimesdriften bevares på den velfungerende sydlige strækning
mellem Aarhus og Silkeborg. I tilfælde af, at togdriften reduceres på den eksisterende
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0023.png
strækning, er det 70B’s stærke forventning, at de afledte konsekvenser af en sådan
beslutning, bliver grundigt analyseret og vurderet, så beslutningstagerne får mulighed
for at træffe beslutning på et oplyst grundlag.
74B ønsker at vide, om den nye bane er projekteret til mere end 2 tog pr. time i hver
retning. I så fald kan en S-togs lignende drift, med hyppigere afgange, end blot hver
halve time, være attraktivt mellem Aarhus og Silkeborg. Samtidig opfordrer 74B til at
undersøge muligheden for opstillingsspor eller vendespor på Silkeborg Station for at
afhjælpe effekterne af forsinkelser på de øvrige afgange.
75B advarer om, at nedskæringen i afgange på denne strækning, vil medføre
affolkning og yderligere belastning af indfaldsvejene til Silkeborg og Aarhus. Der
opfordres kraftigt til at en sådan plan ikke må videreføres uden en grundig, kvantitativ
undersøgelse af beboernes behov for togtransport i byerne på strækningen.
5B, 30B, 44F, 64B, 137B ønsker ikke at antallet af afgange over den eksisterende bane
nedsættes til 1 tog i timen.
Side 22/30
Banedanmarks kommentarer
I undersøgelsen af trafikeringen af den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg er
konsekvenserne for betjeningen af den eksisterende bane over Ry og Skanderborg
ligeledes undersøgt.
Betjeningen af den nye bane er som udgangspunkt to tog pr. time i hver retning. Da
Banedanmark har til opgave at undersøge en enkeltsporet bane, vil en betjening med
mere end to tog pr. time i hver retning ikke være realistisk.
I de løsninger, hvor den nye bane sluttes til den eksisterende bane ved Svejbæk Station,
skal togene fra de to baner dele spor over en strækning på ca. syv kilometer.
Trafikering forsat
12B påpeger, at det vil være en markant gene, at der køres højhastighedstog og
eventuelt gods gennem Sejs-Svejbæk. 12B ønsker, at fremtidig godstrafik om natten
kører gennem byen med så lav hastighed, at det ikke generer boligområderne.
14B, 26B, 28B, 138B påpeger, at det er bekymrende, at en ny løsning vil forringe den
eksisterende betjening. Det vil ifølge 14B, 36B og 138B gå ud over studerende og folk
med arbejde i de store byer og samtidig forringe velfærden i området, da adgangen
til speciallæger, sygehuse, fritidstilbud o. lign vil blive forringet. Tilmed vil huspriserne
langs de eksisterende stationer falde og medføre øget fraflytning. Dette vil samtidig
øge den individuelle biltrafik. 28B mener desuden, at Ry er attraktiv for turister som vil
blive mindre tiltrukket af området, hvis der er ringere togforbindelser.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0024.png
12B påpeger, at Sejs-Svejbæk er en pendler-by i vækst, og at det derfor er vigtigt med
god betjening af Sejs-Svejbæk enten ved det eksisterende stop eller ved et nyt stop i
Hårup, hvor det vil være oplagt at lave et stop ved pendlerparkeringen ved
motorvejen.
23F, 44F og 45B påpeger, at et stop i Hårup (C1) især vil have stor værdi for oplandet,
med let tilgang fra den nordøstlige del af Silkeborg by og kommune (herunder byer
som Resenbro, Voel, Hårup, Linå osv). Ved Hårup er der desuden mulighed for at lave
en stor pendlerparkeringsplads.
25B og 28B taler mod en forringelse af den eksisterende bane over Ry. De mener at
en sådan forringelse vil betyde, at flere vælger bilen eller fraflytter området. 57F
påpeger, at Ry er en by med 80% udpendlere og at en dårligere køreplan vil være
første skridt på vejen mod at nedlægge stationen.
Beregninger på de forskellige byområder som 102K (Aarhus Kommune) omtaler i sit
høringssvar er foretaget i Aarhus kommunes nye trafikmodel. Alle beregninger viser
et markant højere antal rejser fra de forslåede nye stationer end landstrafikmodellen,
som Trafikstyrelsen benyttede viser. Aarhus Kommunes egen trafikmodel er baseret
på landstrafikmodellen, men med en mere finmasket zoneinddeling. Aarhus Kommune
stiller sine beregninger til rådighed for Banedanmark i den kommende undersøgelse.
108K (Silkeborg, Skanderborg, Aarhus Kommune og Region Midtjylland) har ligeledes
sendt disse tal ind.
135B og 136B bifalder udvidelsen af den offentlige trafik i Østjylland. Men 135B
tilkendegiver dog misbilligelse over for udkastet til linjeføringen og de konsekvenser
det måtte medføre for nuværende pendlere som rejser via Ry og Skanderborg på
strækningen mellem Aarhus og Silkeborg. 135B opfordrer derfor stærkt til, at pendlere
fra Ry, der i øvrigt risikerer at blive ramt markant af nedsat togdrift, bliver tilgodeset i
et nyt udkast til en alternativ linjeføring.
Side 23/30
Banedanmarks kommentarer
De fleste nye baner bliver dimensioneret, så det er muligt at køre gods, men de
undersøgte linjeføringer for en ny bane Aarhus-Silkeborg er grundet højdeforskelle ikke
dimensioneret til gods, da banen vil have for høje stigningsgradienter til godstog. Hvis
der skal køre godstog mellem Aarhus og Silkeborg, vil det derfor skulle foregå på den
eksisterende bane over Ry.
I forhold til linjeføring C3 og C4 vil det sandsynligvis ikke være muligt at opretholde to
tog i timen på den eksisterende bane over Ry hele vejen til Silkeborg, givet at der i
køreplanen vil blive prioriteret et hurtigtog fra Aarhus til Silkeborg. Andre
linjeføringsmuligheder vil ikke nødvendigvis betyde, at der kommer det samme pres på
banenettet fra Sejs-Svejbæk til Silkeborg og det kan betyde en køreplan, der minder om
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0025.png
den i dag. Det skal dog understreges at køreplanen endnu ikke er fastlagt og vil afhænge
af mange ting. Der er ingen planer om at nedlægge stationer på den eksisterende bane
over Ry.
Banedanmark ser frem til et samarbejde med Aarhus Kommune og vil gerne se de
forudsætninger, der ligger til grund for Aarhus Kommunes trafikmodel.
Side 24/30
Natur
3B, 33B, 85B udtrykker bekymring over den påvirkning af naturen, som ny bane vil
have. 11B fremfører, at naturen omkring Silkeborg bliver til stadighed mere
fragmenteret. 11B og 33B påpeger, at fragmentering og ødelæggelse af habitater er
de allervigtigste faktorer i den igangværende biodiversitetskrise, og at en baneføring
gennem skoven vil være en alvorlig fragmentering af et unikt naturområde.
11B påpeger, at Silkeborg Kommune vil være Danmarks Outdoor hovedstad, og at de
derfor her bør sætte foden ned.
23F, 33B, 42B og 67B påpeger, at man ikke bør overveje en linjeføring (C3 og C4), som
går igennem et område som kommunen har defineret som bevaringsværdigt
landskab, med særlige drikkevandsinteresser og beskyttet natur.
42B påpeger, at linjeføring C3 vil gennemskære et skovstykke, hvor der arbejdes med
højere biodiversitet og PECF certificeret, fredskovpligtigt og en produktionsskov, der
binder store mængder CO2.
24F ønsker, at der bliver passet ekstra godt på den smukke og udsatte natur omkring
Lyngby.
31B og 73B bemærker, at de natur- og miljømæssige værdier risikerer at blive forringet
eller gå tabt for al fremtid, hvis C3 eller C4 bliver gennemført. En linjeføring gennem
Linå Vesterskov vil fragmentere et bevaringsværdigt landskab, hvorfor skovområdet
bør friholdes for byggeri og anlæg, påpeger 73B. I samme ombæring gøres der
opmærksom på, at staten i 2020 gjorde indsigelse mod Silkeborg Kommunes forslag
om at udlægge en del af skoven til beboelsesområde. Af Kommunens
miljøundersøgelse fremgår det at: ”Undersøgelsen
peger på væsentlige
miljøpåvirkninger i forhold til, at området i dag er skovbevokset og har et højt
naturindhold. Der er formentlig flagermus og flere rødlistede arter i området. Området
er en del af ”Grønt Danmarkskort” og fungerer som rekreativt område for befolkningen
i Svejbæk”.
31B, 46B og 47B tilslutter sig et forslag om at omdanne den eksisterende bane fra
Laven til Silkeborg til en natursti. Det foreslås at slutte den eksisterende bane fra
Skanderborg til den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg nord for Laven, hvor togene
vil blive ført ind til Silkeborg med C1, og hvor et stop i Hårup skal erstatte en nedlagt
Svejbæk Station.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0026.png
76B håber, at hensynet til natur og trafiksikkerhed, vil indgå i Banedanmarks vurdering
af baneføringens kommende placering. 76B opfordrer kraftigt til, at den kommende
linjeføring ikke projekteres gennem Sejs-Svejbæk. Bekymringen går på, at
anlæggelsen af C3 eller C4 vil indebære yderligere skovfældning i et område, der i
forvejen har været udsat for meget skovrydning over de sidste 5-6 år.
83B mener, at hverken C3 eller C4 kan gennemføres uden de store omkostninger for
naturen og indbyggerne i Sejs-Svejbæk. En linjeføring igennem Sejs-Svejbæk vil have
en særdeles skadelig miljøpåvirkning af naturen i Linå Vesterskov, hvor der i dag er et
stort sammenhængende skovområde med stor biodiversitet og rigt dyreliv.
86B opridser sine indsigelser mod den nye linjeføring i fem punkter: landskabet er
uberørt og har rigt natur- og dyreliv; området lider allerede af enorme støjgener fra
E45 og Silkeborgmotorvejen; landbrugsjord deles og det bliver mindre rentabelt at
drive erhverv i området; området indeholder store grundvands- og
drikkevandsressourcer; og Framlev By bliver afskåret mere fra Harlev By end hvad byen
i forvejen er på grund af Silkeborgmotorvejen.
89B påpeger, at en eventuel anlæggelse af C3 vil gennemskære ejendommen Linå
Vesterskov A/S, som er fredlovspligtig, PECF certificeret og delvist udlagt som urørt
skov, mens C1 naturmæssigt vil være det mest skånsomme valg, eftersom banen vil
løbe langs Nordskovvej.
100B ser med stor fortrøstning på mulighederne for at projektet finder rimelige
løsninger, der både tager hensyn til mennesket, men også skåner natur og miljø for
mere ødelæggelse.
107B ønsker, at der bliver undersøgt en tunnel på strækningen fra Julsøvej til Askhøjvej
igennem fredskoven. Begrundelsen lyder på, at togene vil kunne hæve farten i
tunnelen, og at det ville have minimal effekt på dyre- og plantelivet i skoven.
112B gør indsigelser mod planerne om at rydde mere af Danmarks smukkeste natur,
blot for at bygge en ny unødvendig parallel jernbane til den eksisterende, så enkelte
pendlere kan opnå et kvarters rejsetidsbesparelse. Selvom 112B nødigt ser en ny bane
blive anlagt på bekostning af naturen, lader 112B sig alligevel overtale, men kun på
betingelse af, at det bliver C1, da denne løsning kan gennemføres med mindst mulige
indgreb i natur og landskab.
Side 25/30
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark har fået til opgave at undersøge linjeføringer i en bred korridor mellem
Aarhus og Silkeborg, herunder linjeføringerne C1, C3 og C4 fra Trafikstyrelsens
forundersøgelse i 2016. Banedanmark har i alt identificeret 6 linjeføringer, der vurderes
så relevante, at de indgår i beslutningsoplægget, så der kan træffes politisk beslutning
om, hvilke linjeføringer der skal indgå i en miljøkonsekvensvurdering. Efter
miljøkonsekvensvurdering og yderligere detaljering af de undersøgte linjeføringer, kan
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0027.png
der træffes politisk beslutning om den endelige linjeføring for en ny bane mellem Aarhus
og Silkeborg.
Området øst for Silkeborg er præget af store naturværdier. Det kan derfor ikke undgås,
at en ny bane vil berøre naturværdier i dette område. I beslutningsoplægget indgår
naturværdierne med en overordnet beskrivelse baseret på eksisterende viden om naturen
og dens beskyttelse.
Banedanmark har ingen planer om, at dele af den eksisterende bane skal nedlægges, og
det indgår heller ikke i kommissoriet for undersøgelsen.
I forbindelse med den senere konkretisering og miljøkonsekvensvurdering af de udvalgte
linjeføringer, vil påvirkningen af naturværdierne blive yderligere undersøgt med
feltundersøgelser, og påvirkningen af naturværdierne vil blive beskrevet og vurderet
grundigt. Banedanmark vil på dette tidspunkt arbejde grundigt med at gøre
påvirkningen af naturværdierne mindst muligt ved projekttilpasninger og
afværgeforanstaltninger.
Angående at lave en tunnel under skoven vil en sådan løsning være meget bekostelig,
og så længe der er alternative linjeføringer, anses disse som mere realistiske.
Side 26/30
Drikkevand
8B og 22B påpeger, at Låsbys vandforsyning kommer fra to boringer i skoven lige syd
for Låsby og motorvejen og meget tæt på de foreløbige løsningers linjeføring.
Banedanmarks kommentarer
Banedanmark takker for opmærksomhedspunktet. Banedanmark vil i den kommende
undersøgelse være i dialog med kommunen om f.eks. drikkevandsinteresser i området. I
den efterfølgende miljøkonsekvensvurdering vil projektets påvirkning af
drikkevandsinteresser og drikkevandsanlæg blive beskrevet og vurderet.
Rekreative interesser
9B påpeger, at en gennemskæring af godsets landbrugsjord vil gå ud over
indtjeningsgrundlaget og dermed deres muligheder for at vedligeholde de fredede og
bevaringsværdige bygninger på godset.
9B påpeger, at det vil gå ud over de over 1000 gæster som godset har hvert år.
9B påpeger, at de besøgende på Lyngbygård Golf vil blive chikaneret af den
tætliggende jernbane.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0028.png
Banedanmarks kommentarer
Når linjeføringen engang er lagt fast, vil Banedanmark indgå i dialog med de lodsejere,
som enten skal afstå jord eller vil få en linjeføring meget tæt på. Hvis en lodsejer skal
afstå jord, vil dette som udgangspunkt ske ved ekspropriation. Der kan kun foretages
ekspropriation, hvis betingelserne i Grundlovens § 73 er opfyldt. Dette afgøres af
Ekspropriationskommissionen. Som led i ekspropriationen har lodsejer ret til erstatning
for det afståede areal.
I miljøkonsekvensrapporten af projektet vil påvirkningen af rekreative interesser blive
beskrevet og vurderet.
Side 27/30
Støjgener
10B, 16B, 17B er bekymret over støjgener langs banen, hvis der bygges bane, som
skærer igennem Sejs-Svejbæk. 18B er bekymret over de kumulative støjgener, såfremt
jernbanen ligges langs motorvejen. 32B er særligt bekymret over mulige støjgener
langs Remstrup Å. 50B er særligt bekymret over støjgener ved Framlev og ønsker et
støjværn sat op.
Hvis en jernbane placeres syd for Framlev by, vil 18B gøre opmærksom på behovet for
støjværn langs motorvejen/jernbanen og langs Randers/Skanderborg landevejen.
Banedanmarks kommentarer
Støj og andre gener langs banen vil indgå i både den indledende miljøkortlægning og
den kommende miljøkonsekvensvurdering.
I den kommende miljøkonsekvensvurdering vil støjgener blive beregnet for den
kommende jernbane. Denne beregning kan laves selv om jernbanen endnu ikke er
bygget, da man kender de tog der skal køre, landskabets topografi, husenes beliggenhed
osv. Denne beregning vil ligge til grund for, om der skal tilbydes støjreducerende tiltag
ved det enkelte hus, eller om der skal anlægges en støjskærm. I
miljøkonsekvensvurderingen vil de kumulative støjgener blive beskrevet og vurderet.
Samfundsøkonomi
18B påpeger, at der allerede er 3 forskellige måder at rejse mellem Aarhus og Silkeborg
(bus, X Bus og tog). Desuden er der to vejforbindelser. 18B efterlyser derfor en
behovsundersøgelse inden der planlægges flere forbindelser mellem de to byer.
44F påpeger, at Corona har medført, at flere arbejder hjemme to dage om ugen. 44F
mener derfor, at de samfundsøkonomiske parametre med passagergrundlag bør
vægte højere i selve samfundsøkonomien.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0029.png
Banedanmarks kommentarer
Grundlaget for behovsundersøgelsen foretages pba. den trafikmodel, som hele landet
bruger og som har data om alle nuværende rejsemønstre. Ud fra dette kan modellen
være med til at beregne, hvordan nye linjeføringer vil påvirke rejsemønstrene. For en ny
bane Aarhus-Silkeborg er denne analyse gennemført i den første forundersøgelse af
projektet, som Trafikstyrelsen gennemførte i 2016. Det næste skridt er at fastlægge
linjeføringer og herefter se, om udgiften til projektet modsvarer den effekt man forudser
projektet får.
Metoden, der benyttes, er fastlagt af Finansministeriet og Transportministeriet og
beregnes ens på alle transportprojekter. Såfremt der er færre passagerer, vil der være et
mindre grundlag for at anlægge en station.
Side 28/30
Politisk proces
10B mener, at høringen handler om demokrati, og at hvis der ikke tages hensyn til
markante ønsker hos de berørte borgere er høringssvar og borgerinddragelse en
omgang tom snak, der laves for syns skyld.
21B ønsker en dobbeltsporsløsning, og påpeger, at det er politikerne som har bestemt
at banen skal være enkeltsporet. 21B mener også, at Banedanmark skal ændre
politikernes holdning til dobbeltspor.
Banedanmarks kommentarer
Når forligskredsen ønsker en ny bane, sætter de gang i en undersøgelse. Denne
undersøgelse starter med en Idéfasehøring, som dette høringsnotet er et produkt af. I
denne fase indkalder Banedanmark kommentarer til projektet, som kan forbedre de
kommende undersøgelser. Den næste fase består af en politisk stillingtagen til hvilke
linjeføringer der skal undersøges nærmere i en miljøkonsekvensvurdering. Til brug for
beslutningen om hvilke linjeføringer der skal arbejdes videre med, forelægges
forligskredsen et beslutningsgrundlag.
I næste fase miljøkonsekvensvurderes de 1-3 linjeføringer, der arbejdes videre med, og
dette materiale sendes også i høring hos borgerne. Først herefter besluttes det politisk,
hvilken løsning skal gennemføres.
Banedanmark har fået opgave at undersøge en enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og
Silkeborg. I den forbindelse afdækker Banedanmark om linjeføringernes tracéer er egnet
til en senere opgradering til dobbeltspor. Banedanmark har ikke mandat til selv at
bestemme, hvilken løsning der arbejdes videre med.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0030.png
Økonomi
15B og 50B mener, at det er spild af penge for samfundet at ændre på den nuværende
linjeføring.
18B mener, at det er uansvarligt at bruge penge på en ny jernbane set i lyset af den
alvorlige situation som Danmark står i med mange aktuelle kriser.
41B, 44F og 45B mener ikke, at det er muligt at bygge jernbanen for de 2,1 mia. der er
afsat i 2023. På grund af økonomisk usikkerhed mener de at man bør gå efter den
bedste løsning (ifølge dem er det C1) og ikke den billigste. 56B, som repræsenterer
422 borgere i en underskriftindsamling, mener, at et projekt til 2,2 mia. er uambitiøst,
når der kun stiles efter at forbedre den kollektive trafik for nogen som allerede har
betjening. De mener derfor, at trafikken i stedet skal opprioriteres i den del af landet,
som ikke er betjent. 58B mener, at budgettet er urealistisk optimistisk.
44F appellerer til, at Banedanmark foreslår den bedste løsning og ikke blot den
billigste. De anfører, at terrænet medfører mange usikkerheder og at man bl.a. derfor
ikke kan regne med den hidtidige prissætning. 44F mener samtidig at det vil kræve
ekstra anlægsarbejder i Sejs-Svejbæk på vejnettet, når der ses på de samlede
løsninger. En udbygning fra en 1 sporet til en 2 sporet jernbane igennem Sejs-Svejbæk
til Silkeborg vil på sigt være uundgåeligt, mener 44F, og dette vil være en yderligere
post i anlægsøkonomien.
44F og 45B mener, at anlæggelsen og driften vil blive billigere hvis linjeføringen går
langs motorvejen.
108K (Silkeborg kommune) mener, at en samlet nedgravning af jernbanen på hele
strækningen mellem Frederiksberggade og Søndre Ringvej i Silkeborg vil medføre et
stort byudviklingspotentiale på det nuværende stationsareal, og at dette bør tages
med i en økonomivurdering af en nedgravning.
90B mener, at C1 bør undersøges ligeværdigt med C3 og C4. 90B opfordrer ligeledes
til at man bør lave en samfundsøkonomisk analyse af de samfundsmæssige fordele og
ulemper ved C1 vs. C3 – særligt i forhold til passagergrundlag og rejsetid.
98B mener, at det klinger temmelig hult at finansiere en tilsyneladende forbedring af
den offentlige transport ved at fjerne ét tog i timen på den nuværende sydbane. 98B
foreslår, at der bør fremlægges beregninger af faktiske omkostninger ved at bibeholde
to afgange i hver retning på den nuværende sydbane. Hvis en egentlig forbedring af
tilbuddet ønskes, vil det være oplagt at genindføre to stop i timen på alle stationer, så
strækningens potentiale til at fungere som nærbane for området sydvest for Aarhus
kan udnyttes, pointerer 98B. Der vil dog ikke være tale om forbedring, hvis ikke tog
standser i Låsby, Galten, Harlev og Brabrand.
Side 29/30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803206_0031.png
Banedanmarks kommentarer
Gennemførelsen af infrastrukturprojekter besluttes politisk på baggrund af den
undersøgelse, Banedanmark udfører. Det er forligskredsen, der træffer beslutning om
gennemførsel af et projekt.
Krydsningen af jernbanen ved Frederiksberggade umiddelbart inden Silkeborg Station er
blevet undersøgt. Banedanmark er i dialog med Silkeborg Kommune om de mulige
løsninger.
C1, C3 og C4 er de nuværende navngivne løsninger, der skal undersøges. Ud over dem
er der identificeret 3 linjeføringer mere. Alle disse er blevet vurderet på det samme
niveau, og der vil herefter træffes politisk beslutning om hvilke løsninger, der arbejdes
videre med i en fase 2 undersøgelse i henhold til Ny Anlægsbudgettering.
Finansieringen af anlæg af en ny bane vil komme fra Folketinget, ikke fra
billetindtægter fra driften. Grunden til, at det kan blive nødvendigt at køre færre tog
over Ry, er ikke økonomisk, men kapacitetsmæssigt begrundet, da strækningen Sejs-
Svejbæk til Silkeborg vil blive meget belastet. Hvis man indfører nye tog på
strækningen fra den nye bane med C3 og C4, er der ikke nødvendigvis plads til at
opretholde den nuværende drift over Ry.
Side 30/30