Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2803205_0001.png
Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
Indledende undersøgelsesfase
November 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0002.png
Indhold
Resumé
Baggrund
Politisk proces og beslutning
Beskrivelse af løsningerne
Løsning A: Hævet bane over sænket vej
Løsning B: Hævet vej over sænket bane
Løsning C: Vej i niveau over sænket bane
Løsning D: Vestlig vejhank
Trafikal påvirkning i anlægsfasen
Påvirkninger af miljøet
Anlægsøkonomi
Klimapåvirkning
Skøn på Silkeborg
Den videre proces
3
6
7
8
10
11
12
13
14
15
17
18
21
22
Banedanmark
Anlægsudvikling
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.bane.dk
2
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0003.png
Resumé
I den politiske aftale
Infrastrukturplan 2035
blev
det besluttet, at Banedanmark skulle undersøge en
opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg. I aftalen blev
der afsat 267 mio. kr. til løsningen, hvilket opregnet til
2024-priser er 325,5 mio. kr. Undersøgelsen sker på
baggrund af de ventetider for vejtrafikken, som over-
kørslen i dag forårsager på Frederiksberggade, Drew-
sensvej, Christian 8.s Vej og Nordskovvej, når toget
passerer og bommene går ned.
Løsningen af de vejtrafikale udfordringer i forbindelse
med overkørsel 56 kan udformes på flere måder. Bane-
danmark har i denne indledende undersøgelse afklaret
og skitseret de mulige løsninger med input fra Silke-
borg Kommune, for at tage hensyn til de kommunale
ønsker for stationsområdet
Alle løsninger er underlagt de samme bindinger, da
Silkeborg Station i vest og broen over Remstrup Å i øst
ikke kan ændres i højden uden at fordyre projektet
markant. Disse to bindinger sætter en begrænsning for,
hvor høj eller hvor lav en krydsning af vejen kan være
uden at banen bliver for stejl.
Løsningerne ser forskellige ud alt efter om man vælger
at vejen eller jernbanen skal føres på en bro over den
anden. Samtidig vil der være stor forskel på løsninger-
ne hvis man vælger at bevare enten vej eller bane i det
nuværende niveau. Dette giver følgende fire løsnings-
muligheder.
Undersøgelsen har behandlet mange løsninger, men i
dette beslutningsgrundlag præsenteres de fire bedste
i forhold til løsning af de vejtrafikale udfordringer. Med
afsæt i beslutningsgrundlaget skal det besluttes, hvilke
af de fire løsninger, der skal arbejdes videre med i næ-
ste fase og undersøges fuldt ud på NAB fase 2-niveau
herunder miljøkonsekvensvurderes.
A
B
C
D
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0004.png
I løsning A etableres krydsningen mellem vej og bane
ved, at banen bliver ført over vejen samtidig med, at
vejen bliver sænket. Da vejen sænkes, skal hele vej-
krydset på den nordlige side af jernbanen ligeledes
sænkes. Anlægsoverslaget for denne løsning er 277,4
mio. kr. Løsningen vil ikke medføre permanent arealer-
hvervelse, men der vil blive andre adgangsforhold til
nogle ejendomme og ændrede støjforhold. Rent visuelt
vil en hævning af banen have stor betydning for de
nærmeste naboer, hvor der potentielt vil opstå indbliks-
gener. I anlægsfasen vil der være store anlægsgener
for vejtrafikken samt spærring af banen i en længere
periode. Anlægsarbejdet vil medføre øgede vibrations-
og støjgener, så længe arbejde står på.
I løsning B etableres krydsningen mellem vej og bane
ved, at banen bliver sænket under vejen, samtidig med
at vejen bliver hævet. Da vejen hæves, skal den sydlige
del af vejkrydset ligeledes hæves, men det er ikke nød-
vendigt at højdejustere hele krydset som i løsning A.
Løsning B medfører nedrivning af stitunnelen ved Åha-
vevej. Anlægsoverslaget for denne løsning er 304,3
mio. kr. Rent visuelt vil en hævning af vejen have stor
betydning for de nærmeste naboer, hvor der potentielt
vil opstå indbliksgener. Der vil blive ændrede adgangs-
forhold, en større støjudbredelse og forandrede visuelle
forhold som følge af projektet. I anlægsfasen vil der
være store anlægsgener for vejtrafikken samt spær-
ring af banen i en længere periode. Anlægsarbejdet
vil medføre øgede vibrations- og støjgener, så længe
arbejdet står på.
I løsning C etableres krydsningen mellem vej og bane
ved at vejen vil være i samme niveau som i dag, sam-
tidig med at banen bliver sænket markant. På banen
vil dette medføre stigninger, der umuliggør at befare
strækningen mellem Skanderborg og Herning med
godstog i fremtiden. Løsningen medfører nedrivning
af stitunnelen ved Åhavevej. Anlægsoverslaget for
denne løsning er på 324,9 mio. kr. Løsning C vil have
en begrænset indflydelse på de nuværende trafikale
forhold og er Silkeborg Kommunes foretrukne løsning.
I anlægsfasen vil der være store anlægsgener samt
spærring af banen i en længere periode. Anlægsar-
bejdet vil medføre øgede vibrations- og støjgener, så
længe arbejdet står på.
I løsning D etableres en såkaldt vejhank, hvor den syd-
og nordgående vejtrafik flyttes til en ny krydsning af
banen vest for den eksisterende krydsning. Her føres
trafikken under banen og der anlægges et nyt lyskryds
samt sænkes veje i et stort område. Løsningen medfø-
rer, at der skal eksproprieres syv ejendomme på Jern-
banevej. Anlægsoverslaget for denne løsning er på
385,3 mio. kr. Fordelene ved at vælge denne løsning er,
at anlægsarbejdet i højere grad kan ske uden trafikale
gener for vej og bane, mens arbejdet står på. Løsnin-
gen vil give ændrede adgangsforhold og anlægsar-
bejdet vil medføre øgede vibrations- og støjgener, så
længe arbejdet står på.
Løsningerne kan opsummeres i nedenstående tabel.
Løsning
Løsning A
Hævet bane
over sænket vej
Løsning B
Hævet vej over
sænket bane
304,3 mio. kr.
-21,2 mio. kr.
Løsning C
Vej i niveau over
sænket bane
324,9 mio. kr.
-0,6 mio. kr.
Løsning D
Vestlig vejhank
385,3 mio. kr.
+59,8 mio. kr.
Anlægsoverslag
Difference til bevilling
277,4 mio. kr.
-48,1 mio. kr.
4
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0005.png
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0006.png
Baggrund
I centrum af Silkeborg ligger der en jernbaneoverkørsel
ved lyskrydset, hvor Frederiksberggade, Drewsensvej,
Christian 8.s Vej og Nordskovvej mødes. Overkørslen
ligger umiddelbart før Silkeborg Station mod øst og
hedder i Banedanmarks systemer ”overkørsel 56”. En
overkørsel er en betegnelse for et sted hvor en vej kryd-
ser banen i samme niveau som banen kører i.
Ved overkørsel 56 oplever vejtrafikken i dag venteti-
der, når overkørslen sikres, ved at bommene går ned,
og toget passerer på banen mellem Skanderborg og
Silkeborg.
I november 2016 offentliggjorde Banedanmark forun-
Med en fremtidig etablering af en ny bane mellem
Aarhus og Silkeborg vil der komme flere tog igennem
overkørslen og ventetiderne for vejtrafikanterne i kryd-
set vil derfor samlet set blive øget. Længden af vente-
tiden ved overkørslen er afhængig af, hvor mange tog,
der kører igennem og der er derfor længere ventetid i
spidsbelastningstimer end i aftentimer med færre tog. I
myldretiden er bommene i overkørslen i dag nede mel-
lem 6 og 8 minutter pr. time. Når den nye bane mellem
Aarhus og Silkeborg etableres, vil bommene i overkørs-
dersøgelsen om opgraderingen af overkørsel 56 på
baggrund af den politiske aftale om
Cykler, busfrem-
kommelighed og kollektiv trafik i yderområder.
For-
undersøgelsen behandlede ét forslag, hvor en hævet
bane blev ført over et sænket vejkryds.
Silkeborg Kommune har sidenhen etableret den østlige
indfaldsvej Nordskovvej, således at der nord for over-
kørslen nu er et firbenet lyskryds modsat tidligere, hvor
der kun var et T-kryds. Tilslutningen af Nordskovvej
Allerede i 2011 fik Silkeborg Kommune i et vejfremkom-
melighedsprojekt undersøgt mulighederne for at etab-
lere en såkaldt niveaufri krydsning (hvor enten vej eller
bane er på en bro) ved overkørsel 56. Konklusionen på
undersøgelsen var, at der ville være trafikale gevinster
ved at etablere en niveaufri krydsning ved overkørslen.
len i myldretiden være nede mellem 9 til 16 minutter pr.
time . Det skal bemærkes, at overkørslen er placeret
ved et større lyskryds, der i sig selv giver anledning til
dele af den samlede ventetid for vejtrafikken.
6
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0007.png
medfører desuden, at vejkrydset er udvidet med flere
vejbaner i alle retninger herunder igennem jernbane-
overkørslen. Dette skaber en yderligere kompleksitet
i forhold til at finde en god trafikal løsning for både
jernbanen og vejtrafikken.
I
Infrastrukturplan 2035
blev det besluttet, at Bane-
danmark på ny skulle undersøge en opgradering af
overkørsel 56.
Løsningen på de vejtrafikale udfordringer i forbindelse
med overkørsel 56 kan udformes på flere måder. Bane-
danmark har i denne indledende undersøgelsesfase
afklaret og skitseret de mulige løsninger med input fra
Silkeborg Kommune, for at tage hensyn til de kommu-
nale ønsker for stationsområdet.
Som led i den indledende undersøgelsesfase har Bane-
danmark afholdt en idéfasehøring, hvor borgere, inte-
ressenter og organisationer kunne komme med deres
kommentarer til projektet. I forbindelse med høringen
har Banedanmark, ud over dette beslutningsgrundlag,
udarbejdet et høringsnotat, hvor indkommende input
behandles.
Derudover har foreningen ”Skøn på Silkeborg” udfor-
met et forslag til løsning af krydsningsproblematikken
ved overkørsel 56. Forslaget indebærer at banen og
stationen graves ned og der etableres en plads, hvor
stationen er i dag. Forslaget er fremlagt med hjælp
fra Aarsleff Rail. Banedanmark har som en del af den
indledende undersøgelsesfase fået gennemført en
ekstern vurdering udført af Rambøll af forslaget fra
Skøn på Silkeborg. Rambøll vurderer i den eksterne vur-
dering, at forslaget ikke indeholder alle de elementer,
som kræves for at etablere løsningen, og at løsningen
i sin nuværende form derfor ikke er bygbart. Såfremt
vedlægges den eksterne vurdering af foreningen Skøn
på Silkeborgs forslag.
På baggrund af dette beslutningsgrundlag skal for-
ligskredsen tage stilling til hvilke(n) løsning(er) der skal
arbejdes videre med i en NAB fase 2-undersøgelse og
miljøkonsekvensvurderes.
Efter politisk beslutning vil de valgte løsningsforslag bli-
ve undersøgt mere omfangsrigt i en NAB fase 2-under-
søgelse både teknisk og miljømæssigt. Fase 2 omfatter
en udarbejdelse af en miljøkonsekvensvurdering samt
udarbejdelse af anlægsoverslag og en samfundsøko-
nomisk analyse.
Forundersøgelse
af overkørsel 56
Politisk beslutning
Idéfasehøring
Indledende
undersøgelse
Vi er her
Politisk beslutning
om løsninger til
videre undersøgelser
Miljøkonsekvens-
vurdering
Høring af miljøkon-
sekvensvurdering
Skøn på Silkeborgs
forslag skal være bygbart vurderer
Rambøll, at det vil koste i størrelsesordenen 2,2 mia. kr..
Politisk beslutning
Ja
Detailprojektering
Nej
Politisk proces og beslutning
Opgradering af overkørsel 56 er undersøgt efter Ny
Anlægsbudgettering (NAB) på fase 1-niveau, hvor
hovedformålet er at foretage en overordnet analyse for
at kunne indstille flere løsninger. I denne indledende
undersøgelsesfase fremlægges fire løsningsforslag.
Beslutningsgrundlaget suppleres med et høringsnotat
fra idéfasehøringen og samtlige høringssvar. Ligeledes
Anlægsarbejde
Færdig jernbane
Folketinget
Banedanmark
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0008.png
Beskrivelse af løsningerne
Formålet med løsningerne er det samme, nemlig at
sørge for at bane og vej ikke skal krydse hinanden i
samme niveau.
Overkørsel 56 er placeret cirka midt mellem Rem-
strup Å og Silkeborg Station, hvor der er ca. 215 m fra
overkørslen til Remstrup Å og ca. 210 m fra Silkeborg
Station til overkørslen. Både broen og stationsområdet
sætter derfor nogle begrænsninger for hvor høj en bro
eller hvor lav en afgravning kan være ved overkørslen
uden af banen bliver for stejl.
Begrænsningerne skyldes at det først er muligt at
ændre sporets højde efter broen da den er fredet
og vurderes omkostningstung at justere på. Vest for
overkørslen ligger Silkeborg Station. Ombygninger
på stationsområder er bekostelige, da en ændring af
sporhøjden vil forårsage følgeændringer på nabospor,
signalteknik, perroner og eventuelle bygninger. Derfor
er Silkeborg Station så vidt muligt forsøgt holdt fri af
De forholdsvis stejle stigningsgradienter i løsning A,
B og C kan betyde, at arbejdskøretøjer i forbindelse
med vedligeholdelse af banen vil køre med lavere fart
end normalt, hvilket kan forlænge spærringsperioder.
Stigningsgradienternes mulige betydning for arbejds-
køretøjernes kørsel på bane skal undersøges nærmere
som led i kommende trafikale undersøgelser.
projektet, men i løsningerne B og C, hvor banen føres
under vejen, har det været nødvendigt at ændre på
sporområdet ind mod stationens perroner.
For at kunne øge sporfleksibiliteten yderligere, nedsæt-
tes hastigheden på banen fra Silkeborg Station frem til
broen over Remstrup Å fra 100 km/t til 75 km/t i løsnin-
gerne A, B og C. Dette giver en køretidsforlængelse på
ca. 6. sek. i forhold til det fremtidige køreplansoplæg
for ny bane mellem Aarhus og Silkeborg.
8
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0009.png
Løsningerne ser forskellige ud alt efter om man vælger,
at vejen eller jernbanen skal være på en bro over den
anden. Samtidig vil der være stor forskel på løsninger-
ne, hvis man vælger at bevare enten vej eller bane i det
nuværende niveau. Dette giver følgende fire mulighe-
der.
Gældende for løsning A, B og C er, at disse løsninger
anlægges der, hvor overkørslen allerede er i dag. I løs-
ning D vil den niveaufrie krydsning blive flyttet til vest
for overkørslen tættere på stationen.
A
B
C
D
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0010.png
Løsning A:
Hævet bane over sænket vej
Løsning A tager udgangs-
punkt i at føre banen over
vejen. Dette medfører at
banen hæves ca. 3,5 m
ved overkørslen mens ve-
jen sænkes ca. 2,4 m ved
overkørslen.
Når både bane og vej flyttes henholdsvis op og ned,
bliver det muligt at minimere broens højde over det
omkringliggende terræn. Med løsningen skal hele vej-
krydset dog sænkes, og samtidig skal ramperne op til
jernbanebroen starte langt inden overkørslen.
Da projektet sker i centrum af Silkeborg, er der nærlig-
gende ejendomme og generelt snævre pladsforhold.
Derfor etableres niveauforskellene ved at gøre brug af
spunsvægge og støttemure.
Det sænkede vejkryds genetableres som et signalre-
guleret kryds, der er sænket under terræn. Cykelstier
og fortove vil blive ført ned til det sænkede kryds, mens
fortove vil blive holdt oppe ved bygningernes niveau i
krydsets nordvestlige hjørne. Derudover vil adgangen
til visse bygninger blive suppleret med trapper for at
udligne niveauforskelle og udkørsel fra visse sideveje
vil blive ændret.
I løsning A vil trafikken i høj grad kunne bevæge sig
som i dag. Der er i dag to svingspor fra Nordskovvej
samt to modtagespor på Frederiksberggade. Disse
vil blive konverteret til et enkelt svingspor og et enkelt
modtagespor mod syd. Ellers vil vejene i området for-
blive næsten uændrede og derfor forventes trafiksik-
kerheden ikke at blive ændret i forhold til i dag.
Ulemperne vil være store anlægsgener for vejtrafik-
ken, og banen vil blive spærret i en længere periode.
Når projektet er gennemført, kan den hævede bane
fremstå som en barriere i byen, ligesom der vil være en
ændret støjudbredelse fra togene, som vil passere ca.
3,5 m højere oppe i området end i dag.
Banen hæves over den sænkede vej i løsning A. Det grønt markerede område viser, hvor vejkrydset og tilstødende veje skal sænkes.
10
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0011.png
Løsning B:
Hævet vej over sænket bane
Løsning B tager udgangs-
punkt i at føre banen under
vejen. Dette medfører at
vejen hæves ca. 1,3 m ved
overkørslen, mens banen
sænkes ca. 4,5 m ved
overkørslen.
Ved at flytte niveauet for både bane og vej bliver det
muligt at minimere broens højde. For at få vejen over
banen skal den sydlige del af krydset dog hæves, og
samtidig skal jernbanen sænkes, hvilket betyder at
banens ramper i alt bliver op mod 600 m lange.
Af hensyn til de omkringliggende bygninger vil der
blive etableret støttemure og spunsvægge for at spare
plads. Adgangsforholdene vil ændre sig og løsningen
vil medføre nedrivning af cykel- og stitunellen under
banen ved Åhavevej, da banen sænkes her. Det skal i
dialog med Silkeborg Kommune undersøges, om der
kan findes en alternativ løsning.
I løsning B vil trafikken i høj grad kunne bevæge sig
som i dag. Der er i dag to svingspor fra Nordskovvej
samt to modtagespor på Frederiksberggade. Disse
vil blive konverteret til et enkelt svingspor og et enkelt
modtagespor mod syd. Ellers vil vejene i området for-
blive næsten uændrede, derfor forventes trafiksikker-
heden ikke at blive ændret i forhold til i dag.
Rent visuelt vil en hævning af vejen have stor betyd-
Principperne for vej og baneanlæg er nogenlunde de
samme som i løsning A, dog er længderne af ramperne
til vejkrydset forskellige. En af årsagerne til dette er, at
der kræves en større frihøjde for en jernbane end for en
vej. For at minimere frihøjden er der dog taget ud-
gangspunkt i, at strækningen skal betjenes af batteri-
tog. Dette betyder, at der under vejbroen ikke vil være
plads til at elektrificere med køreledninger i fremtiden.
ning for de nærmeste naboer sydøst for krydset, hvor
der potentielt vil opstå indbliksgener for de beboere,
der bor tæt på vejen. Dog vil dette ikke blive en proble-
matik nord for krydset, da Christian 8.s Vej stadig vil
være i niveau.
Vejen hæves over den sænkede bane i løsning B. Det grønt markerede område viser, hvor vejkrydset og tilstødende veje skal hæves.
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0012.png
Løsning C:
Vej i niveau over sænket bane
Løsning C tager udgangs-
punkt i at føre banen helt
under vejen, som bevares i
niveau. Dette medfører at
banen sænkes ca. 6 m ved
overkørslen.
I løsning C vil de omkring-
liggende veje blive bibeholdt så meget i eksisterende
niveau som muligt, hvilket kræver, at banen sænkes
væsentligt med ca. 6 m. Banen vil falde og stige så
kraftigt, at det ikke vil være muligt at befare stræknin-
gen mellem Skanderborg og Herning med godstog i
fremtiden . Derudover vil det ikke være muligt at elek-
trificere strækningen med køreledninger i fremtiden,
da der, ligesom i løsning B, er taget udgangspunkt i en
lavere fritrumsprofil under vejbroen, da strækningen
skal betjenes af batteritog.
I løsning C vil trafikken i høj grad kunne bevæge sig
som i dag. Der er i dag to svingspor fra Nordskovvej
samt to modtagespor på Frederiksberggade. Disse
vil blive konverteret til et enkelt svingspor og et enkelt
modtagespor mod syd. Ellers vil vejene i området for-
blive næsten uændrede, og derfor forventes trafiksik-
kerheden ikke at blive ændret i forhold til i dag.
Løsningen vil medføre nedrivning af cykel- og stitun-
nellen under banen ved Åhavevej, da banen sænkes
her. Det skal i dialog med Silkeborg Kommune under-
søges, om der kan findes en alternativ løsning.
Godstog gennem Silkeborg:
Der køres i dag
kun ad hoc med godstog på strækningen mel-
lem Skanderborg og Herning. Godsoperatører
har benyttet strækningen 6 gange i 2021 og 8
gange i 2020. En lukning for godstog vil blandt
andet betyde, at fremtidig udvikling af gods-
kørsel på skinner i området udelukkes, og at
strækningen ikke kan benyttes som omkørsel i
perioder med vedligehold eller uorden på andre
godsstrækninger i området.
Vejen holdes i niveau over den sænkede bane i løsning C.
12
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0013.png
Løsning D:
Vestlig vejhank
Løsning D tager udgangs-
punkt i at føre vejen under
banen, som bevares i
niveau. Dette medfører at
vejen sænkes ca. 6 m vest
for overkørslen
I løsning D bliver den syd-
og nordgående trafik flyttet i en bue mod vest i en ny
sænket vej under banen, i en såkaldt vejhank, hvorfra
der anlægges et nyt signalkryds, som samordnes med
de eksisterende forhold. Frederiksberggade føres i en
afgravning under banen, hvor det første stykke vil ligge
parallelt med banen, indtil den 6 meter under det nu-
værende niveau bliver ført under banen. For de fleste
vejtrafikanter vil der således være en omvejskørsel i
forhold til i dag.
Fordelene ved at vælge denne løsning er, at anlægsar-
bejdet i højere grad kan ske uden trafikale gener for vej
og bane. Løsningen vil også give færre visuelle gener
end løsning A og B, da hele anlægget vil ligge under
terræn.
Amaliegade er også omfattet af forslaget for at sikre
adgangen til en parkeringskælder længere mod nord.
Dog vil der ske markante trafikale indgreb på Amali-
egade, da vejen skal sænkes 6 m over en 120 m lang
strækning fra Møllegade mod Drewsensvej, for at nå
ned i niveau så den kan komme under banen. Dette
vil indebære etablering af støttemure samt et ekstra
fortov langs ejendommene, for at sikre adgangen til
disse. Hvis løsningen skal undersøges videre, bør der
i samarbejde med Silkeborg Kommune overvejes en
alternativ adgangsvej til parkeringskælderen, således
at Amaliegade kan forblive i samme niveau som i dag,
men dog lukket ud mod Drewsensvej.
Ved løsning D vil der ske en betydelig stigning i sving-
manøvrer i det nye trafiksystem, hvilket kan øge risi-
koen for svingulykker.
I alt skal der i løsning D totaleksproprieres 7 ejendom-
me på Jernbanevej for at få plads til vejhanken.
Frederiksberggade forlægges mod vest i en såkaldt vejhank i løsning D og tilsluttes Drewsensvej i et lyskryds.
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0014.png
Trafikal påvirkning i anlægsfasen
Overkørsel 56 ligger midt i Silkeborg ved et komplekst
vejkryds, hvor en række store indfaldsveje løber ind.
Banen er underlagt en række begrænsninger, da
området hvor banen skal føres over eller under vejen er
meget lille.
Et anlægsprojekt ved overkørsel 56 vil derfor påvirke
både vej- og banetrafikken i en længere periode.
Det vurderes ikke, at man kan afkorte spærringsperio-
den på jernbanen, da der ikke er plads til at etablere et
midlertidigt spor til jernbanen. Dette betyder, at der i
hele spærringsperioden vil skulle køre togbusser mel-
lem Silkeborg og fx Ry.
Banedanmark prognosticerer, at der i 2030 vil være
2.450 daglige passagerer på strækningen mellem Sil-
keborg og Ry, og disse vil skulle med togbus under hele
anlægsperioden.
Vejtrafikken vil blive påvirket med nedsat kapacitet
igennem krydset, delvise spærringer og omvejskørsler.
Anlægsarbejdet vil medføre flere biler på vejene og
kødannelser i anlægsperioden. Der må også påregnes
en del arbejdskørsel i Silkeborg og omegn. Det må for-
ventes at anlægsarbejdet ligeledes vil have påvirkning
på busruter, cyklister og tilgængeligheden for fodgæn-
gere.
I løsning B og C skal der laves omfattende spunsar-
bejde og efterfølgende afgraves jord. Derudover er der
en øget kompleksitet i forhold til jordbundsforhold og
grundvand, hvor man skal støbe en bundplade før at
man kan reetablere banen. Banen forventes derfor at
skulle spærres i 8 – 14 måneder. Vejtrafikken forventes
at være påvirket i 3 – 6 måneder i vejkrydset og på ind-
faldsvejene, afhængigt af om vejen hæves eller ej.
I løsning D vil det sandsynligvis være muligt at bygge
en bro ved siden af banen og efterfølgende skubbe
den på plads, hvilket reducerer den forventede spær-
retid for banen. Banen forventes i så fald at skulle
spærres i 1 måned. Vejtrafikken forventes at kunne
opretholdes i en stor del af anlægsfasen, men Drew-
sensvej må forventes påvirket i omkring 6 måneder.
Silkeborg Kommune forventer, at der i 2030 vil være
30.000-40.000 biler i døgnet som kører igennem
krydset.
I løsning A skal der laves omfattende spunsarbejde og
efterfølgende påfyldes jord, før man kan reetablere
banen. Banen forventes derfor at skulle spærres i 8 – 12
måneder. Vejtrafikken forventes at være påvirket om-
kring 6 måneder i vejkrydset og på indfaldsvejene.
14
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0015.png
Påvirkninger af miljøet
Etableringen af en løsning på de vejtrafikale udfordrin-
ger ved overkørsel 56 vil påvirke miljø og mennesker.
Derimod forventes projektet ikke at påvirke natur eller
landskabelige værdier.
Ved løsning D forventes det, at i alt syv ejendomme skal
eksproprieres. Flere af de valgte løsninger, hvad enten
det drejer sig om løsning A, B eller D, vil medføre æn-
dringer i de umiddelbare omgivelser for flere naboer i
form af ændrede adgangsforhold, forandrede visuelle
forhold og skyggekast fra den nye konstruktion.
I anlægsfasen vil alle løsningerne medføre gener for
beboerne og for trafikken. Nogle af aktiviteterne i
anlægsfasen medfører en væsentlig påvirkning, da
arbejderne foregår tæt på boligområder. Anlægsar-
bejderne vil endvidere omfatte arbejdsmetoder, der
vil medføre betydelige vibrations- og støjpåvirkninger,
der kan have betydning for de nærmeste boliger samt
for komforten for de mennesker, der bor og arbejder i
området.
Når banen er etableret, vil der køre flere tog på banen,
men den øgede mængde trafik på strækningen for-
ventes ikke at betyde, at støjen fra jernbanen overstiger
de vejledende grænseværdier. I løsning A og løsning B
vil togene passere på den hævede bane, hvilket med-
fører en ændring i støjudbredelsen.
Ved etablering af en vejhank i løsning D vil en række
naboer syd for banen opleve et ændret støjbillede fra
den forlagte Frederiksberggade. Desuden vil sænknin-
gen af Amaliegade have konsekvenser for nærmiljøet i
form af en væsentlig visuel påvirkning.
Fælles for løsningerne er at vej- og sporarbejdet vil be-
tyde totalspærringer af flere centralt beliggende veje
samt jernbanen i anlægsperioden. For de, der bor eller
arbejder i området, vil generne være de mest mærkba-
re, men bilister, der kører gennem området, vil ligeledes
blive påvirket. Togpassagerer som i anlægsperioden
skal rejse på strækningen, vil skulle med togbusser.
For cyklister må det ligeledes forventes at store dele af
området bliver svært fremkommeligt.
De væsentlige rekreative interesser i området ligger
uden for projektområdet og knytter sig til omgivelserne
omkring Remstrup Å.
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0016.png
16
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0017.png
Anlægsøkonomi
I dette afsnit vil der kort blive beskrevet de indledende
betragtninger til et overslag af anlægsøkonomien for
løsning A, B, C og D. Banedanmark har i udarbejdelsen
lagt en række forudsætninger til grund.
Som beskrevet i indledningen, gennemførte Banedan-
mark en forundersøgelse i 2016 af overkørsel 56, hvor
en enkelt løsning blev undersøgt på NAB fase 1-niveau.
Det er Løsning A som er mest sammenlignelig med
løsningen fra 2016. I Banedanmarks samlede anlægs-
overslag dengang, blev det beregnet til 250 mio. kr. i
PL-2016, hvilket i dag, med omregning til 2024-priser,
vil være 325,5 mio. kr. Dette svarer til den afsatte øko-
nomiske ramme fra
Infrastrukturplan 2035.
I den nuværende undersøgelse beregnes anlægsover-
slaget for løsning A til i alt 277,4 mio. kr. Besparelsen
er blandt andet fundet ved at undlade at beholde en
ekstra svingbane fra Nordskovvej samt en reduceret
frihøjde for banen, da strækningen skal betjenes af
batteritog, hvilket medfører at der ikke skal elektrifice-
res.
Til grund for anlægsoverslagene, er der taget ud-
gangspunkt i 13 anlægsposter, som er standard med
Ny Anlægsbudgettering. Disse består af Sporanlæg,
Anlægsarbejder, Broer og konstruktioner, Kørestrøm,
Signal Vest, Sikring og fjernstyring, Tele, Bygninger,
Arealer, Forst, Andet, Arbejdsplads og Projektstyring og
Administration. Derudover er der korrigeret for forhø-
jede priser og et korrektionstillæg på 50%.
Løsning
Løsning A
Løsning B
Løsning C
Løsning D
Bevilling:
Anlægsoverslag i mio. kr.
PL-2024, indeks 133,0
277,4
304,3
324,9
385,3
325,5
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0018.png
Klimapåvirkning
Klimapåvirkningen beskriver alene CO
2
-aftrykket.
En broløsning vil dog som udgangspunkt betyde et
større materialeforbrug af beton og stål, og dermed et
større CO
2
-aftryk fra selve materialerne og fra anlæg
af broen, og en hævet bane vurderes at skulle konstru-
eres mere solidt end en hævet vej.
En sænket bane eller vej vil også bestå af afstivende
betonkonstruktioner, og jo mere banen eller vejen skal
sænkes, desto større bliver behovet for afstivning og
jordflytninger, især på en sænket bane pga. begræns-
ninger i gradienterne. En knap så sænket vej eller bane
kan evt. afstives med stålspuns, som har et mindre
CO
2
-aftryk end en betonafstivning.
Banedanmarks estimat for anlægsprojektets gene-
relle CO
2
-aftryk fremgår af nedenstående tabel som
et gennemsnit af løsning A, C og D, afrundet til hele
hundrede.
Jernbane- og vejprojekter har et stort ressourcetræk i
form af råstoffer, beton, jern og asfalt.
Materialerne der benyttes til opbygningen af jernbane
og vej har et CO
2
-aftryk fra udvinding af materialerne,
ved bearbejdning og fremstilling på fabrik, og ved
transporten til og fra udvindingsstedet eller fabrik-
ken. Disse materialers indlejrede CO
2
-aftryk indgår i
anlægsprojektets samlede CO
2
-aftryk sammen med
aftryk fra b.la. byggeprocessen, den senere vedlige-
hold og udskiftning.
Fra materialerne kommer de største CO
2
-aftryk fra
beton og stål, hvor CO
2
-aftrykket for især beton er stort
på grund af brugen af cement, der ved fremstillingen
er meget energitung. Fra anlægsarbejderne kommer
de største CO
2
-aftryk fra håndtering af eksisterende
jord og nye materialer, hvor aftrykket kommer fra brug
af fossile brændstoffer til entreprenørmaskiner og
lastbiler.
Tons CO
2
Dagens teknologi
Fremskrivning, min
Fremskrivning, max
9.500
7.100
2.200
Den teknologiske fremskrivning tager udgangspunkt i en udførelse i
år 2031 og er baseret på Energistyrelsens klimafremskrivning 2023,
hvor der i det pessimistiske skøn alene regnes med teknologiske
fremskrivninger for danske udledninger, mens der i det optimistiske
skøn regnes med den samme teknologiske fremskrivning for de
udenlandske udledninger også.
18
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0019.png
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0020.png
20 Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0021.png
Skøn på Silkeborg
Foreningen Skøn på Silkeborg har udformet et forslag
til løsning af krydsningsproblematikken ved overkørsel
56. Forslaget er fremlagt med hjælp fra Aarsleff Rail.
Forslaget indebærer at jernbanen og stationen graves
ned, og at der etableres en plads, hvor stationen er i
dag.
Banedanmark har fået Rambøll til at foretage en eks-
tern granskning af forslaget.
Rambøll har efterprøvet forudsætningerne og prissat
anlægselementerne i forslaget fra Skøn på Silkeborg,
hvor Rambølls konklusioner er skrevet herunder.
I forhold til de trafikale forudsætninger, er det Rambølls
vurdering, at forslagets indskrænkning af perronkapa-
citeten til to spor mod de eksisterende tre spor i dag,
ikke gør det muligt at afvikle køreplansoplæggene fra
undersøgelsen af ny bane mellem Aarhus og Silkeborg
trafikalt. Denne analyse har vist, at de mange bindin-
ger i den fremtidige køreplan vil kræve minimum tre
perronspor på Silkeborg Station.
I forhold til de konstruktionsmæssige forudsætninger
fremgår det, at en hævning af broen over Remstrup Å
godt kan realiseres. Tunnelkonstruktionen har dog vist
sig mere bekostelig end forudsat i Skøn på Silkeborgs
forslag. Derudover har Rambøll identificeret, at frit-
rumsprofilet ikke overholder banenormerne i bredden,
hvorfor konstruktionen skal være 2,9 m bredere end
forudsat i forslaget. Samlet set vurderer Rambøll, at
forslaget i sin nuværende form derfor ikke er bygbart.
Såfremt Skøn på Silkeborgs forslag skal være bygbart
vurderer Rambøll, at det vil koste i størrelsesordenen
2,2 mia. kr. at anlægge.
En nedgravning af stationen vil ikke være relevant, så-
fremt det vælges at føre banen over vejen som skitseret
i løsningerne A eller D i nærværende beslutningsop-
læg. Såfremt løsningerne B eller C vælges, bør den
videre planlægning koordineres med en eventuel lokal
beslutning om at ville nedgrave stationen.
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0022.png
Den videre proces
Efter udvælgelsen af, hvilke af de fire løsninger, Ba-
nedanmark skal undersøge i næste fase, vil der blive
udarbejdet en NAB fase 2-undersøgelse herunder en
miljøkonsekvensvurdering. Når der er taget en politisk
beslutning om, hvilke løsninger der skal undersøges
videre, forventer Banedanmark, at det tager omkring
to år at færdiggøre undersøgelsen.
Inden for denne tidshorisont er det planen at gen-
nemføre miljøkonsekvensvurderingen samt udarbejde
et projektforslag og visualiseringer af overkørslen.
Derudover bliver der udarbejdet samfundsøkono-
miske beregninger af overkørslen i sammenhæng
med undersøgelsen af en ny bane mellem Aarhus og
Silkeborg, hvor der også vil blive vurderet mulige be-
sparelsestiltag. Der vil tillige blive afholdt en høring af
miljøkonsekvensrapporten af otte ugers varighed med
tilhørende borgermøde. Høringsprocessen vil resultere
i et høringsnotat.
2. kvartal 2025:
VVM-høring med borgermøde
4. kvartal 2025 – 1. kvartal 2026:
Ekstern kvalitetssikring
2. kvartal 2026:
Afrapportering af beslutnings-
grundlag til forligskredsen og stilling-
tagen til igangsætning af anlæg
3. kvartal 2026:
Eventuel fremsættelse af anlægslov
Tidsplanen tager udgangspunkt i forligskredsens stil-
lingtagen til videre proces ultimo februar 2024. Så-
fremt der tages stilling til videre proces den 15. novem-
ber 2023, vurderes tidsplanen at kunne optimeres med
ca. en måned.
1. kvartal 2024:
Forligskredsens stillingtagen
til videre proces
Den videre proces kan se ud som følger:
22 Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0023.png
Indledende undersøgelsesfase – Opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 93: Høringssvar og Banedanmarks høringsnotat om indledende undersøgelser af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg og opgradering af overkørsel 56 i Silkeborg, fra transportministeren
2803205_0024.png
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 82 34 00 00
[email protected]
www.bane.dk