Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2798248_0001.png
Udbygning af rute 15,
Bale - Tåstrup
Sammenfatning af ideer og forslag fra den indledende
idéfase
December 2023
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0002.png
Indhold
Indledning ............................................................................................................................................... 3
Indledende idéfase...................................................................................................................... 3
Støj .......................................................................................................................................................... 4
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 4
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 4
Rampeanlæg ved Randersvej .............................................................................................................. 5
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 5
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 5
Ønsker motorvej/4-sporet vej ............................................................................................................... 6
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 6
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 6
Øvrige (indenfor projektområdet) ........................................................................................................ 7
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 7
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 7
Øvrige (udenfor projektområdet) ......................................................................................................... 8
Resumé af indkomne idéer ......................................................................................................... 8
Vejdirektoratets bemærkninger ................................................................................................... 8
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0003.png
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter
statens investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen,
at der skal udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering for udvidelse af rute 15 mellem Bale og Tåstrup.
Som led i aftalen indgår også anlæg af udbygningen, med forventet start i 2031.
Som led i miljøkonsekvensvurderingen afholdt Vejdirektoratet en indledende idéfase i perioden 8. au-
gust til og med 10. september 2023. Vejdirektoratet afholdt d. 28. august et borgermøde på Rønde
Idrætscenter. Der var ca. 30 deltagere. Der var i forbindelse med idéfasen mulighed for at sende hø-
ringssvar omhandlende projektet til Vejdirektoratet.
Indledende idéfase
Formålet med den indledende idéfase er at informere om projektet og den overordnede proces samt
at indhente idéer og synspunkter, som kan indgå i det videre arbejde med projektet og undersøgelsen.
Der er i alt indkommet 25 høringssvar. Henvendelserne er grupperet i en række emner, som er listet
nedenfor.
Støj og vibrationer
Rampeanlæg ved Randersvej
Ønsker motorvej/4-sporet vej
Øvrige (indenfor projektområdet)
Øvrige (udenfor projektområdet)
Når resultatet af miljøkonsekvensvurderingen foreligger ultimo 2024, offentliggøres den og der afhol-
des en afsluttende høring, hvor der også åbnes for muligheden for at indsende kommentarer og be-
mærkninger til projektet. Der vil også blive afholdt borgermøde, hvor resultaterne af undersøgelsen vil
blive præsenteret. Efter høringen og opsamlingen fra denne indstilles projektet til transportministeren,
hvorefter den valgte løsning fortsætter videre i detailprojektering og anlæg fra 2031.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0004.png
Støj
Resumé af indkomne idéer
Der er indkommet otte høringssvar som udtrykker bekymring omkring støj ved en vejudvidelse.
Et høringssvar gør opmærksom på, at de omkringlæggende byer som grænser tæt op til rute 15
(Hornslet Sydøst, Rodskov, Ugelbølle og Rønde Nord) har lokalplaner med intention om yderligere ud-
stykning af byggegrunde tæt på udbygningen af rute 15. Der ønskes derfor opførelse af en støjmur og
støjdæmpning langs byerne, således byernes tilvækst fortsætter.
Flere borgere opfordrer til etablering af støjreducerende tiltag langs motortrafikvejen, såsom støj-
mur/støjværn, støjreducerende asfalt eller støjvold for at begrænse støjgener fra den stigende trafik.
Det foreslås, at den overskydende jord fra udvidelsen af vejen benyttes til støjvolde.
Et høringssvar udtrykker ønske om, at der udføres støjmålinger i undersøgelsen langs hele stræknin-
gen, også ved Rodskov, for at danne et helhedsbillede af støjen fra vejen.
Ugelbølle Distriktsråd udtrykker bekymring for, at udbygning og hastighedsforøgelsen af rute 15 vil
skabe støjforurening hos de mennesker, der bor i nærheden af ruten. Der udtrykkes derfor ønske om
etablering af støjskærme/støjværn omkring Ugelbølle. Yderligere ønskes det, at støjskærme/støjværn
bliver designet, således de passer ind i de naturlige omgivelser. Ugelbølle distriktråd tilbyder yderli-
gere dialog med Vejdirektoratet i håndtering af støj omkring Ugelbølle.
Vejdirektoratets bemærkninger
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen gennemføres støjberegninger af det endelige anlæg.
Det vil blive vurderet, om der er behov for støjafskærmning eller om nødvendigt at ændre projektud-
formning i forhold til boligområder, der belastes over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58
dB. Det forventes umiddelbart ikke, at der er nok overskudsjord i projektet til etablering af støjvolde,
men det vil vise sig, når planlægningsprojektet nærmer sig sin afslutning.
Kommunen er ifølge Planloven forpligtet til at sikre, at der ikke opføres nye boliger med støj over den
vejledende grænseværdi på 58 dB. Det er således kommunernes ansvar, at sikre støjhensynet i plan-
lægningen af nye boliger.
Miljøstyrelsen har fastlagt at regulering af støj foretages på baggrund af beregninger. Der foretages
derfor ikke støjmålinger af trafikstøj i forbindelse med dette projekt. Det er Miljøstyrelsens vejledning
Nr. 4, 2007 ‘Støj fra veje’ og Støjbekendtgørelsen BEK nr. 717 af 13/06/2006 der foreskriver hvordan
støj fra veje skal beregnes og kortlægges bl.a. ved planlægning af større infrastrukturprojekter.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0005.png
Rampeanlæg ved Randersvej
Resumé af indkomne idéer
Der er indkommet syv høringssvar om rampeanlægget ved krydsningen af Randersvej.
Det påpeges i flere høringssvar, at trafik til Djursland og Djurs Sommerland skaber kø på frakørsels-
rampen i det sydlige rampekryds og ud på selve motortrafikvejen. Der udtrykkes ønske om at få opsat
signalanlæg eller bygget en rundkørsel for at undgå kødannelse.
En enkelt borger ønsker en ekstra til- og frakørsel ved underføringen af Ryomvej, som ligger lige vest
for rampeanlægget.
Syddjurs Kommune gør opmærksom på, at de er i færd med at udbygge vejforbindelsen fra rute 15 op
til Djurs Sommerland og ud til rute 16. Kommunen planlægger desuden etablering af et nyt erhvervs-
område sydvest for rampeanlægget.
Vejdirektoratets bemærkninger
Vejdirektoratet har i anden sammenhæng gennemført et planlægningsprojekt på et tidligt stadie af det
sydlige rampekryds. Analysen konkluderer, at anlæg af et signalreguleret kryds samt udvidelse af ram-
pen til to spor på den sidste del, vil løse problemerne i krydset. Dette vil blive indarbejdet i skitsepro-
jekteringen for miljøkonsekvensvurdering for udvidelse af rute 15 mellem Bale og Tåstrup.
Vejdirektoratet vil desuden se på behovet for at ombygge det nordlige kryds som følge af den forven-
tede øgning af trafikmængderne.
Der vil ikke blive undersøgt et rampeanlæg ved Ryomvej, da det ligger for tæt på det nuværende ram-
peanlæg.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0006.png
Ønsker motorvej/4-sporet vej
Resumé af indkomne idéer
Der er indkommet syv høringssvar som omhandler ønske om, at vejen udvides til en 4-sporet vej eller
motorvej.
En borger efterspørger undersøgelse om at udbygge ruten til en 2+2 vej, således der udbygges med
to nye spor ved siden af den eksisterende vej. Flere høringssvar bakker op om dette og mener, at en
2+1 vej giver farlige situationer og at en 4-sporet vej vil være mere sikker.
Flere høringssvar udtrykker ønske om, at vejen udbygges til en motorvej, blandt andet til Aarhus luft-
havn eller hele vejen til Grenå, således Djursland fremtidssikres og gøres attraktiv for tilflyttere.
Syddjurs kommune bakker op om udbygningen af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, hvor de anmoder
om at projektet udformes så tracéet og broer understøtter, at der i fremtiden kan anlægges motorvej
på strækningen.
Vejdirektoratets bemærkninger
Kommissoriet for miljøkonsekvensvurdering for udvidelse af rute 15 mellem Bale og Tåstrup fastsæt-
ter, at rute 15 skal udbygges til 2+1 vej, og der vil derfor ikke blive undersøgt hverken 4-sporet vej eller
motorvej på strækningen.
Det nuværende tracé vil overholde krav til sigtelængder mv, hvis hastigheden øges til 100 km/t, men
højere hastigheder undersøges ikke.
For vejens over- og underføringer arbejdes med et princip om at udvide mindst muligt, og da en motor-
vej har et bredere tværprofil end en 2+1 vej, vil projektet ikke understøtte at der kan anlægges motor-
vej.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0007.png
Øvrige (indenfor projektområdet)
Resumé af indkomne idéer
Der er modtaget syv høringssvar som omhandler øvrige forhold indenfor projektområdet
Der er indkommet to høringssvar som tilkendegiver opbakning til at udvide vejen til 2+1 vej.
En borger påpeger, at der er dårligt udsyn ved rampekrydset ved Flintbakken, hvorfor biler kører halvt
ud på kørebanen, inden de standser. Der udtrykkes derfor ønske om at flytte rampen fra Århus op
mod Rønde, for at skabe bedre udsyn.
Der er indkommet ét høringssvar som omhandler ønske om en rasteplads på strækningen.
En borger forklarer, hvordan det ofte opleves, at der er dyr på vejen og ønsker derfor at Vejdirektoratet
undersøger løsninger for, at dyrene har sværere ved at tilgå kørebanen.
Syddjurs kommune ønsker, at forholdene på samkørselspladserne på strækningen forbedres. Yderli-
gere udtrykker kommunen bekymring over, at der undersøges et alternativ, som ikke indeholder ud-
bygningen af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, til en 2+1 vej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Oversigtsforholdene i rampekrydset ved Flintbakken forbedres ikke som en del af dette projekt. Det
skyldes tre forhold; dels at der ikke ellers skal foretages arbejder på stedet, at der ikke er sket nogen
uheld på stedet, og endelig at en ombygning af rampen vurderes at blive omfattende, da rampen
grænser op til et §3 område.
Rastepladser undersøges ikke som en del af dette projekt.
Vildthegn vil blive opsat på strækningen i det omfang, som er nødvendigt.
Vurdering af samkørselspladserne indgår som en del af skitseprojekteringen. Drift og vedligehold af
samkørselspladserne skal foretages af Syddjurs Kommune jf. grænsedragningsaftalen mellem kom-
munen og Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet antager, at Syddjurs kommune henviser til valg af 0+ løsning. Det er en normal del af
Vejdirektoratets analyser at undersøge en mindre løsning (0+). Vejdirektoratet vil indgå i fortsat dialog
med Syddjurs kommune om de løsninger, der analyseres i projektet.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Vejdirektoratets høringsnotat fra den indledende idéfase af udbygning af rute 15 mellem Bale og Tåstrup, fra transportministeren
2798248_0008.png
Øvrige (udenfor projektområdet)
Resumé af indkomne idéer
Der er modtaget tre høringssvar som omhandler forhold udenfor projektområdet.
En borger ønsker, at der undersøges for etablering af en til-/frakørselsrampe, hvor Rodskovvej ved
Hornslet krydser motortrafikvejen, således Hornslets indbyggere nemmere kan tilgå rute 15.
En beboer i Følle landsby udtrykker bekymring om at udvidelsen af rute 15 vil skabe farlige trafikale
situationer på Randersvej. Hertil udtrykkes et ønske om et samarbejde mellem Vejdirektoratet og
Syddjurs kommune for problemstillingen i Følle landsby.
Der er indkommet et høringssvar omhandlende et ønske om etablering af dobbelt optrukne streger og
en max hastighedsgrænse på 70 km/t efter krydset ved Ny lufthavnsvej/Ebeltoftvej (rute 21) og 3-4 km
mod øst ved genbrugsstationen. Yderligere udtrykkes der et ønske om, at der syd for samme kryds
etableres dobbelt optrukne streger og en max hastighedsgrænse på 50 km/t gennem landsbyerne Tå-
strup og Feldballe, idet der udtrykkes bekymring om utryghed for de bløde trafikanter i byerne.
Vejdirektoratets bemærkninger
Projektafgrænsningen for indeværende miljøkonsekvensvurdering er fra landevejen ud for Bale til
krydset med Ny Lufthavnsvej ved Tåstrup, og ingen af de indkomne ønsker falder inden for dette.
Bemærkningerne vil indgå som input i Vejdirektoratets generelle arbejde med at vedligeholde og ud-
vikle statens veje.
8