Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2796251_0001.png
Fra:
Henrik Busch <[email protected]>
Sendt:
8. december 2023 08:01
Emne:
Omdeles til Transportudvalget
Kære Transportudvalg,
Om en måned er det et år siden jeg havde foretræde for jer vedr. DSB og BANEDANMARK.
Det er ikke meget der er sket og jeg gerne vide hvad I som ansvarlige politikere har gjort i denne sag og
hvordan I har sat nye mål op for DSB og deres performance i 2024 og frem.
I dagens avis kan man så læse at det nu også er galt med elevatorerne på flere stationer – jeg tror det er tid
til at tage en alvorlig snak med ledelsen og bestyrelsen i såvel DSB som BaneDanmark.
https://www.bt.dk/samfund/det-er-et-stort-problem-nu-beklager-dsb-elevator-udfordringer
Danskerne er til grin for vores penge og I vil alle have os over i den kollektive transport – men med det rod
og stigende billetpriser og dårlig drift så kan jeg godt forstå at folk bliver i deres biler.
Det er pinligt at se, lytte, læse og opleve!
Hvordan har du det som ansvarlig politiker med disse ting???
Hvad har I konkret gjort for at sikre bedre drift siden vi mødtes i januar???
Henrik Busch
Sommer 2023:
Er DSB en ny POSTDANMARK med en snært af SAS fagforeningsproblemer med på rejsen og som kæmpe
klodser om benene for at styre DSB som virksomhed?
De sidste dage lytter vi til at flere vælger DSB og den øvrige kollektive transport fra pga. prisen og
manglende sikkerhed for at komme frem til tiden.
Det er jo ikke noget nyt!
POSTDANMARK opdagede for sendt at der var kommet noget der hedder mails og internet og at danskerne
og danske virksomheder begyndte at sende færre breve – selv efter vi var blevet pålagt at opsætte
postkasser ved veje eller nede i opgangen for at skåne postbudene. Var det i 2014?
Antallet at brev faldt og faldt og POSTDANMARK som i timen og fik ikke tilpasset butikken til at millioner af
breve forsvandt til fordel for nye tider med mail. Man kan tale om manglende rettidig omhu – eller meget
kortsigtede ledelsesmæssige beslutninger uden indsigt i fremtidens udvikling og selskabet mulig nye
situation!
Nu kan vi høre om at færre vælger kollektiv transport – det har været historierne over denne weekend og
man må tro at der er nogen hos DSB og andre transportselskaber der sover i timen eller ikke følger med i
den udvikling der sker i samfundet.
Hvem spørger kunderne om hvordan de syntes om at køre og være afhængige af DSB
-Efter Covid er det tydeligt at mange flere arbejder hjemme – hvor mange det må nogen kunne fortælle os
– men det giver lavere passagerantal!
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 83: Henvendelse af 8/12-23 vedrørende DSB og tog i Danmark, fra Henrik Busch
2796251_0002.png
-Der er solgt endnu flere el-cykler end nogensinde og for nogen er det blevet et alternativ til toget eller
bussen
-Salget af nye biler og elbiler har aldrig været større – mon folk køber bil for at have den parkeret på gaden
eller i garagen?
-Priserne på kollektiv transport er i 15 år steget, steget og steget – er det en motivationsfaktor for at skifte
til kollektiv transport – nok ikke
-Usikkerheden med at komme frem til tiden med DSB er fortsat stor. Kun 86% af togene kommer frem til
tiden og det er for ringe når man skal nå sine aftaler
-Folk der bestiller en togbillet – gider altså ikke at køre togbus!
I foråret var jeg på Christiansborg og fortælle politikerne disse ting – de virkede lidt overraskede over nogen
af mine tal og mine input til løsninger – men jeg tror desværre ikke en af dem i Transportudvalget forstod
meningen med det budskab jeg kom med og som nogenlunde er gengivet her.
Jeg tror på at DSB og andre transportselskaber igen får lov til selv at sætte mål for hvor præcist de skal køre
efter tidsplanen og at det kommer til at betyde at billetpriserne igen skal stige til vinter.
HVIS ikke at politikerne på Christiansborg griber ind løser vi IKKE især DSBs udfordringer – de har brug for
hjælp – de har brug for kundefokus og kommercielle input til hvordan den forretning skal drives og ikke
ende som POSTDANMARK…der blev til POSTNORD og nærmest gik konkurs!
Christiansborg tag ansvar!
18.07.2023