Til Banedanmark og
Folketingets Transportudvalg
Dato: 5. december 2023
Ringsted Kommune
Kommentarer til Banedanmarks notat ”Information om projektet vedrørende
kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted” af 24.10.2023
Sct. Bendtsgade 1
4100 Ringsted
Banedanmark begrunder i notatet, at jernbaneudfletningen øst for Ringsted er
nødvendig, idet stationens manglende kapacitet ”betyder forsinkelser, der spreder
sig til resten af landet”.
Det er netop den løsning, som Ringsted Kommune har anbefalet, fordi den
markant udvider kapaciteten gennem Ringsted, samtidig med at uønskede
påvirkninger af miljøet og borgerne er minimale. Der har været stor folkelig
opmærksomhed og debat om sagen i Ringsted, bl.a. har 1.407 borgere har
skrevet under1 for en østlig udfletning, der betyder, at
Trafikken kan afvikles med høj punktlighed uden at togene forsinker
hinanden, som det er tilfældet i dag
Alle tog kan standse i Ringsted og sikre en sammenhængende kollektiv
trafik på Sjælland, der tilgodeser de mange rejsende, som skifter mellem
tog og bus og mellem to af landets vigtigste hovedstrækninger for
jernbanen, fx fra Jylland Fyn og videre mod Sydsjælland og Hamburg.
Tel.: +45 57 62 60 10
Sag: 23-014176
www.ringsted.dk
EAN: 5798007642426
CVR-nr.: 18957981
Åbningstid:
Man.-Torsdag 11-15
Fredag 11-13
Telefontid:
Man.-Torsdag 10-15
Fredag 10-13
Ringsted kommune undrer sig dog over, at Banedanmark vil indbygge en såkaldt
hastighedsopgradering gennem Ringsted by i samtlige løsningsforslag for en
østlig udfletning. Vi har ellers forstået, at det var ministeriets opfattelse, at en
udfletning uden en samtidig hastighedsopgradering kan muliggøre et lavere
anlægsoverslag for udfletningen, eller med andre ord, at problemerne med, at
forsinkelserne spreder sig som ringe i vandet gennem Danmark, kan løses bedre,
endda for færre penge, hvis hastighedsopgraderingen udelades i den kommende
løsning.
Derfor ser Ringsted Kommune hellere løsningsalternativer uden
hastighedsopgradering, som til gengæld prioriterer en optimal østlig udfletning
med to broer, der eliminerer alle krydsningskonflikter og fremtidssikrer høj
kapacitet og punktlighed for togtrafikken gennem Ringsted. Der skal her peges på,
at Ringsted Station er den på Sjælland langt mest benyttede station uden for HT-
området jf. Trafikstyrelsens trafiktællinger.
1
h ps://www.skrivunder.net/vi_siger_nej_tak_ l_omfartsbaner_og_vestlig_udfletning_ve
d_ringsted