Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2795765_0001.png
Billig offentlig transport i hele landet
TILBAGE PÅ SPORET
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - Bilag 80
Offentligt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Oplæg samt præsentation fra foretrædet 6/12-23 vedrørende billigere kollektiv transportport, fra Kampagnen Tilbage På Sporet
2795765_0002.png
Offentlig transport under pres kalder på
politisk handling
● Rekordhøje prisstigninger på offentlig transport træder i kraft d. 21/1 2024
Grundet underskud hos trafikselskaberne som følge af høj inflation, høje brændstofpriser
og efterslæb fra Covid-19
● Historisk høje prisstigninger sætter offentlig under pres, hvilket giver anledning
til politisk handling, for at sikre at billig offentlig transport er tilgængeligt for alle
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Oplæg samt præsentation fra foretrædet 6/12-23 vedrørende billigere kollektiv transportport, fra Kampagnen Tilbage På Sporet
2795765_0003.png
Problem 1:
Tilgængelig offentlig transport
for alle understøtter sammenhængskraften
Dyr offentlig transport svækker sammenhængskraften mellem land og by og
skaber et decideret Udkantsdanmark
Regeringen vil levere på geografisk balance og modvirke centralisering
- og her
er offentlig transport et afgørende element i at sikre sammenhængskraften på
tværs af landet
Rammer borgere, som er afhængige af den off. transport i yderområderne og ikke
har andre alternativer -
dét øger social ulighed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Oplæg samt præsentation fra foretrædet 6/12-23 vedrørende billigere kollektiv transportport, fra Kampagnen Tilbage På Sporet
2795765_0004.png
Problem 2: Offentlig transport er
afgørende for den grønne omstilling i Danmark
Problematisk, at det klimavenlige alternativ til privatbilisme og indenrigsfly bliver dyrere
● Prisstigningerne medfører, at
5-10 %
af passagerer vil vælge den offentlige transport fra
Modsat viser forskning, at privatbilister er svære at rykke til kollektiv transport
Derfor skal man afskaffe prisstigningerne, inden man mister kunder, som man ikke
får igen
Prisstigninger → færre kunder → dyre billetter → færre kunder
Ond spiral som skal stoppes
● Dyrere offentlig transport truer med et mere bil afhængigt danmark
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Oplæg samt præsentation fra foretrædet 6/12-23 vedrørende billigere kollektiv transportport, fra Kampagnen Tilbage På Sporet
2795765_0005.png
Løsning: Offentlig transport skal være
billig og tilgængelig
LØSNING 1:
Vend den negative udvikling og annullér de kommende prisstigninger
Billetindtægtstab på 800 mio. kr. i 2024 iflg. Trafikstyrelsen
LØSNING 2:
Indfør Danmarksbillet
Billet til al offentlig transport i Danmark for 399 kr. månedligt (1500 kr. for rejser, der krydser
storebælt)
Billetindtægtstab på 1,2 mia. kr. på årsbasis iflg. Trafikstyrelsen
Det gør offentlig transport til et konkurrencedygtigt alternativ til privatbilisme
-
og det gør det mere
attraktivt at bosætte sig uden for de større byer
FINANSIERING:
Kompensation til trafikselskaberne gennem hævet statsstøtte
Gør privatbilisme mindre attraktiv gennem fravalg af udvidelse af motorveje eller indførelse af
betalingsring
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Oplæg samt præsentation fra foretrædet 6/12-23 vedrørende billigere kollektiv transportport, fra Kampagnen Tilbage På Sporet
2795765_0006.png
Tak for jeres tid! Spørgsmål?
Kontaktoplysninger:
Selma Palsbo Klarskov, Tlf.nr.: 51 16 09 49
[email protected]
Instagram: Tilbagepaasporetdk
Tilbage på sporet
UNDERSKRIFTSINDSAMLING:
https://www.wechange.dk/indsamling/billig-
offentlig-transport-1144