Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
2793170_0001.png
Tilbage på sporet
Offentlig transport er kritisk infrastruktur. Det binder land og by sammen og bringer folk til og fra
arbejdspladsen, uddannelsen og fritidsaktiviteten. Samtidig er den offentlige transport et afgø-
rende element i den grønne omstilling. Ligesom der står i regeringsgrundlaget, ønsker vi “et
Dan-
mark i geografisk balance”.
1
Offentlig transport skal være tilgængeligt for alle - derfor kæmper vi
for, at det skal være billigt.
Priserne stiger
Trafikselskaberne regulerer årligt billetpriserne, men d. 21 januar 2024 står vi over for en historisk
høj billetprisstigning på gennemsnitligt 10,3%.
2
Svækket sammenhængskraft, mere privatbilisme og øget social ulighed
De stigende priser øger den økonomiske ulighed i Danmark, som er det højeste i 35 år.
3
Prisstig-
ningen rammer socialt skævt, da borgere uden mulighed for bilkørsel er tvunget til at betale pris-
stigningerne - f.eks. studerende og pensionister.
Det skaber social ulighed, da disse befolkningsgrupper får sværere ved at krydse landet. Dermed
svækker de stigende priser sammenhængskraften i Danmark.
Når priserne stiger, vurderes det, at den offentlige transport mister 5-10% af deres passagerer.
4
Samtidig er privatbilister meget svære at vinde tilbage til offentlig transport. Derfor skal vi stoppe
prisstigningerne, inden trafikselskaberne mister flere kunder og er nødsaget til at hæve priserne
yderligere.
Stop prisstigningerne og indfør Danmarksbilletten
Vores kritiske infrastruktur er endt i en ond spiral, hvilket råber på, at I investerer i at sikre et fælles
og forbundet Danmark.
Vi ønsker, at I fra politisk side annullerer prisstigningerne d. 21. januar 2024, og at staten årligt
kompenserer trafikselskaberne for deres dermed tabte indtjening. Det anslås for 2024 at være
ca. 800 mio. kr.
5
Vi ønsker, at I fra politisk side indfører en Danmarksbillet for 399 kr. månedligt (1.500 kr for rejser
over Storebælt). Det anslås at medføre et billetindtægtstab på ca. 1,2 mia. kr. årligt, som vi ønsker
staten kompenserer selskaberne for.
6
Gennem disse konkrete tiltag kan sammenhængskraften i Danmark sikres og den onde spiral
stoppes.
1
2
Regeringsgrundlaget s. 41
DSB - Regulering af priserne for togrejser i 2024
3
Danmarks Statistik - Indkomstulighed
4
Fosgerau, Mogens. Professor i transportøkonomi på Københavns Universitet.
5
6
Åbent samråd om stigende priser i den kollektive trafik, 16:00-16:12
TRU Almdel endeligt svar på spørgsmål 332 Svar på TRU spm 332