Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
Vi søger jeres hjælp til:
l
Nedrivning af Bispeengbuen
I
og åbning af Ladegårdsåen
Borgerinitiativet Åbn Åen
22.482 underskrifter
6. december 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0002.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0003.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0004.png
Ladegårdsåen, ca. 1960, hvor Bispeengbuen er i dag. Borups Allé krydser åen.
Billede taget fra Telehuset mod Ågade og Ladegårds Å
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0005.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0006.png
Børnene ved åen
Mange nulevende beboere husker
barndommen ved Ladegårdsåen.
Niels Neergaard
(Statsminister 1920-24)
„Vi drog
paa lange Opdagelsesrejser,
enten for at finde Ladegaardsaaens
Kilder eller for, forsynede med et
mægtigt Reb, at maale dens
Længde“.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0007.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0008.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0009.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0010.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0011.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0012.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0013.png
Halv nedrivning vs. tunnelløsning
Handling:
Løsningen kan sættes i gang hurtigt.
Opbakning:
Frederiksberg og København ønsker denne løsning med meget brede flertal.
Klima:
Der udledes
50 gange mindre Co2
end for tunnelløsningen.
Besparelse:
Nedrivning koster langt mindre end tunnel. Det koster omkring det samme at nedrive en halv
Bispeengbue, som det gør at levetidsforlænge en halv Bispeengbue.
Skybrud:
Bispeengen kan nå at indgå i skybrudssikring og dermed minimere store skybrudstunneller til
havnen (koster 1,4 mia. kr.).
Fleksibilitet:
Løsningen her forhindrer ikke, at der senere laves andre trafikale løsninger, men skal ses som
en første etape, der giver en stor å-park her og nu.
Imødekommer lokale aktiviteter:
Projektet imødekommer de aktiviteter, der er under buen i dag, som fx
CarPark festival og Urban 13.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0014.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0015.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
Opfordring til Transportudvalget
Afsæt penge til en Miljøkonsekvensvurdering (MKV), allerede når
forundersøgelsen når til udvalget i december/januar.
Nedriv sydlige Bispeengbue, da denne kun er 10 meter fra borgernes
soveværelser og åen er neden under.
Obs!
Bispeengbuen står over for levetidsforlængelse. Hver halvdel vil
koste ca. 100 mio. kr. at levetidsforlænge (Vejdirektoratet, 2019).
De penge kan spares ved at komme i gang med en nedrivning nu.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2795787_0017.png
Støj
Støjen vil reduceres med halv
nedrivning af Bispeengbuen (2.a.)
Vi vil bede om moderne støjværn, som
vil reducere støjen markant mere (2.b.)
Kilde: Forundersøgelser for København og
Frederiksberg Kommuner (2023)