Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2792671_0001.png
Oktober 2023
Fra: Borgerinitiativet Åbn Åen
Til: Transportminister Thomas Danielsen
Ang: Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
Kære Transportminister Thomas Danielsen
Jeg skriver fra Borgerinitiativet Åbn Åen og vil bede om regeringens opbakning til delvis nedrivning
af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen. Der er afsat 10 mio. kr. i Infrastrukturaftalen til
forundersøgelser af projektet.
Bispeengbuen er en statslig vej, som af historiske grunde er overdimensioneret, fordi resten af det
planlagte motorvejsnet ind gennem byen aldrig blev anlagt (herunder den berømte Søringen, som
var en planlagt motorvej oven på Søerne i København).
Samtidig står staten over for at skulle bruge flere hundrede mio. kr. på at levetidsforlænge
Bispeengbuen (Vedligeholdelsesnotat, Vejdirektoratet, 2019). Indledende analyser i kommunerne
viser, at det koster det samme eller mindre at nedrive, som at levetidsforlænge.
Derfor er det opstået en unik mulighed for at nedrive den ene af vejbroerne, tilpasse den anden
vejbro til det omkringliggende vejnet og åbne Ladegårdsåen og en ny grøn supercykelsti ved siden
af.
Frederiksberg og København har med meget brede flertal besluttet at arbejde for denne løsning.
Ifølge forundersøgelser for Frederiksberg og Københavns Kommuner, vil vejen have stort set samme
kapacitet som i dag, fordi enderne udfletter inden lyskrydsene. Lyskrydsene bestemmer hvor meget
trafik, der kan passere – ikke antal vejbaner på selve Bispeengbuen. Som vi forstår det, vil det være
ca. samme antal biler, der kan passere, når der er grønt lys.
Vi mener projektet kan vise en interessant vej frem i diskussionerne om plads til infrastruktur,
byudvikling og natur i byen. Projektet samler to kommuner om et relativt billigt og meget
klimavenligt forslag, der udnytter pladsen i byen på en smartere måde og undgår de ufrugtbare
kampe om den begrænsede plads.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 79: Materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2792671_0002.png
Dette forslag med halv nedrivning
vil udlede 50 gange mindre Co2
end de tidligere undersøgte
scenarier med en biltunnel som erstatning for Bispeengbuen. Vi mener derfor samlet set, at den
halve nedrivning er en gylden middelvej til at komme hurtigt i gang med et positivt projekt.
Den seneste Venstre-regering lovede os i 2019 at betale en tredjedel af restfinansieringen af
tunnelprojektet (omkring 600 mio. kr.), Socialdemokratiet omkring det samme, mens SF (Pia Olsen
Dyhr) og Radikale Venstre ønskede en endnu større statslig finansiering af tunnelprojektet.
Eftersom den halve nedrivning er langt mindre omfattende økonomisk, så håber vi på en relativt
større Statslig rolle til at sikre fremdriften i projektet. Fx så Staten tager hele opgaven med den halve
nedrivning og tilpasning af vejene, og derefter overdrager det ryddede areal til kommunerne, som
så kan finansiere å-parken.
Vi håber derfor du vil samle et stort flertal i Folketinget og støtte op om kommunernes og vores
ønsker. Hvis det ikke kan lade sig gøre at komme i gang med dette mindre projekt, så er vores ønske,
at Regeringen går tilbage til tunnelprojektet og afsætter midler hertil, ligesom fx Århus har fået
midler til Marselisborg Tunnel.
Du har en meget travl kalender og det har vi forståelse for. Men vil naturligvis altid gerne mødes
med dig ved Bispeengbuen, hvis du skulle have tid. Ellers står vi til rådighed for yderligere
oplysninger.
Vi vil også benytte lejligheden til at rose Vejdirektoratet for at være åbne for at modtage teknisk
input fra vores borgerinitiativ og vi glæder os til at se afrapporteringen.
Venlig hilsen
Borgerinitiativet Åbn Åen – 22.472 underskrivere på
Ladegaardsaaen.dk
/ Anders Jørn Jensen, projektleder
M:
[email protected]
T: +45 22555303