Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2792642_0001.png
Oplæg til
Hvidovre Kommunes Støjudvalg’s
foretræde
for Folketingets Transportudvalg og Sundhedsudvalg
d. 6. december 2023
Støjudvalget består af borgere samt lokale politikere. Det er nedsat af
Hvidovre Kommunes kommunalbestyrelse for at finde løsningsforslag til,
hvordan den massive trafikstøj i Hvidovre kan reduceres. Udvalget er
nedsat iht. kommunestyrelseslovens § 17 stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr.
47 af den 15. januar 2019.
NOTAT
HVIDOVRE KOMMUNE
Center for Trafik og Ejendomme
Sagsnr.: 22/19431
Doknr.: 216859/23
Dato: 28-11-2023/gdu
Støjens alvorlige konsekvenser
Konstant støj fra døgntrafik fra motorveje og jernbaner er vilkår, som
borgere i alle aldre i Hvidovre må leve under for at kunne være i sit hjem,
sin daginstitution eller skole. Støjen er som en kronisk tinnitus, der
medfører stress og søvnforstyrrelser, der kan resultere i for tidlig død og
alvorlige sygdomme som slagtilfælde, blodpropper i hjertet, diabetes og
kræft. Livskvaliteten forringes og samfundet påføres væsentlige
økonomiske udgifter til behandlinger og overførselsindkomster. Hverken
borgerne eller kommunen kan afhjælpe støjen selv
det er kræver statens
indgriben at sikre de mange borgeres liv og helbred.
53 % af boligerne i Hvidovre udsættes for vejtrafikstøj, der er højere end
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejstøj. 12.700 boliger med
næsten 28.000 beboere er støjbelastede. Heraf betragtes næsten 4.900
boliger som
’stærkt
støjbelastede’ med et støjniveau over 68 dB.
Vejtrafikstøj er derfor et større miljøproblem i Hvidovre Kommune end i
Danmark som helhed, hvor 28 % af alle boliger er støjbelastede.
Løsninger
Støjudvalget har konkrete løsningsforslag til, hvordan Folketinget kan sørge
for, at borgerne skærmes og sygdomsforløbene forebygges i langt højere
grad end nu: 1) hastighedsnedsættelser, 2) overdækninger.
Løsningerne er mulige og realistiske, og Støjudvalget ønsker, at
udvalgsmedlemmerne tager dem med i forligsforhandlinger.
Hastighedsnedsættelser:
Staten kan iværksætte hastighedsnedsættelser tilpasset døgntrafikken med
det samme, og tiltaget kan automatisk håndhæves ved hjælp af
stærekasser og stræknings-ATK’er. Nedsættelse af hastighed medfører
betragtelig dæmpning af støjniveauet
til sammenligning har man mange
steder i Tyskland med succes nedsat hastigheden på motorveje omkring
byområder i aften- og nattetimerne.
Overdækning af motorveje:
Hvidovre Kommune har allerede fået udarbejdet modeller til en let eller en
hård konstruktion, der effektivt vil inddæmme støjen. Overdækning kan
med fordel bygges over Amagermotorvejen, i forbindelse med at den
snarligt skal udbygges med fire spor, og døgntrafikken vil øges betragteligt.
VD mulighedsstudie bør også omfatte strækningen fra Avedøre Havnevej til
til Kalvebroerne, fordi det område støder op til det tættest beliggende
boligområde og som desuden er det allermest støjplagede område jf VD
støjberegninger. Overdækning af Holbækmotorvejen kan med fordel
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 78: Materiale til brug for Hvidovre Kommunes Støjudvalgs foretræde 6/12-23 vedrørende trafikstøj
bygges i forbindelse med anlæggelse af metroforbindelse til Hvidovre
Hospital, hvortil den offentlige infrastruktur skal forbedres.
Overdækningerne kan fx belægges med solceller eller boliger
til
sammenligning har man med succes opført støjdæmpende overdækninger
i Tyskland, Polen og Østrig.
Overvejelser til Folketinget
Indvendinger mod støjdæmpende tiltag er ofte, at de er forbundet med
store udgifter for samfundet. Men hvad er vigtigst
samfundsøkonomien
eller samfundets liv?
Er de sundhedsøkonomiske udgifter til støjens skadelige virkninger
indregnede tilstrækkeligt i de aktuelle benyttede økonomiske modeller?
Hvorfor tillades en så stor mængde af skadelig forurening, der betydeligt og
alvorligt påvirker befolkningens helbred?
Hvorfor forventes det af borgerne i hovedstadskommunerne, at de skal ofre
liv og helbred for samfundsøkonomien?
Vil den enkelte virkelig hellere have fx diabetes end at bruge få minutter
mere på transport?
Side 2 af 2