Danske rejsende kan fra 11.12. fra Hamborg køre i nattog
i hidtil uset komfort køre CO2-venligt sydpå
Til Folketingets Transportudvalg
Mandag d. 11. december bliver en milepæl for bæredygtig persontransport i Europa. For denne
aften kører der for første gang et splinternyt østrigsk 14-vognes NightJet nattog fra Hamborg mod
hhv. Wien og Innsbruck. Den hidtidige vognpark for nattog i Europa har været plaget af høj alder,
nyeste vogne har været fra 2003-5, mange meget ældre. Og der har været mangel på vogne.
Alligevel har efterspørgslen efter nattog været opadgående de seneste år, også fra danske
rejsende.
Ca. 20 danske nattogsrejsende deltager i en markering på perronen i Hamborg Altona mandag
aften. En dansk stemme er vigtig for nattog i Hamborg.
NightJets nye 7-vognssæt kan køre 230 km/t og er udstyret med alle mulige finesser for at give høj
komfort for de rejsende. De 7 vogne sættes sammen to-og-to til 14 vogne. Vi skal opleve et tog,
hvor rejsende kan vælge imellem mange kategorier, så hvad enten man er solo-rejsende med lille
eller større pengepung, to personer eller fire personer, så er der kategorier af kupeer og senge,
man kan vælge.
Patrick Neumann, tysk nattogsaktivist siger efter prøvesovning i Østrig: “Jeg prøvede en af de små
solo-kabiner (capsules), og jeg har aldrig sovet så godt i et nattog før.”
Den højere komfort er også påkrævet, for når natten skal tages i brug til transport, så skal det være
muligt at få en god nats søvn. På den måde er rejser med nattog en ægte konkurrent til
klimaskadelige fly.
Vi ser også frem til at østrigske NightJet inden sommer også introducerer de nye vogne på ruten
Hamborg - Basel - Zürich. Til den tid vil danske togrejsende få mulighed for at køre med state-of-
the-art togmateriel på rejser i retning af Sydtyskland, Schweiz, Østrig og Ungarn.
Et særligt dansk perspektiv er at få forlænget disse tog til København eller i al fald til Fredericia.
Ved at der nu kommer flere vogne, kan NightJet måske finde interesse i det rejselystne og
betalingsdygtige danske og svenske marked. Det kræver dog formentlig, at der udtrykkes politisk
interesse for et evt. drifttilskud i starten (fx inden Femern åbner). Og derfor inviterer vi Folketingets
Transportudvalg med til Hamborg.
Der er reserveret tid på talerstolen i Hamborg Altona til en
dansk MF’er.
Skriv tilbage og sig, at du er interesseret.
Fakta:
Et sæt med syv nattogsvogne koster 20 millioner euro. Det svarer til under 100 meter motorvej, og
for prisen for en Airbus A321 får du tre sådanne togsæt.
Der er lidt færre passagerer per vogn i de nye vogne, end vi har været vant til. I et syv-vognes tog
er der 254 pladser fordelt således: