Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2788447_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Opgradering af rute 11
mellem Varde og Korskro
3. november 2023
Udarbejdet af PwC
I samarbejde med NIRAS
Revision. Skat. Rådgivning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion
..................................................................................................................... 1
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
..................................................... 6
3. Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
.................................................... 9
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold
.................................................................. 12
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
..................................................... 15
6. Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
................................. 22
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet
............................ 27
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser
........................... 29
9. Fremgangsmåde og datamateriale
.............................................................................. 31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0003.png
1. Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store
anlægsprojekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove
gennemføres en ekstern kvalitetsvurdering af projekter med en forventet totaludgift på over
250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Ekstern kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens
projektgrundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag,
den trafikale og tekniske løsningsmodel samt analysen af den samfundsøkonomiske
rentabilitet har en tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af
miljøkonsekvensvurderingen for tre forslag fremsat af Vejdirektoratet for en opgradering af
rute 11 mellem Varde og Korskro. Den pågældende strækning fremgår på figur 1.
Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 10. juli til 19. september 2023. Læsning af denne
rapport forudsætter forudgående kendskab til miljøkonsekvensvurderingen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2011
om ”Ekstern Kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2”.
Figur 1: Oversigt over strækningen på rute 11 mellem Varde og Korskro.
Hovedformålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget.
Dermed forbedres den udgiftspolitiske styring, og der dannes bedre grundlag for en prioritering
af større anlægsprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af PwC i samarbejde med NIRAS.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0004.png
Rute 11 mellem Varde og Korskro er en strækning på ca. 10 km. I dag er strækningen en
relativt smal landevej uden cykelsti. Der er sideveje og direkte tilgang til ejendomme,
landbrugsarealer og virksomhed. Årligt kører der omkring 9.000 biler på strækningen, og
trafikken øges i sommermånederne, specielt i weekenderne grundet skiftedage i
sommerhuse. Rute 11 udgør en hovedfærdselsåre for meget af ferietrafikken fra Tyskland.
Der er fremsat tre forslag til opgraderingen af rute 11 mellem Varde og Korskro:
Fuld udbygning:
Den fulde udbygning af strækningen vil opgradere vejen til en 2+1
vej, opgradere endepunkterne samt inkludere oprettelsen af cykelsti. Hastigheden på
vejen vil øges til 90 km/t.
Delvis udbygning:
Den delvise udbygning består af at opgradere dele af strækningen
til en 2+1 vej, opgradere endepunkterne samt inkludere oprettelsen af cykelsti.
Hastigheden på vejen forbliver 80 km/t.
0+:
Det sidste alternativ foreslår mindre tiltag på lokal basis, opgraderer
endepunkterne samt etableringen af cykelsti. Hastigheden på vejen forbliver 80 km/t.
1.1 Resumé
Vejdirektoratet har fremlagt resultatet af miljøkonsekvensvurderingen for dette forslag til at
øge kapaciteten for strækningen på rute 11 mellem Varde og Korskro. For alle forslag
anlægges en cykelsti for hele strækningen på 10,60 km, mens forslagene for de resterende
afviger i den strækningslængde der foretages udbygninger på. Omfanget af ændringer på
vejanlæggene fremgår som strækningslængde i tabel 1 nedenfor.
Hovedpost
Fuld
udbygning
(mio. kr.)
10,60
389,90
428,93
448,39
Strækningslængde (km)
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB og PTA
Ankerbudget/projektbevilling, inkl. K2a (10 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10 %) og K2b (5 %)
Delvis
udbygning
(mio. kr.)
6,35
263,64
290,35
303,21
0+
(mio. kr.)
2,12
206,02
230,86
236,95
Tabel 1: Basisoverslag/oversigt over de tre udbygningsforslag (FL-indeks 2023, 125,86).
Der er tale om et anlægsarbejde, som udover selve vejen vil indebære anlæg af opgraderede
vejtilslutninger, faunapassager og etablering af cykelsti, som vil påvirke natur og miljø langs
strækningen.
Miljøkonsekvensvurderingen afrapporteres digitalt og består af en række tekniske og
miljømæssige analyser samt en detaljeret beregning af anlægsomkostningerne. Derudover
er undersøgelsen beskrevet og dokumenteret på et mere detaljeret niveau i en række
forudsætningsnotater og kortbilag.
Den eksterne kvalitetssikring har fået til opgave at vurdere trafikberegninger, tekniske forhold
omkring anlæggelsen, miljø- og naturforhold, anlægsbudget, samfundsøkonomi, risici samt
mulige besparelser og forenklinger.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
1.2 Vurderinger
Dette afsnit sammenfatter kvalitetssikringens vurderinger fra hvert af de gennemgåede
områder/temaer.
Trafikanalysen
Trafikberegningerne vurderes at være valide og robuste; dog savner den eksterne
kvalitetssikring en redegørelse for de trafikale forhold i selve miljøkonsekvensrapporten.
Den fulde udbygning medfører en del vejlukninger, og den effekt på lokaltrafikken, som dette
medfører, er ikke tydeligt belyst. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der suppleres med
en kort redegørelse for denne afledte effekt af vejlukningerne forud for projektets
forelæggelse. Projektet begrundes i høj grad af sommerferietrafik (særligt på skiftedage), hvor
der er voldsomt nedsat fremkommelighed i korridoren. Derfor vurderer den eksterne
kvalitetssikring, at der generelt bør være et større fokus på rapportering af julidøgnsituationen
end det, der fremgår af det udleverede materiale.
Den tekniske analyse
På baggrund af kvalitetssikring og den tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring, at de foreslåede tekniske løsninger er gennemarbejdet og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes af et detailprojekt for en miljøkonsekvens-
rapport.
Der er fortsat enkelte usikkerheder i projektet, herunder hvordan krav om stigningsforhold og
oversigtsforhold for cyklister kan overholdes ved etableringen af ny overført cykelsti. Dette bør
undersøges, inden der tages beslutning om projektet.
Miljø- og naturforhold
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der på kvalitetssikringstidspunktet udestår enkelte
vurderinger vedrørende stibroens skyggepåvirkning på arter i det nærtliggende Natura 2000-
områdes udpegningsgrundlag. Vejdirektoratet har oplyst, at der vil blive foretaget vurderinger
af, hvordan skyggevirkningen påvirker arterne.
Den eksterne kvalitetssikring har desuden påpeget, at det er en mangel, at der ikke er
foretaget en vurdering af, om det udledte vejvand kan medføre en påvirkning på Natura 2000-
området nedstrøms i vandløbet, samt om det kan medføre en overskridelse af
miljøkvalitetskravene i slutrecipienten Grådyb. Vejdirektoratet har oplyst, at der vil blive udført
vurderinger i slutrecipienten Grådyb i det omfang der foreligger data på baggrund af den
eksterne kvalitetssikring.
Anlægsbudgettet
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og prisgrundlaget er
metodisk gyldige og repræsenterer det udarbejdede anlægsbudget. Endelig bemærker den
eksterne kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten kvantificeret de mest
sandsynlige risici og indarbejdet disse i risikologgen.
Samfundsøkonomi
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for de tre
forslag til opgradering af rute 11 mellem Varde og Korskro er foretaget i Grøn mobilitetsmodel
(GMM) version 2.3 og Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj TERESA og følger
den samfundsøkonomiske manual for transportområdet. Beregningerne er foretaget på et
gyldigt grundlag og er metodisk korrekte.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at projektet ikke er samfundsøkonomisk rentabelt,
hvilket betyder, at der bør foreligge ikke-økonomiske argumenter for, hvorfor projektet skal
gennemføres som planlagt.
Mulige reduktioner, forenklinger og besparelser
Der er som udgangspunkt tilfredsstillende fokus på at holde omkostninger på et rimeligt
niveau, og der er valgt hensigtsmæssige løsninger i projektet. Dog har den eksterne
kvalitetssikring i det bagvedliggende materiale identificeret potentielle forenklinger og
besparelser.
Det kan være relevant at overveje muligheden for at udvikle en klimavenlig asfalt, der er
kombineret med de funktioner, drænasfalt har. Det er muligt, at dette kan optimere
trafikoplevelsen som helhed for både trafikanter og nærliggende naboer. Ligeledes anbefaler
den eksterne kvalitetssikring at inkludere overvejelser om fremtidige transportformer
fremtidige projekter, særligt med henblik på selvkørende trafik.
PwC har sammen med NIRAS gennemført en ekstern kvalitetssikring af planlægnings-
projektet ”Miljøkonsekvensvurdering for opgradering af rute 11 mellem Varde og Korskro” for
Transportministeriet.
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er PwC og NIRAS ikke blevet bekendt med
forhold, der indikerer, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med projektet på
baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til
anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssikring har omfattet
de i akt 16. af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyndighedens projekt
i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring
af grundlaget på niveau 2 (miljøkonsekvensvurdering). Den eksterne kvalitetssikring har
således ikke foretaget egne undersøgelser. Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse
med gennemgangen konstateret enkelte forhold, der bør arbejdes videre med og forbedres
forud for forelæggelse af projektet af hensyn til risiko for projektets tidsplan. I forhold til
processen frem mod godkendelse af projektet bemærker den eksterne kvalitetssikring
følgende forhold, som der bør være særligt fokus på:
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i miljøkonsekvensvurderingen ikke er
foretaget tilstrækkelige vurderinger af projektets påvirkning på det omkringliggende
vandmiljø, herunder særligt hvilken effekt forurenende stoffer i vejvandet vil have på
Natura 2000-områdets nedstrøms i vandløbet, da dette kan medføre en overskridelse
af miljøkvalitetskravene i slutrecipienten, som er Vadehavet. Vejdirektoratet bør
udbedre disse forhold forud for forelæggelse til Transportudvalget. Vejdirektoratet har
oplyst, at der vil blive udført vurderinger i slutrecipienten Grådyb i det omfang der
foreligger data på baggrund af den eksterne kvalitetssikring.
1.3 Konklusion: Ingen vægtige forhold
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Den valgte løsning for overføring af cykelstien i rundkørslen ved Korskro har en profil,
der medfører væsentlige højdeforskelle for cyklister på strækningen. Det anbefales, at
det undersøges, om der kan foretages nogle justeringer, der sikrer mod for voldsomme
niveauforskelle i detailprojekteringsfasen.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0008.png
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de trafikberegninger, som
danner grundlag for vurderingen af fremkommelighed på selve projektstrækningen,
kapacitetsvurderinger af rampeanlæggene samt den samfundsøkonomiske analyse.
På strækningsniveau er trafikberegningerne baseret på GMM version 2.3.
Trafikmodelberegningen er suppleret med analyser af kapaciteten i krydset Ribevej /
Esbjergvej / Østre Omfartsvej samt TSA73.
2.1 Gennemførte vurderinger
Vurdering af trafikmodelberegninger og kapacitetsanalyser er gennemført ved, at den
eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt:
de bagvedliggende modelberegningsforudsætninger er robuste og valide i forhold til
MKV-formålet (fx datagrundlag og influensvejnettets udstrækning)
trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske
det trafikale grundlag for kapacitetsvurderingerne samt tolkningen heraf vurderes at
være rationelle og realistiske.
Projekt
MKV for Rute 11 mellem Varde og Korskro -
Trafikteknisk beskrivelse
Miljøkonsekvensrapport Rute 11 mellem Korskro
og Varde
Krydstællinger for TSA73 og krydset
Ribevej/Esbjergvej/Østre Omfartsvej Basis 2025
og Basis 2035,
Opgaveansvarlig
Rambøll for
Vejdirektoratet
Rambøll for
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Dato
August 2023
25. august 2023
Tabel 2: Vurdering af den trafikale analyse er gennemført på baggrund af disse notater.
Tabel 2 angiver de notater, der har udgjort grundlaget for den eksterne kvalitetssikring. Der
er udført trafikmodelberegninger for de tre projektforslag baseret på forudsætninger i
trafikmodellen for 2030 og 2040. Desuden er der foretaget følsomhedsanalyser for
påvirkningen af et 20 % for højt og for lavt vurderet anlægsbudget.
Scenarie
0+
Delvis udbygning
Fuld udbygning
Perioder
2030, 2040
2030, 2040
2030, 2040
Tabel 3: Scenarier anvendt til trafikmodelberegninger.
2.2 Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effekter og indbyrdes
sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den samfundsøkonomiske
analyse.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvanlig praksis og
baserer sig på nuværende forhold, besluttede projekter og byplanmæssige forudsætninger.
Kapacitetsberegningerne for TSA73 er foretaget på grundlag af krydstællinger fra 2022.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
De foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og
indholdet af trafikberegningerne.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstade som set
ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes for en
miljøkonsekvensvurdering.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de trafikale dele
af projektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af de trafikale effekter.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan
inddrages i det videre arbejde med projektet.
2.3 Vurdering af trafikberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den udleverede trafikanalyse. Den eksterne
kvalitetssikring har konstateret følgende forhold til de foreliggende trafikberegninger for
opgraderingen af rute 11 mellem Varde og Korskro, som projektet bør have fokus på i næste
fase:
Der er udført trafikmodelberegninger med GMM i 2030 og 2040. Kun 2030-tallene er
angivet i den trafiktekniske rapport, men det er 2040-tallene, som anvendes som grundlag
for kapacitetsberegningerne.
Der er ikke rapporteret trafiktal for de veje, der berøres af vejlukninger i scenariet Fuld
Udbygning; og effekten af denne omvejskørsel, som vejlukninger vil medføre, indgår ikke
i den samfundsøkonomiske vurdering. Trafikbelastningerne på de berørte veje vurderes
generelt at være beskedne, men der bør alligevel indgå en kort redegørelse for den effekt,
som vejlukninger har på lokaltrafikken i området.
Projektet begrundes i høj grad af julidøgntrafik, hvor det alene er skiftedage (lørdage),
hvor fremkommeligheden i korridoren er markant forringet. Der bør generelt være et større
fokus på rapportering af julidøgnsituationen end det, der fremgår af det udleverede
materiale – som minimum en perspektivering, idet julidøgnsituationen er direkte grundlag
for projektet.
I selve miljøkonsekvensvurderingen anbefaler den eksterne kvalitetsvurdering, at det
tages til overvejelse at redegøre for de trafikale forhold.
2.4 Vurdering af kapacitetsberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den udleverede tekniske baggrundsrapport.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at
projektet begrundes i høj grad af julidøgntrafik, hvor det alene er skiftedage (lørdage), hvor
kapaciteten i de to kryds er helt opbrugt. Der bør i næste fase være et større fokus på
rapportering af julidøgnsituationen end det, der fremgår af det udleverede materiale – som
minimum en perspektivering, idet julidøgnsituationen er direkte grundlag for projektet.
2.5 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang af trafik- og
kapacitetsberegninger vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne er metodisk
gyldige og repræsenterer en detaljeringsgrad, som forventes af en MKV. Dog savnes der en
redegørelse for de trafikale forhold i selve miljøkonsekvensrapporten. Vejdirektoratet oplyser
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
at der indsættes en tabel med trafikdata, som den eksterne kvalitetssikring ikke har haft
mulighed for at se.
Generelt kan en forbedret fremkommelighed i korridoren forventes, som særligt i ferieperioden
har en positiv betydning.
Den fulde udbygning medfører en del vejlukninger, og den effekt på lokaltrafikken, som dette
medfører, er ikke tydeligt belyst i den trafikale analyse. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler,
at der suppleres med en kort redegørelse for denne afledte effekt af vejlukninger forud for
forelæggelse af projektet. Projektet begrundes i høj grad af sommerferietrafik (særligt på
skiftedage), hvor der er voldsomt nedsat fremkommelighed i korridoren. Derfor vurderer den
eksterne kvalitetssikring, at der fremadrettet bør være et større fokus på rapportering af
julidøgnsituationen end det, der fremgår af det udleverede materiale. Vejdirektoratet har
oplyst, at der på projekthjemmesiden vil fremgå grundige forklaringer og illustrationer, af bl.a.
trafikpåvirkninger, vejlukninger og arealinddragelser på den enkelte matrikel.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0011.png
3. Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de tekniske løsninger der
indgår i de enkelte linjeføringsforslag. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne
kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt:
de foreslåede løsninger er realistiske
de foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende
stade
de valgte løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af tilgængelige tekniske dokumenter
og relevant baggrundsmateriale samt supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet og dets
tekniske rådgiver.
3.1 Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder
beskrivelser
af
tekniske
forhold,
forudsætningsnotat,
trafiksikkerhedsrevision,
arbejdsmiljøscreeningen, jf. materialelisten indeholdt i afsnit 9.2. Alle foretagne vurderinger er
afgivet under forudsætning om, at der fremadrettet ikke sker ændringer i projektgrundlaget,
som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstadie som set
ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der kan forventes ved en
miljøkonsekvensvurdering.
Der er i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de tekniske dele af
projektet generelt ikke fundet forhold, der har væsentlig betydning for anlægsbudgettet.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er derudover forhold, der med fordel kan inddrages
i det videre arbejde med projektet.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede forudsætningsnotater, tekniske
rapporter, tegninger mv. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring
evalueret forslagenes tekniske karakter. I det følgende gennemgås den eksterne
kvalitetssikrings væsentligste bemærkninger til projektets vejtekniske, brotekniske,
geotekniske og afvandingstekniske løsninger.
Vejtekniske løsninger
Overføring af Cykelsti af i TSA Korskro: Der er for alle alternativer skitseprojekteret en ny
overføring af cykelsti over motorvejen i TSA Korskro. Cykelstien føres efter overføring under
eksisterende rundkørsel i TSA. Det vurderes af den eksterne kvalitetssikring, at kravet om
tilgængelighed og sigtforhold for cyklister ikke kan opfyldes i TSA Korskro grundet den korte
afstand mellem overføring og underføring af cykelsti i rundkørslen.
3.2 Teknisk vurdering af forslagene
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0012.png
Manglende T-kryds ved Varde: Ved Varde er der ikke skitseprojekteret et helleanlæg med
venstresvingsbane i T-kryds til adgangsvej for ejendomme vest for ombygget rute 11. Det
vurderes af den eksterne kvalitetssikring, at grundet bilisternes høje hastighed fra syd og
nærheden (200 m) til det signalregulerede kryds er det mest hensigtsmæssigt, at der
etableres et helleanlæg for at undgå bagendekollisioner. Dette er også påpeget i
trafiksikkerhedsrevisionen.
Brotekniske løsninger
Nye bygværker: Projektet har ikke foretaget yderligere geotekniske undersøgelser af de nye
bygværker. Disse undersøgelser vil blive udført i den næste fase.
Projektet har foreslået en løsning med en bro/tunnel til en cykelsti, som har en stejl hældning.
Det er oplyst, at Vejdirektoratet i næste fase vil præsentere en forbedret løsning.
Eksisterende bygværker: Projektet mangler klassificeringsrapporter for to broer, som kan have
betydning for anlægsomkostningerne. Vejdirektoratet oplyser, at klassificerings-rapporterne
er indeholdt i estimaterne i anlægsoverslaget.
Projektet indeholder et forslag om en miljøforbedrende løsning, hvor der etableres en banket
for odderne under broen ved Alslev Å. Den foreslåede løsning kræver kommunens
godkendelse, idet etablering af banketten har en negativ påvirkning på gennemstrømningen i
åløbet. Vejdirektoratet har udarbejdet en alternativ løsning, der kan benyttes i fald kommunen
ikke vil godkende den foreslåede løsning.
Geotekniske løsninger
Rambøll har for Vejdirektoratet i august 2023 udarbejdet "Miljøkonsekvensvurdering for
opgradering af rute 11, Korskro - Varde" i udkast.
Øget risiko ved få boringer: Rapporten er baseret på relativt få undersøgelser/boringer, og
derfor kan anlægsoverslaget være behæftet med en særlig risiko, og behovet for yderligere
geotekniske undersøgelser er derfor stort. Særligt vil den midlertidige stabilitet af
udgravningerne eventuelt skulle sikres ved ramning af spuns eller tilsvarende. Såfremt der
skal udføres spuns, hvor det ikke er indregnet i anlægsoverslaget, vil dette kunne fordyre
udførelsen betragteligt.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler at undersøge ved supplerende boringer, hvor der
vurderes ud fra geologisk materiale samt historiske kort og oplysninger. Vejdirektoratet
oplyser, at de supplerende geotekniske oplysninger tilvejebringes i fase 3.
Bassinplacering: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at placering af bassiner kan
bevirke, at der skal udføres særlige tiltag for at imødekomme eksempelvis risiko for grundbrud,
eller der skal graves til større dybde, såfremt bassinplaceringen vælges i et område med
blødbund, hvor der samtidig er risiko for forekomst af blødbund. Disse forhold afdækkes i fase
3, men på nuværende stade kan det give store udsving i anlægsoverslaget. Vejdirektoratet
har håndteret risikoen ved at tilføje en risiko i risikoanalysen, hvor der estimeres mellem 0 –
2,7 mio. kr. til håndtering af blødbund for den fulde udbygning.
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0013.png
Klarlægning af blød bund: Den eksterne kvalitetssikring bemærker desuden, at såfremt blød
bund under den eksisterende vej ikke er udskiftet i henhold til principperne i
"Udskiftningstværprofil – Bilag 005" kan det være væsentligt fordyrende, hvis det først
erkendes under udførelsesfasen. Det er således vigtigt, at dette klarlægges så tidligt i
processen som muligt. Blødbund er generelt håndteret med en risiko for blødbund i
risikoanalysen.
Afvandingstekniske løsninger
De skitseprojekterede regnvandsbassiner er for alle alternativer vist med en udstrækning og
volumen, som svarer til håndtering af regnvand for den fulde udbygning. Vejdirektoratet har
forklaret, at ved de mindre udbygninger vil volumen og udstrækning af regnvandsbassiner
reduceres.
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring, at løsningen er gennemarbejdet og repræsenterer en detaljeringsgrad, der
som minimum forventes af et detailprojekt for en miljøkonsekvensrapport. Det bemærkes dog,
at der i den vejtekniske gennemgang er identificeret en enkelt usikkerhed, som bør
undersøges af Vejdirektoratet inden projektets næste fase. Det er især den nye overføring af
cykelsti over motorvejen, der henvises til her.
3.3 Opsamling
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold
Formålet med dette kapitel er at foretage en miljøfaglig og juridisk vurdering af, om
miljøkonsekvensrapporten er gennemført i henhold til lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring
af lov om offentlige veje mv., jernbaneloven og forskellige andre love. Vurderingen er
gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til,
hvorvidt:
de lovpligtige vurderinger vedrørende truede dyrearter og vandmiljø er foretaget og er
tilstrækkeligt detaljerede
de foreslåede løsningers påvirkning på den omkringliggende natur er tilstrækkeligt
afdækket i forhold til projektets nuværende stadie.
Vurderingen er gennemført på baggrund af miljøkonsekvensrapporten samt vedlagte
rapporter vedrørende landskabsanalyse, Natura 2000-væsentlighedsvurdering og vurdering
af bilag IV-arter.
4.1 Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foregået på grundlag af den foreliggende miljøkonsekvensrapport. Alle
foretagne vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der fremadrettet ikke sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og
indholdet af anlægsoverslaget.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er derudover forhold, der med fordel kan inddrages
i det videre arbejde med projektet.
4.2 Vurdering af miljøforhold
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået kapitlerne i miljøkonsekvensrapporten, som
omhandler miljø og natur. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne
kvalitetssikring evalueret forslagenes miljømæssige karakter. I det følgende er væsentlige
bemærkninger angivet.
Natur og biodiversitet
Miljøkonsekvensrapporten indeholder en vurdering af, hvorvidt bilag IV-arten birkemusen
påvirkes af projektet. Naturtypen i området vurderes at kunne være levested for birkemusen,
men Vejdirektoratet har ved besigtigelser i området ikke konstateret, at birkemusen lever i
området. Den eksterne kvalitetssikring har noteret, at Vejdirektoratet har beskrevet, at der
etableres erstatningsnatur for birkemusen, hvilket ikke er et krav, hvis arten ikke lever i
området. Vejdirektoratet har oplyst, at det i stedet vil beskrives som et generelt forbedrende
tiltag til spredningskorridor for området, som også er egnet til birkemus. Vejdirektoratet oplyser
videres, at vurderingen i miljøkonsekvensrapporten vil blive suppleret med en beskrivelse af,
hvor stort et areal der vil blive inddraget til stibroens fundamenter.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker at Vejdirektoratet har opdateret beskrivelsen af
projektets påvirkning på bilag IV-arten, birkemus, så det fremgår tydeligt, at projektet ikke
direkte påvirker arten, så miljøkonsekvensvurderingen lever op til, hvad der forventes af en
miljøkonsekvensvurdering.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0015.png
Natura 2000-væsentlighedsvurdering
Projektet omfatter etablering af en ny stibro, samt en fast banket under den eksisterende
overføring, og det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at der kan forventes opstuvning af
vand, og at stigningen af vandspejlet på 5-7 cm vurderes at være af mindre karakter. Det er
ligeledes beskrevet, at stibroen vil kunne medføre en skyggepåvirkning.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at det fremgår at bæklampret, flodlampret, snæbel,
laks og odder er på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder, der ligger få kilometer
nedstrøms for stibroen, og at det fremgår af vurderingen i miljøkonsekvensrapporten, at de
ikke vil blive påvirket af projektet. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er tale om
arter på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området, der alle bevæger sig længere
omkring i et vandløb, og derfor må den bestand, som findes i habitatområdet, også forventes
at kunne findes inden for projektområdet, hvor stibroen etableres. Den eksterne
kvalitetssikring har bemærket, at der udestår en vurdering af, hvordan skyggevirkningen fra
stibroen vil påvirke de arter der lever i udpegningsgrundlaget. Vejdirektoratet har oplyst, at der
vil blive foretaget en vurdering af skyggevirkningen, samt en vurdering af hvordan projektet
kan påvirke fiskearterne i området.
Overfladevand
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at der
etableres regnvandsbassiner med udledning af vejvand til Alslev Å. Det fremgår af
miljøkonsekvensrapporten, at miljøkvalitetskravet for miljøforurenende stoffer i overfladevand
er overholdt på udledningsstedet, men det fremgår ikke, om der er foretaget en vurdering af,
hvorledes dette ser ud nedstrøms i vandløbet, som er et Natura 2000-område, eller om der er
foretaget en vurdering af, om miljøkvalitetskravet også er overholdt i slutrecipienten, som er
Grådyb. Vejdirektoratet har oplyst, at da miljøkvalitetskravet på udledningsstedet er overholdt,
er der ikke foretaget en særskilt vurdering af påvirkningen af arter og naturtyper i forhold til
kemiske stoffer. Direktoratet oplyser videre, at der ikke er foretaget beregninger for
slutrecipienter, da beregningerne viser, at miljøkvalitetskravene på udledningsstedet er
overholdt, og fordi man ikke har målinger fra slutrecipienten. Vejdirektoratet har oplyst, at der
vil blive udført vurderinger i slutrecipienten på baggrund af den eksterne kvalitetssikring.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at den manglende vurdering af påvirkningen på bl.a.
slutrecipienten er en mangel, der bør udbedres forud for en politisk beslutningsproces. Det
anerkendes, at beskrivelserne af hvordan indvirkningen på vandmiljøet vurderes er beskrevet
i vandrammedirektivet, og at der på nuværende tidspunkt ikke er konsensus i praksis om,
hvordan dette undersøges helt præcist.
Materielle goder
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at etablering af vejændringen bl.a. medfører lukning
af overkørsler, hvilket vil betyde, at omboende, herunder også lokalt beliggende landbrug, vil
blive påvirket i form af længere omkørsler. Derudover vil nogle ejendomme blive påvirket i
form af støjændringer.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at det følger af praksis,
1
at ved vurdering af
påvirkning på materielle goder skal vurderingen omfatte, om projektet har en påvirkning på,
1
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 2. juli 2021, sagsnr. 19/08037.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
hvorledes boliger fremover fortsat kan benyttes som boliger. Vejdirektoratet har oplyst, at
projektet ikke ændrer i anvendelsesformen for de boliger eller ejendomme, der bliver
totaleksproprieret, og at eksproprierede boliger enten bliver revet ned eller fastholdt som bolig.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at såfremt projektet påvirker en bolig så meget, at
boligen eksproprieres og rives ned, så må dette anses for at være en konsekvens af projektets
påvirkning på boligen som et materielt gode, og at dette bør fremgå af miljøkonsekvens-
rapporten. Vejdirektoratet oplyser at dette vil blive indarbejdet.
Støj
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er det bemærket, at det trafikale grundlag for
støjberegningerne ikke fremgik tydeligt nok. Ligeledes blev der spurgt ind til afgrænsningen af
de støjmæssige vurderinger, da der ikke fremgår vurderinger af støj i intervallet 53-58 dB og
af den støjmæssige betydning af ændret trafik og hastighed.
Den valgte afgrænsning begrundes af Vejdirektoratet, at støjen kun er vurderet for boliger,
hvor støjgrænsen er 58 dB, og ændringerne i trafik og hastighed har kun begrænset betydning
for støjen.
4.3 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der på kvalitetssikringstidspunktet udestår enkelte
vurderinger vedrørende stibroens skyggepåvirkning på arter i det nærtliggende Natura 2000-
områdes udpegningsgrundlag. Vejdirektoratet har oplyst, at der vil blive foretaget vurderinger
af, hvordan skyggevirkningen påvirker arterne.
Den eksterne kvalitetssikring har desuden påpeget, at det er en mangel, at der ikke er
foretaget en vurdering af, om det udledte vejvand kan medføre en påvirkning på Natura 2000-
området nedstrøms i vandløbet, samt om det kan medføre en overskridelse af
miljøkvalitetskravene i slutrecipienten Grådyb. Vejdirektoratet har oplyst, at der vil blive udført
vurderinger i slutrecipienten Grådyb i det omfang der foreligger data på baggrund af den
eksterne kvalitetssikring.
Endelig bemærker den eksterne kvalitetssikring, at der i forbindelse med vurderingen af
projektets påvirkning på materielle goder som minimum bør foretages en vurdering af,
hvorledes boliger vil blive påvirket. Denne vurdering bør beskrives i forbindelse med, at det
beskrives, at konsekvensen af projektet er, at der eksproprieres ejendomme, og at nogle af
disse vil blive revet ned. Vejdirektoratet oplyser, at det indarbejdes i miljøkonsekvens-
vurderingen i overensstemmelse med almindelig praksis for denne type projekter.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0017.png
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Formålet med dette kapitel er at præsentere den eksterne kvalitetssikrings vurdering af
anlægsmyndighedens anlægsbudget, der danner grundlag for bevilling og reservetildeling.
Herunder vurderes det, om forudsætningerne er tilstrækkeligt dokumenteret og realistiske,
samt om metoderne følger retningslinjerne i ny anlægsbudgettering. Desuden vurderes det,
om der regnes rigtigt i de anlægsoverslag, der udarbejdes.
Vurderingen er gennemført ved:
uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne
kvalitetssikrings vurdering er særligt risikobetonede grundet omkostningsstørrelse,
erfaringsbaserede usikkerhedsfaktorer og mangel på interne referencer i
anlægsoverslaget
stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede
budgetposter, herunder Efterkalkulationsbidrag (EKB) og projektering, tilsyn og
administration (PTA), samt bygværker, tavler og portaler
at gennemgå dokumentation for enhedspriser og mængder samt interne referencer i
regneark til anlægsoverslagene.
5.1 Vurdering af budgetoverslag
Dette afsnit præsenterer en helhedsvurdering af budgetoverslagene, herunder en vurdering
af, om budgettet opfylder kravene i Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Der er udarbejdet tre anlægsoverslag, som fremgår på tabel 4. For hver etape er der udregnet
et anlægsoverslag i henhold til Vejdirektoratets pris- og mængdebibliotek. Vejdirektoratet har
fremsendt bagvedliggende dokumentation for eventuelle afvigelser fra prisbiblioteket og andre
korrektioner.
Anlægsoverslag
Fuld
udbygning
(mio. kr.)
Delvis
udbygning
(mio. kr.)
0+
(mio. kr.)
2,12
99,17
34,91
8,70
13,68
156,45
12,50
168,94
37,08
206,02
20,60
230,86
10,30
236,95
Strækningslængde (km)
Veje, inkl. EKB
Bygningsværker og broer, inkl. EKB
Øvrige entrepriser, inkl. EKB
Øvrige anlægsudgifter, inkl. EKB
Entreprisearbejder i alt, inkl. EKB
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB
Projektering, tilsyn og administration (17 %)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K2a (10 %)
Ankerbudget/projektbevilling
Korrektionstillæg K2b (5 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10 %) og K2b (5 %)
10,6
6,35
209,00
29,80
21,30
22,82
282,92
36,80
319,72
70,18
389,90
39,00
428,93
19,50
448,39
134,83
29,80
12,65
18,52
195,81
20,39
231,51
47,46
263,64
26,36
290,35
13,18
303,21
Tabel 4: Anlægsoverslag for de tre undersøgte forslag (FL-indeks 2023, 125,86).
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal der i bredest muligt omfang anvendes
erfaringsbaserede enhedspriser, der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige
projekter.
Anlægsbudgettet er udarbejdet med udgangspunkt i Vejdirektoratets overslagssystem, der
indeholder licitationspriser fra alle Vejdirektoratets afsluttede anlægsprojekter. Prisbiblioteket
er tilpasset på baggrund af lignende entrepriser, som sikrer, at priserne afspejler
anlægsoverslaget. Den anvendte metode giver mulighed for at ændre enhedspriser, hvor et
kommentarfelt sikrer sporbarhed for eventuel dokumentation og henvisninger til
delberegninger. Mængder estimeres på baggrund af beregninger udarbejdet af Rambøll og
tegninger af projektet.
Anlægsbudgettet er udviklet iterativt og er kontinuerligt forbedret i udarbejdelsesprocessen
baseret på interne arbejdsmøder og ekstern rådgivning.
Vejdirektoratet prissætter i udgangspunktet altid projekter ud fra en gennemsnitsbetragtning
af projekttype, kompleksitet, lokalitet, funderingsforhold mv. – dvs. med udgangspunkt i
prisbiblioteket med udvalg af sammenlignelige projekter. Prissætningen beror altid på
historiske priser, dvs. licitationspris fra gennemførte projekter. For dette projekt er 6
sammenlignelige projekter fra perioden 2010-2017 benyttet for på den måde delvist at tage
højde for konjunkturforskelle.
Desuden indregnes EKB og udgifter til PTA i overensstemmelse med Vejdirektoratets
retningslinjer.
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal korrektionstillægget K2a og K2b udgøre hhv. 10 %
og 5 %. K2b er i forhold til tidligere anlægsprojekter reduceret fra 20 % til 5 %, hvilket
Vejdirektoratet og Transportministeriet har oplyst den eksterne kvalitetssikring skyldtes
erfaringer med en række vejprojekter, der tidligere er gennemført under budget.
Opdatering af anlægsoverslaget
Den eksterne kvalitetssikring har konstateret mindre beregningsfejl i anlægsoverslagene af
begrænset omfang. Vejdirektoratet har med afsæt i den eksterne kvalitetssikring fremsendt
opdaterede anlægsoverslag for at sikre retvisende anlægsoverslag til forelæggelse for
transportudvalget. Ændringerne har karakter af mindre rettelser for samlet under 0,6 mio. kr.
for hvert projektforslag.
Efterkalkulationsbidrag
Det fysiske anlægsoverslag tillægges et erfaringsbaseret EKB til håndtering af
undervurderede fysiske mængder. Vejdirektoratet oplyser, at de anvendte EKB-satser er aftalt
med Transportministeriet, og at efterkalkulerede projekter for de seneste 15 år ikke giver
belæg for at afvige fra standardsatserne.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der ikke er taget konkret stilling i forbindelse med
projektet, og har ikke yderligere bemærkninger til EKB.
Projektering, tilsyn og administration
PTA beregnes som en fast procentsats af det samlede basisoverslag. I dette projekt er PTA
fastsat til 18 %, hvilket er i overensstemmelse med Vejdirektoratets standarder for udvidelse
af eksisterende vejforbindelser.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0019.png
Den eksterne kvalitetssikring har ikke modtaget beregningerne for fastsættelsen af PTA, men
er blevet oplyst af Vejdirektoratet, at der er stor spredning blandt de gennemførte projekter,
der anvendes; spændet ligger mellem 16 % og 24 %. Der kan være en risiko for, at
gennemsnittet vil ændre sig markant, skulle Vejdirektoratet fravælge et af
referenceprojekterne.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at fremgangsmåden er metodisk gyldig og har ikke
yderligere bemærkninger til PTA.
Arealerhvervelse
Der er udarbejdet et detaljeret arealerhvervelsesbudget af Vejdirektoratets afdeling ”Areal og
Geodata”. Budgettet er indsat som sumpost pr. forslag i overslagssystemet.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået arealerhvervelsesbudgettet og har ikke
bemærkninger til posten arealerhvervelse.
Prisbibliotek
Der er i anlægsbudgettet anvendt forskellige entreprisepriser for opgradering af
vejforbindelser.
Erfaringsentrepriserne er udvalgt for en periode fra 2010-2017 for ligeledes at afdække
forskellen mellem højkonjunktur- og lavkonjunkturperioder, da priserne i disse perioder
erfaringsmæssigt har varieret mere end vejindekset udarbejdet af Danmarks Statistik.
Erfaringspriserne for jord- og belægningsarbejder, som fremgår på tabel 5, baserer sig på
priser for 6 jyske projekter, da der erfaringsmæssigt er forskel på licitationspriser fra
jyske/fynske og sjællandske projekter:
Station
36320.20
6780.80
6751.200
6717.200
40120.100
H06026.20
Projekt
Bredsten - Vandel
Ølholm – Vejle
Brande omfartsvej
Aulum – Sinding
Løgten – Bale
TSA Hatting
Periode
Marts 2010
April 2011
August 2012
Juni 2015
Februar 2016
Januar 2017
Tabel 5: Oversigt over projekter anvendt til erfaringspriser.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de tekniske enhedspriser og har foretaget
eksterne sammenligninger.
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til
licitationspriser fra allerede gennemførte projekter. Det opfylder retningslinjerne for
hovednotat for Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Den eksterne kvalitetssikring har udtaget en stikprøve af enhedspriser, der har en væsentlig
økonomisk betydning på anlægsbudgettet. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de
udvalgte enhedspriser er ca. 5-10 % lavere end de enhedspriser, den eksterne kvalitetssikring
har kendskab til. Det kan medføre en væsentlig risiko for budgetoverskridelser i projektet.
Vejdirektoratet har forklaret, at man håndterer dette med indeksregulering af det samlede
overslag. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at indeksreguleringen ikke vil opveje for
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0020.png
den prisforskel der er konstateret, hvorfor der bør indarbejdes en risiko for prisusikkerhed i
projektet.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsmyndigheden har valgt en metodisk gyldig
fremgangsmåde, og har ikke yderligere bemærkninger.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at anlægsoverslaget fremstår gennemarbejdet og
har et niveau af detaljering og præcision, som man må forvente i forhold til projektets stadie.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og fremgangsmåden, der
fører frem til ankerbudgettet, er valide og metodisk accepteret.
5.2 Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har udvalgt en stikprøve af særligt risikobetonede forhold, hvor
minimum én budgetpost pr. hovedpost for hvert forslag er udvalgt til en mere detaljeret kontrol.
Udvælgelse af budgetposterne er foretaget ud fra en prioriteret tilgang ved at fokusere på de
budgetposter, der udgør hovedparten af anlægsbudgettet.
Stikprøvegennemgang for udvalgte poster
Den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af centrale budgetposter præsenteres for Fuld
udbygning, Delvis udbygning og 0+, og bemærkningerne skal anses som generelle og er så
vidt muligt gældende for de tre forslag. Stikprøven er udvalgt for hver af de fire hovedposter i
budgettet, og de væsentligste poster er herefter udvalgt til gennemgang, som det fremgår på
tabel 6 i kolonnen ”Budgetpost”. Den angivne andel er budgetpostens andel af den samlede
hovedpost.
Hovedpost
Veje
Bygningsværker og
broer
Øvrige entrepriser
Budgetpost
Projektvej og
tilslutningsanlæg
Bygværker UF +
OF
Tavler og portaler
samt belysning i
rundkørsler og
signalanlæg
Ledningsarbejder
og markskader
Stikprøve
Fuld
Delvis
0+
udbygning udbygning
66 %
67 %
100 %
98 %
100 %
96 %
53 %
100 %
94 %
Samlet
vurdering
Accepteret
Accepteret
Accepteret
Øvrige
anlægsudgifter
Entreprisearbejder
i alt
24 %
69 %
26 %
70 %
31 %
65 %
Accepteret
Tabel 6: Hovedpostfordeling for stikprøvegennemgang (beregning er ekskl. EKB).
Den eksterne kvalitetssikring har nedenfor opgjort de væsentlige observationer, der er gjort
på baggrund af stikprøvegennemgangen. Der gennemgås observationer for hovedposterne
projektvej, bygværker og broer, øvrige entrepriser og øvrige anlægsudgifter:
Projektvej
Projektvej: I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er det blevet påpeget, at priserne
for armeringsnettet ikke har været ens på tværs af projekterne; specifikt i Delvis udbygning
har prisen for dette været sat for lavt. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring har
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0021.png
Vejdirektoratet justeret prisen for armeringsnettet og øget anlægsbudgettet for den delvise
udbygning med 299.000 kr.
Bygningsværker og broer
Den eksterne kvalitetssikring har ingen væsentlige bemærkninger hertil.
Øvrige entrepriser
Belysning i rundkørsler og signalanlæg: Den eksterne kvalitetssikring har påpeget, at ved 0+
er enhedsprisen for signalanlæg to gange så høj som ved Fuld udbygning og Delvis
udbygning. Vejdirektoratet har i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring nedjusteret
denne post for 0+ med 493.318 kr.
Øvrige anlægsudgifter
Den eksterne kvalitetssikring har ingen væsentlige bemærkninger hertil.
Samlet vurdering
Baseret på stikprøvekontrollen finder den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratet har
benyttet metodisk gyldige fremgangsmåder. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der
er enkelte steder, hvor der er forskelle i bl.a. enhedspriser mellem de tre forslag, som bør
være ens. Vejdirektoratet har som følge af den eksterne kvalitetssikring så vidt muligt ændret
disse. Der er ikke fundet anledning til at foretage en dybere gennemgang ud fra ovenstående
kommentarer.
5.3 Uddybende gennemgang af usikkerhedsvurderinger og
håndtering af risici og tidsplan
Den eksterne kvalitetssikring har gransket risikologgen, inkl. risikobeskrivelse og angivelse af
sandsynlighed og konsekvens for hver risiko. Der har desuden været afholdt et møde med
Vejdirektoratet, hvor projektets risikohåndteringsproces og udvalgte risici er drøftet.
Risikoniveauerne er bestemt ved en afholdt workshop med 8 medarbejdere fra Vejdirektoratet,
der hver især har bidraget med ekspertviden og erfaringer i forhold til størrelsen af de enkelte
kritiske hændelser, samt 3 eksterne konsulenter fra Rambøll. Sandsynligheder og
konsekvenser er baseret på professionelle skøn fra workshoppens deltagere såvel som
såkaldte defaults. Der er en intern bruttoliste over potentielle risici, som er udarbejdet på
baggrund af erfaringer fra tidligere projekter. Vejdirektoratet har løbende revurderet risici i
forbindelse med planlægningen af projektet.
Af risikooversigten fremgår det samlede risikotillæg. Disse værdier er beregnet ved at gange
den enkeltes risikos sandsynlighed med den konsekvens, som hændelsen har, hvis den
indtræffer. Risikotillægget er således et samlet billede af de økonomiske konsekvenser af det
mest sandsynlige udfald af de identificerede risici. Beregningsmetode og statistiske
fordelingsudfald er anerkendte metoder og vurderes som gyldige i forhold til beregning af
projektets risici.
Som det ses i tabel 7, rummer ankerbudgettet for de tre forslag mellem 44,94 og 86,74 mio.
kr. i EKB og korrektionstillæg (K2a), altså reserver, der matcher det beregnede risikotillæg.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0022.png
Materiale
Budgetpost
Anlægsoverslag
Risikoanalyse
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Budgetsikkerhed
Fysikoverslag, ekskl. EKB
Reserve i alt
EKB
K2a
Risikotillæg
Budgetsikkerhed
Fuld
udbygning
(mio.kr.)
372,56
86,74
45,00
41,74
Delvis
udbygning
(mio. kr.)
0+
(mio. kr.)
198,26
44,94
22,83
22,11
28,49
68,60 %
252,08
57,91
29,73
28,18
46,48
74,60 %
33,96
71,85 %
Tabel 7: Budgetsikkerhed pr. forslag (Vejindeks 2022K3, 134,77).
For de tre forslag er budgetsikkerheden (målt som fraktil af det samlede budget, inkl.
risikotillæg) større end 65 %. Vejdirektoratet oplyser, at projekter med en budgetsikkerhed på
omkring 60 % erfaringsmæssigt er typisk for en miljøkonsekvensvurdering. Ligeledes vurderer
den eksterne kvalitetssikring, at budgetsikkerheden ikke er så uforholdsmæssig høj, at den
giver anledning til revurdering af risici. Den eksterne kvalitetssikring bemærker følgende
forhold i risikoanalysen:
Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at
risikoværdien for mængderegulering og tillægsarbejder er fuldstændig altoverskyggende.
Risikoværdien for denne ligger på 41,28, hvor det næste risikopunkt har en risikoværdi på
2,76. Den eksterne kvalitetssikring påpeger, at det er god praksis at forsøge at opsplitte risici
så de enkelte elementer i risikoen. Vejdirektoratet har orienteret den eksterne kvalitetssikring
om, at der er tale om en default risiko med et standard risikospænd, men Vejdirektoratet har
ikke nogen dokumentation, der beskriver standardrisikoen og regler for brug af denne. Det
bemærkes, at ved en så væsentlig risiko bør der være et notat om den bagvedliggende
dokumentation, særligt idet risikoen anvendes som standard for anlægsprojekter i
Vejdirektoratet.
Usikkerhed på entreprenørmarkedet: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i
risikoanalysen fremgår en symmetrisk usikkerhed på entreprenørmarkedet på 0. Denne
usikkerhed kan derfor være en mulig besparelse. Usikkerheden kan også blive en mulig øget
omkostning, da usikkerheden baseres på gældende markedsvilkår. Vejdirektoratet oplyser, at
dette er en default vurdering, som afhænger af, at systemet for beregning af anlægsoverslaget
er fulgt nøje. Der er risiko for, at usikkerheden kan være asymmetrisk, hvor tendensen bliver
enten en besparelse eller omkostning. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at når der er
tale om en default vurdering, bør der være et notat, der indeholder den bagvedliggende
dokumentation og vurderinger.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsprojektet på nuværende stadie er økonomisk
forberedt på de mest sandsynlige risici.
5.4 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring noterer, at beregningerne og prisgrundlaget er metodisk gyldige
og repræsenterer de udarbejdede anlægsbudgetter.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsbudgetterne indeholder veldefinerede
forudsætninger, og den bagvedliggende dokumentation inkluderer en tilfredsstillende
sporbarhed, som vurderes til at være fyldestgørende for projektets nuværende stadie.
Endelig bemærker den eksterne kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for
hovedparten kvantificeret de mest sandsynlige risici og indarbejdet disse i risikologgen for de
tre forslag.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
6. Vurdering af den overordnede
samfundsøkonomiske analyse
Formålet med dette kapitel er at gennemgå de samfundsøkonomiske beregninger, inkl.
trafikale effekter for de opstillede forslag, for at udbygge rute 11 mellem Varde og Korskro.
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet, hvorvidt:
omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske
beregninger
tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konsekvenser ved
udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet
behov, målsætninger og risici for projektet er tilstrækkeligt beskrevet
tidspunktet for ibrugtagelse, der fremgår af den samfundsøkonomiske beregning, er
realistisk, i forhold til hvornår projektet reelt kan igangsættes.
Analysen omfatter gennemgang af:
miljøkonsekvensvurderingens bagvedliggende dokumentation
de understøttende samfundsøkonomiske beregninger
møder og dataudveksling med Vejdirektoratet og gennemgang af forudsætningerne
for de samfundsøkonomiske beregninger.
Den samfundsøkonomiske analyse indeholder tre forslag. Der er ikke beregnet med afsæt i
noget hovedalternativ. Forslagene vurderes af den eksterne kvalitetssikring som relevante at
udføre beregninger på.
6.1 Vurdering af samfundsøkonomisk analyse
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den samfundsøkonomiske analyse og
forudsætningsnotatet herfor. Der er i den samfundsøkonomiske analyse benyttet opdaterede
forudsætninger og Finansministeriets retningslinjer. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
konstateret forhold i den samfundsøkonomiske analyse, der giver anledning til bemærkninger.
6.2 Økonomiske forudsætninger
Anvendelse af enhedspriser
DTU’s seneste version af Transportøkonomiske Enhedspriser, der fastlægges i samarbejde
med Transportministeriet samt Finansministeriet, skal afspejles i vurderingen af de
økonomiske forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoafgifts-
faktor og kalkulationsperiode.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført stikprøvekontrol og sumkontroller på de
anvendte enhedspriser.
Vejdirektoratet har benyttet Transportministeriets Transportøkonomiske Enhedspriser version
2.0. De fleste skøn i denne version er udarbejdet i begyndelsen af 2022 eller tidligere, men er
de senest opdaterede Transportøkonomiske Enhedspriser.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0025.png
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Vejdirektoratet har anvendt en kalkulationsrente på 3,5 % for kalkulationsperioden 0-35 år,
2,5 % for kalkulationsperioden 36-70 år og 1,5 % fra år 71 og derefter, hvilket er i
overensstemmelse med Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske analyser.
Vejdirektoratet har desuden fastsat skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) til
10 %, og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28. Disse er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser (version 2.0, 2022).
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Byggeperioden strækker sig i de samfundsøkonomiske analyser over årene 2026 til 2027 med
ibrugtagelse i 2027. Anlægsomkostningerne er på Fuld udbygning og Delvis udbygning fordelt
over denne periode; den procentvise fordeling af anlægsomkostningerne fremgår på figur 2.
For 0+ vil anlægsperioden kun være i 2026. Åbningsåret er beregnet til at være i 2030, men
vil for alle forslag reelt være tidligere end 2030.
2026
66 % (Fuld og Delvis
udbygning)
100 % (0+)
2027
33 % (Fuld og Delvis
udbygning)
Figur 2: Tidslinje over fordeling af anlægsomkostninger for den fulde og delvise udbygning.
2030
Åbningsår
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette vurderes at være realistisk.
Restværdien for anlægsprojektet er for forslagene indregnet i overensstemmelse med
Transportministeriets retningslinjer.
6.3 Cost-benefit-forholdet
Det er formålet med den samfundsøkonomiske analyse at give en systematisk vurdering af
samfundets fordele og ulemper ved forslagene. Den skal understøtte politisk prioritering
mellem de forskellige investeringsforslag i den offentlige sektor.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit-analysen belyser samtlige fordele og ulemper ved tiltag i form af gevinster og
omkostninger målt i kr. I TERESA-modellen opgøres det som nettonutidsværdi, intern rente
og nettogevinst pr. offentlig investeret krone for forslaget.
Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske analyse viser, at effekterne af projektet
overgår omkostningerne. Alle tre forslag har en negativ nettonutidsværdi, den interne rente
ligger under 3,5 %, og grundet den negative nettonutidsværdi kan nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone ikke beregnes. I tabel 8 fremgår den samfundsøkonomiske rentabilitet for
alle tre forslag.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0026.png
Nettonutidsværdi
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
Fuld
udbygning
(mio. kr.)
-85
Delvis
udbygning
(mio. kr.)
0+
(mio. kr.)
-165
1,3 %
Ikke beregnet
-241
2,7 %
Ikke beregnet
Tabel 8: Samfundsøkonomisk rentabilitet.
0,9 %
Ikke beregnet
Et projekt er rentabelt, hvis nettonutidsværdien er positiv, hvilket betyder, at summen af alle
fremtidige omkostninger, både anlæg og drift samt omkostninger i forhold til støj, miljø mv.,
opvejes af de positive gevinster, samfundet vinder, ved at projektet gennemføres.
Nettonutidsværdien er for alle projektforslag negativ. Den interne rente ligger for alle tre forslag
under 3,5 %, som er en implicit grænse for, om et anlægsprojekt er samfundsøkonomisk
rentabelt. På baggrund af værdierne i tabellen ovenfor kan det derfor konstateres, at
forslagene som helhed ikke er samfundsøkonomisk rentable.
Vejdirektoratet vurderer, at der vil være yderligere fordele for bløde trafikanter, som ikke indgår
i beregningerne, dette i forbindelse med anlægningen af en cykelsti.
De tre forslag er beregnet med åbnings år i 2030, og beregningerne for trafikal vækst i
gevinsterne sker på baggrund af modelberegninger for 2040.
Følsomhedsanalyse
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der er udarbejdet yderligere følsomhedsanalyser
af centrale parametre som anlægsomkostninger, gener, tidsgevinster og CO2-pris. Disse
angiver, at Fuld udbygning er tæt på rentabel, skulle anlægsoverslagget blive 20 % mindre.
Den eksterne kvalitetssikring kan konstatere, at en variation på +/- 20 % ikke har en væsentlig
betydning for rentabiliteten for Delvis udbygning og 0+.
Gener under anlæg
Opgraderingen af rute 11 mellem Varde og Korskro forventes at kunne gennemføres på to år.
Ved Fuld udbygning og Delvis udbygning er den planlagte trafikafvikling ens. De eksisterende
vejbaner forventes at blive gjort smallere; derudover antages det, at hastigheden begrænses
til 50 km/t. Det forventes, at strækningen mellem Varde og Korskro kan holdes åben under
anlægsprocessen. Ved 0+ forventes det at hastigheden begrænses til 50 km/t under anlæg af
cykelstien; anlægningen af denne forventes at tage et år.
Belastningen for denne strækning er særligt høj i sommermånederne, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at der bør være særlig fokus på at kunne opretholde så normal trafik
som muligt i disse perioder. Samlet set vil pendlere, erhvervsbilister, varebiler, fritidsbilister og
lastbiler tabe 152,2 tusinde timer i anlægsprocessen. Disse brugeromkostninger er indregnet
i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske analyse, og derfor er gener under anlæg inkluderet i
den endelige samfundsøkonomiske rentabilitet. En effekt på kollektiv trafik er ikke medregnet
i forslagene, idet der ikke er kollektive eller rekreative trafikanter på strækningen.
Eksterne effekter
En vurdering af eksterne omkostninger består af at værdisætte samfundsøkonomiske forhold,
som naturligt oplever en påvirkning, såfremt der forekommer en udvidelse af en befærdet
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0027.png
landevej. De forhold, der tages højde for i denne eksterne kvalitetssikring, er ændringer i antal
uheld, støj, luftforurening og klima (CO2).
Formålet med opgraderingen af rute 11 på strækningen mellem Varde og Korskro er at øge
kapaciteten, særligt for at aflaste ferietrafikken. Uanset hvilket forslag der endelig vælges, vil
det have en betydning for klimapåvirkning, luftforurening, støj og mængden af uheld. Disse
effekter er beregnet med Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj, TERESA, og
med Vejdirektoratets ENVI-model. Tabel 9 angiver de eksterne effekter med deres forventede
påvirkninger og deres samfundsøkonomiske omkostninger/gevinster.
Samfundsøkonomi
Gener under anlæg
Veje
Eksterne effekter – Fuld udbygning
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Eksterne effekter – Delvis udbygning
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Eksterne effekter – 0+
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Påvirkning
0,152 tabte timer
-0,64 ulykke pr. år
-9,7 SBT
2,75 ton
10,4 ton
-0,19 ulykke pr. år
1-,1 SBT
1,3 ton
-0,15 ton
0,06 ulykke pr. år
-1,7 SBT
-0,7 ton
-2,8 ton
Omkostning (mio. kr.)
-26
136
10
-1
-6
40
1
0
1
-13
2
1
2
Tabel 9: Samfundsøkonomiske omkostninger ved gener under anlæg samt eksterne effekter.
Positive tal er en gevinst for samfundet, og negative tal er et tab.
Tabt tid
En udvidelse af rute 11 på strækningen mellem Varde og Korskro vil særligt i
sommermånederne føre til en mere jævn fremdrift for lokale trafikanter samt for den
forventede trafik medført af turister. I anlægsperioden giver det en samfundsøkonomisk
omkostning på 26 mio. kr.
Uheld
Det forventes, at der i år 2040 for både Fuld og Delvis udbygning, med en udvidelse af ruten
samt etableringen af cykelsti, vil forekomme færre uheld på strækningen. Dette kan i høj grad
tilskrives tilføjelsen af en cykelsti til bløde trafikanter samt en opgradering af endepunkterne,
der er tilpasset kapacitetsudfordringerne ved rundkørslen ved motorvejen, der kan give en
mere jævn og sikker fremdrift. Den samfundsøkonomiske gevinst ved færre uheld som følge
af Fuld udbygning er beregnet til at være 136 mio. kr.
Omvendt er det beregnet, at 0+, som primært indeholder etableringen af cykelsti, vil føre til
flere uheld og et samfundsøkonomisk tab på 13 mio. kr. Vejdirektoratet oplyser, at det
sandsynligvis er baseret på, at de modelparametre, der anvendes for vejtyper med cykelsti i
praksis, er mere tilbøjelige til ulykker i forhold til vejtyper uden cykelsti.
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
6.4 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for de tre
forslag om en opgradering af rute 11 mellem Varde og Korskro er foretaget i ENVI-modellen
og Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj, TERESA, og følger den
samfundsøkonomiske manual for transportområdet. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at
beregningerne er foretaget på gyldigt grundlag og er metodisk korrekte.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at projektet ikke er samfundsøkonomisk rentabelt,
hvilket betyder, at der bør foreligge ikke-økonomiske argumenter for, hvorfor projektet skal
gennemføres som planlagt.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering
af byggeriet
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til projektets
stade og karakter har gjort relevante overvejelser om projektets organisering, herunder
størrelse, kompetencebehov samt brug af eksterne rådgivere mv., samt om risikoanalysen er
inddraget i overvejelserne omkring projektets organisering.
For så vidt angår udbudsform vurderes det, om anlægsmyndighedens indledende
overvejelser er relevante og fornuftige i forhold til projektets stade og karakter.
7.1 Udbudsstrategi og organisering
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetsvurdering er der ikke udarbejdet
notat om organisering og finansiering af projektet, hvilket anses som værende almindelig
praksis i forhold til projektet stade og karakter.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog
anledning til at fremhæve, at der med fordel allerede i miljøkonsekvensvurderingen kan
foretages en vurdering af arbejdets karakter, projektets risikoprofil, udbudsstrategi,
entrepriseform og Vejdirektoratets erfaringer med projekttypen. Dette vurderes at give et
bedre fundament for igangsætning af det efterfølgende arbejde, hvis projektet besluttes. En
senere stillingtagen til udbudsstrategi og enterpriseform for projektet vurderes at indebære en
risiko for, at der i forbindelse med detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke
vurderingen, så det ikke udelukkende er projektets karakteristika og risikoprofil, såvel som
Vejdirektoratets erfaringer med tidligere projekter, der påvirker beslutningen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at der i forbindelse med udformning af
projektets udbudsstrategi og organisering bør tages højde for påvirkninger fra opgraderingen
af vejforbindelsen mellem Varde og Korskro.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker endvidere, at der grundet projektets størrelse vil være
en række fordele ved at fastlægge udbudsstrategi på nuværende tidspunkt. Herunder blandt
andet reduktion af en række risici som eksempelvis øgede omkostninger grundet
entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informationer om, at der er
gennemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at
afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering, hvor der normalt ikke
udarbejdes en egentligt OPP-egnethedsvurdering.
7.2 OPP-egnethedsvurdering
7.3 Opsamling
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet et
notat om organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold
til projektets stade og karakter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte
fremgangsmåde, men finder dog anledning til at fremhæve, at der i lyset af den konkrete
projekttype kan være fordele forbundet med en fastlagt udbudsstrategi på nuværende
tidspunkt, herunder blandet andet reduktion af en række risici som eksempelvis øgede
omkostninger grundet entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Det er den eksternes kvalitetssikrings vurdering, at manglende tilstedeværelse af notat om
organisering og finansiering ikke har afgørende betydning for, om der foreligger vægtige
grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det
af Vejdirektoratets fremlagte beslutningsgrundlag.
Denne vurdering er begrundet i de konkrete risikoforhold, idet der i projektet ikke vurderes at
være særlige risici eller en særlig grad af kompleksitet, der i denne fase af projektet kræver
ekstraordinær planlægning af organisering og finansiering.
Herunder er vurderingen begrundet i projektets nuværende stade, idet beslutninger om
udbudsform og eventuelle opdelinger af anlægsarbejdet i mindre tidsmæssigt og/eller
funktionelt opdelte entrepriser traditionelt set først træffes på et senere tidspunkt i
projektforløbet.
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger
og besparelser
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af det samlede projektgrundlag med
henblik på at identificere mulige besparelser og reduktioner ved ændring af
anlægsoverslagets forudsætninger.
Der er som udgangspunkt god fokus på at holde omkostninger på et rimeligt niveau. Dog har
den eksterne kvalitetssikring i det bagvedliggende materiale identificeret forhold, der kan
overvejes i forhold til at forfølge et besparelsespotentiale.
I forbindelse med et anlægsprojekt af denne størrelse vurderes det at være relevant at
overveje, hvilken type asfalt der anvendes. Valg af asfalt kan have stor betydning for CO2-
udledning, og der er mulighed for at reducere støjniveauet alt efter, hvilken sammensætning
asfalten har. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at der ved fremtidige projekter af denne
type og størrelse bør overvejes, om støjreducerende asfalt skal anvendes, eller om det er
muligt at udvikle en type af asfalt, der kan kombinere fordelene ved KVS SMA8 og de
støjreducerende funktioner fra drænasfalt.
Drænasfalt er bredt anerkendt som den type af slidlag, der kan levere den bedste
støjdæmpning, da den åbne struktur gør asfalten mindre støjende. Den primære kilde for støj
på landevejen er dæk og deres kontakt med vejbanen. Lande som Holland og Tyskland er
allerede erfarne brugere af denne type asfalt; særligt på landeveje med nærliggende
beboelsesområder er drænasfalt anvendt. Disse undersøgelser indikerer, at støjreduktionen
ligger mellem 3,5-5,6 dB. Dette er markant anderledes fra 1 dB, som den klimavenlige
asfalttype tilbyder, som er standardvalget på nuværende tidspunkt.
Det nuværende standardvalg af asfalt har en lavere rullemodstand og har en længere levetid.
På den måde bliver denne type set som en mere klimavenlig asfalt. Drænasfalten tilbyder en
høj reduktion af støj samt mindre opsprøjt ved dårligt vejr, dog en lidt kortere levetid. Det er
relevant at overveje muligheden for at udvikle en klimavenlig asfalt, der er kombineret med
funktioner, drænasfalten har. Det er muligt, at dette vil kunne optimere trafikoplevelsen for
både trafikanter og nærliggende boliger.
8.1 Klimavenlig og støjvenlig asfalt
8.2 Tilpasning til fremtidens transportformer
Tilpasning af projektet til selvkørende biler vurderes at kunne indebære besparelser, som
endnu ikke er kvantificeret. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der fremover
analyseres på den nye teknologis potentialer, og at klargøring til denne nye teknologi
indarbejdes i infrastrukturprojekter. Mobiliteten er allerede inde i en overgangsfase, hvor
køretøjer med forskellige grader af automatisering kommer til at deles om vejnettet. Det
kommer til at udfordre vejdesign, trafikplanlægning og trafikstyring i betydelig grad. Derfor bør
myndigheder allerede nu overveje prioritering og indretning af fremtidens vejnet og blandt
andet afklare:
Hvilke fysiske krav stiller digitalisering og automatisering til vejens indretning og
udstyr?
Hvilken betydning bør det have for prioriteringen af vejnettet, hvis automatiseringen
gør det muligt at øge trafiktætheden?
Skal biler over et vist automatiseringsniveau have selvstændige vognbaner?
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
Hvilke krav stiller indretningen og opdatering af færdselsloven?
Flere steder i Europa er der allerede gennemført projekter, og man har genereret et betydeligt
datamateriale om disse problemstillinger. Der er altså data tilgængelig fra mange tusinde
kilometer motorvej, hovedveje og strukturer såsom tunneller og broer.
Denne viden bør indgå i de grundige undersøgelser, forsøg og planlægning og ikke mindst i
en strategi, som skal til, for at vejnettet bliver i stand til at leve op til en radikalt anderledes
trafikal og digital fremtid.
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0033.png
9. Fremgangsmåde og datamateriale
Formålet med dette kapitel er, at den eksterne kvalitetssikring præsenterer metoden anvendt
til gennemgang af materialet samt dokumenterer materialet fremsendt af Vejdirektoratet i
forbindelse med kvalitetssikringen.
9.1 Fremgangsmåde
Den eksterne kvalitetssikring benytter sig af velafprøvede metoder, der både i bredde og
dybde sikrer en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks nedenstående
temaer:
1. Analyse og vurdering af tekniske forhold, herunder vejteknik, broer og bygværker samt
geoteknik
2. Analyse og vurdering af miljømæssige forhold
3. Analyse og vurdering af anlægsøkonomiske forhold, herunder usikkerhedsvurderinger
og planer for håndtering af risici
4. Analyse og vurdering af trafikberegningerne, herunder modelforudsætninger og
kapacitet
5. Analyse og vurdering af samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i
Transportministeriets fremgangsmåde for samfundsøkonomiske beregninger
6. Vurdering af projektets indledende organisering og finansiering med henblik på
robusthed og evne til at gennemføre projektet.
For at sikre en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks temaer i både dybde
og bredde er kvalitetssikringen baseret på en velafprøvet kvalitetssikringsmetode, hvor
projektgrundlaget vurderes med afsæt i seks kvalitetssikringskriterier, der er præsenteret i
figur 3 nedenfor.
Figur 3: Oversigt over kvalitetssikringskriterier.
Kvalitetssikringskriterierne drejer sig overordnet om, hvorvidt:
vejprojektet faktuelt og forudsætningsmæssigt hviler på et robust grundlag, hvor der
er taget højde for alle relevant forhold
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0034.png
argumenter og beregninger er logisk sammenhængende og følger en systematisk
metode.
Projektet fremstår som muligt at gennemføre henset til projektets tilrettelæggelse og
tidsplan.
9.2 Datamateriale
Dokumentation
Miljøkonsekvensrapport
Kommissorium
Miljøkonsekvensvurdering af opgradering af rute 11
mellem Korskroen og Varde
Anlæg og forudsætninger
Forudsætning for anlægsoverslag – MKV Rute 11 –
2+1 vej
33210_FU_Overslag
33210_FU_Overslag
33210_FU_PBibl
33210_FU_MBibl
33210_DU_Overslag
33210_DU_Overslag
33210_DU_PBibl
33210_DU_MBibl
33210_0+_Overslag
33210_0+_Overslag
33210_0+_PBibl
33210_0+_MBibl
33210 arealbudget
33210-RAD-VEJ-MGD-0001_AKI - MLEN
Rute 11 - overblik over overslag 2023.06.29
Rute 11 - overblik over overslag 2023.09.01
33210 - Rute 11 - Ledningsbudget
33210-ABH-ARI-NOTA-0001
33210-ABH-ARI-NOTA-0002
33210-RAD-TRA-RAP-0001 (12) Trafikteknisk
beskrivelse Inkl bilag
Færdselsregulering SKØN
Overslag 40400-VD-AFV-MGD-0001-
Rev.21.06.2021 rev2
Priser galgeportaler fra november 2020
Re_ Materiale vedr. Rute 11
Rute11_Paragraf3_Permanet
SV_ 33210_ Arkæologisk analyse af Rute 11 mellem
Varde og Korskro
Dato for
modtagelse
10-07-2023
07-09-2023
Beskrivelse/
fagområde
MKV
MKV
10-07-2023
10-07-2023
07-09-2023
10-07-2023
10-07-2023
10-07-2023
07-09-2023
10-07-2023
10-07-2023
10-07-2023
07-09-2023
10-07-2023
10-07-2023
10-07-2023
10-07-2023
10-07-2023
07-09-2023
17-08-2023
17-08-2023
17-08-2023
30-08-2023
17-08-2023
17-08-2023
17-08-2023
30-08-2023
17-08-2023
30-08-2023
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
32
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788447_0035.png
Tavler, tællestationer, mm
VS_ Arealbudget
Risikoanalyse
33210-VD-PL-RAP-0007 - Fuld udbygning
33210-VD-PL-RAP-0008 - Delvis udbygning
33210-VD-PL-RAP-0009 - 0+ løsning
Tekniske notater
33210-VD-TRA-NOTA-0001
33210-VD-TRA-NOTA-0002
Transportoekonomiske-Enhedspriser-2-0
33210-VD-TRA-NOTA-0003
33210-VD-GEO-RAP-0001
Bilag 1, trafiktekniske rapport
33210-VD-ANLO-RAP-0001
33210-VD-AFV-RAP-0001
33210-VD-VEJ-NOTA-0003
33210-VD-BYGV-RAP-0001
Tegning 33210-7001, 7002, 7003, 7004
Tegning 33210-1007, 1010, 1013
Tegning 33210-1005
Tegning 33210-31024
Tegning 33210-1008 til 33210-1013
Miljøkonsekvensrapport, af 25. august 2023
Forudsætningsnott - Miljø
Øvrige notater
17-08-2023
30-08-2023
07-07-2023
07-07-2023
07-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
11-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
05-07-2023
25-08-2023
25-08-2023
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Geoteknik
Trafikteknik
Trafikteknik
Afvanding
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Miljø
Miljø
Tabel 10: Oversigt over materiale anvendt til ekstern kvalitetssikring.
9.3 Afholdte møder
Møde
Opstartsmøde, gennemgang af MKV med deltagelse af ekstern
kvalitetssikring og Vejdirektoratet.
Økonomimøde
Vejteknik, Geoteknik og Trafikanalyse
Gennemgang af forhold vedr. Miljø og Natur
Tabel 11: Oversigt over afholdte møder.
Dato
05-07-2023
09-08-2023
24-08-2023
07-09-2023
33