Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2788446_0001.png
Opgradering af Rute 11
mellem Korskro og Varde
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0002.png
OPGRADERING AF
RUTE 11 MELLEM
VARDE OG KORSKRO
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
November 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-078-2
ISBN
(digital version)
978-87-7595-079-9
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurdering
og udbygning
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28.
juni 2021, at Rute 11 skal opgraderes mellem Korskro og
Varde. Der er med aftalen i alt afsat 525 mio. kr. til gen-
nemførelse af projektet, herunder en undersøgelse med
skitseprojektering og miljøkonsekvensvurdering.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojektet
er gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering
(MKV) i 2022-2023.
Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen kan læ-
ses på www.vd.dk/korskro-varde. Denne folder sam-
menfatter Vejdirektoratets løsninger til en udbygning af
Rute 11 og den miljømæssige konsekvensvurdering.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0003.png
OPgRaDERINg aF RutE 11 MEllEM KORsKRO Og VaRDE
Opgradering af Rute 11 mellem
Korskro og Varde
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for at opgradere Rute 11
mellem Korskro og Varde.
I denne folder kan du læse et kort resumé af under-
søgelsen.
Formålet med projektet er at opgradere Rute 11 på
strækningen mellem Korskro og Varde for at forbed-
re trafikafvikling og trafiksikkerhed. I undersøgelsen
belyses mulighederne for at opgradere vejen, og de
vejtekniske, trafikale, miljømæssige, arealmæssige
samt anlægs- og samfundsøkonomiske effekter
afdækkes.
Projektet omfatter en udbygning af Rute 11 mel-
lem Korskro og Varde. Da opgaven er fastlagt til en
opgradering af eksisterende landevej til 2+1 vej for
at forbedre trafikafvikling og trafiksikkerhed, er der
ikke undersøgt nye vejforløb i det åbne land.
Der er dog gennemført en proces, hvor der er fore-
taget en række tilpasninger af projektet, dels for at
optimere udbygningen og dels for at reducere even-
tuelle negative miljøpåvirkninger. Det drejer sig fx om
justering af vejens kurver for at kunne bevare så man-
ge gamle træer og beplantning som muligt, placering
af cykelsti under hensyn til fremtidige brugere og
ændrede afvandingsmetoder for at tilpasse projektet
de lokale og miljømæssige forhold bedst muligt.
Hvis du vil vide mere, kan du læse hele miljøkon-
sekvensvurderingen på
www.vejdirektoratet.dk/
Rute11-MKV.
Her er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret, og du kan
finde baggrundsrapporter for projektet.
På hjemmesiden er det blandt andet muligt at finde
detaljerede zoombare kort med forventet støjud-
bredelse, arealbehov samt miljøforhold. Det er også
muligt at læse nærmere om de trafikale konsekven-
ser af udbygningen.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine
bemærkninger til miljøkonsekvensvurderingen i hø-
ringsperioden, som løber frem til 2. februar 2024.
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal tilvejebringe tilstræk-
kelig viden til, at politikere og borgere kan vurdere pro-
jektets virkninger på miljøet og sammenligne forskellige
løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at
vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne,
og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0004.png
DEN NuVæRENDE laNDEVEj
Den nuværende landevej
Rute 11 er ca. 10 km lang mellem Esbjergmotorvejen
ved Korskro og Esbjergvej ved Varde. Vejen er i dag
en relativt smal 2-sporet landevej uden cykelsti, hvor
hastigheden er 80 km/t med lokale hastighedsned-
sættelser til 70 km/t i krydset i Varde og ved schæfer-
gårde.
Rute 11 er præget af mange private adgange og flere
3- og 4-benede kryds på strækningen. Da stræk-
ningen er en hovedvej, er der ubetinget vigepligt på
alle sekundærveje, der grænser op til Rute 11. Rute
11 skifter vejnavn tre gange på strækningen, den
hedder Ribevej tættest på Varde, herefter lifstrup
Hovedvej og frem til motorvejen hedder den Ølufvad
Hovedvej.
udover de nævnte kryds er der også en række min-
dre sideveje og indkørsler, der tilsluttes Rute 11. Des-
uden er der en nødadgangsvej fra Esbjerg lufthavns
landingsbane til Ølufvad Hovedvej.
trafikken på strækningen varierer meget over året,
men i sommerperioden giver kombinationen af
ferietrafik, pendling og erhvervstrafik periodevis
trængsel og opstuvning ud på Esbjergmotorvejen i
vestgående retning.
Der er følgende væsentlige kryds på stræk-
ningen fra nord mod syd:
• Ribevej/Esbjergvej og Østre Omfartsvej (Rute 12):
4-benet kryds
• lifstrup Hovedvej/Ny lifstrupvej: 3-benet kryds
• lifstrup Hovedvej/gl. lifstrupvej: 3-benet kryds
• lifstrup Hovedvej/Roust Møllevej: 3-benet kryds
• Ølufvad Hovedvej/Vestervadvej: 3-benet kryds
• Ølufvad Hovedvej/skærbækvej: 3-benet kryds
• Ølufvad Hovedvej/Rudholmvej og Ølufgårdsvej:
4-benet kryds
• Ølufvad Hovedvej/Korskrovej og Rønnegårdsvej:
4-benet kryds
11
181
12
11
475
12
30
E20
11
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0005.png
uDbygNINg aF RutE 11
Udbygning af Rute 11
Projektet omfatter udbygning af den eksisterende
landevej Rute 11 mellem Varde og Korskro ved Es-
bjergmotorvejen. strækningen er ca. 10 km lang og
går igennem to kommuner; Varde og Esbjerg.
Cykelsti
Der er blevet undersøgt tre forskellige løsnings­
forslag, hvilket omfatter:
Cykelstien anlægges i alle forslag som en dobbelt-
rettet cykelstiforbindelse langs hele Rute 11 på
østsiden af vejen og føres på en separat stibro over
alslev Å. Ved Korskro anlægges ny stibro over mo-
torvejen og tre nye stitunneller under ramperne til at
skabe forbindelse til den eksisterende cykelsti ved
tingvejen og lundevej. Cykelstien er 3 m bred og
adskilt fra kørebanen med en skillerabat.
I krydset i Varde føres cyklisterne fra den dobbelt-
rettede cykelsti i østlige side af Rute 11 over kryd-
set til den eksisterende sti i krydsets nordvestlige
side i egen fase i signalkrydset – dvs. kun grønt for
cyklister. Der etableres et venteareal for cyklister i
krydsets nordøstlige hjørne.
• Fuld udbygning af vejanlægget til 2+1 vej på det
meste af strækningen
• Delvis udbygning af vejanlægget til 2+1 vej på
dele af strækningen
• En 0+ løsning, hvor vejanlægget opgraderes ved
mindre tiltag på strækningen
Overblik over løsningsforslag
Alle forslag
Vejudbygning
Fuld udbygning
Delvis udbygning
0+ løsning
Vigelommer til land-
brugskøretøjer m.v.
Ingen ændring af vejen
udbygning til 2+1 vej
udbygning til 2+1 vej
på det meste af stræk- på dele af stræknin-
ningen på nær omkring gen.
alslev Å.
Dobbeltrettet sti hele strækningen.
anlæg af en stibro ved alslev Å
og ved E20 tre stitunneler under
ramperne og en stibro over motor-
vejen.
Ombygning af krydset med nye
svingbaner på den krydsende
omfartsvej. Cykelstien føres gen-
nem krydset til den eksisterende
cykelsti.
Ombygges til 2-sporet rundkørsel
med en separat svingbane (shunt)
fra Rute 11 til motorvejen mod
Esbjerg
trafikken fra sideveje
samles i to kryds ved
Ny lifstrup og skær-
bækvej. alle øvrige
kryds og indkørsler
lukkes og samles op
med nye adgangsveje
landevej
90 km/t
På strækninger med
2+1 vej lukkes kryds
og indkørsler og sam-
les op i kryds ved Ny
lifstrup og schæfer-
gårde. Krydset ved Ve-
stervadvej ombygges
landevej
80 km/t
Kryds ved Vestervad-
vej og Rudholmvej/
Ølufgårdsvej ombyg-
ges
Der etableres også et
ekstra ligeudspor på
Rute 11 fra Varde mod
syd
Cykelsti
Kryds i Varde
Rundkørslen
ved Esbjerg-
motorvejen
Kryds og
adgangsveje
Vejstandard
landevej
80 km/t
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0006.png
uDbygNINg aF RutE 11
Kryds ved Varde
For biltrafikken fastholdes krydset i den nordlige
ende ved Varde som signalreguleret, men udbygges
med ekstra spor samtidig med at nogle af svingret-
ningerne i krydset afvikles i egen fase, dvs. at de
får et separat grønt lys. På den måde kan trafikken
hurtigere afvikles på en mere sikker måde i krydset.
Fuld udbygning: Krydset ved Varde
Delvis udbygning og 0+ løsning: Krydset ved Varde
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0007.png
uDbygNINg aF RutE 11
Rundkørsel ved Esbjergmotorvejen
Ved Esbjergmotorvejen udbygges rundkørslen til 2
spor med ekstra svingspor ved alle frakørsler. Der
bliver desuden anlagt et separat frakørselsspor (en
såkaldt shunt) fra Rute 11 til motorvejsrampen mod
Esbjerg.
tilslutningsanlægget benyttes jævnligt af særtrans-
porter, der kører ad Rute 30 tingvejen og motorvejen
mod Esbjerg. udbygningen bliver udformet, så der er
plads til disse store køretøjer med fx vindmøller.
Ombygning af rundkørslen ved Esbjergmotorvejen i alle løsningsforslag
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0008.png
uDbygNINg aF RutE 11
Fuld udbygning
I den fulde udbygning bliver Rute 11 suppleret med
et ekstra spor på det meste strækningen, så det bli-
ver 2+1 vej med udtagelse af strækningen ved alslev
Å, hvor det af hensyn til åen og den omgivende natur
ikke er muligt at udbygge vejen.
Ombygningen af vejen betyder, at hastigheden vil
være 90 km/t på det meste af strækningen og lokale
hastighedsnedsættelser til 70 km/t ved kryds.
Det vil medføre omvejskørsel for naboerne til Rute
11, hvor adgang til ejendommene skal foregå via nye
veje, som tilsluttes de to kryds, der samler sidevejs-
trafikken op på strækningen. adgangsvejen vil flere
steder blive anlagt som om parallelvej til Rute 11. Der
vil blive placeret en lysvold mellem dem og Rute 11,
for at adskille trafikken og undgå at blænding fra
modkørende trafik.
181
11
12
475
12
30
E20
11
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0009.png
uDbygNINg aF RutE 11
Delvis udbygning
I den delvise udbygning bliver Rute 11 udbygget til
en 2+1 vej på to strækninger, hvor der her bliver
etableret et ekstra spor.
Ombygningen af vejen betyder, at hastigheden vil
være 80 km/t på det meste af strækningen og lokale
hastighedsnedsættelser til 70 km/t ved kryds.
Der vil være mindre omvejskørsel, da det primært
vil være langs de to udbygningsstrækninger og ved
de ombyggede kryds at adgangsforholdene bliver
ændret. På resten af strækningen vil Rute 11 være
uændret i forhold til i dag.
181
11
12
475
12
30
E20
11
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0010.png
uDbygNINg aF RutE 11
0+ løsning
Der foretages så få ændringer af den eksisterende
kørebane som muligt. I 0+ løsning etableres ingen
2+1 strækninger.
Der anlægges 5 vigelommer langs Rute 11, så der er
mulighed for at landbrugskøretøjer og lignende kan
trække ind, for at lade trafikken komme forbi.
Vestervadvejs forløb ændres ved krydset med
Rute 11 for at skabe bedre oversigt. Ved schæfer-
gårde lukkes Ølufgårdsvej og flyttes til et nyt kryds
længere mod nord. Der etableres samtidig en
højresvingsbane på Rute 11 til trafikken fra Korskro
ad Rudholmvej.
181
11
12
475
12
30
E20
11
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0011.png
uDbygNINg aF RutE 11
Generelt for udbygningen
I alle tre løsningsforslag bliver der anlagt cykelsti
langs Rute 11, og endepunkterne bliver ombygget i
Varde og tilslutningsanlægget ved Korskro. Der an-
lægges en samkørselsplads på Rute 11 umiddelbart
syd for motorvejen. samkørselspladsen projekteres
med kapacitet til 36 personbiler samt cykelparkering
og tilslutning til lunde Hovedvej.
landevejen belyses generelt ikke, men der opsæt-
tes belysning i stitunneller og på samkørselspladsen
samt i signalkryds og rundkørsel af sikkerhedsmæs-
sige årsager.
Der opstilles ikke støjskærme i projektet, men der
etableres lysvolde, hvor der anlægges parallelveje i
den fulde og delvise udbygning af vejen. lysvoldene
er projekteret i en højde på ca. 1 m.
til cykelstien etableres i alt 5 bygværker i alle løs-
ningerne, hvilket omfatter stibro over alslev Å, stibro
over motorvejen og 3 stitunneler under motorvejs-
ramperne. Der er 3 eksisterende bygværker, der be-
vares, to broer over motorvejen i tilslutningsanlægget
ved Korskro og en vandløbsunderføring ved alslev Å.
For at forbedre forholdene for padder, etableres der i
den sydlige del af søndre Plantage en ny paddepas-
sage i alle tre løsninger. Passagen er en rørunders-
føring, der suppleres med paddehegn på begge
sider af vejen.
Alslev Å
Der etableres ikke en ny bro ved krydsning af alslev
Å, men den eksisterende bro og faunapassagen un-
der broen ved alslev Å forbedres ved at etablere en
tør banket til odderen.
under broen er der i dag etableret odderpassager,
som er monteret i en fast højde, hvilket gør, at de
ikke er brugbare ved varierende vandstand i åen,
Passagen ændres så der etableres en tør banket på
den nordlige side og en hylde på den sydlige side.
Dermed forbedres passagen for oddere og risiko for
trafikdrab minimeres.
Den eksisterende bro
ved alslev Å
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0012.png
MIljØ
Miljø
Opgradering af Rute 11 vil medføre forskellige på-
virkninger af miljøet.
generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede,
da der i forvejen er en landevej, som påvirker om-
givelserne, og som udgør en eksisterende barriere
i landskabet. Væsentlige påvirkninger såsom på-
virkning af beskyttede naturområder og beskyttede
arter søges afværget bl.a. via projekttilpasninger og
ved at etablere erstatningsnatur. Nogle få ændrin-
ger af det eksisterende vejanlæg vurderes at have
en positiv påvirkning af miljøet såsom etableringen
af en forbedret faunapassage under broen ved
krydsningen af alslev Å, som medfører forbedrede
muligheder for, at den beskyttede dyreart odder kan
sprede sig.
I forbindelse med udviklingen af projektet er der
desuden indarbejdet hensyn til miljøet, herunder
påvirkninger af sårbart grundvand og drikkevands-
interesser, idet der etableres nye regnvandsbassiner
der sikrer, at hovedparten af vandet fra vejen renses
inden udledning til vandløb, hvorved nedsivning af
regnvand reduceres i forhold til i dag.
Formålet med at miljøvurdere et projekt
Formålet er at undersøge de forskellige påvirknin-
ger, som en opgradering af Rute 11 kan medføre, og
at sikre at anlægsprojektet tilpasses omgivelserne
bedst muligt, så eventuelle påvirkninger på natur-
og miljøforhold undgås eller mindskes. Hvor det er
relevant, er der løbende indarbejdet afværgetiltag i
projektet, der kan reducere eller undgå den identifi-
cerede miljøpåvirkning.
I miljøkonsekvensrapporten, som danner grundlag
denne opsummering af miljøpåvirkninger, er der
foretaget detaljerede vurderinger af påvirkninger af
en lang række miljøforhold både under anlægsarbej-
det kaldet anlægsfasen og efterfølgende i driftsfa-
sen, når vejen er taget i brug.
De behandlede miljøforhold er beskrevet og inddelt i
seks temaer:
befolkning og sundhed
støj
landskab og kulturarv
Natur og biodiversitet
Vand
jord og råstoffer
som en del af undersøgelserne af opgraderingen
af Rute 11 er der udarbejdet en række tekniske
baggrundsrapporter både om selve skitseprojektet
og om natur- og miljøforhold. Der er udarbejdet en
miljøkortlægningsrapport, en naturkortlægnings-
rapport og en flyfoto-kortlægningsrapport som
grundlag for miljøkonsekvensrapporten (tidligere
kaldet ”VVM”). Du kan læse mere detaljeret om miljø
i henholdsvis natur- og miljøkortlægningsrapporter-
ne og i den samlede miljøkonsekvensrapport.
Kortlægning og vurdering af
påvirkninger
Miljøkonsekvensrapporten omfatter en be-
skrivelse af projektets påvirkninger af miljøet.
Vurderingerne er foretaget på baggrund af
en række kriterier, hvilket sikrer en ensartet
metode og tilgang til vurderingerne. Vurde-
ringen af de forskellige kriterier har resulteret
i en samlet vurdering af påvirkningsgraden,
hvor ”væsentlig påvirkning” er udtryk for den
største grad af påvirkning:
Væsentlig
Moderat
begrænset
ubetydelig/ingen påvirkning
Positiv
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0013.png
MIljØ
Visualisering af 2+1 vej og cykelsti ved søndre Plantage (fuld udbygning)
Fuld udbygning
Når den fulde udbygning er færdig, vil der være en
betydelig gavnlig trafiksikkerhedsmæssig effekt, da
mængden af chancebetonede overhalinger forventes
at falde betydeligt. Det vil medføre omvejskørsel for
naboerne, men det vil samtidig give tryggere forhold
og bedre trafiksikkerhed med færre kryds på Rute 11.
Der anlægges en ny dobbeltrettet cykelstiforbindel-
se langs hele Rute 11 på østsiden af vejen, hvilket
vurderes at forbedre forholdene for bløde trafikanter i
området betydeligt.
arealinddragelserne vil være begrænsede, da det
er arealer tæt på vejen, der vil blive inddraget i
projektet.
antallet af støjbelastede boliger vil blive reduceret,
da vejen på nogle strækninger vil blive flyttet væk
fra boligerne, og da nogle af de mest støjbelastede
boliger vil blive eksproprieret.
Den fulde udbygning vil medføre at der flere steder
fjernes en del af den eksisterende beplantning langs
Flagermus
Der er tidligere registreret flere arter af fla-
germus i området omkring Rute 11. som en del
af feltarbejdet er der søgt efter flagermus i
området, bl.a. i området omkring schæfergår-
de, hvor der er mange gamle træer. Kun et af
træerne omkring schæfergårde blev ved felt-
arbejdet vurderet egnet til yngle- og rastested
for flagermus.
vejen og dermed vil landskabsrummet omkring Rute
11 fremover fremstå mere åbent.
som følge af vejudvidelsen sker der forbedringer i
håndteringen af vejvandet, idet fremtidig afvanding
vil omfatte opsamling af vejvand i grøfter og videre
til enten regnvandsbassiner eller nedsivningsbas-
siner. På den måde kan vandet blive renset inden
det enten ledes videre til vandløb eller nedsiver i
nedsivningsbassinerne.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0014.png
MIljØ
Beskyttede arter
Visualisering af cykelstibro over alslev Å
Delvis udbygning
strækningen ved alslev Å bliver ikke udvidet,
for blandt andet at undgå at påvirke naturen
og vandløbet. birkemus kan potentielt opholde
sig på arealerne omkring åen, og der etableres
inden anlægsarbejdet igangsættes, nye natur-
områder langs åen til at styrke spredningsmu-
lighederne, og anlægsarbejdet foretages i de
ikke-sårbare perioder for birkemus.
Den nuværende faunapassage under broen
over alslev Å forbedres ved at etablere en tør
banket i den ene side af vandløbet. I den an-
den side opsættes en rampe eller flydeponton
til terrænhøjde. Det har til formål at forbedre
spredningsmulighederne primært for odder,
da odder foretrækker at færdes under broer
på faste banketter.
Når den delvise udbygning er færdig, vil der være
en betydelig en trafiksikkerhedsmæssig effekt, da
mængden af chancebetonede overhalinger på de
to strækninger med et ekstra spor. Det vil medføre
omvejskørsel for naboerne langs disse strækninger,
men det vil samtidig give tryggere forhold og bedre
trafiksikkerhed med færre kryds på Rute 11.
arealinddragelserne vil være begrænsede, da det er
arealer tæt på vejen, der vil blive inddraget i projek-
tet. støjforholdene vil stort set være uændrede.
Den karakteristiske bebyggelse ved Ny lifstrup
bevares og der ændres ikke ved den eksisterende
bro over alslev Å, dog etableres der en parallel stibro
til cykler og fodgængere. udbygningen medfører
derfor en forandring af det landskabelige udtryk set
fra vejen, men den overordnede oplevelse af land-
skaberne langs vejrummet forventes ikke at blive
ændret markant.
Der indarbejdes en række tiltag (også kaldet af-
værgeforanstaltninger) i projektet. Det omfatter en
paddepassage under Rute 11 ved sdr. Plantage, da
vejen udvides og det vil fremover være sværere for
padder at krydse vejen. Paddepassagen placeres i
en udpeget økologisk korridor mellem vandhuller på
hver side af Rute 11, hvorved paddernes muligheder
for at komme på tværs af vejen til egnede yngle- og
rastesteder forbedres.
som følge af vejudvidelsen sker der forbedringer i
håndteringen af vejvandet, idet fremtidig afvanding
vil omfatte opsamling af vejvand i grøfter og videre
til enten regnvandsbassiner eller nedsivningsbassi-
ner. På den måde kan vandet blive renset inden det
enten ledes videre til vandløb eller nedsiver i nedsiv-
ningsbassinerne.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0015.png
MIljØ
0+ løsning
Der anlægges en ny dobbeltrettet cykelstiforbindel-
se langs hele Rute 11 på østsiden af vejen, hvilket
vurderes at forbedre forholdene for bløde trafikanter
i området betydeligt. Det vurderes derfor samlet set
at påvirkningen af de rekreative stier vil være positiv.
I 0+ løsningen vurderes det, at der vil være tale om
en ubetydelig ændring i luftkvaliteten, og at græn-
seværdierne for partikelforurening (NOx, PM10 og
PM2,5) vil være overholdt på vejnettet i og omkring
Rute 11.
støjpåvirkningen for 0+ løsningen vil være sammen-
lignelig med forholdene for referencesituationen i
2040 uden udbygning.
udbygningen betyder at der enkelte steder fjernes
en del af den eksisterende beplantning langs vejen
og dermed vil landskabsrummet omkring Rute 11
fremover fremstå mere åbent.
Omkring Rute 11 findes flere § 3 beskyttede natur-
områder. Der inddrages få § 3 beskyttede naturtyper
og kun arealer langs vejen. Derudover inddrages
fredskovsarealer langs vejen.
0+ løsningen resulterer i ca. 700 m
2
permanent ind-
draget § 3 areal og ca. 3700 m
2
permanent inddra-
get fredskov.
Der etableres fire regnvandsbassiner og to nedsiv-
ningsbassiner. Regnvandsbassinerne har udledning
til vandløb langs med strækningen. Regnvandsbas-
sinerne etableres med et såkaldt dykket udløb og
afspærringsmulighed, så evt. olie-/kemikaliespild
på vejen vil kunne tilbageholdes i bassinerne inden
udløb til recipient.
Visualisering af cykelsti langs boliger ved Ny lifstrup (0+ løsning)
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0016.png
tRaFIKalE EFFEKtER
Trafikale effekter
Trafikken i dag
trafikken på Rute 11 er præget af meget ferietrafik,
og tællinger i 2022 viser at der gennemsnitlig kører
mere trafik i juli måned end i de øvrige måneder. I juli
kørte der ca. 9.100 køretøjer pr. døgn og i den øvrige
del af året ca. 8.200-8.700 køretøjer pr. døgn. tra-
fikken som hverdagsdøgntrafik er siden 2011 steget
med 1, 4 % om året. trafikken som julidøgntrafik er i
samme periode steget med 1,9 % om året.
Hastigheden på Rute 11 er 80 km/t med lokale ha-
stighedsnedsættelser til 70 km/t i krydset i Varde og
ved schæfergårde. Målinger viser, at der generelt på
hverdage bliver kørt stærkere, hvilket medfører, at
cyklister er utrygge ved at færdes på strækningen.
Den tunge trafik udgør ca. 9 % af det samlede antal
køretøjer. Det er typisk lastbiler og landbrugskøre-
tøjer, men kan også være specialtransporter, sær-
transporter og modulvogntog. Hastighedsforskellen
mellem landbrugstrafikken og den øvrige trafik er
med til at skabe farlige overhalingssituationer.
Trængsel
I ferieperioderne kan der opleves fremkommelig-
hedsproblemer i de to endepunkter; krydset med
Østre Omfartsvej/Esbjergvej i Varde og rundkørslen
ved Esbjergmotorvejen (tsa 73). I rundkørslen kan
trængslen resultere i tilbagestuvning på motorvejen
på frakørselsrampen fra øst (Kolding). På strækningen
varierer trafikken meget over året, men i sommerpe-
rioden giver kombinationen af ferietrafik, pendling,
erhvervstrafik og landbrugstrafik periodevis trængsel
på selve strækningen.
I perioden 2017-2022 er der registreret flere ulykker
både i krydset i Varde, på strækningen og i rundkørs-
len ved tilslutningen til Esbjergmotorvejen. De fleste
ulykker er materielskade, men på strækningen er der
registreret 1 dræbt og 1 alvorligt tilskadekommen, og i
krydset ved schæfergårde er der registreret 1 alvorligt
og 1 let skadekommen.
Visualisering af 2+1 vej og cykelsti ved schæfergårde (fuld udbygning)
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0017.png
tRaFIKalE EFFEKtER
Trafikken efter udbygning
Der er udført beregninger af de trafikale
effekter for løsningsforslagene i både 2030
og 2040. I tabellen er trafikken i 2030 vist.
Det er generelt meget beskedne ændringer
i trafikken, som udbygningen vil medføre.
Basis
2030
Rute 11 -
nordlig del
Rute 11 -
sydlig del
Korskro -
frakørsel fra øst
Korskro -
tilkørsel mod øst
Korskro -
tilkørsel mod vest
Korskro -
frakørsel fra vest
Korskro -
rute 11 mod syd
Korskro -
rute 30 mod øst
10.300
10.350
2.750
2.500
6.750
6.650
8.800
11.650
0+
løsning
10.300
10.250
2.800
2.500
6.900
6.800
9.000
11.800
Delvis
Fuld
udbygning udbygning
10.200
10.200
2.800
2.500
6.900
6.800
9.000
11.800
11.200
11.100
2.950
2.650
6.650
6.650
9.500
12.400
I den fulde udbygning vil trafikken generelt blive
forøget med 5-10%. På Rute 11 vil trafikken stige med
750-900 køretøjer. I rundkørslen ved Esbjergmo-
torvejen vil trafikken på de østvendte ramper stige
med ca. 150 køretøjer. På tilkørslen mod vest falder
trafikken med 100 køretøjer, hvilket kan forklares med
at den forlagte Ølufgårdsvej i schæfergårde i større
grad benyttes. Frakørslen fra vest er uændret. Mod
Roust (Rute 30) og bramming (Rute 11 mod syd) vil
trafikken stige med 700-750 køretøjer.
For både 0+ løsningen og den delvise udbygning er
der et mindre fald i trafikken på Rute 11. beregnin-
gerne viser at trafikken vil falde med 0-150 køre-
tøjer. trafikken vil stige en smule i rundkørslen ved
Esbjergmotorvejen med 0-150 køretøjer. ændringen
er størst på de vestvendte ramper, samt på Rute 11
ned mod bramming. Det er meget små ændringer i
trafikken, så med usikkerheden i modelberegninger
vil det dermed betyde, at trafikken i 2030 stort set
forventes at være uændret i forhold til i dag.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
aREalFORHOlD
Arealforhold
Arealbehov til udbygning af Rute 11
En udbygning af Rute 11 kræver mere areal. Det er
både permanente arealer til selve vejudvidelsen og
midlertidige arbejdsarealer, som kun skal bruges i
anlægsfasen. Der vil også ske ændringer i adgangs-
forholdene, da udbygningen vil medføre, at de direk-
te adgange til Rute 11 vil blive nedlagt eller reduceret
mest muligt.
Der skal erhverves arealer til selve udvidelsen af
vejen, men også til anlæg af nye adgangsveje og
parallelveje, samt etablering af regnvandsbassiner
og samkørselsplads syd for Esbjergmotorvejen.
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for
arealer midlertidigt. Disse arealer erhverves mid-
lertidigt og leveres tilbage når anlægsarbejdet er
færdigt. arbejdsarealet er normalt 10 m bredt langs
med vejstrækningen. Desuden kan der være behov
for arbejdsarealer til forskellige faciliteter og oplag af
materiel.
arealerne til udvidelse af vejen og til arbejdsarealer og
andre rettigheder erhverves gennem ekspropriation.
sen er omtrentlig. Der kan komme ændringer, når den
detaljerede projektering skal udføres i en senere fase,
ligesom ekspropriationskommissionen har mulighed
for at ændre på omfanget af ekspropriationerne.
Ekspropriationerne foretages af en kommission, der
er uvildig og uafhængig af staten.
I fuld udbygning forventer vi, at 10-15 ejendomme
skal totaleksproprieres. I delvis udbygning forven-
tes ca. 5-10 ejendomme totaleksproprieret, og i
0+ løsningen forventes en enkelt ejendom at blive
totaleksproprieret.
Adgange
I dag ligger mange ejendomme helt ud til Rute 11 og
i de fleste tilfælde med adgang direkte til vejen. De
forskellige løsninger for udbygning af Rute 11 indehol-
der lukning af adgange for ejendommene langs med
vejen, eller reducering i antal adgange til vejen. Ejen-
domme vil få ændret adgangsvej og der vil i stedet
blive inddraget areal til alternativ adgang til de berørte
ejendomme.
alle ændringerne af adgangsforholdene bliver dog
ikke fastlagt i denne fase af projektet, men gennem
en senere detailprojektering.
udbygningen omfatter desuden at antallet af kryds
reduceres af hensyn til fremkommelighed og sik-
kerhed på Rute 11. Det vil medføre omvejskørsel for
beboere og trafikanter i nærområdet. De landbrugs-
ejendomme, der har marker på begge sider af vejen,
kan også få længere til deres arealer.
Ekspropriation
arealer, der skal bruges til udbygning af Rute 11,
erhverves af staten ved ekspropriation. Ekspropria-
tion kan først gennemføres efter der er taget politisk
beslutning om at realisere projektet.
I denne undersøgelse er der udarbejdet skitseprojek-
ter for de tre løsningsforslag. Det betyder, at det ikke
kan siges præcist på nuværende tidspunkt hvor stort
et areal, den enkelte ejendom skal af med. Opgørel-
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0019.png
ØKONOMI
Økonomi
I forbindelse med Infrastrukturplanen er der afsat ca.
512 mio. kr. til at opgradere Rute 11.
alle 3 løsninger kunne anlægges inden for denne
ramme.
Fuld udbygning
anlægsoverslag
Intern rente
(Indeks 143,35 Fl2024)
510,7 mio. kr.
2,7 %
Delvis udbygning
345,3 mio. kr.
0,9 %
0+ løsning
269,9 mio. kr.
1,3 %
Anlægsøkonomi og
samfundsøkonomi
Der er beregnet anlægsoverslag for de tre løsninger,
og den fulde udbygning vil koste ca. 511 mio. kr, den
delvise udbygning ca. 345 mio. kr. og 0+ løsningen
vil koste ca. 270 mio. kr.
I alle tre løsninger bliver krydset i Varde og rund-
kørslen ved Esbjergmotorvejen udbygget med ekstra
spor for at undgå de trængselsproblemer, der opstår
især i forbindelse med sommerhustrafikken. sam-
tidig bliver der anlagt en ny dobbeltrettet cykelsti
langs Rute 11, som forbinder cykelstien i Varde med
cykelstien syd for motorvejen. Dette medfører at der
etableres en ny stibro ved alslev Å og en ny stibro
over motorvejen samt to stitunneler i rundkørslen
ved Korskro.
Det er også udført samfundsøkonomiske beregnin-
ger, som viser at ingen af løsningerne vil være sam-
fundsøkonomiske rentable. Det skyldes bl.a. at der
ikke forventes mere trafik eller væsentlig reduktion
af rejsetiden efter opgradering af Rute 11. Der vil ske
en forbedring af trafikafviklingen og trafiksikkerhe-
den, som i beregningerne ikke kan opveje udgifterne
til anlægsarbejdet.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 66: Resumerapport af miljøkonsekvensvurderingen og ekstern kvalitetssikring af opgradering af rute 11 mellem Korskro og Varde, fra transportministeren
2788446_0020.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet