Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2785021_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26
mellem Sallingsund og Hanstholm
19. september 2023
19. september 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Tekniske løsninger
Anlægsbudgetterne
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
3
4
4
5
7
7
7
8
9
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstadie
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Geoteknik
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
10
10
10
10
11
11
12
12
12
13
4
4.1
Anlægsbudgettet
Vurdering af anlægsoverslagene
Enhedspriser
Sumposter
Mængdeangivelser
Indeksering og inflationskorrigering af omkostninger
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration
17
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
(PTA)
4.1.6
14
14
15
16
16
16
18
18
18
19
20
20
21
21
4.2
Stikprøvegennemgang
Anlægsbudgettet
Risikoanalyser
4.2.1
4.2.2
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Risikoprocessen
Projektets væsentligste risici
4.3.1
4.3.2
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
5
5.1
5.2
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Trafikale beregninger
Samfundsøkonomiske analyse
Økonomiske forudsætninger
Cost-benefit-forholdet
23
23
23
24
25
25
5.2.1
5.2.2
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
6
Bilag: Materiale og kvalitetssikringsmøder
27
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets ved-
tagelse af store anlægsprojekter på Transportministeriets område er det fast
praksis, at der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en ekstern
kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og fase 2 (miljøkonsekvensvurde-
ring (MKV) som erstatter den tidligere VVM-undersøgelse) af projekter med
en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Med
Aftale om Infrastrukturplan 2035
af 28. juni 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne er parterne enige om at
gennemføre nye investeringer og initiativer i en fuld finansieret investerings-
plan på transportområdet for perioden 2022-2035.
Som led her i, er det besluttet af Transportministeriet at gennemføre kvali-
tetssikring af MKV-undersøgelsens udbygningsløsninger for Rute 26 mellem
Sallingsund og Hanstholm. Nærværende rapport sammenfatter den eksterne
kvalitetssikrings vurderinger med fokus på Vejdirektoratets (VD) projekt-
grundlag, anlægsoverslag, risikoanalyser og trafikale beregninger for de to
udbygningsløsninger. Læsning af rapporten forudsætter forudgående kend-
skab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med Artelia A/S (Artelia).
Thomas Riisom
Partner
Henrik L. Høj Wiingreen
Senior Manager
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen. Anlægsprojektet og de vurderinger, der ligger til grund for
den samlede konklusion for den eksterne kvalitetssikring beskrives overord-
net. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til projektet,
der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af kvalitets-
sikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed også den
samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at Deloitte på baggrund af den eksterne kva-
litetssikring ikke er bekendt med vægtige forhold, der taler imod at frem-
lægge projektet til politisk behandling.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Rute 26 består af en i alt 55 km lang strækning, og udgør en af de vigtigste
vejforbindelser til Hanstholm, Thisted og Nykøbing Mors. Store dele af stræk-
ning har hastighedsbegrænsning på 90 km/t, og hverdagsdøgntrafikken va-
rier fra ca. 2.200 biler i døgnet ved Hanstholm til ca. 12.000 biler ved Thisted.
Nordjyllands kommunekontaktråd har sammen med Region Nordjylland ud-
peget strækningen, som en af de prioriterede transportkorridorer i Regionens
”Handlingsplan for bæredygtig mobilitet”.
En opgradering af Rute 26 skal
sikre hurtigere adgang til motorvejsnettet for områdets virksomheder og bor-
gere, samt skabe grundlag for fortsat erhvervsudvikling i området, foruden
at understøtte Hanstholm Havn.
Det fremgår af
Aftale om infrastrukturplan 2035
af 28. juni 2021, at der skal
gennemføres en MKV vedr. mulighederne for at øge kapaciteten på Rute 26
mellem Sallingsund og Hanstholm. Den samlede projektbevilling for både
MKV og anlæg er ca. 700 mio. kr.
Figur 1. Berørt strækning
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Projektforslaget indeholder en række konkrete løsningsforslag for etablering
overhalingsspor, cykelstier, krydsombygninger og vejlukninger langs Rute
26. Vejdirektoratet har overfor den eksterne kvalitetssikring oplyst, at det
ikke er muligt at gennemføre alle forslåede løsningsforslag indenfor den fast-
satte projektbevilling. Løsningsforslagene foreslås derfor inddelt i tre pakker
med fokus på løsning af forskellige problemstilling jf. nedenstående.
Basispakke:
Pakken består af en række krydsombygninger til to-
planskryds, kanaliseringer og fortsatte kryds. Derud-
over vil pakken også indeholde en opgradering af
krydsningen mellem Rute 11/26. Alle delprojekter i
basispakken foreslås gennemført uagtet af om det er
krydspakken eller overhalingspakken der tilvælges.
Pakken består af yderligere en række vejlukninger og
krydsombygninger i form af kanaliseringer og fort-
satte kryds.
Pakken består af etablering af yderligere tre overha-
lingsstrækninger.
Krydspakken:
Overhalingspakke:
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter de anlægs-
relaterede udgifter, der er medtaget i Vejdirektoratets dokumentation af pro-
jektet og forudsætninger for anlægsøkonomien, herunder:
Vejbefæstelse og belægningsarbejder.
Udvidelse af udvalgte vejstrækninger.
Anlæg af relevante bygværker.
Miljøforanstaltninger, belysning og støjværn.
Konstruktionsarbejder.
Afvanding.
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene også udgifter
til projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående tabeller fremgår anlægsøkonomien for udvidelsesløsningen
Basispakken og dertil de to potentielle tilvalgspakker, Krydspakken og Over-
halingspakken. De angivne budgettal er opgjort på baggrund af de opdate-
rede anlægsoverslag dateret til d. 24-08-2023.
Af hovedtal fremgår det at Basispakken som forslås gennemført uanset valg
af tillægspakke, har en samlet anlægsøkonomi på 615,3 mio. kr., mens
Krydspakken og Overhalingspakken har en samlet anlægsøkonomi på hhv.
123,7 mio. kr. og 141,8 mio. kr. jf. Tabel 1.
Det pointeres af den eksterne kvalitetssikring, ligesom det har været et punkt
i dialogen med Vejdirektoratet, at prisen på de tre pakker potentielt ikke di-
rekte kan sammenlægges. Dette skyldes en forventning om mulige besparel-
ser som følge af synergier mellem flere af delprojekterne, herunder i forhold
til opsætning af arbejdsplads, jordlogistik projekterne imellem m.v. Dette vil
dog afhænge af næste fases valg af udbudsstrategi.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0007.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Tabel 1. Anlægsoverslag for Basispakken, Krydspakke og Overhalingspak-
ken (mio. kr.)
Hovedpost
Veje
Bygværker
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealbudget
Efterkalkulationsbidrag (EBK)
Heraf vej
Heraf bygværker
Heraf øvrige entrepriser
Heraf øvrige anlægsudgifter
Basispakken
263,7
53,1
17,9
30,5
23,0
50,5
44,8
3,2
1,6
0,9
Krydspakken
65,9
0,0
1,7
5,6
3,5
11,5
11,2
-
0,2
0,2
Overhalings-
pakken
69,9
1,7
5,4
7,1
4,3
12,7
11,9
0,1
0,5
0,2
Anlægsudgifter i alt
PTA (18%)
Anlægsoverslag i alt
K2-A (10%)
Ankerbudget i alt
K2-B (5%)
Totalbevilling i alt (FL2023)
438,7
96,3
535,0
53,5
588,5
26,8
615,3
88,2
19,6
107,6
10,8
118,3
5,4
123,7
101,1
22,2
123,3
12,3
135,6
6,2
141,8
Udover ovenstående anlægsoverslag har Vejdirektoratet identificeret en
række forhold, der potentielt kan øge eller reducere projektets anlægsøko-
nomi. Disse forhold er dokumenteret og søgt beregnet i to separate risiko-
analyser
hhv. som Basispakken + Krydspakken samt Basispakken + Over-
halingspakken
jf. Tabel 2. Risikoanalysen for Basispakken + Krydspakken
indeholder samlet 35 risici med en vægtet risikoværdi på 92 mio. kr., mens
risikoanalysen for Basispakken + Overhalingspakken samlet indeholder 20
risici med en vægtet risikoværdi på 95,2 mio. kr.
Tabel 2. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to
pakkesammensætninger (mio. kr.)
Risici
Mængderegulering og tillægsarbejder
Usikkerhed på PTA
Kvalitet af råjord
Jordbalance / jordlogistik
Ekstreme vejrpåvirkninger
Vandrammedirektiv
Ændringer af love og vejregler
Risikotillæg
Risikoreserve
Balance (reserve)
Budgetsikkerhed
Basis- og Kryds-
pakken*
65,1
30,0
1,2
(7,6)
1,3
10,6
N/A
92,0
119,9
27,8
61,1%
Basis- og Over-
halingspakken*
66,6
21,0
1,1
(7,5)
1,3
12,2
(1,4)
95,2
122,5
27,4
60,7%
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med kva-
litetssikringen.
2.3.1
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater for projektet og den forelagte supplerende information fra Vejdirekto-
ratet vedrørende de tekniske løsninger for vej, bro og afvanding kan opsum-
meres i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på et niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes
ved en niveau 2 undersøgelse. På denne baggrund er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstræk-
kelig afdækket, realistiske og konsistente.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger i for-
hold ombygning af vejanlæg og kryds som hører til projektet, vurde-
res at være realistiske og tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger og vurderer, at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset i et rime-
ligt omfang i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
2.3.2
Anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, gennemgangen af
særligt risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af priser og mæng-
der på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risikoanalyser og risiko-
proces såvel som de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet
kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Ændring i K2-B korrektionstillægget accepteres på baggrund af den
uddybende forklaring givet af Vejdirektoratet jf. afsnit 4.1.6.
Satserne for PTA accepteres og vurderes ikke at afvige fra andre PTA-
satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene. Det skyldes en mindre fejl i relation til
mængdeberegning for et enkelt delprojekt, samt at mængderne ved-
rørende erstatningsnatur ikke fremgik i det originale anlægsoverslag,
eftersom 2. version af MKR indeholdende mængder ikke var tilgæn-
gelig for VD under udarbejdelsen af det originale anlægsoverslag.
Den eksterne kvalitetssikring har forholdt sig til de opdaterede an-
lægsoverslag, og har ikke yderligere kommentarer hertil.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden,
at den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske
fordelingsudfald er en anerkendt metode, og vurderes som gyldig i
forhold til beregning af projektets risici.
Risikoanalysen for Basispakken + Krydspakken indeholder samlet 35
risici med en vægtet risikoværdi på 92 mio. kr., mens risikoanalysen
for Basispakken + Overhalingspakken samlet indeholder 20 risici med
en vægtet risikoværdi på 95,2 mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
2.3.3
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
Den eksterne kvalitetssikring har ingen bemærkninger til de gennem-
førte trafikale analyser for udbygningspakkerne
Den eksterne kvalitetssikring vurderer videre at de opgjorte tids- og
kørselsgevinster og er blevet anvendt på korrekt vis i de samfunds-
økonomiske analyser med TERESA.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til spørgsmål
fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De eksterne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og
klima (CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsni-
veau passende til projektets nuværende stade. Derfor har den eks-
terne kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafi-
kale analyser udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de trafi-
kale konsekvenser af de to udbygningspakker.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har gennemført en ekstern kvalitetssikring af miljøkonsekvensvur-
deringen for kapacitetsforbedringerne af Rute 26 Sallingsund til Hanstholm
for Transportministeriet. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er De-
loitte ikke blevet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes
beslutning om at gå videre med projektet i form af fase 3. Dette vurderes på
baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder
anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssik-
ring har omfattet de i akt 16 af 26. oktober 2006 om ny anlægsbudgettering
(NAB) oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebe-
skrivelse, for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2
(miljøkonsekvensvurdering). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke
foretaget egne undersøgelser.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for udvidelsen af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm. Vurderin-
gen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring gennem kritisk stil-
lingtagen har forholdt sig til, om de forslåede løsninger er:
Realistiske at gennemføre.
Tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende stadie.
Korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgetterne og i de risiko-
analyser, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til miljøkonsekvensvurderin-
gen hørende tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt gransknings-
møder og supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
3.1
Niveau og afklaringsstadie
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke fremadrettet
sker ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrund-
lagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overordnet set
er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved en miljøkonse-
kvensvurdering.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række for-
hold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for udarbejdelsen
af anlægsoverslagene samt de opstillede udvidelsesløsninger for Rute 26
mellem Sallingsund og Hanstholm.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af miljøkonsekvensvurderingen forholdt sig til, om forudsætningerne vurde-
res realistiske, og om samtlige relevante forudsætninger er bearbejdet i de
tekniske beskrivelser. Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsent-
lige mangler eller usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og
antagelser.
3.3
Vejtekniske løsninger
Vejdirektoratet har som tidligere beskrevet forelagt tre vejtekniske udvidel-
sesløsninger
hhv. Basispakken, Krydspakken og Overhalingspakken. De
tre potentielle løsninger vurderes at være gennemarbejdede i forhold til det
rådgivningsmæssige opdrag.
Den eksterne kvalitetssikring har under granskningen af de tekniske doku-
menter kommenteret og forholdt sig spørgende overfor, at der ved kryds-
ningen mellem Rute 11/26 gås på kompromis med vejreglernes anbefalin-
ger vedrørende tracering. Vejdirektoratet oplyser hertil, at det er shuntens
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
længde, som der umiddelbart kompromitteres, men at der i projektets næ-
ste fase vil blive foretaget vurderinger af, hvorvidt den anbefalede længde
alligevel vil kunne opnås, eller om alternativer, som f.eks. parallelspor, vil
være muligt. Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at den kortere
flettestrækning vil påvirke trafiksikkerheden og at en løsning derfor bør fin-
des. Den eksterne kvalitetssikring accepterer dog dette for nuværende, og
anerkender at det undersøges senere i projektet.
3.4
Brotekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til nødvendigheden af
Vejdirektoratets brotekniske løsning for Basispakken, hvor det af vejteknisk
beskrivelse er angivet, at broen for UF af Vorupørvej i st. 22.8 skal udvides
ved etablering af højresvings- og højreindsvingsspor. Vejdirektoratet be-
grunder, at dette er af hensyn til sikkerhed i forhold til økonomien, men
oplyser tillige at det skal undersøges nærmere i næste projektfase, om hvor-
vidt en sådan udvidelse kan undgås.
Dertil har den eksterne kvalitetssikring stillet spørgsmål til den forslåede
opførsel af en Faunapassage ved Krudals Å, eftersom en sådan løsning af-
viger fra de foreslåede vandløbsgennemføringer ved tilsvarende passager.
Den eksterne kvalitetssikring er af Vejdirektoratet blevet oplyst, at dette
skyldes forekomsten af oddere nedstrøms i vandløbet, og at det derfor skyl-
des en sikring af artens spredningsmuligheder. Den forslåede løsning vur-
deres på denne baggrund acceptabel. Den eksterne kvalitetssikring har ved
en efterberegning af Vejdirektoratets foreslåede bygværk til underføring af
sti ved Kallerupvej/Langebeksvej, ikke fundet det muligt at eftervise de
fremsatte kalkulationer af bygværkets størrelse. Dette er blevet fremlagt
for Vejdirektoratet, som på denne baggrund har konstateret, at dette skyl-
des det pågældende bygværk, udføres med en lille afvigelse til de øvrige
bygværker, og der af denne årsag var opstået en fejl i længden mellem
autoværn.
Samlet set vurderes de brotekniske løsninger at være realistiske i forhold til
de ønskede mål. Dertil finder den eksterne kvalitetssikring at det frembragte
materiale og dokumentation er tilfredsstillende og har derfor ikke yderligere
kommentarer hertil.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring har i granskningsprocessen stillet spørgsmål
til inkonsistens mellem forudsætningsnotatet og de tekniske beskrivelser
vedr. enhedsangivelsen og størrelsen for afløbsret samt den fastsatte pro-
centsats vedrørende usikkerhed ved arealforøgelse. I begge tilfælde oplyser
Vejdirektoratet at det skyldes nye, skærpede krav efter udfærdigelsen af
forudsætningsnotatet. Den frembragte forklaring findes tilfredsstillende.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løsninger
er beskrevet på et niveau svarende til de respektive behov ved de tre udvi-
delsesløsninger og generelt vurderes kvaliteten, dokumentationsniveauet
og de fremsatte vurderinger at være tilfredsstillende.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
3.6
Geoteknik
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt en orienterende dokumenta-
tion for de geotekniske undersøgelser. Det frembragte vurderes at være til-
fredsstillende, og den eksterne kvalitetssikring har ikke noget at udsætte
herpå.
3.7
Miljømæssige foranstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til, at mange af projekttil-
tagene sker indenfor en afstand af 20 meter fra naturgasledninger, hvilket
udgør den minimale sikkerhedsafstand opsat af Energinet. Det oplyses af
Vejdirektoratet, at der gerne må udføres arbejde indenfor sikkerhedsafstan-
den på 20 meter, såfremt dette sker i samarbejde med ledningsejer, hos
hvem et samarbejde allerede er forudsat, idet projektet andre steder invol-
verer flytning af nuværende gasledninger. Den eksterne kvalitetssikring fin-
der Vejdirektoratets begrundelse som værende tilfredsstillende.
Den eksterne kvalitetssikring har udtrykt bekymring vedrørende overholdelse
af tidsplanen vedrørende et af delprojekterne, idet det fremgår af projektma-
terialet, at arbejdsområderne skal være ryddet to år inden anlægsarbejdet
påbegyndes. I tillæg hertil fremgår det også, at erstatningsdiger skal være
etableret to år før. Vejdirektoratet anerkender den eksterne kvalitetssikrings
bekymring og har som konsekvens heraf flyttet delprojektet til anlægsperio-
dens år 3 i stedet for år 2.
Vejdirektoratet har overfor den eksterne kvalitetssikring oplyst, at der skal
etableres erstatningsnatur som følge af det foreslåede anlægsarbejde. Ved
gennemgangen af anlægsbudgettet kan den eksterne kvalitetssikring dog
konkludere at omkostningerne til etablering af erstatningsnaturen ikke er in-
kluderet, hvilket som tidligere anført skyldtes at 2. version af MKR indehol-
dende mængder ikke var tilgængelig for VD under udarbejdelsen af det ori-
ginale anlægsoverslag. Den eksterne kvalitetssikring er senere blevet frem-
lagt det reviderede overslag, og kan konstatere, at omkostningerne til etab-
lering af erstatningsnatur nu er inkluderet på en tilfredsstillende måde.
3.8
Trafikafvikling
Vejdirektoratet har ved 2+1- og 2+2-vejene i det fremsendte materiale valgt
at udelade midterautoværn, uagtet at det er anbefalet i trafiksikkerhedsrevi-
sionen Den eksterne kvalitetssikring har i granskningsprocessen stillet
spørgsmålstegn herved. Vejdirektoratet oplyser, at den pågældende stræk-
ning ville kræve 3,5 meter ekstra bredde, såfremt et midterautoværn skulle
etableres, og dermed udgøre en markant fordyrelse af projektet. Den eks-
terne kvalitetssikring finder argumentation for fravalget af midterautoværn
tilfredsstillende.
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til udførelsesmetoden for
opførsel af Faunapassagen ved Krudals Å, eftersom det af broteknisk be-
skrivelse fremgår, at den store højdeforskel mellem OF vej og vandløbet gør
det vanskeligt at opføre faunapassagen i to etaper. Dette er blevet fremlagt
for Vejdirektoratet, som på denne baggrund har drøftet udførelsen med de
projekterende og efterfølgende fremlagt en løsning med spunsning, således
at etablering af interimsvej kan undgås. Den eksterne kvalitetssikring finder
argumentation tilfredsstillende.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at løsningerne i relation til trafikaf-
vikling er beskrevet på et niveau svarende til de respektive behov ved de
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
tre udvidelsesløsninger og generelt vurderes kvaliteten, dokumentationsni-
veauet og de fremsatte vurderinger at være tilfredsstillende.
3.9
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater, samt de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet ved-
rørende de tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsumme-
res i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved
en miljøkonsekvensvurdering. På denne baggrund er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstræk-
kelig afdækket, realistiske og konsistente.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte løsninger i for-
hold til bygværker, der hører til projektet, vurderes at være realisti-
ske og tilstrækkelige.
Samlet kan den eksterne kvalitetssikring vurdere, at de afvandings-
tekniske løsninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljømæssige foranstaltninger, og vurderer at disse
er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0015.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prisgrundlag, herunder anvendelsen af
erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerhed.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvali-
tetssikrings opfattelse er særligt risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser, herunder sammenligning af
projektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er den tilhørende dokumen-
tation til anlægsoverslaget i form af prisreferencer, mængdedefinitioner og
underliggende tekniske beskrivelser blevet gennemgået. Gennemgangen af
den forelagte dokumentation er desuden suppleret af to granskningsmøder
med Vejdirektoratet hvor der i tilfredsstillende grad er blevet redegjort for de
enkelte budgetposter i anlægsoverlaget.
Den eksterne kvalitetssikring har dog givet anledning til mindre opdateringer
af anlægsoverslagene, samt enkelte opdateringer i det øvrige supplerende
materiale hertil. Dette skyldes identifikation af mindre uvæsentlig bereg-
ningsfejl samt anbefalinger om at fremsende supplerende dokumentation for
en række af budgetposterne. Vejdirektoratet har efterfølgende velvilligt ind-
arbejdet disse tilpasninger og efterfølgende fremsendt det opdaterede mate-
riale til gennemgang hos den eksterne kvalitetssikring igen.
4.1
Vurdering af anlægsoverslagene
Anlægsbudgetterne for Basispakken, Krydspakken og Overhalingspakken
fremgår i nedenstående Tabel 3. Anlægsbudgetterne beregnes til hhv. 615,3
mio. kr., 123,7 mio. kr. samt 141,8 mio. kr. inkl. PTA, korrektionstillæg og
efterkalkulationsbidrag. Dog finder den eksterne kvalitetssikring det væsent-
ligt at pointere visse forbehold herfor.
Tabel 3. Samlet anlægsoverslag for hhv. basis-, kryds- og overhalingspak-
ken (mio. kr.)
Hovedpost
Veje
Bygværker
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealbudget
Efterkalkulationsbidrag (EBK)
Heraf vej
Basispakken
263,7
53,1
17,9
30,5
23,0
50,5
44,8
Krydspakken
65,9
0,0
1,7
5,6
3,5
11,5
11,2
Overhalings-
pakken
69,9
1,7
5,4
7,1
4,3
12,7
11,9
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0016.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Heraf bygværker
Heraf øvrige entrepriser
Heraf øvrige anlægsudgifter
3,2
1,6
0,9
-
0,2
0,2
0,1
0,5
0,2
Anlægsudgifter i alt
PTA (18%)
Anlægsoverslag i alt
K2-A (10%)
Ankerbudget i alt
K2-B (5%)
Totalbevilling i alt (FL2023)
438,7
96,3
535,0
53,5
588,5
26,8
615,3
88,2
19,6
107,6
10,8
118,3
5,4
123,7
101,1
22,2
123,3
12,3
135,6
6,2
141,8
Anlægsoverslagene er udarbejdet ved hjælp af en tilnærmet version af Vej-
direktoratets overslagssystem på baggrund af mængder angivet af de tilknyt-
tede rådgiver eller Vejdirektoraters egene eksperter. Dertil er der anvendt
enhedspriser fra Vejdirektoratets prisbibliotek.
Projektets udformning i mange små delprojekter, og usikkerheden i hvordan
disse projekter bliver udbudt, vil have en effekt på den generelle anlægsøko-
nomi, herunder i relation til f.eks. PTA-satsen, som for mindre projekter er-
faringsmæssigt er højere end for store projekter.
Det pointeres tillige af den eksterne kvalitetssikring, at prisen på de tre pak-
ker ikke direkte kan sammenlægges. Dette skyldes en forventning om mulige
besparelser som følge af synergier mellem flere af delprojekterne, herunder
i forhold til opsætning af arbejdsplads, jordlogistik projekterne imellem m.v.
Dertil er der enkelte elementer som fremgår både i Krydspakken og Overha-
lingspakken, hvorfor disse omkostninger ikke ville skulle afholdes to gange
hvis begge pakker, mod forventning, vælges. Dette vil dog afhænge af senere
fases valg af udbudsform, eftersom anlægsoverslaget er udarbejdet i delpro-
jekter, for netop holde mulighederne åbne vedrørende valg af udbudsform.
Afhængig af udbudsform og såfremt det bliver besluttet at gennemføre alle
tre pakker, er det den eksterne kvalitetssikrings anbefaling af anlægsbudget-
tet genberegnes med henblik på at inkludere eventuelle synergieffekter og
eliminere dobbeltinkluderede omkostninger.
4.1.1
Enhedspriser
I henhold til principperne for Ny Anlægsbudgettering (NAB) skal der ved ud-
arbejdelse af anlægsoverslagene i videst muligt omfang anvendes erfarings-
baserede enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for
NAB at anvende en ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt andet kan
være priser baseret på ekspertskøn. Den eksterne kvalitetssikring har i den
forbindelse undersøgt Vejdirektoratets grundlag for anvendelsen af erfarings-
baserede priser, herunder hvilke referenceprojekter der er anvendt til fast-
sættelsen af projektets enhedspriser.
Den eksterne kvalitetssikring har fået forelagt det anvendte prisgrundlag og
vurderer overordnet, at dette grundlag er aktuelt og gyldigt idet Vejdirekto-
ratet har taget udgangspunkt i en række sammenlignelige projekter. Den
eksterne kvalitetssikring vurderer tillige at overførslen af enhedspriserne fra
prisgrundlaget er foretaget på en hensigtsmæssig måde.
I de tilfælde hvor der er anvendt andre kilder til prisfastsættelse, eksempelvis
ved prisen på rør og kabelføring i forbindelse med potentielt kommende la-
destandere (enhedspris 3.16), samt ved prisfastsættelse i forbindelse med
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
beplantning (enhedspris 3.2), er det ligeledes den eksterne kvalitetssikring
vurdering, at disse er aktuelle og gyldige, og at Vejdirektoratet i tilfredsstil-
lende grad kan underbygge valget af disse.
4.1.2
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene, og der er i den forbindelse fundet enkelte
eksempler på anvendelse af dette, herunder f.eks. i relation til omkostnin-
gerne til bassinetablering (enhedspris 1.5) samt til kantopsamling (enheds-
pris 1.6).
Den eksterne kvalitetssikring i den forbindelse bedt Vejdirektoratet redegøre
for sumposterne. Vejdirektoratet har efterfølgende fremlagt dokumentation
og forudsætningerne herfor inkl. prisnedbrydninger. Den eksterne kvalitets-
sikring finder den bagvedliggende dokumentation tilfredsstillende.
Samlet set er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at brugen af
sumposter alene er foretaget i et meningsfyldt omfang, hvorfor den eksterne
kvalitetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil. Det er dog den eks-
terne kvalitetssikrings anbefaling, at Vejdirektoratet i det fremadrettede ar-
bejde med projektet (og eventuelle fremtidige projekter) med fordel sikrer:
Etablering af entydige referencer til grundlaget for de enkelte bud-
getposter med henblik på at sikre sporbarhed og gennemsigtighed,
herunder særligt hvis anvendelse af sumposter er nødvendigt. Det er
igennem den løbende dialog med Vejdirektoratet den eksterne kvali-
tetssikrings klare forståelse, at den nødvendige dokumentation er til
stede, men at denne dokumentation ikke altid eksplicit fremgår af
anlægsoverslaget og de tilhørende prismatricer og -kataloger.
At budgettet baseres på formler fremfor manuelle indtastninger.
4.1.3
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet en række budgetposter, hvor mæng-
der angives uden reference til bagvedliggende beregningsark eller anden kil-
deangivelse, og har i den forbindelse bedt Vejdirektoratet redegøre herfor.
Vejdirektoratet har efterfølgende fremlagt dokumentation og den eksterne
kvalitetssikring finder dokumentationen tilfredsstillende. Dertil har den eks-
terne kvalitetssikring fundet eksempler på forskellige beregningsmetoder
hvad angår mængdeangivelsen på samme enhed, men varieret fra delprojekt
til delprojekt. Hertil har Vejdirektoratet angivet, at en individuel fordelings-
nøgle har fundet anvendelse, eftersom at rådgiver ikke har kunnet opdele
projekter, og dermed har skullet opgøre mængderne for flere delprojekter
samtidig. Den eksterne kvalitetssikring finder denne forklaring tilstrækkelig,
og finder ikke anledning til at udsætte noget på fordelingsnøglen.
Det er den eksterne kvalitetssikrings anbefaling, at der i det videre arbejde
med projektet (og i eventuelle fremtidige projekter) også for mængdeangi-
velserne arbejdes videre med de anbefalinger som er fremsat i afsnit 4.1.2.,
idet disse også er relevante her.
4.1.4
Indeksering og inflationskorrigering af omkostninger
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt i hvilket omfang Vejdirektoratet
har anvendt relevant prisindeksering og -fremskrivning, samt taget højde
for markedskonjunkturerne i relation til de anvendte referenceprojekter.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Den eksterne kvalitetssikring finder, at Vejdirektoratet ved udarbejdelsen af
projektets anlægsoverslag har anvendt relevante indeksreguleringer til lø-
bende opdatering af prisudviklingen:
Hvad angår standardenhedspriserne er disse generelt indekseret med
anlægsprisindekseret for veje, som opdateres kvartalsvist via Dan-
marks Statistik.
Dog har den eksterne kvalitetssikring ved stikprøvegennemgangen
fundet enkelte enhedspriser som er fremskrevet via andre prisindeks,
herunder f.eks. galgeportaler (enhedspris 3.4) som er indekseret
med prisudviklingen på stål (se afsnit 4.2 for yderligere stikprøver).
Vejdirektoratet har derudover oplyst, at det samlede anlægsbudget
slutteligt fremskrives via bevillingsindekset svarende til det årlige fi-
nanslovsindeks.
I forhold til de anvendte referenceprojekter har Vejdirektoratet op-
lyst, at de ikke ønsker at tilpasse anlægsbudgettet til den nuværende
markedssituation. Dette begrundes med, at projektet udbydes og
bygges over en årrække (anlægsperiode fra 2024 til 2029), hvorfor
det forventes, at markedet når at normalisere sig, og at eventuelle
prisstigninger kan håndteres via bevillingsindekset. Det vil derfor
udelukkende være meningsfyldt at tilpasse anlægsbudgettet til den
nuværende markedssituation, såfremt der er tale om et projekt med
meget kort tidshorisont hvor bevillingen ikke bliver indekseres.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at anvendelsen af prisindeks-
regulering m.v. sker i overensstemmelse med principperne fra NAB, og at
ovenstående argumentation er tilfredsstillende. Den eksterne kvalitetssikring
har derfor ikke fundet anledning til yderligere bemærkninger hertil.
4.1.5
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration
(PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA på 96,3 mio. kr. for Basispakken, 19,4 mio. kr. for Kryds-
pakken og 22,2 mio. kr. for Overhalingspakken. For alle tre pakker svarer
PTA til ca. 18 pct. af anlægsoverslaget for den respektive pakke. PTA består
af omkostninger til løn og anlægsrelateret drift såvel som fordelingsomkost-
ninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at satsen er baseret på erfaringer fra en række
sammenlignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender grund-
laget og metoden til fastlæggelse af satsen, og er blevet forelagt de projekter
som PTA-satsen er baseret på.
Vejdirektoratet har tillige oplyst at PTA-satsen har været vanskelig at fast-
sætte idet projektets sammensætning og tilrettelæggelse er usædvanligt
grundet bundtningen af en lang række mindre anlægsprojekter i tre overord-
nede pakker. Det er Vejdirektoraters vurdering, at udvidelsen af Rute 26 er
mere kompliceret end et ”almindeligt” udvidelsesprojekt, men mindre kom-
plekst end et mindre anlægsprojekt. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at
usikkerheden omkring fastsættelse af PTA-satsen også kommer til udtryk i
den udarbejdede risikoanalyse (se afsnit 4.3 for yderligere herom).
Samlet er det dog den eksterne kvalitetssikring vurdering, at Vejdirektoratets
metode til fastsættelse af PTA-satsen er tilfredsstillende, og at den fastsatte
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
PTA-sats afspejler den implicitte kompleksitet der er forbundet med denne
type af projekt. Dog anbefaler den eksterne kvalitetssikring at Vejdirektoratet
har fokus på omkostningerne til PTA fremadrettet, herunder særligt hvis pro-
jektet udbydes i en række mindre delprojekter idet omkostningerne til den
løbende kontrol, koordinering, leverandørstyring m.v. forventeligt så vil at
være højere.
4.1.6
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
I henhold til principperne for NAB gælder det, at der kan indarbejdes et er-
faringsbaseret efterkalkulationsbidrag (EKB) på hovedpostniveau. Vejdirek-
toratet har oplyst, at EKB-satserne er fastlagt på baggrund af erfaringer fra
lignende projekter. Vejdirektoratet har hertil oplyst den eksterne kvalitets-
sikring om, at EKB-satserne er godkendt af Transportministeriet, og at de
løbende bliver afprøvet ift. deres egnethed og relevans.
Den eksterne kvalitetssikring har noteret, at korrektionstillæg K2-A er fastsat
til 10 pct. af basisoverslaget hvilket følger retningslinjerne som er fastsat i
NAB. K2-A-procentsatsen giver derfor ikke anlednings til yderligere bemærk-
ninger fra den eksterne kvalitetssikring.
Den eksterne kvalitetssikring har ligeledes noteret, at korrektionstillæg K2-B
er fastsat til 5 pct., hvilket afviger fra standardsatsen på 20 pct. jf. retnings-
linjerne i NAB. Vejdirektoratet har hertil oplyst, at K2-B-procentsatsen er
fastsat til 5 pct. efter mundtlig instruks fra Transportministeriet. Den eks-
terne kvalitetssikring finder dokumentationen for K2-B-procentsatsen til-
fredsstillende, og har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil.
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af
udvalgte poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
4.2.1
Anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets anlægsbudget, og resultaterne heraf fremgår i Tabel 4.
Det skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har gennemgået og kon-
trolleret flere poster end angivet i tabellen, og at disse blot er listet som
konkrete eksempler.
Tabel 4. Stikprøvegennemgang af anlægsbudgettet
Stikprøve
Justering af K2-B
korrektionstillæg
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
Vejdirektoratet har efter mundt-
lig instruks med Transportmini-
steriet nedjusteret korrektionstil-
læggets størrelse.
Prisen for galgeportaler baseres
på et ældre grundlag, men denne
er indekseret med stålindekset
for mere retvisende grundlag.
Enhedsprisen blev vurderet for
lav i de generelle referencepro-
jekter som er angivet i forudsæt-
ningsnotatet. Vejdirektoratet har
derfor anvendt prisen fra en nylig
motorvejsudvidelse på Fyn.
5%
Gyldig
Galgeportaler
0,7%
Gyldig
Enhedspris på auto-
værn
0,4%
Gyldig
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Dette projekt vurderes dog gene-
relt ikke at være et relevant refe-
renceprojekt udover enhedspri-
sen på autoværn.
Vejdirektoratet har angivet, at
der anvendes individuel nøgle for
udregning af hver enkelt delpro-
jektmængde, da rådgiver i syste-
met ikke har kunnet opdele hvert
enkelt grundlagsprojekt.
Udokumenteret enhedspris for
cykelparkering. Vejdirektoratet
har eftersendt tilfredsstillende
dokumentation.
Mængden af forurenet jord er af
Vejdirektoratet begrundet i et er-
faringsbaseret skøn. Grundlaget
herfor foreligger og vurderes til-
fredsstillende.
Vejdirektoratet har angivet om-
kostningerne til indretning og
rømning som værende 10% af de
samlede omkostninger til vej
(enhedspris 1.1 som var udoku-
menteret). Vejdirektoratet har
efterfølgende oplyst, at det er et
erfaringsbaseret skøn fra tidli-
gere projekter, og at procentsat-
sen her har været mellem 7% og
12%. Procentsatsen er sat til
10% grundet behovet for flere
arbejdspladser som følge af de
mange delprojekter. Grundlaget
herfor foreligger og vurderes til-
fredsstillende.
Muldafrømning og til-
fyldning af friktions-
materiale
2,8%
Gyldig
Cykelparkering
N/A
Gyldig
Forurenet jord
0,5%
Gyldig
Indretning og røm-
ning
NA
Gyldig
Ved stikprøvegennemgangen af budgetposterne i anlægsbudgettet har Vej-
direktoratet i tilstrækkelig grad kunne redegøre for de bagvedliggende for-
udsætninger, beregningsmetoder, prisgrundlag m.v. Dog har der ved stik-
prøvegennemgangen været tilfælde hvor dokumentationen ikke entydigt har
fremgået af anlægsbudgettet. Vejdirektoratet har dog efterfølgende i tilfreds-
stillende grad kunne redegøre herfor via supplerende materiale. Den eksterne
kvalitetssikring har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil udover de an-
befalinger som er fremsat i afsnit 4.1.2 og 4.1.3.
4.2.2
Risikoanalyser
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyser, og resultaterne heraf fremgår i Tabel 5.
Det skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har gennemgået og kon-
trolleret flere poster end angivet i tabellen, og at disse blot er listet som
konkrete eksempler.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Tabel 5. Stikprøvegennemgang af risikoanalyserne
Stikprøve
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
Vejdirektoratet har fastsat PTA-
satsen som værende 18 pct.,
men anerkender i sin risikoana-
lyse, at grundet projektets usæd-
vanlige karakter kan denne være
vanskelig at fastsætte.
Vejdirektoratet
har
uddybet
grundlaget for udsætningspro-
centen og at denne på nuvæ-
rende stadig ikke er mulig at
fastsætte mere sikkert. Der fore-
ligger stadig en række afhængig-
heder bl.a. den endelige udbuds-
form mm. og derfor vurderes
som en risiko. Den eksterne kva-
litetssikring af ikke yderligere
hertil.
Vejdirektoratet har angivet at
dette følges nøje, og at såfremt
muligheden for at prisfastsætte
foreligger vil det indgå i anlægs-
overslaget. Den eksterne kvali-
tetssikring godkender forklarin-
gen og har derfor ikke yderligere
bemærkninger til denne post.
Der er regnet
med en ”lukket”
jordbalance mellem hvert delpro-
jekt, men eftersom projektet på
nogle områder vil kunne anses
som ét stort projekt, vil over-
skudsjord kunne anvendes på
tværs af delprojekter og dermed
opnås besparelse. Den eksterne
kvalitetssikring
anerkender
denne risiko.
PTA
18%
Gyldig
Kvalitet af råjord
0,5%
Gyldig
Vandrammedirektiv
N/A
Gyldig
Jordbalance / Jordlo-
gistik
2,2%
Gyldig
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalyserne er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalyserne er baseret på velover-
vejede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalyserne vurderes således
at være robuste, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderligere
bemærkninger hertil.
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risi-
koanalyserne af 28. juni 2023.
4.3.1
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst den eksterne kvalitetssikring, at der er afholdt en
indledende risikoscreening, og at der senere er afholdt en dedikeret risiko-
workshop den 3. maj 2023, hvor projektledelsen samt fageksperter fra både
Vejdirektoratet og SWECO har deltaget og bidraget. De anvendte risikoni-
veauer i form af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er fastlagt på
den afholdte workshop.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0022.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af ri-
sici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne i NAB.
4.3.2
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalyserne anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med
løbende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, bør risiko-
analyserne også indeholde både positive og negative risikoværdier.
Tabel 6 indeholder en opsummering af de løsningsforslags væsentligste risici.
Risikoanalysen for Basis- og Krydspakken indeholder samlet 35 risici med en
vægtet risikoværdi på 92 mio. kr., mens risikoanalysen for Basis- og Over-
halingspakken samlet indeholder 20 risici med en vægtet risikoværdi på 95,2
mio. kr.
Tabel 6. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to
pakkesammensætninger (mio. kr.)
Risici
Mængderegulering og tillægsarbejder
Usikkerhed på PTA
Kvalitet af råjord
Jordbalance / jordlogistik
Ekstreme vejrpåvirkninger
Vandrammedirektiv
Ændringer af love og vejregler
Risikotillæg
Risikoreserve
Balance (reserve)
Budgetsikkerhed
Basis- og Kryds-
pakken*
65,1
30,0
1,2
(7,6)
1,3
10,6
N/A
92,0
119,9
27,8
61,1%
Basis- og Over-
halingspakken*
66,6
21,0
1,1
(7,5)
1,3
12,2
(1,4)
95,2
122,5
27,4
60,7%
* Risikoværdierne er oprundet til nærmeste decimal.
Som det fremgår af Tabel 6 overstiger projektets allokerede risikoreserve
risikomiddelværdierne, der følger af projektets risikoanalyser. I tillæg hertil
er budsikkerheden for begge løsninger ca. 61 pct.
Ovenstående indikerer umiddelbart en tilfredsstillende økonomisk robusthed
overfor de identificerede projektrisici hvorfor den eksterne kvalitetssikring
ikke har yderligere bemærkninger hertil.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risiko-
analyser og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer
fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Samlet set er brugen af sumposter anvendt i et omfang som tjener
opgavens formål, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yder-
ligere bemærkninger hertil.
Ændring i K2-B korrektionstillægget accepteres på baggrund af den
uddybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres, og vurderes ikke at afvige fra andre
PTA-satser brugt i lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene, herunder uddybende dokumentation pris-
begrundelse mv. Ligeledes er enkelte forklaringer præciseret og eller
uddybet i det øvrige materiale. Den eksterne kvalitetssikring har for-
holdt sig til de opdaterede dokumenter, og har ikke yderligere be-
mærkninger hertil.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden,
at den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske
fordelingsudfald, er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i
forhold til beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 92 mio. kr. for Basispakken + Krydspak-
ken samt 95 mio. kr. for Basispakken + Overhalingspakken. Risiko-
reserven udgør 119,9 mio. kr. for Basispakken + Krydspakken samt
122,5 mio. kr. for Basispakken + Overhalingspakken, hvilket efterla-
der en reserve på hhv. 27,8 og 27,4 mio. kr.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
5
Trafikale effekter og sam-
fundsøkonomi
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af udbygningen af Rute 26
er blevet gennemgået, gransket og vurderet i forbindelse med kvalitetssik-
ringen af udbygningsløsningerne Krydspakken og Overhalingspakken.
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes af udbygningen af Rute 26.
Udbygningen af Rute 26 forventes ikke at medføre ændret rutevalg eller over-
flytning af trafik til/fra andre vejforbindelser, men udelukkende ændret tids-
forbrug og kørselsomfang for biltrafikken på udbygningsstrækningerne.
De trafikale analyser har derfor omfattet opgørelser af ændret tidsforbrug i
de ombyggede kryds, ændret tidsfor brug på strækninger udbygget med
overhalingsspor samt opgørelser af omvejskørsel for trafik via omlagte side-
veje til brug for de samfundsøkonomiske analyser af udbygningspakkerne.
Beregningerne for kryds er gennemført baseret på de metoder, der anvendes
i kapacitetsprogrammet Dankap. Fremskrivningen er trafikbelastningerne på
Rute 26 til 2030 og 2040 er foretaget på grundlag af trafikvækst beregnet
med Grøn Mobilitetsmodel (GMM).
De samfundsøkonomiske konsekvensberegninger er baseret på Transportmi-
nisteriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse (TERESA) ver-
sion 6.0.
5.1
Trafikale beregninger
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse.
Der er i præsentationen af DanKap-resultaterne angivet trafikmængder, som
talt trafik i 2022 (dvs. fysiske tællinger) indhentet fra Mastra, som sammen-
lignes med modeltal fra 2040. Vejdirektoratet har hertil oplyst, at væksten
på Rute 26 beregnes til 0,4 pct. årligt frem mod 2040.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at den trafikale analyse er gennem-
ført på et solidt grundlag og anerkender den af Vejdirektoratet valgte frem-
gangsmåde.
5.2
Samfundsøkonomiske analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et ensartet
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet er gennemgået for udbyg-
ningsløsningerne Krydspakken og Overhalingspakken og de dertilhørende
scenarier.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for sam-
fundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er relevante og realistiske.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, samt eventuelle
konsekvenser ved udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Om niveauerne for omkostninger og gevinster er plausible.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte dokumenter ved-
rørende samfundsøkonomi, herunder output fra tids- og kørselsgevinstbereg-
ningerne samt TERESA-modellen.
5.2.1
Økonomiske forudsætninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoaf-
giftsfaktor og kalkulationsperiode.
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på Transportøkono-
miske Enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser for 2023 i 2023-prisniveau,
så prisniveauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslagene. Kalkulations-
perioden er som standard sat til 50 år. Kalkulationsrenten andrager 3,5 pct.
for kalkulationsperioden 0-35 år og 2,5 pct. herefter.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10 pct.
og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28, som er i overensstemmelse med
den aktuelle version 2.0 af Transportøkonomiske Enhedspriser.
Anlægsperioden er angivet til 2024-2029 med åbning i 2030, og Vejdirekto-
ratet oplyser, at der er beregnet en trafikal vækst i gevinsterne frem til 2040,
med en årlig vækstrate på 0,4 pct. Den eksterne kvalitetssikring har under-
søgt fordelingen af anlægsomkostningerne i anlægsperioden. Dette har ikke
givet anledning til yderligere bemærkninger.
Vejdirektoratet oplyser, at der er en række forhold som ikke er opgjort i den
samfundsøkonomiske analyse, herunder f.eks. etablering af cykelsti, værdien
af natur og rekreative områder, fordeling af fordele og ulemper samt lokali-
sering af bolig og arbejdspladser, hvorfor den samfundsøkonomiske analyse
derfor kun er en del af det samlede beslutningsgrundlag.
Den eksterne kvalitetssikring har noteret, at der ikke er gennemført følsom-
hedsberegninger i relation til de gennemførte samfundsøkonomiske analy-
ser, men har ikke kommentarer hertil.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
5.2.2
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-bene-
fit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR) også
afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der beskrives i
det enkelte alternativ.
De opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger vurderes samlet at udgøre
et retvisende og anvendeligt grundlag, til beregning af udbygningsløsninger-
nes brugergevinster. Den eksterne kvalitetssikring har desuden gennemgået
metoden og forudsætningerne for opregningen og fremskrivningen af bru-
gergevinsterne og vurderer, at tilgangen er korrekt og resulterer i en plausi-
bel udvikling.
De eksterne effekter medtager ændringer i kategorierne støj, uheld, luftfor-
urening og klima (CO
2
) forbundet med udbygningspakkere i forhold til basis-
scenariet. Omkostningerne er prissat i henhold til Transportøkonomiske En-
hedspriser. Den eksterne kvalitetssikring finder afgrænsningen af de eksterne
effekter passende i forhold til projektets nuværende stade og finder tilgangen
til estimering af effekterne korrekt.
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer at de trafikale analyser og de
samfundsøkonomiske beregninger med TERESA-modellen er gen-
nemført på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster, hvilket vurderes at være gjort
korrekt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stade.
Der er en forholdsvis ligelig fordeling mellem brugereffekterne, i form
af tidsbegiver, og de eksterne effekter. Tidsgevinsterne opnås idet
5.3
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
trafikanterne kan komme hurtigere frem. Samtidig er der også et po-
sitivt bidrag i form af færre personskadeuheld som følge af krydsom-
bygning, samt en reduktion i støjgenerne som følge af opsætning af
støjskærme på dele af strækningen.
Den eksterne kvalitetssikring fundet enkelte uoverensstemmelser mellem de
beregninger der indgår i hhv. MKV-rapporten og TERESA-modellen, herunder
særligt i relation til støjbelastningstallet (SBT) samt ændringer i kørselsom-
fang og deraf afledte emissionsændringer. Vejdirektoratet har efterfølgende
ajourført begge materialer.
Overordnet set er forskellen i de samfundsøkonomiske effekter for de to løs-
ninger begrænset. Vejdirektoratet oplyser derfor, at der i tillæg til de sam-
fundsøkonomiske effekter bør anvendes andre kriterier til valg af den ende-
lige løsning, herunder i relation til natur, rekreative områder, lokale ønsker
m.v. Vejdirektoratet oplyser derudover, at ingen af løsningsforslagene samlet
set er samfundsmæssig økonomisk rentabel, da nettonutidsværdien er nega-
tiv og den interne rente er lavere end diskonteringsrenten.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafi-
kale analyser udgør et validt og realistisk grundlag, for belysning af de trafi-
kale konsekvenser af de to udbygningspakker.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0028.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
6
Bilag: Materiale og kvalitets-
sikringsmøder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring af
udvidelsen af rute 26 fra Sallingsund til Hanstholm:
1. Opstartsmøde med deltagere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet, Ar-
telia og Deloitte afholdt d. 23-06-2023.
2. Første afdeling af første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issu-
elog, fokus værende på de tekniske elementer med deltagelse af Vejdi-
rektoratet, Artelia og Deloitte afholdt d. 24-08-2023.
3. Anden afdeling af første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issu-
elog, denne gang med fokus på budget og risiko, med deltagelse af Vej-
direktoratet og Deloitte afholdt d. 25-08-2023.
4. Andet granskningsmøde, inklusive gennemgang af aktive punkter fra før-
ste granskningsmøde, herunder den opdaterede issuelog indeholdende
nye observationer, med deltagelse af Vejdirektoratet, Artelia og Deloitte
afholdt 06-09-2023.
5. Afsluttende møde med deltagelse af Transportministeriet, Vejdirektoratet,
Artelia og Deloitte afholdt d. 13-09-2023.
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende været
i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende
dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået, som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
Redegørelse
Kommissorium for rute 26 Sallingsund-Hanstholm
Overordnet opgavebeskrivelse for eksterne kvalitetssikring af
miljøkonsekvensvurderingen for udvidelsen af rute 26 Salling-
sund-Hanstholm
Opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutnings-
grundlag på niveau 2 VVM.
Statusnotat MKV for øget kapacitet på rute 26 Sallingsund-
Hanstholm
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Samlet overslag_20230621
Forudsætninger anlægsoverslag
Rute 26 Sallingsund-Hanst-
holm
Afsnit 1.2-1.33 Km-priser Overslag
Kantop Overslag
PTA sats
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
30-08-2023
30-08-2023
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
16-08-2023
16-08-2023
16-08-2023
16-08-2023
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Redegørelse
Dato for modtagelse
Beskrivelse
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0029.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Indeks
Ledningsbudget revideret juni 2023
Anlægsoverslag_20230905 opdateret efter EKS
Cykelparkering + ø2000rør
Priser bygværker
Natur og miljø
Forudsætningsnotat for areal, ledninger og arkæologi
Flyfotokortlægning m. bilag
Miljøkonsekvensrapport m. bilag
Natur- og miljøkortlægningsrapport m. bilag
Risikoanalyse
Risikoanalyse for
Basis
+
kryds
Risikoanalyse for
Basis
+
overhaling
Trafik og vej
Forudsætningsnotat skitseprojektering
Vejteknisk rapport
Trafiksikkerhedsrevision - Trin 2
Afvandingsteknisk rapport
Bygværksteknisk rapport
Bygværksoversigt
Tegninger i henhold til tegningsliste 6810
Geoteknisk undersøgelsesrapport
Orienterende geotekniske undersøgelser
Arbejdsmiljøkoordinering (P) beskrivelse
Trafikafvikling og anlægslogistik
Trafikafvikling og anlægslogistik tegningsbilag 1-3
Trafikafvikling og anlægslogistik - Anlægstidsplan
Trafik og samfundsøkonomi
Beregning af forsinkelse i prioriterede T-kryds
Beregning af middelforsinkelser på udvalgte steder
Notat om trafik og samfundsøkonomi
Resultater af trafiksikkerhedsberegninger
Valg af løsning - Krydsning af rute 11 og 26
Ændring i rejsetid ved ombygning af rute 11-26
TERESA Rute 26 Sallingssund - Hanstholm
Rute 26 luftforurening og klima
30-08-2023
30-08-2023
05-09-2023
05-09-2023
05-09-2023
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
Miljø
Miljø
Miljø
Miljø
24-08-2023
24-08-2023
Risikoanalyse
Risikoanalyse
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
Vej
Vej
Trafik
Vej
Bygværker
Bygværker
Vej
Geoteknik
Geoteknik
Vej
Trafik
Trafik
Trafik
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
24-08-2023
Trafik
Trafik
Samfundsøkonomi
Trafik
Trafik
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785021_0030.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udbygning af Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm
Deloitte er en betegnelse for et eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limiteds (”DTTL”)
medlemsfirmaer, dets
netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder (der samlet betegnes ”Deloitte-organisationen”).
DTTL (der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets medlemsfirmaer og tilknyttede virksomheder udgør
selvstændige og uafhængige juridiske enheder, som ikke kan forpligte hinanden over for tredjemand. DTTL og de
enkelte DTTL-medlemsfirmaer og tilknyttede virksomheder er kun ansvarlige for egne handlinger og/eller udeladel-
ser. DTTL leverer ikke ydelser til kunder. Vi henviser til www.deloitte.com/about for nærmere oplysninger.
29