Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2785020_0001.png
Øget kapacitet på Rute 26
Sallingsund – Hanstholm
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0002.png
TITEL
Øget kapacitet på rute 26
Sallingsund – Hanstholm,
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
November 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-076-8
ISBN
(digital version)
978-87-7595-077-5
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
Den politiske aftale
Det fremgår af den politiske aftale om Infrastrukturplan
2035, at der skal ske en udbygning af strækningen, og at
anlægsarbejdet forventes igangsat i 2024.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojektet er at gennemføre
en miljøkonsekvensvurdering (MKV) i 2022-2023 samt indhente miljøgod-
kendelse hos Trafikstyrelsen. Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderin-
gen kan læses på
vd.dk/sallingsundhanstholm.
Denne rapport sammenfatter Vejdirektoratets forslag til at øge kapaciteten
på rute 26, samt miljøkonsekvensvurderingen og de forskellige beregnin-
ger og vurderinger, der ligger til grund herfor.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0003.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0004.png
ØgET KaPacITET MEllEM SallINgSuND og HaNSTHolM
Øget kapacitet mellem
Sallingsund og Hanstholm
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for at øge kapaciteten på
rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm.
I denne folder kan du læse et kort resumé af undersø-
gelsen. Vil du vide mere, kan hele miljøkonsekvensvur-
deringen læses på
vd.dk/mkv-sallingsund-hanstholm.
Her er miljøkon-
sekvensvurderingen og vejprojektet gennemgået
mere detaljeret, og her findes også baggrundsrap-
porter for projektet.
På hjemmesiden er det bl.a. muligt at finde detalje-
rede zoombare kort med forventet støjudbredelse,
arealbehov samt kort om miljøforhold. Det er også
muligt at læse nærmere om de trafikale konsekven-
ser af udbygningen.
Du har mulighed for at indsende bemærkninger til
miljøkonsekvensvurderingen i høringsperioden, som
løber frem til 28. januar 2024.
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal give tilstrækkelig vi-
den til, at politikere og borgere kan vurdere projektets
virkninger på miljøet og sammenligne forskellige løs-
ningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at vej-
projektet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne, og
at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0005.png
VEjEN I Dag
Vejen i dag
Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm er en
ca. 55 km lang landevej, og strækningen er for
det meste en tosporet landevej. På store dele af
strækningen er hastighedsgrænsen 90 km/t. Tre
delstrækninger på i alt ca. 24 km er motortrafikvej.
Trafikmængderne på strækningen varierer på hver-
dage fra ca. 2.000 køretøjer på den nordligste del af
strækningen til ca. 9.000 på Thisted omfartsvej og
på Vilsundvej mellem Sundby og Solbjerg. På store
dele af den øvrige strækning kører der mellem 7.000
og 8.000 køretøjer dagligt.
Strækningen passerer en række bysamfund, og ved
byerne og andre steder på strækningen er der en
række vigepligtsregulerede kryds. omkring flere af
de større kryds er hastigheden reduceret til 70 km/t.
Strækningen gennem Vilsund er den eneste strækning
i byzone. Sammen med strækningen over Vilsundbro-
en er det den eneste strækning med en hastigheds-
grænse på 50 km/t.
Der er meget erhvervstransport på strækningen
herunder bl.a. landbrugsmaskiner.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
uDbygNINgEN aF VEjEN
Udbygningen af vejen
I fastlæggelsen af projektet for udbygningen har der primært været fokus på at
forbedre fremkommeligheden samt at minimere variationen i rejsetiden fra dag til dag.
Projektstrækning
Der er i alt foreslået 23 projekter til at forbedre for-
holdene langs rute 26. Tilsammen vil de koste mere
end de 760 mio. kr., der er afsat i Infrastrukturplanen.
Der er derfor foreslået to bud på, hvordan man kan
realisere projekter indenfor den økonomiske ramme.
De præsenterede bud på pakker er udelukkende for-
slag, og kan blive prioriteret anderledes i forbindelse
med den endelige behandling af projektet.
I det ene scenarie vil der fortrinsvis være fokus på
krydsombygninger, og i det andet er der mere fokus
på forbedrede overhalingsmuligheder.
Der er en række projekter, som er inkluderet i begge
scenarier. Disse projekter er beskrevet nærmere i
afsnittet basis, og det er de projekter, der giver de
største forbedringer af rejsetiden på rute 26. Pro-
jekterne omfatter f.eks ombygning af krydsene ved
de mest trafikerede sideveje i form af vejlukninger,
svingbaner eller etablering af toplanskryds, hvor
sidevejen føres over rute 26 på en bro, og der etab-
leres ramper som tilslutning til rute 26.
Ved at gennemføre krydsombygningerne inkluderet
i basis vil der blive en bedre fremkommelighed og
trafiksikkerhed. Det skyldes, at når sideveje lukkes,
og kryds ombygges til mere sikre kryds, vil det være
muligt at hæve hastighedsgrænsen ved krydsene til
gavn for fremkommeligheden. Derudover vil lukning
af kryds samt etablering af svingbaner i de tilbage-
værende kryds på strækningen betyde, at der ikke
længere vil være holdende venstresvingende på rute
26 i de kryds, hvorved både fremkommeligheden og
trafiksikkerheden her forbedres. Tilsvarende inklu-
derer basis også en overhalingsstrækning på Thisted
omfartsvej. Dette projekt medfører udover en bedre
fremkommelighed også en reduktion i variationen i
rejsetiden fra dag til dag, hvilket vil gøre planlægnin-
gen af rejsetiden på strækningen mere sikker.
I basis er også inkluderet projekter for cykelstier. Der
er i alt tre stiprojekter på de delstrækninger, hvor der
ikke findes alternative ruter langs kommunevejene.
Fremadrettet vil der derfor ikke være cyklister på
kørebanen på strækningen. udover at det er en fordel
for cyklisterne med en cykelsti, vil det også være en
fordel for den øvrige trafik, som nu ikke skal overhale
bløde trafikanter.
I basis er også inkluderet de projekter, der sikrer at
miljøpåvirkningen af projektet minimeres (f.eks. støj-
skærm ved Ræhr og faunapassage ved Krudals Å).
Hvis projekterne i scenariet med krydsombygninger
vælges, vil der være yderligere seks lokaliteter, hvor
der foretages en række krydsombygninger. Dermed
vil der være flere steder på strækningen, hvor der
bliver saneret i antal sideveje og etableret svingba-
ner i kryds. Det betyder, at der vil være et begræn-
set antal steder langs strækningen, hvor der vil være
holdende venstresvingende på kørebanen. Det vil
have en yderligere positiv effekt på fremkommelig-
hed og trafiksikkerhed.
Hvis projekterne i scenariet med bedre overhalings-
muligheder vælges, vil der blive etableret yderligere
tre overhalingsstrækninger. Det betyder, at der vil
være flere trafiksikre muligheder for at overhale
øvrig trafik på strækningen. Det vil både medføre en
reduktion i rejsetiden og mindre variation i rejsetiden
fra dag til dag.
I det følgende præsenteres de projekter, der indgår
i
basis
samt de projekter, der indgår i scenariet med
krydsombygninger
og bedre
overhalingsmuligheder.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0007.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
Basis
Der er 14 delprojekter med i basis. Projekterne dæk-
ker over krydsombygninger, cykelstier og en enkelt
overhalingsstrækning. Der er i basis også inkluderet
et forslag til ombygning af krydsningen mellem rute
11 og 26 vest for Vilsund.
De 14 projekter er vist på kortet nedenfor.
1. Støjskærm ved Ræhr
Der etableres ca. 500 m støjskærm ved Ræhr.
2. Cykelsti mellem Ræhr og Tved
Der etableres en dobbeltrettet cykelsti på vejens øst-
lige side mellem Ræhr og Tved, samt krydsningshel-
ler for cyklisterne ved rundkørslen ved Hanstholmvej.
3. Cykelsti mellem Tved og Nors
Der etableres en dobbeltrettet cykelsti mellem Tved
og krydset Vorringvej/ballerumvej.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0008.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
4. Overhalingsspor Thisted Omfartsvej
Der etableres en overhalingsstrækning i begge
retninger mellem rundkørslen ved Hanstholmvej og
frem til broen, hvor Thorstedvej krydser over rute 26.
6. Cykelsti mellem Thisted og Skjoldborg
Der etableres enkeltrettede cykelstier på stræknin-
gen fra den eksisterende stitunnel syd for Thisted
og frem til Skjoldborg.
7. Sammenhængende 90 km/t mellem Thisted
og Sundby
For at sikre mere sammenhængende 90 km/t på
strækningen lukkes sidevejene ved Stakkedal,
Østergårdsvej, langebeksvej (Nord) og Møgelvej
samt en række adgange til enkeltejendomme. Ved
Kallerupvej etableres en tunnel til de bløde trafikan-
ter. Vejadgangen ved Kallerupvej opretholdes, så
der fremadrettet vil være et T-kryds. alle veje, der
lukkes, tilsluttes andre kryds for adgang til rute 26.
Der etableres variable hastighedstavler i krydset.
Tiltaget betyder, at der fremadrettet udelukkende
vil være behov for at sænke hastighedsgrænsen
permanent til 70 km/t ved krydset beerstedvej og
langebeksvej (syd).
8. Forbedret krydsning Rute 11/26
Kommunevejen Åsvej benyttes i dag som forbindelse
fra Mors og videre ad rute 11/26 mod nord. Forbin-
delsen mellem rute 11 og 26 er i dag udformet, så
der skal foretages to venstresving for at komme fra
Vilsund mod nord. Derfor etableres en shunt fra Vil-
sundvej til oddesundvej mod nord. Shunten udfor-
mes til 70 km/t.
90
Tværprofil for 2+1 vej.
5. Forbedret kryds ved Malervej
Krydset er meget belastet trafikalt i dag. Derfor lukkes
for venstresving i krydset. I stedet etableres en forbin-
delse mellem rute 26 og Vorupørvej for trafik i sydgå-
ende retning. Trafik i nordgående retning skal benytte
eksisterende adgang ved . Dermed vil det stadig være
muligt at køre i alle retninger i krydset.
Visualisering af hankanlægved Malervej.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0009.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
9. Ændrede adgangsforhold Sundby (Mors)
Smedevej lukkes for at kunne opretholde 90 km/t
på hele den firsporede del af rute 26 ved Sundby.
lukning af Smedevej vil betyde mere trafik i de
øvrige kryds til Sundby. Derfor ombygges krydset
ved Vilsundbroen til en rundkørsel. Rundkørslen skal
gøre det mere trafiksikkert at svinge ind og ud fra
Sundby og medvirke til at bringe hastigheden ned på
rute 26 inden passage af Vilsundbroen. I østenden af
Sundby forlægges Sundbyvej og langtoften til et nyt
samlet kryds med højre- og venstresvingsbaner. Der
etableres stitunnel til de bløde trafikanter.
10. Krydsombygning ved Øster Jølby
Der etableres cykelsti og stitunnel under rute 26.
Det eksisterende firbenede kryds ombygges, så det
ikke længere er muligt at køre lige over i krydset.
Vestmorsvej rykkes mod sydøst, og der etableres
to T-kryds. De variable hastighedstavler i krydset
genetableres.
Der etableres samkørselsplads ved den forlagte
Vestmorsvej.
11. Vejlukning Lyngbro Syd
Den sydlige sidevej i krydset lukkes, hvorved det
firbenede kryds på strækningen fjernes. Svingspor
mod den lukkede del af lyngbro fjernes. Vejadgan-
gen til Morsø Foodpark opretholdes.
12. Forbedret kryds ved Nørrebro
Krydset ombygges til et hankeanlæg, hvor der ikke
længere er vigepligt for at svinge ud på rute 26. I
stedet laves indfletning med den gennemkørende
trafik. Det vil betyde, at trafikafviklingen bliver bedre
i krydset. Det ombyggede kryds vil også være mere
trafiksikkert, hvorfor hastighedsgrænsen kan hæves
til 90 km/t på rute 26.
13. Lukning af rasteplads Legindbjerge øst
Rastepladsen på østsiden af rute 26 har vejad-
gang i indersiden af en kurve. På strækningen er to
kørespor i vestlig retning, og dette giver oversigts-
problemer for udkørende samt udfordringer med
bremsende trafik i det ene kørespor. Derfor lukkes
rastepladsen.
I stedet vil den eksisterende raste-/samkørselsplads
ved frakørslen til Sallingsundvej blive opgraderet
med toilet, autocamper- og ladefaciliteter.
14. Vigelommer langs strækningen
(ikke vist på kortet)
For at forbedre mulighederne for at passere lang-
somt kørende landbrugsmaskiner og andre langsom-
me køretøjer etableres vigelommer, som de lang-
somme køretøjer kan trække ind på. Vigelommerne
placeres primært på strækningen mellem Ræhr og
Tved samt mellem Sundby (Mors) og Solbjerg. Der
etableres to vigelommer per lokalitet.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0010.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
Krydsombygninger
Projekterne for krydsombygninger har fokus på
yderligere krydsombygninger i form af vejlukninger,
hvor flere kryds samles i et kryds, og hvor der sker
en reduktion i antallet af private overkørsler langs
strækningen. Der er i alt seks projektforslag, som er
indeholdt i krydsombygninger. Projektforslagene er
markeret med nummer 15-20 på nedenstående kort.
Reduktion i antal kryds og opgradering af de ek-
sisterende kryds på strækningen vil resultere i en
bedre trafiksikkerhed på strækningen som helhed.
lukning af sideveje og etablering af svingspor i de
tilbageværende kryds vil også medvirke til, at mini-
mere risikoen for at skulle holde bag en ventende
venstresvingende bil på strækningen. Det vil betyde
færre stop og dermed en reduktion i rejsetiden på
strækningen samt mindre variation i rejsetiden fra
dag til dag.
oversigtskortet viser placeringen af krydsombyg-
ningerne. Projekterne 1-14 er fra basis.
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0011.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
Visualisering af krydsombygning ved Tved.
15. Krydsombygninger ved Hanstholm
Det nordlige ben i krydset ved Molevej lukkes, hvor-
ved det firbenede kryds på strækningen fjernes. Der
opretholdes mulighed for at cyklister kan krydse.
Derudover etableres der højresvingskanalisering ved
Industrivangen, som benyttes som adgang til bygge-
marked og genbrugsplads.
16. Krydsombygninger ved Ræhr
Der etableres venstresvingsspor i krydset ved Fyrvej
og vejene ved Præstebakken og Smedebakken luk-
kes. Desuden reduceres antal adgange til enkeltejen-
domme på nordsiden af vejen. I stedet etableres en
grusvej nord for ejendommene, der sikrer adgang til
Febberstedvej, hvorfra der er adgang til rute 26.
17. Krydsombygninger ved Tved
Der etableres højre- og venstresvingsbaner i kryd-
set ved Troldborgvej. Ved den midterste adgang til
Tved etableres venstresvingsbane mod Tved Kirke
og den kommende naturnationalpark. Der etableres
buslommer ved stoppestederne på stedet så det
sikres, at busserne ikke skal standse på kørebanen.
I krydset indføres svingforbud ind mod Tved, så det
udelukkende er muligt at passere lige ud i krydset til
og fra Tved.
Den sydlige adgang til Tved lukkes i forbindelse med
anlæg af cykelsti.
18. Svingbaner ved Skinnerup Skråvej
Der etableres venstresvingsbane i krydset ved Skin-
nerup Skråvej. Dermed kan venstresvingende holde
og vente uden at genere den øvrige trafik.
19. Vejlukning i Vilsund
Vejen Skråningen i Vilsund lukkes. Vejen er en bolig-
vej, og området kan betjenes af Parkvej.
20. Krydsombygninger ved Solbjerg
Vejene Fårtoftvej og Nørrebyen på østsiden af vejen
lukkes. Fårtoftvej forlægges, og tilsluttes Nordmorsvej
i nyt prioriteret T-kryds. Ved Solbjerg lukkes Solbjerg-
kær og Rebslagervej. Derudover lukkes den direkte
adgang til en række ejendomme. Vejadgange via
Nordmorsvej og Kirkebyen opretholdes på begge si-
der af rute 26. Der etableres højre- og venstresvings-
spor i krydset ved Kirkebyen.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0012.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
Bedre overhalingsmuligheder
Delprojekterne for bedre overhalingsmuligheder har
fokus på at gøre det lettere at foretage overhaling på
delstrækninger, hvor der er meget trafik og forringe-
de overhalingsmuligheder. Der er i alt tre delstræk-
ninger inkluderet.
oversigtskortet viser placeringen af delstrækninger-
ne. Projekterne 1-14 er fra basis.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0013.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
90
ge de eksisterende cykelstier. Som erstatning for
cykelstierne etableres en dobbeltrettet cykelsti på
nordøstsiden af vejen. Stien forløber fra ny stitunnel
ved Sundbyvej til forlagt Fårtoftvej.
22. Overhalingsspor mellem Øster Jølby og Lyngbro
Der etableres 1,9 km overhalingsspor, så der bliver to
kørespor i østgående retning. udbygningen udføres
ensidigt i vejens nordlige side. overhalingssporet
starter umiddelbart efter det nye kryds ved Øster jøl-
by, og slutter kort inden underføringen af Paradisvej.
23. Overhalingsspor mellem Nørrebro og Næssundvej
Der etableres 1,2 km overhalingsspor, så der bliver to
kørespor mod nordvest. udbygningen udføres ensi-
digt i vejens nordlige side. overhalingssporet starter
umiddelbart efter overføringen af Elsøvej, og slutter
vest for tilslutningsanlægget ved Næssundvej.
Tværprofil for 2+1 vej
21. Overhalingsspor mellem Sundby og Solbjerg
Der etableres 1,3 km overhalingsspor mellem lang-
toften og Nordmorsvej, så der bliver to kørespor
mod nordvest. udbygningen udføres symmetrisk og
inden for det eksisterende vejareal ved at inddra-
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0014.png
uDbygNINgEN aF VEjEN
Andre løsninger
I stedet for den foreslåede løsning ved Øster jøl-
by er der også undersøgt en løsning, hvor de to
veje føres hen over rute 26 på en bro, og hvor der i
stedet bliver ramper for trafikken, som skal køre til
og fra statsvejen. Denne løsning giver en lidt bed-
re trafikafvikling for sidevejene samt mulighed for
at opretholde 90 km/t igennem krydset på rute 26.
løsningen er undersøgt på samme niveau som de
andre løsninger i projektet, og vil kunne vælges hvis
det ønskes.
I den foreslåede løsning er alle lokale veje opretholdt.
Det betyder, at der er to rundkørsler i projektet. Hvis
denne løsning vælges, vil der i forbindelse med de
mere detaljerede undersøgelser i næste fase af pro-
jektet blive undersøgt, om det er muligt at optimere i
projektet. Det kan f.eks. indebære en lukning af grøn-
ningen for at optimere forløbet for udvejen/Vestmor-
svej. Dette vil ske i dialog med Morsø Kommune.
Der etableres en dobbeltrettet cykelsti, så cyklister
kan køre på den nye bro over rute 26, og der etable-
res en samkørselsplads på sydsiden af rute 26.
Tilvalget kan gennemføres for 21 mio. kr. mere end
den anden krydsombygning ved Øster jølby.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0015.png
HVoRDaN uDbyggES VEjEN
Hvordan udbygges vejen
Projektet forventes at kunne etableres på seks år.
opstart af anlægsprojektet vil være i 2024, og de
sidste anlægsarbejder forventes afsluttet i 2029.
Forud for anlægsarbejdet skal der bruges ca. to år
på udbud, geotekniske undersøgelser, detailpro-
jektering, besigtigelse og ekspropriation mv. Selve
anlægsarbejderne vil kunne gennemføres på fire år.
Da projektet består af flere mindre projekter, vil
der ikke være anlægsarbejder samtidig på hele
strækningen. Hvert projektforslag forventes at
kunne afsluttes på kortere tid, og der vil ikke være
fire års samlet anlægstid på den enkelte lokalitet.
Den endelige rækkefølge og varighed for pro-
jekternes gennemførelse vil først blive fastlagt i
næste fase af projektet.
Der vil som udgangspunkt være åbent for trafik på
strækningen i hele anlægsperioden. For at sikre
det, vil der være behov for at etablere midlertidige
vejanlæg i forbindelse med etablering af overha-
lingsspor og ved de større krydsombygninger. Det
kan være nødvendigt med kortvarige spærringer
og hastighedsnedsættelser på rute 26 i forbindelse
med bro- og tunnelarbejder.
Ved etablering af faunapassagen ved Krudals Å vil
det være nødvendigt med en totalspærring af rute
26. arbejdet vil i den periode foregå med udvidede
arbejdstider. Ved at gøre dette forventes bygværket
at kunne etableres på ca. to uger. I den periode vil
der være behov for omkørsel, som primært vil foregå
af Åsvej. Foreløbige kapacitetsberegninger viser, at
trafikken vil kunne afvikles uden markante forsinkel-
ser. Det må dog forventes, at der i perioder kan opstå
øget rejsetid igennem rundkørslen Vilsundvej/Åsvej.
Sideveje og adgange til ejendomme lukkes kun kort-
varigt ved udlægning af asfalt eller afstribning. Hvis
der er behov for lukning i længere perioder, etab-
leres der nye eller midlertidige adgangsveje inden
vejen lukkes.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0016.png
TRaFIKalE EFFEKTER
Trafikale effekter
udbygningerne på strækningen vil betyde, at vari-
ationen i rejsetiden reduceres. Der er flere mindre
kryds, som lukkes, og adgangen til sidevejene samles
i større kryds med venstresvingsbaner. Det betyder,
at der vil være færre steder, hvor man kan komme til
at holde bag en ventende venstresvingende på vejen.
ombygningerne vil også medføre, at der kan afvikles
mere trafik, og kapacitetsproblemerne i spidsbe-
lastningsperioder i enkelte kryds vil blive reduceret.
Tilsvarende etableres der på udvalgte lokaliteter vi-
gelommer for langsom trafik, så disse kan trække ind
og give den øvrige trafik mulighed for at overhale.
Før ombygning vil kørsel gennem hele strækningen
tage ca. 43 minutter. Med ovenstående effekter
forventes en samlet rejsetidsbesparelse på ca. 1
minut per trafikant i pakken med
bedre overhalings-
muligheder
og lidt mere end 1 minut i pakken med
krydsombygninger.
Der forventes ikke at ske en stigning i trafikken som
følge af udbygningen af vejen. Trafiksikkerheden vil
blive forbedret, og antallet af uheld især i krydsene
vil blive reduceret som følge af projektet.
Samarbejde med erhvervslivet
Der har i forbindelse med de indledende overvejelser i projektet været afholdt et møde med
repræsentanter fra det lokale erhvervsliv. Repræsentanterne er udvalgt af Thy Erhvervsfo-
rum og Morsø Erhvervsråd. På mødet har repræsentanterne haft lejlighed til at fremsætte
deres ønsker til projektet.
Tilsvarende er der i forbindelse med afslutning af projektet foretaget en erhvervsanalyse
med fokus på, hvilket behov erhvervslivet i området har i forhold til rute 26. I begge tilfæl-
de blev det påpeget, at rute 26 er en vigtig forbindelse igennem området. Samtidig blev
det påpeget, at der ønskes en mindre variation i rejsetiden på strækningen. Desuden er
der et ønske om bedre overhalingsmuligheder især på Mors.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0017.png
TRaFIKalE EFFEKTER
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0018.png
MIljØFoRHolD
Miljøforhold
Som grundlag for miljøkonsekvensvurderingen er
alle relevante plan- og miljøforhold i korridoren langs
rute 26 blevet kortlagt ud fra oplysninger, som alle-
rede er tilgængelige i databaser m.v., suppleret med
konkrete miljø- og feltregistreringer langs stræk-
ningen. Hvad angår feltregistreringerne, så har der
været særlig fokus på beskyttede arter som f.eks.
birkemus, der er kendt i området.
generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede,
da der i forvejen er en vej, som påvirker omgivelser-
ne, og som udgør en eksisterende barriere.
Væsentlige påvirkninger såsom påvirkning af beskyt-
tet natur og de nærmeste boliger søges afværget
ved at etablere støjafskærmning og erstatningsnatur.
Nogle ændringer vurderes at have en positiv påvirk-
ning. Det gælder f.eks. etableringen af en ny fauna-
passage ved Krudals Å, som skaber forbindelse på
tværs af vejen for oddere, birkemus og andre dyr,
samt stitunneler der skaber en sikker forbindelse på
tværs af vejen for de bløde trafikanter, og understøt-
ter de rekreative funktioner i området.
Miljøundersøgelser
Der er foretaget en miljøkortlægning af eksisterende forhold bl.a. ved naturundersøgel-
ser i felten. Miljøkortlægningen, der indsamler eksisterende plan- og miljøforhold, har
været forelagt kommunerne til kommentering, og er efterfølgende blevet justeret.
Da der er tale om en udbygning af en eksisterende landevej, vurderes påvirkningerne fra
projektet generelt at være begrænsede. Det er overordnet vurderet, at de fleste del-
projekter kan gennemføres uden yderligere væsentlige miljøpåvirkninger forudsat, at de
foreslåede afværgeforanstaltninger indarbejdes.
Projektet kan have en sammenhæng med Natura 2000-område 24 Hanstholm Reser-
vatet, Hanstholm Knuden, Nors Sø og Vandet Sø samt Natura 2000-område 16 løgstør
bredning, Vejlerne og bulbjerg. Derfor er der foretaget en Natura 2000 væsentligheds-
vurdering i forhold til de to Natura 2000-områder. Samlet set vurderes delprojekterne
ikke at medføre en væsentlig påvirkning af naturtyper, arter eller fugle på udpegnings-
grundlaget for de to Natura 2000-områder, og delprojekterne vil ikke forhindre opnåelse
af gunstig bevaringsstatus for udpegningsgrundlaget for naturtyper, arter og fugle.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
MIljØFoRHolD
Grundvand og vandløb
Det eksisterende afvandingssystem er af ældre dato
og ikke efter nutidens standard. Regnvandet fra
landevejen løber i dag hovedsageligt ud til et åbent
grøftesystem langs med vejen. Her nedsiver vejvan-
det til grundvandet, og en del af vejvandet udledes
til krydsende vandløb. Der sker en vis grad af for-
sinkelse og rensning af vejvandet igennem grøfterne
inden udløbet til vandløbene.
Vejvand indeholder typisk en række miljøfarlige
stoffer, der kan forurene grundvand og overflade-
vand. Herudover findes også næringsstoffer, salt og
organiske iltforbrugende stoffer i vandet.
På de delstrækninger hvor rute 26 opgraderes, er
det vurderet, om grundvandet er så velbeskyttet, at
vejvandet forsat kan nedsives, eller om vejvandet
skal opsamles og transporteres til regnvandsbas-
sinerne med efterfølgende udledning til områdets
vandløb. Herudover er det vurderet, hvor stor en til-
ledning af vand vandløbene kan rumme, samt hvilke
stofkoncentrationer der kan udledes uden at forrin-
ge tilstanden i vandløbene og forhindre opfyldelsen
af de opstillede miljømål.
Det er ikke tilladt at udlede vand fra afvandingen
af de opgraderede dele af rute 26 til overfladevand
eller grundvand, hvis det indebærer en forringelse
af den nuværende tilstand eller forhindrer senere
opfyldelse af de fastlagte miljømål.
På flere parametre vil opgraderingen af rute 26 med-
føre en forbedring af afvandingsforholdene i forhold til
dagens situation. På de strækninger der opgraderes,
vil påvirkning af grundvandet blive reduceret når en
mindre del af vejvandet nedsives. Samtidig vil etab-
leringen af regnvandsbassiner mindske den hydrau-
liske belastning i vandløbene, forbedre rensningen af
vejvandet samt reducere risikoen for erosion og over-
svømmelse. opgraderingen vil dog samtidig betyde
en større belastning af vandløbene med miljøfarlige
stoffer i forhold til i dag, hvor en større del af vandet
nedsiver til grundvandet.
I anlægsfasen vurderes påvirkningen fra evt. grund-
vandssænkninger og forurening i forbindelse med
uheld og spild at være ubetydelig.
I driftsfasen vurderes påvirkningen fra delprojekter-
ne, grundvandsforekomster og indvindingsboringer-
ne i området at være ubetydelig, da overflade- og
vejvand i områder inden for nitratfølsomme indvin-
dingsområder, indvindingsoplande og/eller områ-
der med særlige drikkevandsinteresser håndteres
i lukkede afvandingssystemer, der består af kant-
opsamling eller trug, grøfter og regnvandsbassiner
med tæt bund. ligeledes vurderes delprojekterne
ikke at hindre senere målopfyldelse eller forringe
den nuværende kvalitet- eller kvantitet af områdets
grundvandsforekomster.
I anlægsfasen vil en række af delprojekterne medfø-
re en kortvarig påvirkning af de nærliggende vand-
løb. Der gennemføres afværgeforanstaltninger for at
sikre, at påvirkningen bliver ubetydelig. Ved Krudals
Å medfører etableringen af faunapassagen en mo-
derat påvirkning af vandløbet i anlægsperioden, men
påvirkningen opvejes af den forbedring af vandløbet,
som faunapassagen medfører for dyrelivet efter
etableringen.
Ved delstrækninger, hvor vejvandet ikke længere kan
nedsives, ledes vejvandet i stedet til det nærmeste
vandløb. Det medfører øgede mængder afledt vand
og en mertilførsel af stoffer i de vandløb. Fra at være
mere diffus og tilfældig uden rensning, vil afvanding
nu ske ved en række punktudledninger, hvor vandet
tilbageholdes og renses i nye regnvandsbassiner.
Påvirkningen vurderes at være ubetydelig, da vandet
renses i regnvandsbassinerne og koncentrationen af
alle de relevante, forurenende stoffer, ligger under
miljøkvalitetskravene efter fortynding i vandløbene.
I Krudals Å erstattes den eksisterende rørunder-
føring af en faunapassage, hvilket vil forbedre de
fysiske forhold til vandløbet og have en væsentlig
positiv effekt på fisk og smådyr i vandløbet.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0020.png
MIljØFoRHolD
Plante- og dyreliv
udbygningen vil påvirke mindre arealer med beskyt-
tet natur og skov og dermed levesteder for dyr og
planter. For at afbøde disse påvirkninger erstattes
de natur- og skovarealer, der skal bruges til udbyg-
ningen af vejen.
Der er gennemført feltundersøgelser i en undersø-
gelseskorridor langs projektstrækningen, hvor der er
registreret §3 beskyttet natur, skove og særlige ar-
ter. Der har været særligt fokus på de såkaldte bilag
IV-beskyttede birkemus, flagermus og padder.
birkemus er kendt i to områder i Danmark, henholds-
vis det vestlige limfjordsområde og i den sydlige del
af jylland. birkemusen foretrækker fugtige habita-
ter med kraftig græs- og urtevegetation som f.eks.
ådale, men den forekommer i mange forskellige
naturtyper. Tilstedeværelsen af birkemus er derfor
undersøgt ved hjælp af vildtkameraer på 36 lokalite-
ter langs projektstrækningen, og der blev observeret
birkemus ved Krudals Å samt ved diger vest for rute
26 ved Skjoldborg.
Da anlægsarbejdet ved Krudals Å direkte påvirker
formodede yngle- og overvintringssteder, skal der
implementeres afværgeforanstaltninger med det
formål, at få birkemus til at flytte væk fra tilholdsste-
derne inden anlægsarbejdet begyndes. alternativt
skal anlægsarbejdet begrænses tidsmæssigt, så
yngle- og overvintringsperioden undgås. anlægsar-
bejdet i området skal starte op, inden birkemusens
yngleperiode starter, og der skal laves erstatnings-
biotoper i nærområdet. Ved at iværksætte disse
afværgetiltag vurderes områdets økologiske funktio-
nalitet for birkemusen ikke at blive påvirket.
af øvrige bilag IV arter er der fundet flagermus,
odder, markfirben og stor vandsalamander langs
projektstrækningen. Her er det vurderet, at med
birkemus, foto: oleg Kosterin
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0021.png
MIljØFoRHolD
nødvendige afværgeforanstaltninger vil hverken an-
lægsaktiviteter eller det permanente anlæg påvirke
levestederne for dyrene.
I forbindelse med projektet etableres en faunapassage,
hvor Krudals Å krydser rute 26. Det sikrer både birke-
musenes og odderens passagemuligheder på stedet.
de overordnede sammenhængende landskabstræk
vurderes generelt ubetydelig, da alle delprojekter er
lokaliseret langs med den eksisterende rute 26.
I den permanente situation vurderes flere delpro-
jekter generelt at have en ubetydelig påvirkning af
landskabets overordnede karakterer og sammen-
hængende landskabstræk, idet delprojekterne er af
mindre omfang i tilknytning til eksisterende infra-
struktur i landskabet.
lokalt vil der forekomme mere betydende påvirk-
ninger, herunder påvirkninger som følge af etab-
lering af støjskærme (basis), indgreb i de særlige
landskabsstrukturer ved Ræhr (kryds), de ændrede
adgangsforhold til Sundby Mors ved Vilsundbroen i
tilknytning til det særlige fjordlandskab (basis) samt
de steder, hvor de nye anlæg optager mere plads i
landskabet, og dermed samlet skaber et mere tek-
nisk-præget udtryk.
Landskab og Visuelle forhold
udbygning af rute 26 vil medføre påvirkning af landska-
bets karakter, men påvirkningen vil være størst lokalt.
Rute 26 løber gennem områder, som er udpeget til
større sammenhængende landskaber og særlige be-
varingsværdige landskaber, og landskabet kan være
sårbart over for ændringer.
I anlægsfasen vil der være en midlertidig påvirkning
af landskab og visuelle forhold i forbindelse med
rydning af arbejdsarealer og etablering af arbejds-
pladser. Påvirkningen af landskabskaraktererne og
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0022.png
MIljØFoRHolD
Støjforhold
Der er gennemført støjberegninger for hele stræknin-
gen, og på baggrund af resultaterne er der foretaget
en optælling af antal støjbelastede boliger i forskel-
lige scenarier. Der er regnet på situationen i 2022
(basis), en situation i 2040 uden projektet (referen-
cescenariet) samt på de to forslag til udbygning.
L
den
Bygningsanvendelse
Nuværende situation, basis 2022
Referencescenarie, 2040
basis samt krydsombygninger
basis samt overhalingsmuligheder
58-63 dB
155
165
193
183
63-68 dB
98
99
97
98
I tabellen herunder er resultatet af støjberegningerne
for de forskellige scenarier gengivet.
68-73 dB
29
33
36
34
73-78 dB
2
2
5
5
≥78 dB
0
0
0
0
Støjbelastet
≥ 58 dB
284
299
331
320
SBT
51,9
55,7
60,5
59,2
antal boliger belastet med mere end 58 db i de enkelte scenarier. SbT står for støjbelastningstallet, og angiver en kombination af
antal støjbelastede boliger og graden af støjbelastning, hver bolig udsættes for. SbT anvendes f.eks. til sammenligning af forskel-
lige alternativer.
I forbindelse med støjberegningerne er det fundet, at der som en del af
projektet opsættes en 550 m lang og 3 m høj støjskærm ved Ræhr syd
for Hanstholm. Støjskærmen har en rigtig god virkning, eftersom der
efter etableringen ikke længere er boliger, som er støjbelastet over 58
db på stedet.
Selvom der opsættes støjskærm ved Ræhr, vil gennemførelse af projek-
tet medføre en stigning i antallet af støjbelastede boliger. Det skyldes, at
vejlukninger langs vejen giver mulighed for at hæve hastighedsgrænsen
ved nogle af krydsene på stræk-
ningen, og det medfører en mindre
stigning i støjniveauet.
af tabellen fremgår det også, at
der stadig vil være støjbelastede
boliger langs rute 26 efter udbyg-
ningen. Dette skyldes bl.a. at der
ligger en række boliger tæt på
vejen, hvor det er vurderet, at en
støjafskærmning ikke vil have den
ønskede effekt.
Visualisering af støjskærm ved Ræhr.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0023.png
MIljØFoRHolD
Forurenet jord
Rabatjord og sediment i regnvandsbassiner er gene-
relt lettere forurenet med olie, oliestoffer og tung-
metaller. Desuden er der lokaliteter tæt på rute 26,
som er registreret som forurenede. Derfor skal den
forurenede jord håndteres på en måde, så jorden
ikke er en risiko for miljøet.
Inden arbejdet med håndtering af jord sættes i gang,
skal der udarbejdes en jordhåndteringsplan. Der
tages i jordhåndteringsplanen stilling til, hvor jorden
skal bortskaffes til, om der skal foretages genind-
bygning og/eller mellemdeponering, samt hvordan
jordhåndteringen udføres mest bæredygtigt.
Råstoffer og affald
Det vurderes at ressourceforbruget vil have en
ubetydelig påvirkning, hvis anvendelsen af jomfru-
elige råstoffer begrænses mest muligt ved f.eks.
at erstatte dem med genbrugsmaterialer, og hvis
Vejdirektoratets bæredygtighedsmål for veje følges,
så opgraderingen af rute 26 planlægges og desig-
nes således, at der spares mest muligt på jordens
ressourcer, og der anvendes genbrugsmaterialer i
videst muligt omfang.
Det vurderes at råstofforbruget ved opgradering af
vejen vil have en ubetydelig påvirkning på miljøet.
affald fra projektet i anlægs- og driftsfasen kil-
desorteres og bortskaffes i overensstemmelse med
affaldshierarkiet, kommunernes affaldsregulativer
og affaldsbekendtgørelsen. Vejdirektoratets ret-
ningslinjer for håndtering af jord følges ligeledes. Det
vurderes derfor at der vil være en ubetydelig påvirk-
ning på miljøet.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
KlIMa og bæREDygTIgHED
Klima og bæredygtighed
De to løsninger, basis med krydsombygninger og ba-
sis med overhalingsmuligheder, vil i forbindelse med
anlægsarbejdet medføre en merudledning af co
2
på henholdsvis 30.850 ton og 31.330 ton. Tallene
er beregnet med nuværende teknologier til anlæg.
Den teknologiske udvikling gør, at der forventes lidt
lavere udledninger.
Der forventes ikke en stigning i trafikken på stræk-
ningen frem mod 2040 ved opgradering af rute 26.
Hastigheden øges til 90 km/t på en række delstræk-
ninger, hvilket fører til stigning i co
2
-udledningen
fra trafikken, men da trafikmængden ikke øges, vil
stigningen i co2-udledningen fra trafikken være
marginal. Det forventes at den årlige co2-udledning
for trafikken i basis med krydsombygninger vil stige
med 11 ton. Den største del af stigningen skyldes
omvejskørsel som følge af vejlukninger. Det forven-
tes, at den årlige co2-udledning for trafikken i basis
med overhalingsmuligheder vil stige med 6 ton.
bæredygtighed rummer mere end at reducere en
merudledning af co2. I forbindelse med planlæg-
ningen af projektet er der med udgangspunkt i FN’s
Verdensmål arbejdet med at udforme projektet, så
den generelle bæredygtighed øges i projektet. Her er
det valgt at fokusere på følgende fire hovedtemaer:
Cykelstier
Sikre sammenhængende cykelstier i området der skal
bidrage til øget cyklisme og dermed sundhed og triv-
sel samt at skabe forbindelser mellem lokalsamfund.
Vejdesign
Vejen planlægges og designes, så der spares mest
muligt på jordens ressourcer ved i stedet at anvende
genbrugsmaterialer i videst muligt omfang. Dette er
noget der i høj grad arbejdes videre med i de næste
faser af projektet.
barrierevirkningen af rute 26 skal mindskes, og vejen
skal bidrage til at forbinde lokalsamfund. Dette gøres
bl.a. ved at indarbejde stikrydsninger i form af tun-
neler eller heller langs strækningen.
Fremkommelighed
Fremkommeligheden forbedres ved at hastigheden
på flere strækninger sættes op samtidigt med at
trafiksikkerheden forbedres ved lukning af udkørsler
og ombygning af kryds.
Biodiversitet
Projektet skal bidrage til at forbedre de økologiske
korridorer på langs - og tværs af veje og cykelstier.
Projektet påvirker ikke biodiversiteten langs rute 26
i væsentlig grad, da der er tale om en udvidelse af
en eksisterende vej og i kraft af, at der etableres en
faunapassage ved Krudals Å, samt laves erstatninger
for de beskyttede natur- og skovarealer der fjernes.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0025.png
KlIMa og bæREDygTIgHED
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0026.png
aREalbEHoV
Arealbehov
Det er opgjort, at der skal erhverves ca. 45-50 ha permanent til selve
vejanlægget afhængigt af de valgte løsninger. Der bliver brug for ca. 20
ha til midlertidige arbejdsarealer, og ca. 160-180 ejendomme berøres
af ekspropriation i forskelligt omfang enten permanent til vejen eller
midlertidigt til arbejdsarealer.
Ejendommene, delarealer og andre rettigheder erhverves gennem eks-
propriation. Mængden af arealer og antallet af ejendomme, der berøres,
ligger derfor først fast, efter den uvildige Ekspropriationskommission
har truffet afgørelse om projektets udstrækning.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0027.png
aREalbEHoV
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0028.png
ØKoNoMI
Økonomi
Anlægsøkonomi
I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudget-
tering vil projektbevillingen på finansloven (anker-
budgettet) være basisoverslaget tillagt 10 pct. Det
samlede anlægsbudget på finansloven vil være
ankerbudgettet tillagt en reserve under Transportmi-
nisteriets departement på 5 pct.
basisoverslaget er udregnet i Vejdirektoratets over-
slagssystem på baggrund af mængder, beregnet ud
fra udbygningsprojektet, og enhedspriser, fastsat
ud fra tidligere gennemførte anlægsarbejder. over-
slagene er beregnet for de to pakker for udbygning
samt for tilvalget.
basisoverslaget er behæftet med usikkerhed, da
udgifter bl.a. til ekspropriationer, jordarbejder og
bro- og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd. Vejprojektets detaljerede udformning,
mængder mv. kendes først på et senere tidspunkt,
ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarke-
det og konjunktur- og konkurrencesituationen på
licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for
anlægsudgifternes endelige størrelse.
Der er i Infrastrukturplan 2035 afsat 762 mio. kr. til
projektet. Det betyder, at det vil være muligt at rea-
lisere et af de to scenarier for udbygningen indenfor
rammen for projektet.
Der er også regnet et særskilt anlægsoverslag for
projekterne i basis. De 14 projekter kan realiseres for
599 mio. kr.
Basis og
krydsforbedringer
basisoverslag
ankerbudget (inkl. 10 pct. tillæg)
anlægsoverslag i alt (inkl. alle tillæg)
overslag i mio. kr. (Indeks 125,86 Fl2023).
629
692
724
Basis og bedre
overhalingsmuligheder
644
709
741
Tilvalg ved Øster Jølby
19
20
21
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0029.png
ØKoNoMI
Samfundsøkonomi
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres om-
kostninger og effekter knyttet til udbygningsprojek-
tet i kroner og øre, så effekterne bliver sammenlig-
nelige. I beregningerne indgår bl.a. brugereffekter i
form af rejsetidsgevinster, anlægsomkostninger og
gener i anlægsperioden. Derudover beregnes effek-
ter af ændringer i uheld, støj og klimapåvirkning.
Tabellen nedenfor viser de samfundsøkonomiske
hovedresultater. Herunder at de to scenarier vil have
en intern rente på 1,0 pct. eller 0,7 pct., hvilket er
under diskonteringsrenten. Realiseres basis alene vil
den interne rente være 0,9 pct.
Det er primært brugereffekterne i form af tidsge-
vinster, det vil sige, at trafikanterne nu kan komme
hurtigere frem, samt trafiksikkerhedsforbedringer
der bidrager til de positive effekter.
generelt er der meget lidt forskel mellem resultater-
ne for de to løsninger, og der kan argumenteres for
at anvende andre kriterier end samfundsøkonomi
ved prioriteringen f.eks. nogle af de forhold, som
ikke er opgjort i samfundsøkonomien (natur, rekrea-
tive områder, lokale ønsker m.v.).
læs mere om netoden til beregning af samfunds-
økonomi på
hjemmesiden.
Basis og
krydsforbedringer
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
-582 mio. kr.
1,0 pct.
Ikke relevant
Basis og bedre
overhalingsmuligheder
-596 mio. kr.
0,7 pct.
Ikke relevant
Samfundsøkonomiske effekter af en udbygning af rute 26, hovedresultater.
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0030.png
DEN VIDERE PRocES
Den videre proces
Forår 2022
Indledende idé-fase:
• Borgermøde
• Indkaldelse af forslag og idéer
Høring
I forbindelse med den indledende høring i maj 2022
afholdt Vejdirektoratet et borgermøde, og mod-
tog i alt 66 høringssvar, som alle er blevet be-
handlet. Høringsnotatet kan læses på
www.vd.dk/
sallingsundhanstholm
Det helt centrale emne i idé- og forslagsfasen var
trafikale forhold. Kommuner, virksomheder og et
stort antal borgere påpegede forskellige ønsker til
kryds, der ønskes fokus på. Specielt krydset ved
Øster jølby og krydsningen mellem rute 11 og 26 var
i fokus.
I forbindelse med offentliggørelsen af undersøgel-
sens resulat afholdes en afsluttende høring, og du
har mulighed for at indsende et høringssvar frem til
den 28. januar 2024. Der vil blive afholdt to bor-
germøder, hvor resultatet af undersøgelsen bliver
præsenteret. Tid og sted annonceres på
www.vd.dk/
sallingsundhanstholm
samt i de lokale medier.
Forår/sommer 2022
Arbejdet med undersøgelser,
kortlægning, berregninger og
vurderinger gennemføres
Ultimo 2023
Offentligørelse af
undersøgelsens resulatet
Afsluttende høringsperiode:
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Indstilling og politisk beslutning
Primo 2024
Vejdirektoratets høringsnotat
og indstilling(anbefaling) frem-
sendes til transportministeren
Når den offentlige høring af miljøkonsekvensvurde-
ringen er afsluttet, behandler Vejdirektoratet hø-
ringssvarene. Herefter udarbejdes et høringsnotat
samt en indstilling til transportministeren med hen-
blik på en politisk drøftelse og stillingtagen. Indstil-
lingen udarbejdes på baggrund af den gennemførte
miljøkonsekvensvurdering samt høringssvarene.
Herefter er det op til en videre politisk drøftelse at
få fastlagt det udbygningsprojekt, der skal indgå i
ansøgningen om miljøgodkendelse.
Det videre forløb
Politisk beslutning
om projektet
De anlægsrelaterede opgaver igangsættes i 2024,
og Vejdirektoratet forventer at være færdige med
anlægsprojektet i 2029. Først skal der bruges ca.
to år til udbud, detailprojektering, besigtigelse og
ekspropriation, herefter følger ca. fire år med selve
anlægsarbejdet.
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0031.png
DEN VIDERE PRocES
Læs mere online
Vil du vide mere, kan hele miljøkonsekvensvurderingen læses på
vd.dk/mkv-sallingsund-hanstholm. Her er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret. baggrundsrapporterne for
projektet findes også her.
På hjemmesiden er det bl.a. muligt at finde detaljerede zoombare kort med
forventet støjudbredelse, arealbehov samt kort om miljøforhold. læs også
mere om de trafikale konsekvenser af udbygningen.
Her er det også muligt at indsende bemærkninger til miljøkonsekvens-
vurderingen i høringsperioden, som løber frem til 28. januar 2024.
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 59: Vejdirektoratets resumerapport vedrørende miljøkonsekvensvurderingen af projektet om øget kapacitet på rute 26 mellem Sallingsund-Hanstholm, fra transportministeren
2785020_0032.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet