Oktober 2023
Fra: Borgerinitiativet Åbn Åen
Til: Transportminister Thomas Danielsen
Ang: Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
Kære Transportminister Thomas Danielsen
Jeg skriver fra Borgerinitiativet Åbn Åen og vil bede om regeringens opbakning til delvis nedrivning
af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen. Der er afsat 10 mio. kr. i Infrastrukturaftalen til
forundersøgelser af projektet.
Bispeengbuen er en statslig vej, som af historiske grunde er overdimensioneret, fordi resten af det
planlagte motorvejsnet ind gennem byen aldrig blev anlagt (herunder den berømte Søringen, som
var en planlagt motorvej oven på Søerne i København).
Samtidig står staten over for at skulle bruge flere hundrede mio. kr. på at levetidsforlænge
Bispeengbuen (Vedligeholdelsesnotat, Vejdirektoratet, 2019). Indledende analyser i kommunerne
viser, at det koster det samme eller mindre at nedrive, som at levetidsforlænge.
Derfor er det opstået en unik mulighed for at nedrive den ene af vejbroerne, tilpasse den anden
vejbro til det omkringliggende vejnet og åbne Ladegårdsåen og en ny grøn supercykelsti ved siden
af.
Frederiksberg og København har med meget brede flertal besluttet at arbejde for denne løsning.
Ifølge forundersøgelser for Frederiksberg og Københavns Kommuner, vil vejen have stort set samme
kapacitet som i dag, fordi enderne udfletter inden lyskrydsene. Lyskrydsene bestemmer hvor meget
trafik, der kan passere – ikke antal vejbaner på selve Bispeengbuen. Som vi forstår det, vil det være
ca. samme antal biler, der kan passere, når der er grønt lys.
Vi mener projektet kan vise en interessant vej frem i diskussionerne om plads til infrastruktur,
byudvikling og natur i byen. Projektet samler to kommuner om et relativt billigt og meget
klimavenligt forslag, der udnytter pladsen i byen på en smartere måde og undgår de ufrugtbare
kampe om den begrænsede plads.