Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2781811_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2023
Side
1
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé .......................................................................................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................................................................................ 5
2.1 Metode ........................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort ............................................................................................................................................. 6
Programrisici ................................................................................................................................................ 8
Projektstatus............................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning ....................................................................................................................... 10
5.2 Fjernbane Vest ............................................................................................................................................. 12
5.3 Fjernbane Øst ............................................................................................................................................... 14
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen .................................................. 16
5.5 S-bane .......................................................................................................................................................... 18
Side
2
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 257 tog, heraf er 234 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god fremdrift
i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift under
en rammegodkendelse.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er mangel
på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre, lignende
komponenter. Dette vil kunne berøre alle togtyper, da udskiftning af én hardwarekomponent til en
anden, lignende komponent betyder, at den nye komponent skal sikkerhedsgodkendes separat, in-
den den kan anvendes, og dette kan forsinke projektet. Banedanmark er i tæt dialog med både leve-
randør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at for-
bedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så snart
som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end arbejdet
med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projek-
tet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at hovedstrækningen fra Aarhus til Aal-
borg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo
2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark. Forud for implementeringen af de udestående leverancer fra
RO1 (kaldet RO1 Step 2), vil der blive leveret en softwareopdatering til det system, som nu er idrift-
sat på alle ERTMS-strækninger. Opdateringen er planlagt til at ske ultimo oktober 2023 og består af
en række fejlrettelser. I andet halvår af 2024 implementeres RO1 Step 2, hvilket er en forudsætning
for, at den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages.
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men forventes fortsat
afsluttet ved årets udgang. Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de le-
verancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser ift.
den med Alstom aftalte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast. Det er under
afklaring, hvordan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedanmark har modta-
Side
3
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
get planudkast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket med mhp. udarbej-
delse af en baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul, men tenderer mod
rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark ser en stor risiko for-
bundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede og parallelle
mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Derudover har Alstom udfordringer
med at integrere visse komponenter med Banedanmarks infrastruktur, hvilket udgør en stor risiko
for den nuværende ud-rulningsplan. Alstom har fremlagt en løsning på integrationsudfordringen
med sporskiftedrevene, som er blevet testet, og Banedanmark og Alstom har analyseret resultatet
som er tilfredsstillende. I løbet af efteråret 2023 vil produktionen af de nye drev begynde. Da gen-
planlægningen stadig pågår, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere om-
fanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni har
Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil kunne
gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede opståede
og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturplanen 2035 ind-
arbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder, om udrulningen
kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat. Det
skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på
udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionalite-
terne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Implementeringsplanen, som udarbejdes for at implementere de anbefalinger, der kom ud af tred-
jepartsvurderingen, som omhandlede dels Alstoms processer til at styre udvikling, kvalitetssikring
og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i leverancernes
fremdrift gennem Alstoms rapportering, forventes færdig inden årets udgang. Implementeringspla-
nen vil blive godkendt af tredjeparten, som også vil sikre en kvartalsvis opfølgning på, om imple-
menteringen følger planen.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure.
Side
4
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3 Udrulningskort
Side
6
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Der rapporteres pt. 10 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire kategorier: Risici relate-
ret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger
og 4) IT og data.
Siden sidst er to risici udgået fra rapporteringen, da deres risikoniveau er blevet nedskrevet til lavt (grøn).
Det drejer sig om
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustningsplanen
og
Nye
myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommunikations-delsystemer) 2023.
Begge risici er
nedskrevet, da flere mitigerende handlinger har virket efter hensigten. Dog er den primære årsag, at
der ikke længere er en afhængighed til kommende udrulninger og kritisk vej for programmet som
helhed.
Derudover
rapporteres en ny risiko,
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet.
En simulator bruges til at simulere en driftssituation, så personale kan uddannes i et sikkert miljø.
Risikoen har tidligere udelukkende været en projektrisiko, men er nu eskaleret til en programrisiko, da
mangel på uddannede trafikledere nu potentielt kan påvirke alle kommende udrulninger og herved
programplanen. Banedanmark arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder bl.a. at indkøbe
ekstra simulatorer af signalleverandørerne for derved at øge kapaciteten.
Slutteligt har to risici ændret titel. Det drejer sig om risikoen
Forvaltningsmiljø,
som er ændret til
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger,
og risikoen
Mangelfuld Styringsmodel hos Alstom
til at opfylde leverancerne til Banedanmark,
som er ændret til
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere
parallelle strækninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedanmark og indføre løbende
forbedringer.
De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Side
8
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer (Tidligere: Mangel-
fuld Styringsmodel hos Alstom til at opfylde leverancerne til
Banedanmark)
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger (Tidli-
gere: Forvaltningsmiljø)
TMS Leverancer (Tidligere: TMS leveranceplan)
(risiko for
manglende funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af ud-
rulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Disaster Recovery Center (DRC)
Ressourcer
Side
9
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 257 tog, heraf er 234 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
257
9
14
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
234
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god frem-
drift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift
under en rammegodkendelse.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er mangel
på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre, lig-
nende komponenter. Dette vil kunne berøre alle togtyper, da udskiftning af én hardwarekompo-
nent til en anden, lignende komponent betyder, at den nye komponent skal sikkerhedsgodkendes
separat, inden den kan anvendes, og dette kan forsinke projektet. Banedanmark er i tæt dialog
med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så
snart som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end
arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Side
10
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
NOV25
APR25
Buffer
7 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class (FoC) er udrustet, og godkendelsesprocessen pågår fortsat. Ibrugtagnings-
tilladelsen forventes nu opnået i juli 2024, og de 17 tog forventes klar til april 2025 og
dermed med en buffer til behovsdatoen. Planen er således blevet optimeret, idet det er
blevet besluttet, at der ikke er behov for de dynamiske test, da Indusi-flåden ligner den
ene serie af de almindelige IC3, hvorfor resultaterne derfra kan genbruges.
< 1 mdr.
(ULT25)
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Der er ingen ændringer siden sidst. Der afventes stadig ibrugtagningstilladelse til FoC,
som efter planen skal være opnået ultimo oktober, hvorefter serieudrustningen opstartes
i januar 2024. Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som
i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig en
betydelig buffer i planen.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Fremdriften følger planen, og serieudrustningen af det sjette serietog ud af de otte, som
skal være færdige til december 2023, er påbegyndt. Fremdriften understøtter dermed
stadig, at 21 tog kan leveres i december 2023. De sidste fire tog forventes klar i februar
2024.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
NOV23
< 10 %
< 1 mdr.
(K24)
Buffer
-
Behov
K24
Udrustningen går stadig efter planen og pt. pågår udrustningen af tog nummer 17 og 18
ud af de resterende 20 tog. Togene forventes klar i november og dermed i tide til K24,
som forudsat. Det er dog en plan med meget lidt buffer.
10-20%
<1 mdr
Side
11
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
Klar
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Buffer
-
Behov
MED23
Fremdriften følger planen, og serieudrustningen af det femte tog er påbegyndt. De første
seks tog forventes fortsat klar til december og de resterende tog (syv) til februar 2024.
10%
<
1 md.
(K24)
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er tolv arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end
600 km jernbane. Den seneste strækning, der blev ibrugtaget, var (Esbjerg)-(Holstebro)-
Skjern-(Herning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej,
hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at ho-
vedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et
led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsy-
stem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første
strækning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev
den sidste strækning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrul-
ningen i Vestdanmark er derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelsen af Fremtidens tog. De sidste stræknin-
ger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes
alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signal-
programmets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Side
12
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
Sommer 2024
Buffer
-
Behov
Inden RO1N
-
Som rapporteret sidst, er arbejdet med softwaren blevet forsinket hos leverandøren, som
efter aftale har leveret en opdateret plan med ibrugtagning i juli 2024. For at mitigere en
eventuel påvirkning af RO1 N, er det besluttet, at der vil blive ansøgt om en samlet ibrug-
tagningstilladelse til både opgraderingen og RO1 N, idet de to leverancer nu følger tæt ef-
ter hinanden.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Site Acceptance Test (SAT) er nu afsluttet, og testforløbet er dermed færdigt. Installations-
arbejdet følger planen. Dele af det blev afsluttet i april 2023, mens den resterende del fort-
sat forventes afsluttet i 2024 i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St.
Fremdriften er således tilfredsstillende. Ibrugtagningen er planlagt til at ske i to etaper fra
august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojektet.
Risikovurderingen er uændret og vurderes middel. Der er 40-60% sandsynlighed for en
forsinkelse på 3-4 måneder målt mod ibrugtagning ultimo 2024. Sandsynligheden for en
forsinkelse blev opskrevet sidste gang og skyldes forsinkelsen og usikkerheden forbundet
med planen for softwareopdateringen DK3.0/3.1. I oktober er der kommet en ny plan for
DK3.0/3.1, som nu forventes ibrugtaget til juli, og dermed kort før ibrugtagningen af
RO1N. Dette betyder, at der ikke længere er en buffer imellem ibrugtagningen af
DK3.0/3.1 og RO1N.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
MED25
40-60 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Der er ingen ændringer siden sidst. Der arbejdes efter planen med ibrugtagning i påsken
2025, og fremdriften er tilfredsstillende. Testforløbet igangsættes efter planen ultimo ok-
tober.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Fremdriften med strækningen er fortsat tilfredsstillende. Projektet har nu modtaget det
endelige design af Aarhus H fra leverandøren. Installationsarbejdet begyndte på stræknin-
gen i juni 2023 og forventes – på nær Aarhus H – afsluttet til marts 2024. Arbejdet på Aar-
hus H er planlagt igangsat i starten af 2025. Ibrugtagningen vil starte med Aarhus H primo
2026, og derefter vil resten af strækningen følge. Efter ibrugtagningen vil der restere nogle
arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som højt, men sandsynligheden for en forsinkelse er
denne gang faldet. Der er nu 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 5-6 måneder
målt mod ibrugtagning primo 2026 (40-60% i september). Nedskrivningen skyldes modta-
gelsen af det endelige design for Aarhus H. Den høje risikovurdering skyldes dog fortsat,
at Signalprogrammets arbejde på strækningen skal udføres samtidig med andre projekter
bl.a. ombygningen af Aarhus H., hvilket betyder, at der er en indbygget risiko for, at Sig-
nalprogrammets design kan blive påvirket.
20-40 %
5-6
mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Side
13
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Fremdriften på strækningen er fortsat tilfredsstillende, og det er forventningen, at ibrug-
tagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i 2027. Siden sidst har leverandø-
ren leveret udkast til signallayout, som nu er under review. Projektet har stor opmærksom-
hed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig med Signalprogrammet,
idet der altid er en vis risiko forbundet hermed.
10-20 %
1-2
mdr.
(ultimo
2027)
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark. Forud for implementeringen af de udestående
leverancer fra RO1 (kaldet RO1 Step 2), vil der blive leveret en softwareopdatering til det system,
som er idriftsat på alle ERTMS-strækninger. Opdateringen er planlagt til at ske ultimo oktober
2023, og består af en række fejlrettelser. I andet halvår af 2024 implementeres RO1 Step 2, hvil-
ket er en forudsætning for, at den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrug-
tages.
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men forventes fort-
sat afsluttet ved årets udgang. Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af
de leverancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsin-
kelser ift. den med Alstom aftalte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast.
Det er under afklaring, hvordan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedan-
mark har modtaget planudkast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket
med mhp. udarbejdelse af en baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul,
men tenderer mod rød. Ud over de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedan-
mark ser en stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøt-
ter den samlede og parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Der-
udover har Alstom udfordringer med at integrere visse komponenter med Banedanmarks infra-
struktur, hvilket udgør en stor risiko for den nuværende ud-rulningsplan. Alstom har fremlagt en
løsning på integrationsudfordringen med sporskiftedrevene, som er blevet testet, og Banedan-
mark og Alstom har analyseret resultatet som er tilfredsstillende. I løbet af efteråret 2023 vil pro-
duktionen af de nye drev begynde. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedanmark på nu-
værende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil
kunne gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede
opståede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturpla-
nen 2035 indarbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende
genplanlægning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder,
om udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
Side
14
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde – Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
2. halvår
2024
Buffer
-
Behov
2. halvår
2024
-
Alstom har leveret en plan for de funktionaliteter, som ikke kom med RO1 (København-
Ringsted), som blev ibrugtaget i april 2023, som er planlagt til andet halvår 2024. Leve-
rancen kaldes også RO1 Step 2. Forud for implementeringen af disse vil der blive leveret
en softwareopdatering til det system, som er idriftsat på alle ERTMS-strækninger. Opda-
teringen er planlagt til at ske ultimo oktober 2023 og består af en række fejlrettelser.
RO1 Step 2, er en forudsætning for, at den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalund-
borg (RO8), ibrugtages.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
40-60%
3-4 mdr.
(dec.
2024)
Den opdaterede plan følges, og installationsarbejdet er i gang. Installationen af de kriti-
ske signalkomponenter forventes at være afsluttet til februar 2024, resten til maj. Henset
til den manglende buffer er status fortsat gul.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Side
15
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
ISSUE
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025, som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlæg-
ningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Implementeringsplanen, som udarbejdes for at implementere de anbefalinger, der kom ud af
tredjepartsvurderingen, som omhandlede dels Alstoms processer til at styre udvikling, kvalitets-
sikring og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i leveran-
cernes fremdrift gennem Alstoms rapportering, forventes færdig inden årets udgang. Implemen-
teringsplanen vil blive godkendt af tredjeparten, som også vil sikre en kvartalsvis opfølgning på,
om implementeringen følger planen.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser under pt. genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsinkel-
sen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
Side
16
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenteret for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase, forven-
tes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår
således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Side
17
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
2781811_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Side
18
af
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: Statusrapport for Signalprogrammet for oktober 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
19
af
19