TRANSPORTUDVALGET
REJSERAPPORT
AF STUDIEBESØG TIL HOLLAND OG TYSKLAND DEN 30 OKT.
–
2. NOV
2023
Tid:
Sted:
Deltagere:
30. okt.
–
2. nov. 2023
Holland og Tyskland
Fmd. Rasmus Prehn (S), Jens Meilvang (LA), Peter Have (M),
Kenneth Fredslund Petersen (DD), Mette Reissmann (S), Sofie
Lippert (SF), Thomas Jensen (S)
Udvalgssekretær Gry Nielsen, udvalgsassistent Per Movritsen
Ledsaget af:
8. november 2023
1. Formål
Formålet med Transportudvalgets (TRU) udvalgsrejse til Holland og Tyskland
var at få indsigt i forskellige innovative løsninger inden for den grønne omstilling
af transportsektoren, herunder hyperloop teknologi, zero emission zoner og
tiltag inden for fremme af grøn luftfart og skibsfart. Derudover besøgte udvalget
Hovedbanegården i den hollandske by Utrecht, der bl.a. ved hjælp af forenkling
af spornettet samt investeringer i Europas største cykelparkeringskælder har
øget brugen af den kollektive transport og fremmet cyklisme. Endelig mødtes
udvalget med tyske parlamentarikere i Hamborg og Berlin for at drøfte
forskellige politiske tiltag og problemstillinger, herunder bl.a. "Deutschland-
Ticket" (flat-rate billet), tog over grænsen samt sikring af tysk infrastruktur ifm.
etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.
2.
Væsentligste punkter fra besøget
Holland
Besøget indledtes på
Utrecht Hovedbanegård,
hvor udvalget mødtes med
repræsentanter fra ProRail (jernbaneinfrastrukturforvalter)
og NS
(togdriftsudbyder), der præsenterede resultaterne af moderniseringen af
banegården samt forenkling af spornettet, der stod færdig i 2016. I forbindelse
med ombygningen af banegården havde man prioriteret af etablere en
cykelparkeringskælder med plads til 12.500 cykler (Europas største), der blev
forvaltet i samarbejde mellem ProRail, NS og Utrecht kommune.
Parkeringskælderen, der var bygget i flere etager og med direkte adgang fra
cykelstierne på gadeniveau til sporene, rummede både en cykelmekaniker og
en cykeludlejningstjeneste. Derudover havde man investeret i udviklingen af en
app, der gjorde det muligt at købe en billet, der rummede flere forskellige former
for transport (delebiler, bus, tog) og cykelparkering. Formålet var at sikre en
samlet ”dør til dør”
løsning for borgerne. Investeringerne havde betydet en
1/4