Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2779292_0001.png
Foretræde
Jeg søger hermed om at foretræde, for Transportudvalget.
Jeg vil gerne fremlægge et par problemer der er ved den nuværende forsøgsordning for selvbalancerende
køretøjer. Se linket!
https://fstyr.dk/Media/638179180270202234/Ny%20fors%c3%b8gsordning%20om%20selvbalancerende%
20k%c3%b8ret%c3%b8jer.pdf
1 Det første og største problem er at der står at køretøjet maksimalt må kunne køre 20 km/ timen! Det er
der flere inklusiv mig der har prøvet at snakke om mange gange før, her er lige et link til en som snakker om
det på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=-8EsNftW09k
PS han er dansker og medstifter af EUC
Danmark, en forening for Elektriske Uni Cyckles.
Som det fremgår af videoen er det et STORT problem at de maksimalt må kunne køre 20 km i timen, en ting
er hvad man fastsætter som maksimal hastighed, men en anden er hvad de kan køre! Dem som maksimalt
kan køre 20 er FARLIGE at køre på for voksne mennesker. Det hænger sammen med at motor og bremse er
en og samme ting, og det som holder balancen også er motoren, så hvis du køre op ad bakke eller ned ad
bakke uanset hastighed, så kræver det kræfter igen, hvis du skal bremse hårdt op kræver det kræfter, de
kræfter giver en potentiel høj tophastighed! Men Hvis der ikke er kraftig motor og batteri, så kan man ikke
køre op eller ned af bakke heller ikke langsomt! Derfor er det som det er nu IKKE muligt at køre sikkert på
en lovlig EUC i Danmark desværre. Man er jo så bare ligeglade og køre alligevel, men jeg tænker at en
forsøgsordning, skal give mulighed for at køre lovligt og et realistisk billede af en mulig fremtid.
2) Den maksimale hastighed er for mig at se helt forkert, jeg har kørt mange tusinde km på forskellige hjul,
både i by og på landet. På landet hvor der er plads vil man jo godt give den lidt gas, men særligt i byer er
det helt forkert at man maksimalt må køre 20, alle elcykler køre 25 og dermed overhaler de konstant, og
man er til fare da man ikke følger trafikken, så de fleste af os der køre EUC, køre 25 km i timen for at følge
trafikken.
3) Vægten på maksimalt 25 kg er gammeldags, og skal sættes op, mange af de nye hjul vejer en del mere,
blandt andet fordi der er kommet fjedre og støddæmpere på dem, for at gøre dem mere komfortable og
aflaste knæ og ryg, og for muligheden til at køre offroad og sådan. Så op med vægtgrænsen.
Samlet set tænker jeg det et godt udkast det er lavet, men der skal rettes lidt til. Måske lidt som til Pedelec
Det vil sige man skal være fyldt 15 år og have gyldigt knallert kørekort for at må køre en EUC, der kan køre
hurtigere end 20 km i timen, eller være fyldt 18. Jeg mener det vil være rimeligt at man som minimum må
køre 30 og helst 45 som på en Pedelec, særligt uden for byer.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Henvendelse af 10/11-23 vedrørende den nuværende forsøgsordning for selvbalancerende køretøjer, fra Jesper Friberg
Jeg mener også at vægtgrænsen skal sættes op for at være sikre og mere behagelige hjul, igen kan det være
som oven for beskrevet, men alderskrav eller krav om knallert kørekort, da det jo er et tungt apparat, og
man skal kunne læse trafikken, og kunne tage hensyn, da man potentielt kan gøre skade.
Til sidst vil jeg lige anerkende at i der er en forsøgsordning, og at i lytter, tak for det. En EUC er ikke bare et
lækkert og sjovt transportmiddel, men også nok noget af det grønneste man kan bruge til og fra alt muligt,
særligt kan de tages til og fra tog og så igen til og fra eksempelvis arbejder på den anden side.