Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Folketingets Transportudvalg
8. november 2023
Behov for en dobbeltsporet jernbane mellem Aarhus-Galten-
Silkeborg
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg
Vi vil gerne kvittere for jeres besøg i Østjylland d. 13. september 2023,
hvor vi bl.a. fik lejlighed til i fællesskab at besigtige og drøfte linjeføringen
for den nye jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg.
Den nye bane er et projekt, som særligt er højt prioriteret af de tre berørte
kommuner og Region Midtjylland, men også af de øvrige kommuner i regi-
onen.
Som vi fremførte under jeres besøg, har vi et stort ønske om, at en dob-
beltsporet jernbane medtages i den kommende fase 2-undersøgelse. Det
skyldes, at en dobbeltsporet løsning vil tilgodese både:
1. behovet for en hurtig forbindelse med få stop mellem Aarhus og Silke-
borg og videre mod vest, som vil binde regionen bedre sammen og
2. bæredygtig mobilitet og byudviklingen omkring de mulige stationer på
den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg.
Den enkeltsporede løsning vil kun kunne tilgodese ét af disse behov. Vi
mener derfor, at en dobbeltsporet er vejen frem.
Derudover viser nye modelberegninger foretaget i Vejdirektoratets ’Grøn
Mobilitetsmodel’ (GMM), at en jernbane med dobbeltspor mellem Aarhus og
Silkeborg vil tiltrække 12.000 ekstra daglige på- og afstigninger, når man
sammenligner med enkeltsporsløsningen. Derudover vil det give en tidsge-
vinst til en værdi af 128 mio. kr. om året mod 59 mio. kr. i en enkeltspors-
løsning.
Med en dobbeltsporet bane Aarhus-Silkeborg ifølge modelberegningen
endda overgå den nuværende banestrækning mellem Aarhus og Ran-
ders/Viborg.
Side 1 af 2