Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2777594_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Folketingets Transportudvalg
8. november 2023
Behov for en dobbeltsporet jernbane mellem Aarhus-Galten-
Silkeborg
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg
Vi vil gerne kvittere for jeres besøg i Østjylland d. 13. september 2023,
hvor vi bl.a. fik lejlighed til i fællesskab at besigtige og drøfte linjeføringen
for den nye jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg.
Den nye bane er et projekt, som særligt er højt prioriteret af de tre berørte
kommuner og Region Midtjylland, men også af de øvrige kommuner i regi-
onen.
Som vi fremførte under jeres besøg, har vi et stort ønske om, at en dob-
beltsporet jernbane medtages i den kommende fase 2-undersøgelse. Det
skyldes, at en dobbeltsporet løsning vil tilgodese både:
1. behovet for en hurtig forbindelse med få stop mellem Aarhus og Silke-
borg og videre mod vest, som vil binde regionen bedre sammen og
2. bæredygtig mobilitet og byudviklingen omkring de mulige stationer på
den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg.
Den enkeltsporede løsning vil kun kunne tilgodese ét af disse behov. Vi
mener derfor, at en dobbeltsporet er vejen frem.
Derudover viser nye modelberegninger foretaget i Vejdirektoratets ’Grøn
Mobilitetsmodel’ (GMM), at en jernbane med dobbeltspor mellem Aarhus og
Silkeborg vil tiltrække 12.000 ekstra daglige på- og afstigninger, når man
sammenligner med enkeltsporsløsningen. Derudover vil det give en tidsge-
vinst til en værdi af 128 mio. kr. om året mod 59 mio. kr. i en enkeltspors-
løsning.
Med en dobbeltsporet bane Aarhus-Silkeborg ifølge modelberegningen
endda overgå den nuværende banestrækning mellem Aarhus og Ran-
ders/Viborg.
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 44: Henvendelse af 8/11-23 vedrørende ønske om en dobbeltsporet jernbane mellem Aarhus-Galten-Silkeborg, fra Region Midtjylland, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune og Aarhus Kommune
Hertil kommer, at passagertallet forventes at blive endnu højere, hvis for-
bindelsen København-Aarhus styrkes i fremtiden, fx med en Kattegatfor-
bindelse.
Der er derfor mange forhold, der taler for, at kommissoriet for undersøgel-
sen af den nye jernbane mellem Aarhus og Silkeborg udvides til også at
omfatte en dobbeltsporet løsning, og at denne løsning undersøges på lige
fod med øvrige alternativer i den kommende fase 2-undersøgelse.
Vi håber, I vil tage ovenstående betragtninger med, når forligskredsen bag
aftalen om Infrastrukturplan 2035 skal tage stilling til den videre proces
omkring den nye bane Aarhus-Galten-Silkeborg.
Venlig hilsen
Jacob Bundsgaard, borgmester Aarhus Kommune, tlf. 8940 2100,
mail [email protected]
Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, tlf. 8940 2330,
mail [email protected]
Helle Gade, borgmester, Silkeborg Kommune, tlf. 8970 1301,
mail [email protected]
Frands Fischer, borgmester, Skanderborg Kommune, tlf. 2230 6555,
mail [email protected]
Anders Kühnau, formand, Region Midtjylland og Letbanerådet i Østjylland,
tlf. 2360 2768, mail [email protected]
Side 2 af 2