Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2777035_0001.png
PORT OF
ROENNE
T o g e t h e r
w e
c r e a t e
CVR/SE-nr. 27932150
Dato:
19-10-2023
NOTAT
Miljøgodkendelse til klapning i forbindelse med fremtidssikring af
Rønne Havn
Indledning
Rønne Havn udvider og fremtidssikrer i disse år havnen, så Bornholm får en ny styrket forsy-
ningshavn, der tillige bidrager som vækstmotor på øen og er en central aktør i den grønne om-
stilling.
Havnens videreudvikling udfordres kraftigt af manglende mulighed for klapning af opgravet hav-
bundsmateriale. Siden sommeren 2022 er myndighederne anmodet om tilladelse hertil, og der
er fortsat ikke udsigt til afklaring.
Manglende tilladelse til klapning standser havnens udvikling. Det har konsekvens for øens er-
hvervsmæssige udvikling, udbygningen af havvindprojekter og dermed hastigheden i den
grønne omstilling.
De manglende tilladelser bringer Rønne Havn i en yderst uheldig situation med risiko for væ-
sentlige forsinkelser, og en endog meget byrdefuld økonomisk fordyrelse af havneudvidel-
serne.
Yderligere forsinkelser vil medføre alvorlige konsekvenser for ikke kun havnen og fremtidssikrin-
gen af det bornholmske samfund, men også for Danmarks førende position i den grønne omstil-
ling i Østersøen.
Baggrund
Rønne Havn er i gang med en større udvidelse og fremtidssikring, der strækker sig over flere
etaper. De første to etaper er allerede gennemført og blev afsluttet i henholdsvis 2019 og 2022.
Fremtidssikringen sker for at sikre en moderne og tidssvarende havn, der kan opretholde forsy-
ningssikkerheden på Bornholm samt skabe grundlaget for, at Bornholm fortsat er en væsentlig
aktør i den grønne omstilling. Havnens udvikling og aktiviteter er desuden helt centrale for er-
hvervsudviklingen på øen.
Rønne Havn ønsker i 2024 og 2025 at gennemføre yderligere to etaper af den igangværende
fremtidssikring, der bl.a. omfatter forlængelse af ydre mole, fjernelse af indre moler samt etable-
ring af kajer og oplagsareal.
Side 1 af 3
Address
Sydhavnsvej 12
DK-3700
Rønne
Phone
+45 56 95 06 78
Em ail & w eb
[email protected]
www.poertofroenne.com
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 42: Henvendelse af 1/11-23 vedrørende manglende klapningstilladelse i forbindelse med havneudvidelse, fra Rønne Havn
2777035_0002.png
PORT OF
ROENNE
T o g e t h e r
w e
c r e a t e
CVR/SE-nr. 27932150
Dato:
19-10-2023
Den eksisterende havbund skal i den forbindelse uddybes til kote -11,0 m., som medfører, at der
skal opgraves og bortskaffes ca. 750.000 m
3
havbundsmateriale.
Mindre dele af havbundsmaterialet vil i det omfang det er egnet og det er tidsmæssigt muligt
benyttes til opfyld andre steder i havnen. Resterende uddybningsmateriale skal klappes på den
eksisterende klapplads vest for Rønne.
Situation
I forbindelse med fremtidssikringen af Rønne Havn er tilladelsen til klapning af op til 750.000 m
3
havbundsmateriale helt afgørende.
Siden juli 2022 har Rønne Havn arbejdet på at få frembragt de nødvendige miljøgodkendelser
samt plangrundlag for havnens videreudvikling.
I miljøkonsekvensrapporten indgår en vurdering af det samlede projekts påvirkninger af bl.a.
overfladevand, jf. vandrammedirektivets krav, hvilket bl.a. omfatter en vurdering af, om gældende
miljøkvalitetskrav for miljøfarlige stoffer kan overholdes.
En ny afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet af 23. februar 2023 har dog kompliceret mil-
jøkonsekvensrapporter og afgørelser. I afgørelsen fastslår nævnet, under henvisning til EU-dom-
stolens praksis, at der ikke må ske mertilførsel af miljøfarlige forurenende stoffer til en målsat
overfladevandforekomst, hvor miljøkvalitetskravet allerede er overskredet for det eller de pågæl-
dende stoffer.
Den stedfundne udvikling medfører, at Miljøministeriet pt. ikke har en vejledning om, hvilke kri-
terier, der skal anvendes ved vurdering af mulighederne for bl.a. klaptilladelser. Som konsekvens
heraf kan Rønne Havn ikke få udstedt en klaptilladelse.
Havnen har derfor i foråret 2023 ansøgt om fravigelse, der muliggør klapning i forbindelse med
fremtidssikringen af havnen.
Vurdering og konklusion
Rønne Havn og havnens rådgivere vurderer umiddelbart, at projektet om uddybning og klapning
i forbindelse med den planlagte udvidelse af Rønne Havn kan honorere betingelserne for at få en
fravigelse.
Rønne Havn har, i ansøgningen om fravigelse redegjort for de relevante alternative muligheder
for at bortskaffe uddybningsmaterialet.
Hvis miljømålet skal fraviges, kræver det en tilladelse fra miljøministeren (Miljøstyrelsen), jf. miljø-
målsbekendtgørelsens § 4, stk. 3.
Side 2 af 3
Address
Sydhavnsvej 12
DK-3700
Rønne
Phone
+45 56 95 06 78
Em ail & w eb
[email protected]
www.poertofroenne.com
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 42: Henvendelse af 1/11-23 vedrørende manglende klapningstilladelse i forbindelse med havneudvidelse, fra Rønne Havn
2777035_0003.png
PORT OF
ROENNE
T o g e t h e r
w e
c r e a t e
CVR/SE-nr. 27932150
Dato:
19-10-2023
Det er Trafikstyrelsen, som myndighed på havet, der skal ansøge Miljøstyrelsen om at få givet en
klaptilladelse.
Miljøstyrelsen har telefonisk tilkendegivet, at en uddybning af et havneområde og en tilhørende
klapning mv. ikke kan begrunde en fravigelse, jf. miljømålsbekendtgørelsens § 4, da indgrebet
ikke er ”stort nok” til at være omfattet af kravet om en fravigelse
for at kunne gennemføres.
Det synspunkt er umiddelbart i direkte modstrid med såvel dansk klagenævnspraksis, men sær-
ligt også EU-Domstolens praksis, hvorefter selv kortvarige midlertidige forringelser er i strid med
vandrammedirektivets artikel 4 og herefter kun kan tillades, hvis fravigelseshjemlen i artikel 4, stk.
7 (miljømålsbekendtgørelsens § 4), bringes i anvendelse.
Konsekvens
En manglende klaptilladelse til Rønne Havn vil forsinke fremtidssikringen af Rønne Havn og får
betydning for hastigheden i den grønne omstilling, udbygning af havvind i Østersøen og for ud-
viklingen af Bornholm. Det er desuden særdeles økonomisk byrdefuldt for havnen.
Får Rønne Havn ikke mulighed for at fremtidssikre havnen, får det betydning for havnens kunder
og aktiviteter, og dermed for forsyningssikkerheden og samfundsudviklingen på øen.
Udbygningen af havvind i Østersøen vil blive direkte påvirket, ligesom etableringen af Energiø
Bornholm, der planlægges at stå færdig omkring 2030, ikke kan forventes realiseret via Rønne
Havn.
Danmark risikerer derved at miste udvikling, momentum og terræn i den grønne omstilling, idet
vindmølleprojekter enten ikke kan gennemføres, alternativt i muligt omfang flyttes til havne i f.eks.
Polen og Tyskland.
Rønne Havn indtager pt. positionen som den centrale udskibningshavn for havvind i Østersøen,
og virker som installations- og udskibningshavn for danske og andre landes projekter.
Den strategiske førerposition risikerer med den manglende tilladelse at gå tabt.
Side 3 af 3
Address
Sydhavnsvej 12
DK-3700
Rønne
Phone
+45 56 95 06 78
Em ail & w eb
[email protected]
www.poertofroenne.com