Nørresundby 1-11-2023
Åbent brev til transportministeren og transportudvalget og regeringen
Dette brev har fokus på
demokrati.
Demokrati er en styreform, som vi er meget glade for i
Danmark, og som bl.a. Venstre ofte har vist stor vilje til at kæmpe for i andre lande.
Men hvad med vores eget land. Er det danske demokrati godt nok, også i den del af Danmark, der
ligger langt fra Christiansborg?
Vi har i Danmark repræsentativt demokrati. Kernen i dette er, at man overlader det til andre
–
de
folkevalgte
–
at træffe beslutninger.
Men demokrati fungerer bedst, når der også mellem valgene findes en vis interaktion med
befolkningen. Hvad skal vi ellers bruge
ytringsfrihed
til? Hvad skal vi ellers bruge
offentlige
høringer
til? Hvad skal vi ellers bruge en
åben debat i folketinget
til? Hvad skal vi ellers bruge
input
fra fagfolk
til? Disse fire ting har jo ingen værdi, hvis en beslutning er truffet og låst fast via interne
aftaler på Christiansborg.
Linjeføringen for 3. Limfjordsforbindelse bør besluttes med respekt for demokratiet
De to oftest nævnte alternativer er en rute vest om Aalborg City via øen Egholm for 8-9 mia. kr. og
en udvidelse af den nuværende motorvej E45 (inkl. ekstra tunnel) for 4-5 mia. kr.
•
•
•
Linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse har været det mest diskuterede politiske spørgsmål
i Nordjylland i rigtig mange år. Det er en kontroversiel sag, der engagerer virkelig mange,
og som alene af den grund bør behandles på optimal vis i de demokratiske processer.
Limfjordsforbindelsen er et meget dyrt projekt med et stort prisspænd mellem
alternativerne. Også af denne grund er der brug for en optimal og saglig behandling.
Limfjordsforbindelsen er desuden et teknisk anlæg, hvorfor en løbende kommunikation
med ingeniører og forskere bør spille en vigtig rolle i beslutningsprocessen frem for, at alt
er låst fast.
Et statsligt projekt til 8-9 mia. med stor lokal effekt kræver seriøs behandling
•
•
•
•
Ytringsfrihed og debat og argumenter og høringssvar og opdaterede data og
ekspertudtalelser skal tillægges betydning.
Beslutningen om linjeføring skal træffes på basis af et opdateret vidensgrundlag med flere
undersøgte løsningsforslag, svarende til dem, der indgår i den offentlige debat.
Der skal på denne baggrund foregå en debat om linjeføringen i folketinget, hvori udfaldet
ikke må være fastsat på forhånd.
Befolkningen skal via debatten i folketingssalen kunne få indsigt i, hvilke overvejelser og
bevæggrunde, der ligger bag det endelige valg af linjeføring.
Det står direkte i
Vejloven,
at de VVM-redegørelser, der danner grundlag for folketingets
beslutninger, skal indeholde
vurdering af rimelige alternativer.
Det er jo ikke tilfældet her!