Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2773569_0001.png
Forslag til direktiv om revision af
kørekortdirektivet
Teknisk gennemgang
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0002.png
Direktivets formål
Revision af det nuværende kørekortdirektiv fra 2006 og de fælles europæiske regler for
kørekort
Direktivet er en del af EU-kommissionens færdselssikkerhedspakke (Road Safety
Package)
Formålet med direktivet:
at forbedre trafiksikkerheden og lette den frie bevægelighed for borgere i EU
modernisering af kørekortområdet, herunder understøttelse af den digitale og grønne
omstilling
fjernelse af unødige administrative barrierer
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0003.png
Mobilt kørekort
Direktivforslagets artikel 3 og 5
Gældende EU-ret
Direktivforslag
udstedelsesform (fysisk kørekort kan udstedes
efter anmodning)
Regulering af det fysiske kørekort – EU-modellen
Indføring af ”mobilkørekort” som primær
Dansk ret
Tekniske standarder
”Digital Identity Wallet” som reguleres i eIDAS-forordningen
Fælles ISO standard
Danmark har i 2020 indført et digitalt kørekort
som supplement til det fysiske kørekort
Konsekvenser
Dansk kørekort-app skal tilpasses/udskiftes med
EU mobilkørekort (afhænger af eIDAS)
Statsfinansielle konsekvenser
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0004.png
Reduceret gyldighedstid for kørekort til ældre
Direktivforslagets artikel 10, stk. 2
Gældende EU-ret
Direktivforslag
Gyldighedstid 10 år
mulighed for op til 15 år
(uanset alder) til gruppe 1 køretøjer
Gyldighedstiden for kørekort forkortes til 5 år for
personer, der er 70 år og derover med henblik på
at indføre hyppigere kontrol med efterlevelse af
helbredskrav
5 år for gruppe 2 køretøjer
Mulighed for at reducere gyldighedstid for førere
over 50 år
Gældende ret i DK
Konsekvenser
Gyldighedstid på 15 år
2017 fjernede DK den forkortede gyldighedstid
for ældre samt obligatorisk lægetjek
Vækst i antallet af ældre, der skal til lægetjek
Forringelse af de ældres mobilitet
Manglende evidens for at hyppigere helbredstjek
har effekt på færdselssikkerheden
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0005.png
Selverklæring om helbred
Direktivforslagets artikel 10, stk. 3 og bilag III
Gældende EU-ret
Direktivforslag
For gruppe 1 (almindelig bil, motorcykel m.v.)
er kontrol med helbredskrav valgfrit for
medlemsstaterne
Krav om, at der skal udfyldes en selverklæring om
helbred ved:
udstedelse af kørekort i gruppe 1
enhver administrativ fornyelse af kørekortet i gruppe 1
Gældende dansk ret
Konsekvenser
I Danmark er der lægetjek ved
førstegangserhvervelse af kørekort til gruppe 1
Vækst i antallet af lægetjek
Vækst i antallet af helbredssager i
Færdselsstyrelsen
Til gengæld har lægerne en forpligtelse til
at være opmærksomme på sammenhæng
mellem helbred og bilkørsel
Lægeligt kørselsforbud (registreres alene i journal)
Indberetningspligt i tilfælde af fare for patient eller andre
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0006.png
Varighedsbegrænsning for diabetikere
Direktivforslagets bilag III
Gældende EU-ret
Direktivforslag
Begrænsning af gyldighedstid for ansøgere på
max 5 år for personer i gruppe 1 med diabetes,
der behandles med medicin
Udvidelse af varighedsbegrænsningen for ansøgere
til gruppe 1 (almindelig bil, motorcykel m.v.) med
diabetes fra 5 år til 10 år
Gældende dansk ret
Konsekvenser
Implementeret i kørekortbekendtgørelsens
bilag 2
Lettelse for diabetikere (stærkt voksende
patientgruppe i DK)
Administrativ lettelse for Færdselsstyrelsen
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0007.png
Ledsaget kørsel for førere under 18 år
Direktivforslagets artikel 14
Gældende EU-ret
Direktivforslag
Medlemsstaterne kan nationalt sænke
aldersgrænsen for udstedelse af kørekort for
kategori B til 17 år uden ledsager
Udstedelse af et i hele EU gældende kørekort B til
17-årige betinges af kørsel indtil det fyldte 18. år
med ledsager, der opfylder en række krav
Giver også mulighed for at lade 17-årige føre
kategori C (lastbil over 3.500 kg) betinget af
ledsagelse samt erhvervelse af et særligt
kvalifikationsbevis
Gældende dansk ret
Forsøgsordning om udstedelse af kørekort til 17-
årige:
Kørekort kan udstedes til kategori B til 17-årige indtil det
fyldte 18. år under betingelse af, at kørsel foretages med
ledsager, der opfylder en række krav
Konsekvenser
Ligner den danske model
Færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser ved 17-
årige førere af lastbil
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0008.png
Adfærdsregulering
Direktivforslagets artikel 15
Gældende EU-ret
Direktivforslag
Ingen EU-retlig forpligtelse til at fastsætte
bestemte alkoholpromillegrænser
Alkoholpromillegrænse for førstegangserhververe
på 0,0 promille
Gældende dansk ret
0,5 promille
Konsekvenser
Anklagemyndighed, Domstolene og
Kriminalforsorgen
Generel alkoholpromillegrænse for alle førere på
Øget ressourcetræk hos Færdselsstyrelsen, Politi,
Ingen særlige adfærdsregler for
førstegangserhververe
Der kan rejses tvivl om forslagets forhold til
nærhedsprincippet
Særlige sanktionsregler for førstegangserhververe
Kørselsforbud med krav om gennemførelse af et
ANT-kursus og kontrollerende køreprøve
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0009.png
Kode 78
Direktivforslagets bilag II
Gældende EU-ret
Direktivforslag
Ved erhvervelse af kørekort i bil med automatgear,
anføres kode 78 på kørekortet
Kode 78 betyder, at man kun må køre med automatgear
Mulighed for ophævelse af kode 78 ved
gennemførelse af særlig prøve eller særlig uddannelse
i manuelt gear
Fjernelse af kode 78 forudsætter en praktisk prøve
med manuel gear
Gældende dansk ret
Konsekvenser
Implementeret i kørekortbekendtgørelsens
bilag 5
Vurderes at have en positiv miljø- og klimamæssig
effekt, idet det forventes, at køreskolerne i højere
grad vil anskaffe køretøjer med alternative drivmidler
til brug for deres undervisning
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0010.png
Delegerede retsakter/gennemførselsretsakter
Direktivforslagets artikel 21
Gældende direktiv
Direktivforslag
Kommissionen kan foretage ændringer i
direktivet via gennemførelsesretsakter
Kommissionen tildeles ny generel beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter om ikke-væsentlige
forhold vedrørende:
Fysiske og digitale kørekort
Koder på kørekort
Udstedelse, fornyelse og gyldighed af kørekort
Krav til køreundervisning
Helbredskrav
Krav til køreprøvesagkyndige
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0011.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
konsekvenser
Tilpasning af dansk
lovgivning
Statsfinansielle
konsekvenser
Positive
Negative
Samfundsøkonomise
konsekvenser
Positive
Negative
Erhvervsøkonomiske
konsekvenser
Primært positive
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0012.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Samfundsøkonomise konsekvenser
Behov for tilpasning af dansk lovgivning, herunder
færdselsloven og kørekortbekendtgørelsen.
Positive:
Mulig nedbringelse af antallet af dræbte og tilskadekomne i
trafikken
Mulig mindsket chaufførmangel som følge af ledsagerordning til
kategori C
Statsfinansielle konsekvenser
Positive:
Digital ansøgningsform vil reducere administrationsomkostninger
Mobile kørekort vil reducere omkostninger til kontrol af kørekort
Negative:
Mobilitetsmæssige konsekvenser som følge af strammere krav til
opfyldelse af helbredsbetingelser (flere lægetjek)
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Negative:
Udgifter til udvikling af det mobile kørekort
Administrative udgifter som følge af strammere krav til opfyldelse
af helbredsbetingelser (flere helbredssager)
Positive:
Nye regler for erhvervelse af CE/DE-kørekort kan medføre mindre
besparelse for erhvervschauffører
Negative
Omstillingsomkostninger for køreskoler som følge af ændrede krav
til køreprøve
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 39: Præsentation fra teknisk gennemgang den 24. oktober 2023 om EU-Kommissionens forslag til et nyt kørekortdirektiv
2773569_0013.png
Spørgsmål?