Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2772598_0001.png
NOTAT
26. oktober 2023
2023-1608
Vedr. Togfonden
Transportudvalget har ved den tekniske gennemgang af FFL24 ef-
terspurgt et notat om Togfonden.
I forbindelse med
Aftale om Infrastrukturplan 2035
af 21. juni
2021 blev der afsat en reservation på 13,1 mia. kr. til de resterende
projekter i Togfonden. Opregnet til 2024-priser udgør reservatio-
nen 15,9 mia. kr.
Af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fremgår:
”Regerin-
gen noterer sig, at der ikke længere er flertal bag forliget om Tog-
fonden. Regeringen vil afklare prioriteringen af de konkrete pro-
jekter og drøfte den med Folketinget. Regeringen har besluttet, at
forbindelsen over Vejle Fjord ikke gennemføres – de ca. 6 mia. kr.
herfra reserveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller
klima.
Med ovenstående beslutning resterer 9,1 mia. kr. (2024-priser) af
den oprindelige reservation til Togfonden. Regeringen har ikke ta-
get stilling til sagen.
Som det fremgår af nedenstående tabel 1 og 2, er der afsluttet og
igangsat en række projekter, som udspringer af aftalen om Togfon-
den. Aktuelt er der projekter i gang for 15,5 mia. kr., hvilket bl.a.
dækker over en elektrificering af det resterende hovednet, der er en
afgørende forudsætning for, at DSB kan indkøbe nye elektriske tog,
som afløser for det aldrende dieseltogsmateriel.
Da aftalen om Togfonden blev indgået tilbage i 2014 var det danske
jernbanenet kun delvist elektrificeret, og der var alene truffet be-
slutning om elektrificering af strækningerne Esbjerg-Lunderskov,
Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby samt den nye jernbane Kø-
benhavn-Køge-Ringsted.
De elektrificeringsprojekter, der indgik i aftalen om Togfonden DK
er fortsat under udførelse, og forventningen er, at de står færdige i
perioden 2026-2027:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 37: Orientering om notat vedrørende status på Togfonden
2772598_0002.png
Side 2/2
Elektrificering af Fredericia-Aarhus-Aalborg (Lindholm)
med forventet ibrugtagning ultimo 2026.
Elektrificering af Roskilde-Kalundborg, hvor Roskilde-Hol-
bæk forventes ibrugtaget ultimo 2024 og Holbæk-Kalund-
borg ibrugtaget ultimo 2027.
Aftalen om Togfonden indeholdt også en ny elektrificeret jernbane
over Vestfyn, som aktuelt er under anlæg. Den nye jernbane vil
give mulighed for flere togafgange og kortere rejsetider, ligesom
den vil frigøre kapacitet på den eksisterende jernbane over Vestfyn.
Tabel 1: Afsluttede projekter fra Togfonden
Projekt (mia. kr.)
Hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved
Internet i tog
Godsterminal i Hirtshals Havn
Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg
Total
Totaludgift
0,04
0,1
0,03
0,5
0,67
M
Tabel 2: Igangværende projekter fra Togfonden
Projekt (mia. kr. i 2024-priser)
Ny jernbane over Vestfyn
Elektrificering Aarhus-Lindholm
Elektrificering Fredericia-Aarhus
Elektrificering Roskilde-Kalundborg
Hastighedsopgradering Aarhus-Langå
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg
Øresundsperroner og gangtunnel på Ny Ellebjerg Station (Køben-
havn Syd)
Modernisering af kørestrøm
Kapacitetsudvidelse Aalborg-Hjørring
Total
Totaludgift
5,8
3,1
2,7
1,3
0,7
0,4
0,5
0,9
0,1
15,5
Ibrugtagningsår
2028
2026
2026
2024/2027
2024
2024
2025
2024
2024
M