NOTAT
26. oktober 2023
2023-1608
Vedr. Togfonden
Transportudvalget har ved den tekniske gennemgang af FFL24 ef-
terspurgt et notat om Togfonden.
I forbindelse med
Aftale om Infrastrukturplan 2035
af 21. juni
2021 blev der afsat en reservation på 13,1 mia. kr. til de resterende
projekter i Togfonden. Opregnet til 2024-priser udgør reservatio-
nen 15,9 mia. kr.
Af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
fremgår:
”Regerin-
gen noterer sig, at der ikke længere er flertal bag forliget om Tog-
fonden. Regeringen vil afklare prioriteringen af de konkrete pro-
jekter og drøfte den med Folketinget. Regeringen har besluttet, at
forbindelsen over Vejle Fjord ikke gennemføres – de ca. 6 mia. kr.
herfra reserveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller
klima.
Med ovenstående beslutning resterer 9,1 mia. kr. (2024-priser) af
den oprindelige reservation til Togfonden. Regeringen har ikke ta-
get stilling til sagen.
Som det fremgår af nedenstående tabel 1 og 2, er der afsluttet og
igangsat en række projekter, som udspringer af aftalen om Togfon-
den. Aktuelt er der projekter i gang for 15,5 mia. kr., hvilket bl.a.
dækker over en elektrificering af det resterende hovednet, der er en
afgørende forudsætning for, at DSB kan indkøbe nye elektriske tog,
som afløser for det aldrende dieseltogsmateriel.
Da aftalen om Togfonden blev indgået tilbage i 2014 var det danske
jernbanenet kun delvist elektrificeret, og der var alene truffet be-
slutning om elektrificering af strækningerne Esbjerg-Lunderskov,
Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby samt den nye jernbane Kø-
benhavn-Køge-Ringsted.
De elektrificeringsprojekter, der indgik i aftalen om Togfonden DK
er fortsat under udførelse, og forventningen er, at de står færdige i
perioden 2026-2027: