Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 368
Offentligt
2912311_0001.png
Fra: Leif Tullberg <[email protected]>
Sendt: 30. september 2024 11:57
Emne: Høring: Forslag til lov om opgavebortfald på Transportministeriets område (Id nr.: 380220)
Til Folketinget & Transportudvalget”
Når Folketinget åbner i denne uge, møder han derfor op med en lovpakke, der – hvis den bliver vedtaget –
fjerner 40 procent af alle hovedlove på Transportministeriets område.
»Når jeg en dag ikke skal være transportminister mere, så er det en af mine klare ambitioner, at jeg skal
være den, der har fjernet flest regler på mit område. Det er mindst lige så vigtigt som at finde på nye,« siger
han i et interview med Avisen Danmark.
Helt konkret lægger ministeren i interviewet op til at ophæve 76 gamle love, 43 bekendtgørelser og 132
cirkulærer, cirkulæreskrivelser, meddelelser og vejledninger.
Et eksempel på en regel, der står for skud, er den såkaldte 11-kilos-regel. Den betyder, at en varebil må køre
med pakker, der hver vejer maksimalt 11 kilo, uden at det kræver en særlig tilladelse og overholdelse af
regler for vognmænd.
Og med det har vi skudt dagens politiske morgenpost i gang.
Vi haster videre.
Citat fra Berlingske.
Kære alle dette læste jeg i Berlingske til morgen, men har nu fået fakta, se link længere nede:
Transportministeren vil fjerne hele varebils-loven, det er en god ide.-o�½��
Her er de vedhæftede filer som links, som du kan gennemgå:
Liste over offentlige høringsparter.pdf
Høringsbrev.pdf
Udkast til lovforslag om opgavebortfald på Transportministeriets område.pdf
Bedste hilsen.
50 år i transport.
Leif Tullberg
Rendebækvej 2 Venslev
4050 Skibby
Mob.+45 40646900
[email protected]
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 368: Henvendelse af 30/9-24 vedrørende forslag om fjernelse af 11 kg-reglen, fra Leif Tullberg
2912311_0002.png
Fra: Leif Tullberg <[email protected]>
Sendt: 30. september 2024 10:18
Emne: Den nuværende Transportministers forslag om fjernelse 11 kg´s regelen.
Til Folketinget & Transportudvalget”
Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos,
Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra administrations bøvl.
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500 = kr.45 mio.
Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt der kommer kaos i den danske
distribution.
Samt ekstraomkostninger for det offentlige via færdsel styrelsen kr.15 mio.,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.
Prisen på varebilstransport vil stige eksorbitant grundet kapacitets mangel.
Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..
Negativ følger overfor en afskaffelse af 11-kgs reglen der vil ramme avisuddeling, pizzakørsel, pakkekørsel
hvilket vil være ekstremt dyrt at administrere og få kæmpe økonomiske konsekvenser for branchen.
Afskaffes 11-kg vil dette være med til at forværre den akutte mangel på chauffører.
Lige vilkår er der i allerede dag, alle har mulighed for at køre aviser, pakker,
samt almindeligt gods under 11 kg henhold til godskørselsloven, med biler under 3500 kg.
Det åbner for de bedste lige konkurrencevilkår for alle.
Den tidligere Transportminister mente ikke, at der er pizza eller avisbude i DK, hvor man har brug for mere
end 2.500 kg,
hvorfor han også har valgt at sætte grænsen der. (mon ikke EU regler også har spillet ind)
Den tidligere Transportminister savnede argumenter med ”gods i” for 11-kgs reglens bevarelse.
Der findes i dag ca. 383.000 varebiler registreret i DK, herunder ca. 12.400 med varebilstilladelse.
Herudover skønner jeg at der er ca. 30.000 varebiler der er i markedet, der helt eller delvist og kører efter 11
kg´s reglen
Altså uden varebilstilladelse.
Det er et dårligt argument i sig selv at påfører de 30.000 varebiler unødvendige ekstraomkostninger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 368: Henvendelse af 30/9-24 vedrørende forslag om fjernelse af 11 kg-reglen, fra Leif Tullberg
2912311_0003.png
Læs gerne redegørelsen fra Færdselsstyrelsen, hvor de regner med ca. 1400 nye varebilstilladelser hvis 11
kg´s reglen fjernes.
Jeg må sige at færdselsstyrelsen overhovedet ikke er nærheden af at ramme skiven,
At ca.30.000 varebiler der i dag køre med aviser, blade pakker, dagligvare og andet gods,
Som det formuleres i godskørselslovens, af tilladte godstyper under 11 kg´s reglen.
Men at færdselsstyrelsen ved ophævelse af 11kg´s reglen, kun regner med at der konverteres til kun 1400
tilladelser...
Det er ikke troværdigt, der findes ingen ledig kapacitet i markedet der kan dække det gab ind der vil opstå.
Den tidligere Transportminister har ikke set et eneste godt argument for, at pizza- og aviskørsel ikke skulle
være muligt i små varebiler.
Der er flere argumenter, et argument er at vægtgrænsen på en varebil fremover sættes til 2500 kg.
Det vil sige nytte last ca. 400-500 kg.
Hvis behovet i markedet fremover skal dækkes, vil der være behov for tre gange så mange varebiler.
Hvis varevognen vejer over 2500 kg, så skal der fremover varebilstilladelse til – også selvom godset ikke
vejer noget af betydning:
Eks. – Hvis du tager vare med hjem fra supermarkedet til din nabo, så skal der køres med godstilladelse.
!!!!!
Den tidlige Transportminister har noteret sig arbejdsmiljøargumentet, men finder argumentet dårligt,
for chaufførerne stabler og bærer tungere.
Det er ikke noget godt argument fra Ministeren,
Arbejdstilsynets regler foreskriver max løft 11 kg som gældende for enkeltpersoner.
Så uanset hvad type tilladelse, må føreren af bilen ikke løfte mere end 11 kg.
På politiets eksempel er vist en person der bære tre kasser,
jeg ser at det er dagligvare, hvis der er 11 kg i hver kasse overtræder vedkommende arbejdstilsynets regler,
Men det har jo ikke noget med om der køres med varebilstilladelse eller ej, de samme regler gælder.
Gennemsnits vægten på dagligvare/måltidskasser er mindre end 4 kg.
Herudover kører de fleste dagligvaretransportører med el-sækkevogne der løser transport-løft over11 kg,
når varen skal fra varebilen og videre til kunden, som kan være på 4 sal...
Et af argumenterne for afskaffelse af 11 kg´s regel:
Det skaber konkurrenceforvridning, at varebilerne ikke er underlagt samme krav som under
godskørselsloven.
Det svært at følge at 11 kg´s reglen giver konkurrenceforvridning ?
Alle biler under 3500 kg må kører med kolli op 11 kg.
Biler under 3500 kg har kørt i fri konkurrence siden godskørselsloven blev indført i 1973.(i starten 6000 kg.)
Udfordringen er kunstigt skabt, ved indførsel af varebilsloven i 2019, på foranledning af brancheforeninger
og fagforeninger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 368: Henvendelse af 30/9-24 vedrørende forslag om fjernelse af 11 kg-reglen, fra Leif Tullberg
2912311_0004.png
Lov om varebiler juni 2019 som blev vedtaget:
.
https://e-magasiner.com/lt/L-185-20191-l185-som-vedtaget.pdf
Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..
Hvis du/I er interesseret sender jeg gerne en større del af de korrespondance og link´s fra 2021 der fik
afværget fjernelse af 11 kg´s reglen..
Bedste hilsen Leif Tullberg 50 år i dansk transport..
Rendebækvej 2 Venslev
4050 Skibby
Mob.+45 40646900
[email protected]