Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
2925216_0001.png
Vejstøjsgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
22. Oktober 2024
22. Oktober 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0002.png
Baggrund og formål med mødet
Vi er her på vegne af 14 grundejerforeninger
= 2500 husstande langs E45 i Vejle
Vejle er med 2100 støjbelastede husstande- heraf 1300 langs E45 den
4. mest støjplagede kommune vest for Storebælt
Vejdirektoratet har ikke trods indsigelser fra os og Vejle Kommune
planlagt at reducere støjen i Vejle i 2024-29
Vores mål:
Vi vil have opsat støjvægge langs E45 inden 2029!
2
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0003.png
5 km strækning
5 km strækning nord og syd for Vejlefjord broen med
6 boligområder. Disse boligområder var allerede
etablerede, da linjeføringen af E45 blev lagt.
Dengang var der <10.000 køretøjer/døgn.
Nu er der 100.000
Bemærk: Der er markeret, at der er opsat støjskærme ca 1 km nord og syd
for samt på broen. Disse er af glas og 3 m høje. De er virkningsløse,
men indgår i beregningen af vejstøjen på strækningen.
3
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0004.png
Vejdirektoratet har
erkendt støjen fra E45
Dette er udklip af teksten på side 34 og 38 i rapporten. VD konkluderer,
at støjen er så kraftig, at der skal opsættes 9,4 km støjskærme.
4
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0005.png
Vejstøj er bevisligt sundhedsskadelig
WHO:
Vejstøj giver;
hovedpine, hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk,
kommunikationsbesvær, indlæringsproblemer, tinitus, søvnbesvær, stress, mm
Kræftens Bekæmpelse (2012 og 2024):
øget risiko for
blodprop i hjertet og diabetes 2, slagtilfælde, brystkræft og tarmkræft samt effekt
på fertiliteten for kvinder > 35 år.
Syddansk Universitet et al.
Øget risiko for udvikling af
demenssygdomme herunder Alzheimer.
WHO:
anbefaler en reduktion af grænseværdien for trafikstøj til under 53 dB dag og 45 dB nat.
Noterer også, at motortrafikstøj er mere skadelig end almindelig trafikstøj. Vejdirektoratet har valgt
en støjgrænse på 58dB – et støjniveau, der mere end dobbelt så højt som WHO's anbefaling!
5
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0006.png
Men sundhedsomkostningerne
indgår ikke i VD's beregninger!
Kilde: "Vejdirektoratet: Udbygningsplaner
på E45 ved Vejlefjordbroen", side 46
7
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0007.png
Prioritering og omkostningseffektivitet
VD har valgt at opføre støjskærme på langt mindre støjplagede
strækninger end Vejle - både i 2018-23 og i 2024-29 Eksempler er:
1. Langs den fynske motorvej mellem Nr Aaby og Odense V
2. Ud for Kolding
3. Ved Skanderborg
4. Samt på 11 andre lokaliteter vest for Storebælt
8
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0008.png
Vejdirektoratets
støjprojekter 2024
I området vest for Storebælt er det kun Aalborg,
der er mere støjramt end Vejle! Og Vejle er
heller ikke prioriteret på denne side af 2029!
9
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0009.png
Uklarhed om
Vejdirektoratets
prioritering
Jacob Fryd
Chefkonsulent, Vejdirektoratet udtaler:
10
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0010.png
"Omkostningseffektivitet"
2018-2023 opsatte VD18,8km støjskærme og reducerede antal
støjramte husstande med 686 husstande.
Det er 36,5 husstande/ km
støjvæg
Den fynske motorvej: 9,3 km støjvægge opsat og reduceret antal støjramte
husstande med 198 husstande. Det er
21,3 husstande/km støjvæg
I Vejle planlægger VD at opsætte 9,4 km støjvægge og reducere antal
støjramte husstande med 510 husstande (fra 1300 til ca 800). Det er
54,3
husstande/km støjvæg
Der er altså rigtig god "omkostningseffektivitet" i
Vejle-projektet - også uden at indregne sparede
sundhedsomkostninger!
11
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0011.png
Vejdirektoratets prioritering
Vejle E45: 1300 støjramte husstande, høj omkostningseffektivitet,
og der er allerede udarbejdet skuffeprojekt med 9,4 km støjvægge
Og alligevel er projektet ikke med i Handlingsplanen 2024-29
VD vil først gennemføre dette når Vejlefjordprojektet er færdigt.
Vælges en parallelbro er vi henne i 2035.
VD har mulighed for at få investeringen betalt med midler fra
Infrastrukturplanen 2035,
men foretrækker at få den med i budgettet for broudvidelsen.
Konklusion
Det er altså hverken sundhedsomkostninger eller omkostningseffektivitet,
der afgør prioriteringen af projekterne, men derimod kassetænkning!
(Skanderborg og Fyn er eksempler herpå)
12
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0012.png
Hvad beslutter Transportudvalget?
Skal vi vente 10 år på at få reduceret støjen fra E45?
13
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0013.png
Vejstøjsgruppens /
Vejle Kommunes forslag
Linjeføringen af E45 ændres ikke på store dele af den
5 km strækning, der genererer støj
Fase 1:
Der opføres støjskærme på de strækninger af E45, hvor linjeføringen
ligger fast inden for de nærmeste år
Fase 2:
Broen/broerne, får først monteret støjskærme,
når projektet er færdigt.
Investeringen
skal
jo foretages. Vi vurderer, at de sparede
sundhedsomkostninger ved vores løsning giver en attraktiv forrentning
samfundsøkonomisk.
14
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0014.png
Næste skridt
Transportudvalget beslutter, at opsætning af støjvægge i Vejle skal
indskrives i VD's Støjhandlingsplan 2024-29
Et møde mellem Vejdirektoratet, Vejle Kommune og Vejstøjsgruppen
(Vejle Kommune's forslag) om planlægningen heraf
14
Vejgruppen Vejle
Møde med Folketingets Transportudvalg
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
2925216_0015.png
Alle anvendte data er
Vejdirektoratets
Tak fordi vi fik mulighed for at fremføre vores synspunkter for jer