Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
2911941_0001.png
Fra:
erik vinkel [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. september 2024 14:36
Emne:
Begrundelse for ønsket om foretræde for Transportudvalget
Vores motivation til at bede om foretræde for udvalget er følgende:
Vi havde stor glæde af Transportudvalgets besøg i Vejle den 20. juni og vi havde under besøget en fin dialog
med udvalgets medlemmer, der også gav udtryk for, at besøget havde gjort stort indtryk på dem.
Efterfølgende indsendte vi og Vejle Kommune indsigelser mod Vejdirektoratets udkast til Støjhandlingsplan -
vores indsigelse med planchemateriale blev udleveret til de udvalgsmedlemmer, der besøgte os i Vejle.
Efterfølgende konstaterede vi, at vejdirektoratet (herefter VD) i deres endelige støjhandlingsplan ikke havde
ændret et komma i relation til Vejle, hvilket er et klart signal om, at der intet sker med støjreduktion i Vejle
på denne side af 2029, hvilket vi ikke kan acceptere, Da borgere i mere end 1400 husstande langs E45 i Vejle
dagligt lever med veldokumenteret sundhedsskadelig støj og da Vejle kommune med over 2000 støjramte
boliger er den fjerde hårdest støjramte kommune vest for Storebælt.
VD er bekendt med støjproblemet i Vejle, da de i skitseprojektet for udvidelse af Vejlefjord forbindelsen
(som jeg vedhæfter), har planlagt opførelse af støjskærme på en 4,7 km strækning på begge sider af E45. I
flg VD vil dette kunne flytte ca 500 boliger ud af sundhedsskadelig støj svarende til 56 boliger pr km
støjskærm. Projektet har dermed en højere omkostningseffektivitet end gennemsnittet for opsatte
støjskærme i perioden 2018-23. Hvis man vælger at opføre en parallelbro, forventes projektet først at være
afsluttet i 2035 jfr VD. Dvs, at vi skal vente 10 år på at få opsat støjskærme.
I Kolding og ud for Skanderborg er der opsat støjskærm langs samme E45, som giver problemer i Vejle, uden
at Kolding og Skanderborg har samme antal støjplagede boliger som Vejle. Ligeledes er der opsat 10 km
støjskærme langs den fynske motorvej, som ikke er særligt støjplaget.
Hvorfor er Kolding, Skanderborg og Fyn blevet prioriteret højere end Vejle?
Af støjhandlingsplanen fremgår, at VD hovedsagelig kun opsætter støjvægge i forbindelse med vejprojekter,
hvor omkostningerne til støjskærme kan lægges ind i anlægsbudgettet. Eksempler på dette er udvidelsen af
den fynske motorvej og udvidelsen af E45 ved Skanderborg, m. fl. Vi må på den baggrund konkludere, at VD
vægter kassetænkning højere end hensynet til borgernes helbred. Hvorfor skulle VD ellers udsætte
opsætning af støjskærme i Vejle til projektet med udvidelsen i Vejle er afsluttet? VD har jo allerede i
Vejlefjord projektet konkluderet, at investeringen skal foretages under alle omstændigheder. Linjeføringen
af E45 ændres ikke ved nogle af de alternativer, der anføres i projektet.
Med vores foretræde for Udvalget vil vi sikre os, at Udvalget har den fulde ordlyd af vores indsigelse samt
projektbeskrivelsen af Vejlefjordudvidelsen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 366: Henvendelse af 12/9-24 samt præsentation fra foretræde 22/10-24 vedrørende støjbekæmpelse fra E45 ved Vejle, fra Støjgruppen i Vejle
Vores mål med foretrædet er, at få støjbekæmpelse i Vejle inkluderet i indeværende støjhandlingsplan
2024-29.
Vi vedhæfter nedenfor vores indsigelse mod støjhandlingsplan 2024-29 til VD.
Mvh
Støjgruppen i Vejle