Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 357
Offentligt
2910778_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
25-09-2024 23:08
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att.: TRU - 30 knallert lovgivning
Til Folketinget og den danske regering.
Jeg skriver til jer for at anmode om en ændring af de nuværende færdselsregler, der begrænser 30-
knallerter til en makshastighed på 30 km/t. Jeg vil gerne argumentere for, at det burde være lovligt for 30-
knallerter at køre op til 50 km/t under passende og sikre omstændigheder.
For det første bør vi overveje, hvordan trafikken allerede fungerer i praksis. Mange cyklister kan uden
problemer opnå hastigheder på 30 km/t eller højere, især på elcykler og racercykler, der let kan overstige 40
km/t på lige strækninger. Når cyklister lovligt kan køre i disse hastigheder, virker det ulogisk, at motoriserede
køretøjer som knallerter skal være begrænset til en hastighed, der ofte gør dem til en hindring i trafikken.
Det kan skabe farlige situationer, når biler og andre køretøjer forsøger at overhale knallerter, som kører
langsomt på veje, hvor der køres hurtigere.
Endvidere er der internationale eksempler på, hvordan andre lande håndterer unge trafikanter og mindre
motorkøretøjer. I USA må en 16-årig lovligt køre en 125 cc motorcykel, som kan nå hastigheder langt over 50
km/t. Dette viser, at man i mange dele af verden anser unge mennesker for at være i stand til at håndtere
hurtigere og stærkere køretøjer end de små knallerter, der kører på de danske veje. I Danmark må en 16-
årig kun køre en lille 30-knallert, mens unge på samme alder i andre lande har langt større frihed og ansvar.
Det er tid til at genoverveje denne forskel.
Desuden er miljøperspektivet værd at overveje. Mange tænker måske, at knallerter udleder meget CO2,
men det kan overraske, at en benzin-drevet græsslåmaskine faktisk udleder det samme eller mere CO2 end
en 30-knallert. En almindelig græsslåmaskine kan udlede mellem 1-2 kg CO2 i timen, hvilket er
sammenligneligt med, hvad en knallert udleder under normal kørsel. Knallerter er derfor ikke den store
miljøbelastning, de ofte anses for at være, især sammenlignet med andre små benzin-drevne motorer, som
man frit bruger i hverdagen. At tillade knallerter at køre op til 50 km/t vil derfor ikke medføre en væsentlig
øget miljøbelastning, men vil derimod skabe et sikrere og mere harmonisk trafikmiljø.
At hæve hastigheden til 50 km/t for 30-knallerter vil også være med til at forbedre trafiksikkerheden. Ved at
gøre knallerter i stand til at køre med samme hastighed som byens øvrige trafikstrøm, kan vi minimere
antallet af farlige overhalingssituationer og konflikter mellem forskellige typer af trafikanter. I mange
byområder, hvor hastighedsbegrænsningen allerede er 50 km/t, ville det skabe en mere flydende og
harmonisk trafik.
Selvfølgelig bør dette ske under sikre rammer med passende kontrol og sikkerhedsforanstaltninger. Det
kunne fx være krav om hjelm. På den måde sikrer vi, at øget hastighed sker på en ansvarlig og sikker måde.
Jeg håber, I vil overveje denne ændring, da det vil bidrage til et mere sammenhængende og effektivt
trafikmiljø og skabe større lighed mellem forskellige typer af trafikanter.
Med venlig hilsen,
Daniel O. Graversgaard