Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 353
Offentligt
2909777_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport juli-august 2024
Side
1
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................16
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................18
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................21
Side
2
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog hvoraf 276 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41 –
udrust-
ningsplanen for Lint41 drøftes fortsat med Alstom, mens der er indgået aftale med Lokaltog om
planen.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige base-
lineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrører
kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenettet
er der opstået et nyt issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangværende
ansøgninger samt introducerer stor usikkerhed omkring ansøgninger til permanente køretøjsom-
sætningstilladelser. Projektet er ved at afklare, hvilken indflydelse denne bekendtgørelse vil have på
ansøgningsprocessen. Den kan muligvis betyde 4-6
ugers forsinkelse af alle APOM’s og ændrings-
opgaver, og dette kan påvirke alle passagertog, lokomotiver og arbejdskøretøjer, samt baselineop-
graderinger under assesering. Projektet er i gang med at undersøge konsekvensen for de enkelte
togtyper.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste fulde ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
i juni 2023. Ibrugtagningen af den næste store milepæl, hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg
Lufthavn (RO1nord), er i gang. Ibrugtagningen forløber fra august til oktober 2024. De første tre
stadier ud af seks er ibrugtaget. Banedanmark ser et fejlbillede, der er for stort, og der er derfor tæt
opfølgning med Hitachi. Ibrugtagningen af (Århus)-Aalborg Lufthavn er et led i at kunne indsætte
eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført et togkontrolsy-
stem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fremdriften i Vest følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark.
Den nye plan for udrulningen i Østdanmark forudsætter, som tidligere rapporteret, implementerin-
gen af en række forbedringstiltag hos Alstom, og Banedanmark har endnu ikke set effekten af disse.
Planen er således behæftet med risici. Alstom har bekræftet, at ibrugtagningstidspunktet for ude-
stående leverancer fra ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) (RO1), kaldet RO1 step 2, er ryk-
ket fra ultimo august 2024 til 1. halvår 2025. Alstom er fortsat i gang med at analysere hvilke konse-
kvenser forsinkelsen har for de efterfølgende udrulninger og leverancer til trafikstyringssystemet,
TMS.
Side
3
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Banedanmark har indarbejdet en buffer på to år i den nye plan, og den gør, at det er Banedanmarks
vurdering, at usikkerheden omkring RO1 step 2 ikke ændrer på, at den samlede udrulning i Østdan-
mark kan færdiggøres inden for Anlægsplanens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er status fast-
holdt grøn, men forsinkelsen understreger, at bufferen er nødvendig.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Alstom
har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i 1. halvår 2025. Da en del af RO1 step 2
også kommer med funktionalitet som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme
ressourcers skal bruges, er Alstom i gang med at analyser hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1
step 2 har på andre leverancer. Leverancerne, samt planen som helhed, er derfor i grå.
Derudover er Banedanmark for nuværende ikke forvisset om, at fremdriften med en anden væsent-
lig leverance for den videre udrulning af nyt signalsystem, nemlig udviklingen af tunnelfunktionali-
tet (til i første omgang Øresundsforbindelsen), er tilstrækkeligt god, og Banedanmark er særligt op-
mærksomme på om forsinkelsen af RO1 step 2 vil kunne påvirke denne leverance.
Forløbet omkring RO1 step 2 bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan er forbundet med signifi-
kante risici, og Banedanmark vurderer, at planen fortsat er behæftet med et højt risikoniveau. Som
rapporteret tidligere, har en tredjepart identificeret en række forbedringstiltag, som Alstom er ved
at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten og er et vigtigt redskab for Banedan-
mark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker, og om de har den ønskede effekt, og
det er et led i, at Banedanmark løbende kan vurdere, om Alstoms plan bliver fulgt. Den overord-
nede status på projektet er på den baggrund fortsat rød.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien er
nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne forventes fær-
dig i løbet af 2024. Banedanmark bliver mødt med meget store krav fra leverandørerne. Således
indgår rebudgetteringen i de kommercielt fortrolige forhandlinger med leverandørerne.
Side
4
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Siden sidst er risikoen
Tiltrækning og tilknytning af kompetencer til det digitale jernbanenet
blevet
nedskrevet til ubetydelig fra middel og udgår derfor fra rapporteringen. 3 risici er blevet lukket og
erstattet af nye
ændringerne fremgår af tabellen nedenfor. På SP board i juni blev det besluttet, at
risikoen vedrørende
Reetablering af trafikafvikling ved en katastrofesituation i et af TCC’erne
ikke
længere skal håndteres som en programrisiko. I stedet vil risikoen fremover blive fulgt som en
driftsrisiko. Der rapporteres nu 6 programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark (tidl. Mangelfuld styringsmodel til at dække
flere parallelle stækninger hos Alstom for at opfylde leve-
rancerne til Banedanmark og indføre løbende forbedringer)
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Ressourcer
Side
8
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som for-
udsat i planen (tidl. TMS Leverancer
(risiko for manglende
funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af udrulningen))
IT og data
Side
9
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 280 tog, heraf er 276 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
321
280
4
0
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
41
Tog mangler at blive udrustet
276
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41 –
ud-
rustningsplanen for Lint41 drøftes fortsat med Alstom, mens der er indgået aftale med Lokaltog
om planen.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Med udstedelsen af Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibilitet med jernbanenet-
tet er der opstået et nyt issue for projektet, da denne medfører ekstra arbejde for alle igangvæ-
rende ansøgninger samt introducerer stor usikkerhed omkring ansøgninger til permanente køre-
tøjsomsætningstilladelser. Projektet er ved at afklare, hvilken indflydelse denne bekendtgørelse
vil have på ansøgningsprocessen. Den kan muligvis betyde 4-6
ugers forsinkelse af alle APOM’s
og ændringsopgaver, og dette kan påvirke alle passagertog, lokomotiver og arbejdskøretøjer,
samt baselineopgraderinger under assesering. Projektet er i gang med at undersøge konsekven-
sen for de enkelte togtyper.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset til, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i
sommeren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der.
Side
10
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAR25
Buffer
6 mdr.
Behov
JUN25
<20-40 %
Godkendelsen af First of Class forventes fortsat til september 2024, og serien forventes
fortsat færdigudrustet til marts 2025. Risikoniveauet er denne gang opskrevet til middel.
Dette skyldes bl.a. usikkerhed ifm. Bekendtgørelse 863 om køretøjers tekniske kompatibi-
litet med jernbanenettet og en meget stram plan for APOM ansøgningsprocessen. Det
vurderes nu, at der er 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 1-2 måneder målt
mod at have 13 tog klar til juni 2025.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
Under
genplanlægning
< 1-2
mdr.
(JUN25)
Buffer
Behov
Medio 2025
Genplanlægningen er tæt på afsluttet, men risikovurderingen er suspenderet indtil en ny
plan er på plads. First of Class er godkendt. Der arbejdes fortsat på at påbegynde serie-
udrustningen primo september, men det kræver at et udestående issue omkring togenes
kompatibilitet med infrastrukturen (magnetskinnebremse) løses. Der arbejdes målrettet
på at finde en løsning, men det udgør en risiko for planen.
Togene skal være klar til at kunne tilgå Kystbanen mellem Snekkersten og Helsingør, som
med den reviderede plan for udrulningen af ERTMS i Østdanmark nu vil ske senest i
2033. Det er dog i Banedanmarks interesse, at togene færdiggøres inden sommeren
2025 for at undgå, at ombordudrustningsprojektet skal forlænges, hvilket ville medføre
meromkostninger.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 23 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
Side
11
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste fulde ibrugtagne strækning var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(RO6) i juni 2023. Ibrugtagningen af den næste store milepæl, hovedstrækningen fra Aarhus til
Aalborg Lufthavn (RO1nord), er i gang. Ibrugtagningen forløber fra august til oktober 2024.
Strækningen er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026.
Samtidig vil der blive indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fremdriften følger overordnet fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurde-
ret grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev den sidste stræk-
ning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er
derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelsen af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for
den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder
det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet,
som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0 (på
alle strækninger i drift)
og
(Aar-
hus)-Aalborg Lufthavn (RO1 N)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
K25
-
Softwareopgraderingen og udrulningen på strækningen er nu gået ind i ibrugtagningsfasen med
ibrugtagning af DK3.0/3.1 og (Aarhus)-Hobro Syd. Der har været en række udfordringer i forbin-
delse med den omfattende softwareopgradering til DK3.0/3.1, og der ses et for stort fejlbillede.
Der følges tæt op med leverandøren på deres arbejde med fejlrettelser på både projekt- og di-
rektørniveau. Det forventes dog fortsat, at den sidste del af strækningen til Aalborg Lufthavn
ibrugtages som planlagt i tre stadier frem mod primo oktober 2024. En planlagt opgradering til
Side
12
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
DK3.0/3.1 på de resterende strækninger i Jylland er rykket to uger pga. softwarefejlene. Det bety-
der, at transitionszonen ved Langå mod Struer skal håndteres, og metoden er under afklaring.
Projektet modtog ibrugtagningstilladelserne for fase 1 (DK3.0/3.1 for RO1 N og CfCv3) og 2 (RO1
N) som planlagt, og der udestår derfor kun ibrugtagningstilladelsen for fase 3 (ibrugtagning af
DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i Jylland), som forventes modtaget i uge 36.
Det resterende installationsarbejde forventes fortsat afsluttet i forbindelse med den fælles ibrug-
tagning af Aalborg St. primo oktober 2024.
Nøgleleverancerne kan følges i tabellen.
Leverance
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
Gennemført u. 16
Gennemført u. 16
APR
APR
MAJ
JUN
JUL
Godkendt migrationsplan
Godkendt ibrugtagningsplan
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer Sikkerhedsrapport
(SASC)
fase 1
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 1: DK3.0/3.1 for RO1
N og til den ændring, som ibrugtages som en del af Concept for
Change, CfCv3)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
Sikkerhedsrapport (SASC)
fase 2
Leverandør
BDK
Gennemført u.
22
Gennemført u. 25
Trafikstyrel-
sen
Gennemført u. 28
JUL
Leverandør
Trafikstyrel-
sen
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrel-
sen
BDK
Gennemført u. 29
JUL
JUL
AUG
AUG
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 2: ibrugtagning af
RO1 N)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0a)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 1 (Aarhus H)-Hadsten)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 2 (Hadsten)-Hobro)
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen (fase 3: ibrugtagning af
DK3.0/3.1 til de tidligere ibrugtagne strækninger i Jylland)
Ibrugtagning DK3.0/3.1 (Stadie 0b)
Gennemført u. 30
Gennemført u. 30
Gennemført u. 31
Gennemført u. 33
SEP
SEP
Gennemført u. 36
37
39
SEP
OKT
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 3 Langå vest)
Ibrugtagning RO1 N (Stadie 4 Hobro-Aalborg Lufthavn
BDK
BDK
39
41
Side
13
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
40-60 %
1-2 mdr.
(medio
25)
Fremdriften er langsommere end forventet, men ibrugtagning forventes fortsat at ske som
forudsat i april 2025. Testforløbet skulle have været færdigt i juni, men grundet den lang-
sommere fremdrift og registrerede ændringer ude i sporet, meldes færdiggørelsen af test-
forløbet nu forsinket til oktober. Projektet er i dialog med leverandøren om at mitigere
forsinkelsen. Det forventes p.t. ikke, at forsinkelsen påvirker de efterfølgende milepæle.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og det er fortsat planen, at ibrugtagning vil
starte med Aarhus H primo 2026, hvorefter resten af strækningen vil følge. Efter ibrugtag-
ning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Installationsarbejdet på strækningen begyndte i juni 2023 og blev færdigt medio juni 2024
som planlagt. Det endelige design af Aarhus H er godkendt, og installationsarbejdet for-
ventes at blive igangsat i starten af 2025. Testforløbet forventes nu færdigt i 4. kvartal
2024 mod 3. kvartal 2024. Forsinkelsen skyldes ressourcemangel hos leverandøren, grun-
det arbejdet med ibrugtagningen på RO1 N. Forsinkelsen forventes ikke at have konse-
kvenser for den samlede plan.
Ibrugtages
20-40 %
3-4 mdr.
(primo
2026)
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
2. kvt. 2027
Det endelige design for strækningen blev godkendt i starten af august, hermed er en stor
milepæl for både RO3/10 og Vestprojektet nået, da den sidste strækning i Vestdanmark nu
er designet færdigt.
Installationsarbejdet er i gang, og det er fortsat forventningen, at arbejdet vil være færdigt
primo 2025. Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på stræknin-
gen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed.
Tidsplanen i Trafikplanen, som normerer koordineringen mellem udrulning af Signalpro-
grammet og hensynet til trafikafviklingen, er i proces med at blive justeret, så Signalpro-
grammets produktionsplan for strækningen Padborg
Fredericia til ultimo april 2027 læg-
ges til grund for en ibrugtagning pr. 1. maj 2027.
Det er Signalprogrammets vurdering fra et projektperspektiv, at risikoniveauet bør vurde-
res som højt denne gang (mod middel sidst) med en sandsynlighed på 20-40% for en for-
sinkelse på over 6 måneder (mod en sandsynlighed på 10-20% for en forsinkelse på 5-6
mdr. i juni måned) målt mod ibrugtagning i 2. kvartal 2027, som er den plan, der er aftalt
med leverandøren.
Det skyldes usikkerheden om DSB’s materielleverance og den tilhø-
rende usikkerhed omkring ibrugtagningstidspunktet, som beskrevet ovenfor. Det vil være
en forudsætning for ibrugtagningen, at der er togmateriel klar til at betjene endnu en
ERTMS-strækning.
20-40 %
> 6 mdr.
(2. kvt.
2027)
Side
14
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået til
det nye signalsystem i Østdanmark.
Henset til den buffer, som Banedanmark har indarbejdet i Anlægsplanen, hvorved udrulningen se-
nest vil være afsluttet i 2033, er den overordnede status fastholdt som grøn. Alstoms produktions-
plan viser færdiggørelse i 2031 og omfatter de større infrastrukturprojekter Ny bane Vestfyn, Fe-
mernforbindelsen samt Kapacitetsudvidelse Ringsted (KURI). Planen forudsætter implementeringen
af en række forbedringstiltag hos Alstom, som Banedanmark endnu ikke har ikke set effekten af.
Planen er således behæftet med risici. Alstom har bekræftet at ibrugtagningstidspunktet for udestå-
ende leverancer fra ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) (RO1), kaldet RO1 step 2, er rykket fra
ultimo august 2024 til 1. halvår 2025. Alstom er fortsat i gang med at analysere, hvilke konsekvenser
forsinkelsen har for de efterfølgende udrulninger og leverancer til trafikstyringssystemet, TMS.
Givet bufferen er det Banedanmarks vurdering, at dette ikke ændrer på, at den samlede udrulning
kan færdiggøres inden for Anlægsplanens forudsatte tidsramme, og derfor ikke påvirker den grønne
overordnede status. Forsinkelsen understreger, at bufferen er nødvendig.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af
proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved,
hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgår denne gang fra overblikket). Derefter er
strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet prioriteret
.
Den
næste milepæl på den kritiske vej har hidtil været at ibrugtage (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg, men
grundet beslutningen om at immunisere således at den kan elektrificeres, udgår strækningen fra
overblikket nedenfor. Den kritiske vej nedenfor er tilpasset, idet Signalprogrammets fokus nu er på
at understøtte, at Femernforbindelsen kan åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen fra
Ringsted (ekskl.) til Mogenstrup samt den nye Storstrømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsy-
stem i 2026, og dobbeltsporet fra Nykøbing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være
ibrugtaget, så kapacitetsudvidelsen omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har
en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Side
15
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ud over de konkrete ibrugtagninger af det nye signalsystem på de enkelte strækninger, er der også en kri-
tisk vej vedrørende de trafikstyringsleverancer, som skal implementeres for, at udrulningen kan fortsætte
som forudsat i udrulningsplanen. Leverancerne indgår i TMS leverancespor 1. De resterende tre leverance-
spor følges i kapitlet om IT-leverancer til fjernbanen. I nærværende kapitel følges tre milepæle, som skitseret
i overblikket nedenfor.
1. halvår 2025
Ibrugtagning af resterende
basisfunktionalitet til trafikstyring (kaldet
RO1 Step 2)
2026
Ibrugtagning af tunnelfunktionalitet til at
kunne ibrugtage Øresundsforbindelsen
(RO4)
2028
Ibrugtagning af funktionalitet til
ibrugtagning af store stationer
(København, Ringsted, Roskilde)
Afsnittet, som giver et overblik over status for aktive strækninger vil blive udbygget for at kunne følge disse
leverancer. Status på den første milepæl er nu gul da der er kommet en ny plan fra Alstom, som dog stadig
er behæftet med en vis risiko. Status på den efterfølgende milepæl er gul, idet Banedanmark ikke er forvis-
set om, at fremdriften er tilstrækkeligt godt til at sikre, at der i sommeren 2025 kan gennemføres test af le-
verancen. Fremdriften med den sidste leverance har ingen sammenhæng til de to foregående, og det er Ba-
nedanmarks vurdering, at status her er grøn.
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1 (RO1
Step 2)
1. halvår 2025
Buffer
Behov
Alstom har nu leveret en plan som viser en ibrugtagning i 1. halvår 2025. Derudover har le-
verandøren hen over sommeren arbejdet på at forbedre leverancens kvalitet, og man er nu i
gang med at teste systemets kvalitet. Banedanmark ser dog stadig en risiko forbundet med
de krævede fejlrettelser samt Alstoms manglede sikkerhedsressourcer til at få leverancen
godkendt, hvorfor Banedanmark fortsat nøje monitorerer leverancen.
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Afventer endelig
beslutning
-
Buffer
-
Behov
Tidligst
K28
NY
Fremdriften følger planen, og installationsarbejdet er nu slut, og projektet arbejder nu pri-
mært med at migrere de sidste overkørsler. Banedanmark og Alstom arbejder fortsat på at
færdiggøre aftalen om hvordan strækningen skal ibrugtages, uden at den ibrugtages til kør-
sel af tog. Det er lykkedes at få det resterende arbejde, som skal laves på strækningen, løs-
koblet fra ibrugtagningen af RO1 step 2. Som anført i Trafikplanen vil strækningen tidligst
overgå til nyt signalsystem ved køreplanskiftet 2028 for at imødekomme DSB’s materielsitu-
ation.
Risikoniveauet vurderes som middel med 20-40% for 1-2 måneders forsinkelse, hvilket er en
forbedring siden det sidst blev rapporteret i april rapporten. Risikoen er fortsat drevet af den
stramme plan og er målt op imod at Signalprogrammet trækker arbejdet så langt frem som
muligt til december 2024.
20-40%
1-2 mdr.
(DEC
2024)
Side
16
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
(København)-(Peberholm) (RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halv år
2027
NY
Der er en lille ikke-kritisk planjustering siden sidst, idet installationsarbejdet nu forventes
færdigt lidt senere (ændret fra slut-september til midt-oktober).
Der pågår fortsat afklaring af, om planen kan optimeres således, at ERTMS ibrugtages tidli-
gere ifm. Ny Kastrup Lufthavn-projektet (NKLS), i sommeren 2026. Den store fordel herved
er, at Signalprogrammet kan gøre brug af allerede allokerede sporspærringer. Der er tæt di-
alog mellem Banedanmark, Sund & Bælt og Alstom. Ibrugtagning i både 2026 og 2027 for-
udsættes af, at spærringsplanen koordineres med NKLS, hvilket p.t. er under afklaring. Der
er tæt dialog mellem Banedanmark, Sund & Bælt og Alstom om dette. Det er dog uklart,
hvad forsinkelsen af RO1 step 2 betyder for optimeringsmulighederne i planen, og Alstom
evaluerer i øjeblikket konsekvenserne af forsinkelsen.
Risikoniveauet vurderes fortsat som ubetydeligt med 10-20 % sandsynlighed for 1-2 måne-
ders forsinkelse målt mod ibrugtagning i april 2027.
10-20-%
1-2 mdr.
(APR
2027)
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
OKT26
Buffer
-
Behov
ULT26
NY
Der er ingen ændringer siden sidst, og fremdriften følger planen mhp. ibrugtagning i okto-
ber 2026.
Risikoniveauet vurderes som ubetydeligt med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på
op til én måned målt mod ibrugtagning i oktober 2026.
20-40%
<1 md
(OKT
2026)
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029.
Alstom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i 1. halvår 2025. Da en del af
RO1 step 2 også kommer med funktionalitet som skal bruges til de næste IT-leverancer, og
en del af de samme ressourcers skal bruges, er Alstom i gang med at analyser hvilke konse-
kvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på andre leverancer. Leverancerne, samt planen som
helhed, er derfor i grå.
Derudover er Banedanmark for nuværende ikke forvisset om, at fremdriften med en anden
væsentlig leverance for den videre udrulning af nyt signalsystem, nemlig udviklingen af tun-
nelfunktionalitet (til i første omgang Øresundsforbindelsen), er tilstrækkeligt god, og Ba-
nedanmark er særligt opmærksomme på om forsinkelsen af RO1 step 2 vil kunne påvirke
denne leverance.
Forløbet omkring RO1 step 2 bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan er forbundet med
signifikante risici, og Banedanmark vurderer, at planen fortsat er behæftet med et højt risi-
koniveau. Som rapporteret tidligere, har en tredjepart identificeret en række forbedringstil-
tag, som Alstom er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten og er et
Side
17
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
vigtigt redskab for Banedanmark til at kunne følge, om de nødvendige forbedringer sker, og
om de har den ønskede effekt, og det er et led i, at Banedanmark løbende kan vurdere, om
Alstoms plan bliver fulgt. Den overordnede status på projektet er på den baggrund fortsat
rød.
Kritisk vej og fremdrift
Med den reviderede plan leveres IT-funktionaliteterne til understøttelse af trafikplanlægning
og -styring i fire spor med hver deres kritiske vej. Aktiviteter og leverancer i de enkelte spor
kan have tidsmæssige sammenfald. Vi følger i rapporten fremdriften med sporene:
1.
2.
3.
4.
Leverancer der skal implementeres for, at udrulningen af det nye signalsystem kan fortsætte, som
forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark (følges i kapitlet om Østdanmark)
Leverancer, der skal implementeres for at øge automatiseringen i Banedanmarks trafikplanlægning
og -styring
Leverancer, som er en forudsætning for, at datastyrede beslutningsstøttesystemer kan ibrugtages
Leverancer knyttet til operationelt IT
Leverancerne fra spor 1 og 2 er under gennemførelse og skulle oprindeligt have være afslut-
tet i 2023, mens leverancerne i det tredje spor skulle have været leveret i 2025. Men den re-
viderede plan fra Alstom vil alle leverancer være implementeret ved udgangen af 2029. Le-
verancerne i spor 1 følges i kapitlet om udrulningen i Østdanmark.
Ibrugtages
Spor 1: Leverancer der skal
implementeres for, at udrulningen af
det nye signalsystem kan fortsætte,
som forudsat i udrulningsplanen for
Østdanmark (følges i kapitlet om
Østdanmark)
2028
Buffer
_
Behov
2028
Ibrugtages
Spor 2: Leverancer, der skal imple-
menteres for at øge automatiserin-
gen i Banedanmarks trafikplanlæg-
ning og -styring
Ultimo 2027
Buffer
-
Behov
Ultimo
2027
Der er fire store leverancer i leverancespor 2:
Ibrugtagning af automatik til kapacitets-anven-
delse (som en del af RO1 Step 2), Implementering af integreret trafikdisponering, Ibrugtagning
af integreret sporspærringsplanlægning
og
Implementering af Vest i den integrerede løsning.
RO1 Step 2 indeholder ikke alene basisfunktionalitet, men også funktionalitet, som er med
til at øge automatiseringen i Banedanmarks arbejdsgange, herunder etableres også forud-
sætningen for, at systemet kan integreres med løsningen i Vestdanmark. Den første og sid-
ste leverance ovenfor hænger således sammen, hvorimod de øvrige leverancer er selvstæn-
dige.
Banedanmark er særligt opmærksomme på om forsinkelsen af RO1 step 2 vil kunne påvirke
denne leverance hvorfor status er grå. Det er Banedanmarks vurdering, at fremdriften med
ISSUE
Side
18
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
øvrige leverancer i dette spor er tilfredsstillende, da disse aktiviteter ikke varetages af de
samme ressourcer hos Alstom, og primært af deres underleverandør HaCon.
Ibrugtages
Spor 3: Leverancer som er en
forudsætning for, at datastyrede
beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Ultimo 2029
Buffer
-
Behov
Ultimo20
29
Dette spor udmønter sig
modsat de to andre spor
i én samlet ibrugtagning. Den kritiske
vej følger således
udviklingen
af funktioner henimod ibrugtagning i 2029.
Designfasen vil efter planen blive igangsat i 3. kvartal 2025, men Banedanmark følger tæt
op, og vil ved udgangen af 2025 kunne vurdere, om Alstoms fremdrift understøtter planen.
Ibrugtages
Spor 4: Leverancer knyttet til ope-
rationelt IT
Forventelig 2026
ISSUE
Buffer
-
Behov
Forventeli
g 2026
Der er 4 store leverancer i leverancespor 4:
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplan-
lægningsdata (som en del af RO1 Step 2), Ibrugtagning af topologi-database, Ibrugtagning af
Data warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
og
Ibrugtagning af Data warehouse m.
trafikstyringsdata (Vestdanmark).
Den første leverance leveres som en del af RO1 Step 2. Pla-
nen herfor undergår genplanlægning. Det er stadig usikkert, hvilke konsekvenser forsinkel-
sen af RO1 step 2 har på delleverancerne i spor 4, hvorfor status er grå. Leverancen er lands-
dækkende, og understøtter således data i både Øst- og Vestdanmark. Den anden leverance,
topologidatabasen, er uafhængig af de andre leverancer.
Side
19
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
2909777_0020.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure, som forventes at kunne ske i andet halvår 2024.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
Side
20
af
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 353: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet for juli og august 2024, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport juli-august 2024
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
21
af
21