Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 351
Offentligt
2909761_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
20. september 2024
2023-5026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 26. august 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende KOM (2023) 0127
Europa-Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køre-
kort, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2561 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1724 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/126/EF og Kommissionens forordning (EU) nr.
383/2012, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt regeringens nye holdning
til uledsaget kørsel er i overensstemmelse med det forhandlingsop-
læg, som transportministeren selv forelagde for Folketingets Euro-
paudvalg den 3. november 2023, og hvorvidt ministeren vil fore-
lægge sagen til fornyet forhandlingsoplæg.
Svar:
Initiativet om at tillade kørsel for 17-årige i dagtimerne uden en
ledsager ses ikke at være i modstrid med det forhandlingsoplæg,
som blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 3. november
2023.
I EU-Kommissionens forslag til revision af kørekortdirektivet blev
der stillet krav om at indføre en fælleseuropæisk ledsagerordning
for 17-årige til kategori B (bil) og kategori C (lastbil).
Der har fra dansk side som led i forhandlingerne været udtrykt be-
kymring over at indføre ledsaget kørsel for 17-årige til kategori C,
da der er tale om meget tunge køretøjer, som kan forårsage større
skader end almindelige personbiler. Der har derfor været
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Kopi af svar på EEU KOM (2023) 0127 spørgsmål nr. 9 og 10, fra transportministeren
2909761_0002.png
Side 2/2
argumenteret for, at der bør kunne stilles strengere krav til ledsa-
gerens kvalifikationer for at sikre, at ledsageren har de bedste for-
udsætninger for at være forudseende, kunne beregne konsekvenser
og gribe ind om nødvendigt. I Rådets generelle indstilling til køre-
kortdirektivet fremgår det, at ledsagerordningen for 17-årige til ka-
tegori C er ændret til at være en valgfri ordning, der kan indføres
nationalt.
I Danmark har vi allerede en ledsagerordning for 17-årige til kate-
gori B, og derfor har man fra dansk side hilst en lignende fælleseu-
ropæisk ordning velkommen. Vi vil som bekendt fortsætte med at
have en ledsagerordning for 17-årige, og derfor er denne holdning
ikke ændret. Jeg ser derfor ikke grund til at forelægge sagen til for-
nyet forhandlingsoplæg.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen