Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 351
Offentligt
2909760_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
23. september 2024
2023-5026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 26. august 2024 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende KOM (2023) 0127
Europa-Kommissio-
nens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om køre-
kort, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2022/2561 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1724 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2006/126/EF og Kommissionens forordning (EU) nr.
383/2012, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 9:
I lyset af, at det af regeringens landdistriktudspil fremgår, at man
fra regeringens side foreslår at tillade uledsaget kørsel for 17-årige,
bedes ministeren redegøre for, om dette vil være i overensstem-
melse med Kommissionens forslag (særligt artikel 14) til en revi-
sion af kørekortdirektivet og i forlængelse heraf redegøre for, i hvil-
ket omfang kravet om ledsaget kørsel fremgår af Rådets og Europa-
Parlamentets holdninger forud for de igangværende trilogforhand-
linger. Er det ministerens vurdering, at regeringens forslag, således
vil kunne gennemføres, når revisionen af kørekortdirektivet vedta-
ges?
Svar:
Det fremgår af artikel 14 i Kommissionens forslag til revision af kø-
rekortdirektivet, at medlemslandene er forpligtede til at indføre en
ledsagerordning for 17-årige, der opfylder de definerede EU-krav.
Medlemslandene kan indføre strengere krav til ledsagerordningen
nationalt.
Indførelsen af en fælleseuropæisk ledsagerordning begrænser ikke
medlemslandenes mulighed for nationalt at nedsætte
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 351: Kopi af svar på EEU KOM (2023) 0127 spørgsmål nr. 9 og 10, fra transportministeren
2909760_0002.png
Side 2/2
aldersgrænsen til 17 år for B-kørekort, og tilføje nationale betingel-
ser hertil, jf. direktivforslagets artikel 7. Det vil sige, at medlems-
landene fortsat kan tillade 17-årige at køre bil uden ledsager.
På den baggrund kan Danmark i overensstemmelse med direktiv-
forslaget nationalt begrænse ledsagerordningen til at gælde en del
af døgnet.
Hvis direktivet vedtages med den foreslåede Artikel 14, vil det end-
videre betyde, at 17-årige fra resten af EU kan køre i Danmark med
ledsager, og at danske 17-årige kan køre i resten af EU med ledsa-
ger.
Forslaget om en fælleseuropæisk ledsagerordning for 17-årige ind-
går ligeledes i Rådets generelle indstilling til et revideret kørekort-
direktiv og EU-Parlamentets førstebehandling af direktivet, dog
med enkelte forskelle i de krav, der stilles til ledsageren.
Direktivforslaget er som bekendt stadig under behandling og skal
forhandles mellem medlemslandene, Europa-Parlamentet og Kom-
missionen. Det er derfor endnu uvist, hvornår direktivet forventes
vedtaget, og med hvilken endelig ordlyd.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen