Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2771051_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport september 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 12
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 17
S-bane ..................................................................................................................... 19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 254 tog, heraf er 228 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god frem-
drift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift
under en rammegodkendelse. Disse er nu opnået for IC3.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er man-
gel på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre,
lignende komponenter. Dette vil kunne berøre alle togtyper, da udskiftning af én hardwarekompo-
nent til en anden, lignende komponent betyder, at den nye komponent skal sikkerhedsgodkendes
separat, inden den kan anvendes, og dette kan forsinke projektet. Banedanmark er i tæt dialog
med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så
snart som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end
arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Her-
ning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for
projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at hovedstrækningen fra Aarhus
til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra
ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark. Der er dog fortsat udfordringer med driften, som
påvirker punktligheden. En af de største udfordringer for driften lige nu er, at stabiliteten ikke er
god nok, og at leverandørens fejlløsning ikke er tilstrækkelig hurtig. Den systemopdatering, som
skulle være leveret med RO1, skulle have styrket stabiliteten af softwaren samt øget automatise-
ringen. Den første del af de udestående leverancer fra RO1 (kaldet RO1 Step 2) vil efter planen
blive leveret i oktober 2023, når en softwareopdatering bliver implementeret bl.a. med fejlrettel-
ser. Den anden og største leverance kommer i andet halvår af 2024. RO1 Step 2 en forudsætning
for, at den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages.
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men forventes fort-
sat afsluttet ved årets udgang. Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af
de leverancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsin-
kelser ift. den med Alstom aftalte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Det er under afklaring, hvordan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedan-
mark har modtaget planudkast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket
med mhp. udarbejdelse af en baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul,
men tenderer mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark
ser en stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den
samlede og parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Derudover
har Alstom udfordringer med at integrere visse komponenter med Banedanmarks infrastruktur,
hvilket udgør en stor risiko for den nuværende ud-rulningsplan. Alstom har fremlagt en løsning
på integrationsudfordringen med sporskiftedrevene, som er blevet testet, og Banedanmark og
Alstom har analyseret resultatet som er tilfredsstillende. I løbet af efteråret 2023 vil produktionen
af de nye drev begynde. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedanmark på nuværende
tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil
kunne gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede
opståede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturpla-
nen 2035 indarbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende
genplanlægning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder,
om udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat. Det
skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem
på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionali-
teterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Der arbejdes fortsat med de anbefalinger, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms
processer til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den
indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering. Alstom og Banedan-
mark har lavet en juridisk bindende aftale om, at tredjeparten skal bistå med at kvalitetssikre, at
anbefalingerne implementeres.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/20
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/20
3 Udrulningskort
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/20
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 11 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 11 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2023
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Projekter på- og
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/20
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS Leverancer (Tidligere: TMS leveranceplan)
(risiko for
manglende funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af ud-
rulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Disaster Recovery Center (DRC)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/20
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 254 tog, heraf er 228 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
254
10
13
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
228
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god frem-
drift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift
under en rammegodkendelse. Disse er nu opnået for IC3.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er mangel
på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre, lig-
nende komponenter. Dette vil kunne berøre alle togtyper. Problemet er, at en udskiftning af én
hardwarekomponent til en anden, lignende komponent betyder, at den nye komponent skal sik-
kerhedsgodkendes separat, inden den kan anvendes, og dette kan forsinke projektet. Banedan-
mark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke
påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så
snart som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end
arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Næste programmilepæl er de tog, der skal bruges ved K24 samt seks af Lokaltogs IC2 tog, som
alle forventes klar i tide.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/20
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
NOV25
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class er udrustet og godkendelsesprocessen pågår fortsat. Togene forventes sta-
dig klar til november 2025 og dermed inden behovsdatoen.
< 1 mdr.
(ULT25)
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Der er ingen ændringer siden sidst. Der afventes stadig ibrugtagningstilladelse til FoC,
som efter planen skal være opnået til oktober, hvorefter serieudrustningen opstartes i ja-
nuar 2024. Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i
Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig en be-
tydelig buffer i planen.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
Serieudrustningen af det fjerde serietog er påbegyndt. Det forventes stadig, at 21 tog
kan leveres i december 2023. De sidste fire tog forventes klar i februar 2024.
< 10 %
< 1 mdr.
(K24)
Klar
DSB IR4 (20 tog)
NOV23
Buffer
-
Behov
K24
Udrustningen går stadig efter planen og pt. pågår udrustningen af tog nummer 16. To-
gene forventes klar i november og dermed i tide til K24, som forudsat. Det er dog en
plan med meget lidt buffer.
10-20%
<1 mdr
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/20
Klar
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Buffer
-
Behov
MED23
Ibrugtagningstilladelsen til FoC blev modtaget i juni måned, og serieudrustningen af det
femte tog er påbegyndt. De første seks tog forventes fortsat klar til december og de re-
sterende tog (syv) til februar 2024.
10%
<
1 md.
(K24)
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er syv arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end
600 km jernbane. Den seneste strækning, der blev ibrugtaget, var (Esbjerg)-(Holstebro)-
Skjern-(Herning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej,
hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at ho-
vedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et
led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsy-
stem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at
kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver en-
kelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at
Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/20
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
-
Som rapporteret sidst, er arbejdet med softwaren blevet forsinket hos leverandøren, som
efter aftale vil levere en opdateret plan og analyse af konsekvenserne i løbet af september.
Det er blevet indskærpet over for Thales-Strukton, at forsinkelsen ikke må påvirke ibrug-
tagningen af RO1 N, hvilket de er opmærksomme på. Selvom forsinkelsen ikke må påvirke
ibrugtagningsdatoen for RO1 N, kommer den med en vis risiko, idet indholdet af
DK3.0/3.1 er forudsat i drift inden RO1 N ibrugtages.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Installationsarbejdet følger planen. Dele af det blev afsluttet i april 2023, mens den reste-
rende del fortsat forventes afsluttet i 2024 i forbindelse med den fælles ibrugtagning af
Aalborg St. Fremdriften er således tilfredsstillende. Ibrugtagningen er planlagt til at ske i to
etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojektet.
Risikovurderingen er denne gang ændret, men risikoniveauet vurderes fortsat som middel.
Sandsynligheden for en forsinkelse er hævet til 40-60% mod 20-40% sandsynlighed sidst.
Konsekvensen ved en forsinkelse vurderes fortsat til 3-4 måneder målt mod ibrugtagning
ultimo 2024. Ændringen skyldes bl.a. forsinkelsen af DK3.0/3.1. Der arbejdes på mitige-
rende handlinger.
Klar
Buffer
Behov
MED25
-
K25
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Der arbejdes efter planen med ibrugtagning i påsken 2025, og fremdriften er tilfredsstil-
lende. Arbejdet på strækningen er fortsat begrænset, men tager igen fart, når testforløbet
igangsættes efter planen ultimo oktober.
40-60 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Klar
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6
mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Fremdriften med strækningen er fortsat tilfredsstillende. Det er stadig forventningen, at
det endelige design af Aarhus H vil være godkendt i efteråret. Installationsarbejdet be-
gyndte på strækningen primo juni 2023, og vil begynde på Aarhus H i starten af 2025.
Ibrugtagningen vil starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil resten af strækningen
følge. Efter ibrugtagningen vil der restere nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gen-
nemført til oktober 2026.
Klar
Buffer
Behov
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/20
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
-
ULT27
Der er ingen større ændringer siden sidst. Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende,
og det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med Anlægs-
planen i 2027. Der er fortsat stor opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på
strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet her-
med.
10-20 %
1-2
mdr.
(ultimo
2027)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/20
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark. Der er dog fortsat udfordringer med driften, som
påvirker punktligheden. En af de største udfordringer for driften lige nu er, at stabiliteten ikke er
god nok, og at leverandørens fejlløsning ikke er tilstrækkelig hurtig. Den systemopdatering, som
skulle være leveret med RO1, skulle have styrket stabiliteten af softwaren samt øget automatise-
ringen. Den første del af de udestående leverancer fra RO1 (kaldet RO1 Step 2) vil efter planen
blive leveret i oktober 2023, når en softwareopdatering bliver implementeret bl.a. med fejlrettel-
ser. Den anden og største leverance kommer i andet halvår af 2024. RO1 Step 2 en forudsætning
for, at den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages.
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men forventes fort-
sat afsluttet ved årets udgang. Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af
de leverancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsin-
kelser ift. den med Alstom aftalte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast.
Det er under afklaring, hvordan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedan-
mark har modtaget planudkast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket
med mhp. udarbejdelse af en baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul,
men tenderer mod rød. Ud over de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedan-
mark ser en stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøt-
ter den samlede og parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Der-
udover har Alstom udfordringer med at integrere visse komponenter med Banedanmarks infra-
struktur, hvilket udgør en stor risiko for den nuværende ud-rulningsplan. Alstom har fremlagt en
løsning på integrationsudfordringen med sporskiftedrevene, som er blevet testet, og Banedan-
mark og Alstom har analyseret resultatet som er tilfredsstillende. I løbet af efteråret 2023 vil pro-
duktionen af de nye drev begynde. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedanmark på nu-
værende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil
kunne gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede
opståede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturpla-
nen 2035 indarbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende
genplanlægning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder,
om udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde – Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/20
Som beskrevet i afsnittet om Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8) er der en opdateret plan, som
understøtter ibrugtagning i december 2024, ligesom fremdriften følger planen. Der er dog op til
60 pct. sandsynlighed for forsinkelse på 3-4 måneder, hvorfor anbefaling om immunisering fast-
holdes. Der er kommet tilfredsstillende resultater tilbage fra analysen af de nye sporskiftedrev.
Derfor er den næstkommende milepæl nu ændret til gul. Den sidste milepæl fastholdes rød,
grundet udfordringer beskrevet i det dertilhørende afsnit.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
40-60%
3-4 mdr.
(dec.
2024)
Fremdriften med RO8 følger den opdaterede plan, hvor det er forudsat, at strækningen
ibrugtages i december 2024. Analysen fra test af de nye sporskiftedrev har vist et tilfreds-
stillende resultat, og der har de seneste par måneder været fremskridt med leverancen.
Det er Banedanmarks vurdering, at den af Alstom fremlagte plan bliver overholdt – en-
kelte aktiviteter er endda foran – herunder understøtter fremdriften med installationsar-
bejdet ibrugtagning i december 2024. Ligeledes har der været betydelige fremskridt i
væsentlige uenighedspunkter, hvilket har styrket samarbejdet og troen på planmæssig
ibrugtagning. Derudover oplever Banedanmark, at Alstom udviser større dedikation i ar-
bejdet nu end tidligere, hvilket er essentielt for at sikre den nødvendige fremdrift. Status
er gul, da planen er stram og uden buffer.
Den opdaterede plan er blevet risikovurderet. Henset til den manglende buffer vurderes
risikoniveauet til at være middel. Der er 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4
måneder målt mod ibrugtagning i december 2024.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød, og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/20
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
ISSUE
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025, som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlæg-
ningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Der arbejdes fortsat med de anbefalinger, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms
processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i
fremdriften gennem Alstoms rapportering. Alstom og Banedanmark har lavet en juridisk bin-
dende aftale om, at tredjeparten skal bistå med at kvalitetssikre, at anbefalingerne implemente-
res.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som først blev ibrugtaget i
april 2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/20
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenterer for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase, forven-
tes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår
således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Buffer
Behov
OKT23
-
OKT23
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
2771051_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/20
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Statusrapport for Signalprogrammet for september 2023, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport september 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V